uitlezen hf op oscilloscoop

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

uitlezen hf op oscilloscoop

#1 Bericht door elinek »

oscillosoop uitlezing ezb zender.PNG
Ik ben mij aan het voorbereiden op het behalen van de F registratie. Bij het doen van de test-examens struikel ik maar al te vaak over het uitlezen van hf signalen op de oscilloscoop.

Zo wordt er een vraag gesteld over een EZB zender en wat deze zender mankeert (zie bijlage). Nu ben ik op zoek naar oscilloscoopbeelden met voorbeelden van hf signalen die wat mankeren, bijvoorbeeld overgemoduleerd, niet lineair. In het boek en in de online cursussen kan ik dit niet vinden.

Uitleg over waarom de zender in de bijlage een zendertrap heeft die niet lineair is, is ook welkom.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#2 Bericht door PA0FRI »

Als de ruststroom van de desbetreffende trap in orde zou zijn, dan raken de figuurtjes elkaar bij de nullijn. Hier is dat niet zo en dan werkt de trap niet lineair. Het resultaat is daarbij het produceren van veel harmonischen.
Als de trap overstuurd wordt, dan zijn de toppen van figuurtjes platter.
De multiple choice vraagstelling is naar mijn mening verkeerd, omdat er twee antwoorden mogelijk zijn.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#3 Bericht door PE0AGO »

Antwoord B is het gevolg van antwoord D, waardoor D het juiste antwoord is.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#4 Bericht door PE0AGO »


EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#5 Bericht door EA5JEX »

Daar was al eerder een draadje over, toen heb ik ook deze link gedeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=y4Zt_LJX1Tc

Kees

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#6 Bericht door PE0AGO »

Dit filmpje geeft beter weer waar het over gaat ........... http://www.youtube.com/watch?v=3DxBg6h4Fc8

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#7 Bericht door pa3a »

PA0FRI schreef: De multiple choice vraagstelling is naar mijn mening verkeerd, omdat er twee antwoorden mogelijk zijn.

Helemaal mee eens! Hoe durven ze zo'n vraag te stellen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#8 Bericht door PE0AGO »

PE0AGO schreef:Antwoord B is het gevolg van antwoord D, waardoor D het juiste antwoord is.
Daarom durven ze zo'n vraag te stellen.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#9 Bericht door KI6APR »

Bij multiple choice zijn er vaak meerdere antwoorden die mogelijk goed kunnen zijn. Men moet nu het meest juiste antwoord vinden. Dat kan men alleen doen wanneer men de stof kent. Zie het antwoord van PE0AGO.

De vraag hierover is zeer terecht. Daaruit blijkt alleen maar dat men de stof wil beheersen, het hoe en waarom wil weten en dat is goed.

PA0FRI heeft de vraag technisch al beantwoord.

Maar ik zie zelf ook wel dat het soms lastig kan zijn om te kiezen. Het is niet lineair en dus produceert het harmonischen, of het eindresultaat dat er harmonischen geproduceerd worden......omdat het niet lineair is...... (coin toss?). Ik denk toch dat het antwoord met de oorzaak van het produceren van de harmonischen wint. De weergave op de oscilloscoop laat zien dat het signaal niet lineair is.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#10 Bericht door PA1RLM »

KI6APR schreef:Bij multiple choice zijn er vaak meerdere antwoorden die mogelijk goed kunnen zijn. Men moet nu het meest juiste antwoord vinden.
Jan
Jan,

Op het "antwoordblad F-examen" staat:
Zet naast het nummer van elke vraag een duidelijk kruisje in het vakje van het goede andwoord onder A, B, C, of D.

Er staat dus niet "Het meest juiste antwoord". In dat geval lijkt het wel mogelijk dat er 2 antwoorden "goed" kunnen zijn.
Men is dus eigenlijk niet duidelijk genoeg.

Mvg,
Karel

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#11 Bericht door PE0AGO »

Het oscilloscoopbeeld laat zien dat iets in de zender niet lineair werkt.

Het laat niet zien of er veel harmonischen geproduceerd worden, dat is mogelijk, maar niet zeker.

Om dat zeker te weten is een andersoortige meting nodig.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#12 Bericht door PA3DJS »

PA0FRI schreef:Als de ruststroom van de desbetreffende trap in orde zou zijn, dan raken de figuurtjes elkaar bij de nullijn. Hier is dat niet zo en dan werkt de trap niet lineair. Het resultaat is daarbij het produceren van veel harmonischen.
Als de trap overstuurd wordt, dan zijn de toppen van figuurtjes platter.
De multiple choice vraagstelling is naar mijn mening verkeerd, omdat er twee antwoorden mogelijk zijn.
Mee eens dat dit lijkt op een klasse C eindtrap (omdat het deel met lage uitsturing nu gewoon op 0 komt), Dit leidt tot extra zijbanden, maar hoeft zeker geen harmonischen te geven. Een klasse C eindtrap met juiste filtering, is praktisch vrij van harmonischen (dus eens met PA0AGO).

Daarnaast kun je met deze scoopmeting niet eens zien of er harmonischen zijn, antwoord B is daarmee niet juist (en D wel).

Voor Elinek: in de delen waar er sprake is van 0, komt de FET of BJT niet in geleiding, hier is dus sprake van een klasse C eindtrap. Als de toppen afgeplat waren geweest, dan is er sprake van vastlopen tegen de voedingsspanning (zeg maar transistor CE spanning wordt nagenoeg nul en dan is er een verzadigde transistor).

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#13 Bericht door KI6APR »

PD0RLM schreef: Jan,

Op het "antwoordblad F-examen" staat:
Zet naast het nummer van elke vraag een duidelijk kruisje in het vakje van het goede andwoord onder A, B, C, of D.

Er staat dus niet "Het meest juiste antwoord". In dat geval lijkt het wel mogelijk dat er 2 antwoorden "goed" kunnen zijn.
Men is dus eigenlijk niet duidelijk genoeg.

Mvg,
Karel
Karel, ik begrijp het.
Het "meest juiste antwoord" zoals het gezien wordt door de kandidaat die misschien (nog) niet helemaal zeker van het juiste antwoord is. :?
Natuurlijk kunnen ze dat niet op het examenblad zetten. We gaan ervan uit dat er maar 1 antwoord goed is bij elke vraag.
Welk antwoord is het juiste antwoord op de vraag eventueel met bijlagen, in dit geval wat is er te zien op het scope beeld.

Men kan het ook weer niet te gemakkelijk maken en moeten er antwoorden bij zitten die op het eerste gezicht ook kunnen "meedingen".
Mijn woordkeus kwam dan ook hieruit voort.

73, Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#14 Bericht door PA3DJS »

Ik proef bij sommige mensen het idee dat antwoord B ook juist kan zijn, of dat D een beter antwoord is dan B.

Antwoord B is gewoon fout. Je kunt aan de hand van dit plaatje niet beoordelen of een eindtrap (veel) harmonischen produceert. Op basis van de informatie in de vraag kun je ook niets suggereren m.b.t. harmonischen, omdat je niet weet of er een band pass of low pass filter achter de actieve component (transistor, buis, etc) zit.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: uitlezen hf op oscilloscoop

#15 Bericht door PE0AGO »

Suggereren dat een trap veel harmonischen produceert kan of is waarschijnlijk, of ze naar buiten komen is idd een ander verhaal. :wink:

Plaats reactie