Handheld frequency counter GY561

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Handheld frequency counter GY561

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik heb deze frequency counter GY561 besteld en twee weken later was ie reeds hier aangekomen.
Dat is best vlot te noemen, zelfs eerder dan de verwachte levertijd die werd opgegeven.

Echter, de verpakking was simpel en men heeft kennelijk bespaard op de wijze waarop het artikel werd ingepakt en verzonden. In feite een doosje in een bubbeltjesenveloppe. Het resultaat was er dan ook naar, zwaar gehavende verpakking. Desondanks bleek de frequency counter zelf geen schade opgelopen te hebben, waarschijnlijk omdat het kastje best wel stevig is. Scheurtjes in het kastje waren er niet te vinden, dus waarschijnlijk toch geluk gehad hiermee.

Zoals op de plaatjes word getoond is dit apparaatje geheel compleet en gebruiksklaar geleverd. En de werking blijkt ok te zijn.
Jammer alleen dat ie boven de 500MHz geen info geeft over de RF power :( Staat overigens ook in de manual te lezen.
Het meegeleverde kabeltje en BNC-verloop blijken niet op elkaar te passen, helaas. :cry:

Bij het testen merkte ik een merkwaardig verschijnsel.
Ik heb mijn Albrecht 10M portofoon op deze counter aangesloten (rechtstreeks) en bij ingesteld max. RF output geeft de meter een foutieve frequentie aan, de 4e harmonische... Bij low power gaf ie wel de juiste frequentie en RF output aan. En wanneer ik de frequentie counter gebruik met meegeleverd antennetje, dan geeft ie pas de juiste frequentie aan wanneer ik het metertje houd bij het topeind v.d. zendantenne.
Dit laatste staat overigens ook in de manual, men dient de counter vlakbij de zender te houden voor weergave van de frequentie.
Mijn indruk is dat de afwijkingen tussen werkelijke zendfrequentie en de weergave daarvan op de counter, marginaal te noemen zijn.
Indien ik in SSB mode ga zenden dan krijg ik geen fatsoenlijke weergave van de zendfrequentie, kennelijk heeft de counter daar veel moeite mee.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Handheld frequency counter GY561

#2 Bericht door PA0RAB »

Succes met je aanwinst Charles.
Je vreemde aanwijzingen/metingen zijn wel verklaarbaar Of het werkelijk zo is ? 'k Ken je meter niet
Iedere teller telt spanningsblokjes van een bepaald niveau Vele tellers hebben ook een interne beveiliging tegen ingangsspanningoverschrijding dioden ' Dioden worden vaak gebruikt voor frequentievermenigvuldiging 112 Mhz verklaard !

Nu met antennetje en 10m SSB set
Terecht stelde je elders dat wanneer je je mond houdt je niet zendt .Meet je ook niets ( als de eindtrap niet oscilleert tenminste.)
Als je wel wat zegt reageert de mixer op het audiosignaal en schakelt de mf door in het ritme van de audiofrequenties Jawel ... ties meervoud dus een heleboel De teller weet niet welke blokjes ie moet tellen en doet maar wat als een jonge hond die z'n baas een plezier wil doen Gaat wel met CW toontje en draaggolf, meting dus wel mf +toon of mf - toon usb en lsb grens.

Wel meting op enige afstand van antenne uiteinde
Om met een antenne rond te klossen van 2,5 m in huis .... ? of elders .....Hallo Farhawesiestan Calling
Dus antenne verkort en met spoeltje verlengd tot 1/4 golf
Dat is een stroom gevoede antenne Stroom neemt naar de top af en de spanning neemt toe.Je teller telt spanningsblokjes De hf spanning is bij de top het hoogst
De oogprikker bescherming is te beschouwen als capaciteitsplaatje en via de plaatjes(condensator) gaat een verminderde spanning via het antennetje van je teller de tellerelectronica in om geteld te worden.
Zo meet je onderin de set antenne niets of zo maar iets want je zet de stroom niet om naar spanning
en onderin is geen of te weinig HFspanning.

Effe inhakend op een ander vraag van je
k Zei net dat LF helevele frequenties bevat Met de scoop van Ome Frits is dat wel te zien
Die spraakfrequenties zijn niet allemaal even sterk.
Het spanningsverloop is net een coursegrafiek van een bergetappe der Giro
Die spanningsgrafiek mis rechtevenredig met de zenderuitgangsspanning ,die je wilt meten
Maar hoe meet je dat? Het liefst realtime Behalve de scoop hebben de meetsystemen een vertraging door de massa die in beweging moet worden gebracht
De LF spanning wordt gelijkgerichten via diode gelijkgericht 1e belemmering diode kent stapspanning voordat ie gaat geleiden spanning moet hoger zijn dan die drempel1e kleine vertraging
Dan wordt de gelijkgerichte spanning afgevlakt 2e vertraging De afgevlakte spanning gaat naar een draaispoelmeter Het raampje van de spoel kent een zekere massa samen met de meternaald als er dan ook nog een stroombegrenzende weerstand in die schakeling zit hebben we zo een aantal vetragingen gevonden
Je meter kan daarom nooit de goede uitgangsspanning aanwijzen.
Door de ervaring wijzer geworden houden we 1/5 - 1/3 van de maximale uitslag aan Je weet dat de topspanning van de eindtrap dan rond de maximale waarde is en zelden er overheen vliegt.
Wanneer je eerst een normale spraak op 1/3 zet en daarna een lang gerekte AAAAA geeft zal je zien dat de output meter ongeveer 2/3 aangeeft en je veldsterkte meter / snuffelaar met een klap in de hoek ligt.
Wist je trouwens dat de meeste technici niet tot 10 kunnen tellen?
Test 1...2.... test test 1...2... :wink:
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Handheld frequency counter GY561

#3 Bericht door PA3HMP »

deze meters zijn onnauwkeurig, voor een ruwe freq aanduiding bruikbaar, voor vermogensmeting onbruikbaar want er klopt weinig van, zelfs het veranderen van tussenkabel kan al verschillende waardes aangeven.

maar goed voor een dergelijk bedrag mag je geen betrouwbaar instrument verwachten maar gewoon een leuk speelgoedje om even snel te kijken of een porto nog wel werkt en ongeveer op freq staat e.d.

Plaats reactie