zonnebloem olie of andere olie in dummyload

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#1 Bericht door PA3HMP »

welke minerale olie is er naast de duren en slecht te verkrijgen transformator olie het beste om in een blik dummyload te doen ?

zonnebloem olie ?

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#2 Bericht door PE0AGO »


Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#3 Bericht door PA3HMP »

sommige gebruiken atf olie, op het blik van mfj staat dat je zoiets weer niet mag gebruiken.
ik moet voor het testen even wat meer wegstoken dan de 500Watt die de bird aankan.

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#4 Bericht door Triodes4ever »

Heb nog 1 Gallon Exxon Coolanol. Dat is het echte spul.Google het maar even, dit is zo goed als niet te koop.
Interesse laat maar weten.

Leonard PE1DFT

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1029
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#5 Bericht door PD5DJ »

Hoe kritisch/nauwkeurig is je meting?

Je kan wel dure olie er in doen, maar hoe belangrijk is dat voor wat je er mee gaat doen vraag ik me altijd af.

Het is volgens mij meer dat sommige mensen alles perfect willen hebben, voor een simpel huis tuin en keuken testje overkill natuurlijk.

Ik heb al meer dan 10jaar zonnebloem olie in een eigenbouw blik zitten, en dat werkt nog tot vandaag de dag hartstikke prima voor even een testje.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#6 Bericht door PA3HMP »

Het is enkel maar om kortstondig wat grotere vermogens te testen van een lineair, voor nauwkeurige metingen heb ik een bird dummyload liggen 500Watt tot 3,5GHz, maar om het max vermogen van een lineair te testen is wat zwaarders nodig, onlangs 2e hands een nieuwe mfj 250 op de kop getikt dus daar moet wat olie in, voor een euro of2 2 liter zonnebloem olie gehaald bij de jumbo dat zal wel genoeg zijn, geen zin om hele dure olie te kopen voor zoiets.

als ik een keer goedkoop tegen een paar liter echte transformator olie aanloop doe ik die er misschien wel in, maar ik wil er geen goud geld aan besteden.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#7 Bericht door PA0FRI »

PA3HMP schreef: ik een bird dummyload liggen 500Watt tot 3,5GHz,
Ik heb het type 500W/30dB verzwakker en stop er tijdens experimenten al jaren meer dan 1000 W in. Niet langer dan 5 minuten en nog steeds geen schade of afname van de nauwkeurigheid. Met een olie gekoelde weerstand kan je kortstondig 10 × het vermogen toevoeren. Mijn eerste type was een 10 W systeem met weerstanden parallel in een blikje van Nescafé en gevuld met olie. Dat werd gebruikt voor 100 W transcievers.
Als je weerstand de bekende ongeveer 10 cm lange koolweerstand is, kan je dat alleen met speciale olie koelen. Gebruik je iets anders dan verbrandt de toevoeging in de olie in de weerstand (werkt als spons) en gaat de waarde geleidelijk omhoog naar ongeveer 75 Ohm. Is indertijd bij mij ook gebeurd!
Bijlagen
Bird.jpg
Bird.jpg (8.02 KiB) 10154 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#8 Bericht door PA3HMP »

Voor nauwkeurige metingen gebruik ik de onderstaande dummy, bird zegt kortstondig max 600Watt dus daar wil ik ook niet hoger mee gaan.

Afbeelding

op het blik van mfj staat dat je minerale olie kan gebruiken, volgens mij valt zonnebloem olie daaronder, er wordt wel gewaarschuwd geen motorolie te gebruiken.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#9 Bericht door PA2EFR »

Ikea heeft ook mooie blanke minerale olie, bedoeld om bijvoorbeeld snijplanken in te oliën.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00046786/

Afbeelding

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#10 Bericht door PB4PT »

Ik heb de nodige jaren geleden een dummyload gemaakt uit een verzameling weerstanden die in een verfblik hangen, waarbij de koeling wordt verzorgd door paraffine olie die ik als literfles in de reformwinkel kocht voor onder de EUR10. Schijnt te worden gebruikt voor dames die hun eigen make-up maken (ander soort zelfbouw). Het koelen van 100W in een 0.75l verfblik gedurende minuten is geen enkel probleem. Geleiding is geen issue (SWR blijft constant) en opwarming is beperkt (blijkbaar heeft paraffine olie hoge soortelijke warmte).

Enige issue was dat het blik lang olie bleef "zweten", wat ik uiteindelijk heb opgelost door het blik (na schoonmaken) met een restje verf aan de binnenkant "dicht te schilderen" voordat ik het blik opnieuw sloot.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1029
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#11 Bericht door PD5DJ »

nl13069 schreef:Enige issue was dat het blik lang olie bleef "zweten", wat ik uiteindelijk heb opgelost door het blik (na schoonmaken) met een restje verf aan de binnenkant "dicht te schilderen" voordat ik het blik opnieuw sloot.
Dit heb ik opgelost door het blik op het gas fornuis te zetten, licht opstoken, en met een rol tin de binnen gevelsde rand dicht te solderen.
Geen last van zweterij :)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#12 Bericht door PA3HMP »

de tip van verf aan de binnenkant lijkt me een goede, dat zal ik van de week eerst gaan doen, op het fornuis met tin zal het niet gaan lukken omdat dan de sticker verbrand.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#13 Bericht door PA4WK »

Een ouderwets fietsventiel in het deksel van de blik om de druk die bij verwarming ontstaat op een veilige manier kwijt te raken is ook wel handig.
Gaatje in het deksel ventiel met het schroefdraad er in solderen (dus met het slangetje naar buiten)
73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#14 Bericht door PA3HMP »

in het mfj blik zit al een pijpje met een dopje die eraf gaat als er te veel druk ontstaat.

pa3z
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 apr 2008, 21:35
Locatie: Steenbergen

Re: zonnebloem olie of andere olie in dummyload

#15 Bericht door pa3z »

Een ouderwets fietsventiel in het deksel van de blik om de druk die bij verwarming ontstaat op een veilige manier kwijt te raken is ook wel handig.
Gaatje in het deksel ventiel met het schroefdraad er in solderen (dus met het slangetje naar buiten)

Niet aan te raden om dit te doen om reden:Bij verwarming gaat de olie vaak schuimen den neemt de dampspanning toe.
Voordat de druk via het slangetje van het fietsventiel is afgevoerd, is door het grotere oppervlak het deksel er allang af geklapt . (iets met de wet van Boyle) geloof ik. :D
liever het kleinste QRO dan het grootste QRP

Plaats reactie