ZETAGI HP 202

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Werner
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2016, 07:06

ZETAGI HP 202

#1 Bericht door Werner »

Hallo allemaal, heeft iemand van jullie de gebruiksaanwijzing van een zetagi hp 202 ?
Ik ben jullie zeer erkentelijk mocht iemand mij kunnen helpen ! 73 !
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (18.24 KiB) 5987 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ZETAGI HP 202

#2 Bericht door PE2AAB »

Lastig te vinden maar wat wil je precies weten? Zo moeilijk ziet het er niet uit.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Werner
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2016, 07:06

Re: ZETAGI HP 202

#3 Bericht door Werner »

Hoi Rick, eigenlijk de werking van dit apparaat, hoe gebruik ik deze... :D

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: ZETAGI HP 202

#4 Bericht door PD1JAP »

Antennekabels aansluiten op de goede stekkers (staat erbij)
Knop op een vermogensstand zetten die bij je tranceiver past.

-Mike indrukken (op FM)
-Output in Watt aflezen aan de linkerkant bij de punt van de naald. Staat de knop op 10 watt dan is wat je afleest de output, staat de knop op 100 watt dan moet je het afgelezene vermenigvuldigen met 10, staat de knop op 1 kw dan vermenigvuldigen met 100.
-SWR aflezen op het kruispunt van de twee naalden.
-Gereflecteerd vermogen aflezen aan de rechterkant bij de punt van de naald.
Laatst gewijzigd door PD1JAP op 09 sep 2016, 08:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ZETAGI HP 202

#5 Bericht door PE2AAB »

Het lijkt me een meter bedoeld voor 27mc dus boven de 30 (50?) MHz. kun je er vermoedelijk niet mee meten.

Sluit de meter aan tussen je radio (bakkie?) met een kort tussenkabeltje van de antenneuitgang achterop je bakkie naar de plug op de meter waar 'Tranceiv' bij staat.

Sluit de antenne aan op de andere plug (staat Ant 50 Ohm bij).

Als je nu de microfoon indrukt met de knop op de laagste stand (10W) dan lees je je SWR of staande golf verhouding af. Automatisch. Ik ben er niet zo van want als je antenne niet helemaal juist is krijg je nogal eens 'valse' signalen van juistheid terwijl dat niet is.

Wellicht kunnen ze je op het CBForum nog veel meer vertellen over deze meter. Kwam ook nog een Youtube filmpje tegen van het ding als je het typenummer op Google intikt.

Probeer dat eens. Succes!

Edit: PD1JAP hierboven vertelt je hoe je de waarden af kunt lezen. Top!

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: ZETAGI HP 202

#6 Bericht door PD1JAP »

Bereik 25-30 Mhz
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ZETAGI HP 202

#7 Bericht door PE2AAB »

PD1JAP schreef:Bereik 25-30 Mhz
Thanks John :-)

Het leek me inderdaad al een 27MC meter.

Ik internet via de telefoon dus ben allemaal minder snel met opzoeken ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Werner
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2016, 07:06

Re: ZETAGI HP 202

#8 Bericht door Werner »

Goedemorgen Heren, hartelijk bedankt voor deze info ! Het is idd bestemd voor 27mhz. Ben nu wel al wijzer geworden en zal deze straks in de praktijk gaan uitproberen. Dank voor jullie medewerking, top !
73, Werner

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: ZETAGI HP 202

#9 Bericht door PA0RAB »

Werner,
:wink: Je komt er tenminste voor uit dat je 27 mc gebruiker bent Dus ik mag je tot 4 watt helpen
Het merk Zetagi ken ik zo'n 60 jaar Maar de HP202 niet ziet er moderner uit'
Je ding ziet er anders uit dan de vele eigenbouw en andere swr meter. Ik mis een knop set
en het laagste vermogen is 10 watt

Dit houdt in dat je meet circuit te weinig vermogen krijgt voor een betrouwbare meting
Het legale vermogen is 4 watt. met marge 5 watt

Ook krijg ik het idee dat je een mooie meter hebt verworven maar als zo vaak niet weet wat je meet.
Onwetend bent wat de uitslag van de meting betekend
Er valt grof geld te verdienen aan Zin en Onzin der SWR maar helaas ik ben geen swr goeroe

Stel je fiets voor dynamo snoertje koplamp = Zender - Kabel_ antenne
De zender/koplamp geeft de meeste energie af als een en ander aan elkaar is aangepast Zender en dynamo moeten hun vermogen kwijt kunnen binnen bepaalde grenzen fikt door of te weinig

Even een paar begrippen Impedantie een schijnbare weerstand
Je stuurt een stroom door een draad naar belasting. De stroom maakt een magnetisch veld om de geleider. Dat magnetisch veld werkt de stroom tegen. Maar als er een stroom loopt is er ook een spanning Bij wisselstroom/spanning kan er nu een verschil ontstaan tussen pieken van spanning en pieken van de stroom.Is dit constant kunnen we spreken van impedantie (schijnbare weerstand)
Om verliezen zo klein mogelijk te houden is het belangrijk het stroom spanning gedrag van generator aan belasting gelijk aan de impedantie te houden
De electronica industrie heeft daarom het een en ander genormaliseerd zender uitgang 50 Ohm Antennekabel 50 Ohm Antenne 50 Ohm
Vaste stroom spanning verhouding zo gezegd gelijk vermogen
Even bij de antenne kijken
De antenne is feitenlijk een dikke draad van bepaalde lengte. Ook hier stroom door de staaf magnetisch veld ,tegenwerking en impedantie
Ander feit de wisselspanning en magnetische,elektrische velden De staaf straalt af
Er is een verband tussen afstraling en antennelengte de zogenaamde resonantie frequentie
Op resonantiefrequentie antenne laagste impedantie hoogste afstraling /rendement
Die resonantie impedantie is zelden 50 ohm Wat nu
Binnen bepaalde grenzen kun je rustig die swr afwijking voor lief nemen verlies is nauwelijks 2%
De swr blijft onder de 1 : 1,5

Wat meet je bij SWR meting
Bekijk het begrip Standing wave ratio >> constante golf verhouding = impedantie
Hoeveel wijkt de gewenste imp af van de werkelijke.
Begrijp goed SWR zegt niets over goede of slechte antenne te lang of te kort alleen iets over de afwijking van de norm 50 Ohm te veel of te weing? zoek maar uit !
Wil je betrouwbare metingen zul je bijv de resonatie freq moeten weten griddipper ruisgenerator antenneanalyzer en voor de imp ook analyzer imp brug ruisbrug

meetsysteem
en meteen waarom meting minder betrouwbaar
De stroom spanning verhouding is van belang voor impedantie Volgens Ohm volgt het een uit het ander
De meester SWR meters werken volgens stroommeting op een geëtst printplaatje dikke middengeleider met 2 dunne meetlijntjes met weerstanden naar masse en diodegelijkrichting.
De belastingsstroom geeft zo een aan die stroom evenredige spanning af doorgaans via potmeter naar draaispoelmeter Je kan zo de meetspanning aan de stroom vermogen aanpassen
Mis ik op je HP202 dus meer watt meter dan SWR of de knop moet dubbeldeks zijn
Er is wel een berekening mogelijk, maar ik denk door afleesfouten onbetrouwbaar
Ander systeem werkt met stroom trafo 1 a 2 wikkelingen door ringkern met 2 gelijke wikkelingen 20 a 30 wikkelingen en dan volgens weerstand diode en C van de striplijn methode.. De striplijn kan behoorlijk hoog gaan,maar heeft moeite met lagere freq's. De stroomtrafo heeft weer moeite met hogere freq's. Dus min en max hangt af van meetsysteem
Vragen stel ze maar denk aan de 4 watt
73 de Ruud PA0RAB
Kijk ook eens bij google DLZA digitale leergang Zend Amateur

Plaats reactie