Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
dennizje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2012, 12:00

Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#1 Bericht door dennizje »

Heb weer verscheidene zend spul te koop

1x Sepura sGPS
1x Sepura srp2000

- 380/400mhz
- geprogrammeerd dmo kanalen + 2 prive kanalen
- lader en speaker
Vraagprijs 150 per stuk

3x Teltronic Mobilofoon

- 1 geprogrammeerd anderen niet
- alles werkend
- software erbij
- kabels voor programmeren / ptt / speaker aansluiting
- com naar usb kabel
- microfoon
Vraagprijs 75 per stuk

Wilt u alles of meerdere komen we er wel uit. Alles in werkende en zowat nieuwstaat.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#2 Bericht door PA3BAS »

Wat voor frequentie werken die Teltronic mobilofoons?
.... But will it blend?

dennizje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2012, 12:00

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#3 Bericht door dennizje »

Mobilofoons werken ook op de 380/400mhz

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#4 Bericht door pa5cal »

Voor zover mij bekend zijn de aangeboden spullen niet te gebruiken in de amateurbanden. Het herprogrammeren van tetra apparatuur vereist speciale software met een Dongle die alleen op leasebasis te verkrijgen is. De importeur herprogrammeerd wel gratis voor amateurs echter, nogmaals, zover mij bekend is het aangeboden spul niet te herprogrammeren voor de 70cm band. De oudere sepura spullen gingen maar tot 404mhz en de nieuwere stoppen bij 430.

Kortom, zolang de TEA2 encryptie mogelijkheid maar netjes verwijderd is ben je niet strafbaar (anders kun je een aantal maanden zonder pardoes in de bak verdwijnen) want je mag immers alles verhandelen tegenwoordig zonder vergunning of wat dan ook, echter deze spullen zijn nooit legaal in te zetten, tenzij je ze in een besloten netwerk gaat gebruiken met vergunning voor die frequentie.

Wat die teltronic apparaten betreft heb ik geen info behalve van wat ik op hun site terug kan vinden. De htt-500 kan in de amateur banden komen, de mdt-400 kan er niet komen.

Tenslotte is het rondlopen met tetra portofoons niet echt iets wat aan te raden is tenzij je goed vast in de schoenen staat. In belgie wordt je zonder pardoes achter de tralies gezet gezien men dit ziet als verboden bezit van, eveneens als in duitsland. In nederland zal je zeker een vraag of wat extra moeten beantwoorden gezien men nogal, euhm, anaal retentief is over tetra :)

-P

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#5 Bericht door Michel-nl »

Onzin, in de groepen 112 fotografen lopen verscheidene rond met een tetra porto om de DMO kanalen te beluisteren bij inzetten van Brandweer inpandig.
En veelal staat daar ook politie, voor zover ik weet is er nog nooit iemand gevraagd door een agent wat ie met zo'n porto doet.
En ja de porto's worden gewoon open en bloot gedragen aan borstzak zodat alles goed te verstaan is.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#6 Bericht door PA0ETE »

In Nederland valt het inderdaad mee, maar in België en Duitsland heb je zo problemen met zo'n apparaat.

Ik wist niet dat die apparaten al op deze manier bij brandweerinzetten gebruikt werden. Ik weet wel dat dat bij andere commerciële netwerken gebeurt. Komen die mensen niet in de problemen omdat die portofoons om met zo'n groepsgesprek mee te luisteren in de betreffende band ook impulsen uitzenden?

En ga me nu niet vertellen dat dat niet zo is, want ik gebruik dergelijke portofoons in de amateurband. Mijn digitale tv-ontvanger is gevoelig voor 70 cm-signalen, en als iemand anders een aanroep doet gaat mijn porto vrolijk pulsjes terugzenden waardoor bij mij het beeld stoort. :-) Je kunt overigens wel meeluisteren zonder dat je uitzendt (bijv. met Osmocom en een Funcubedongle of een USRP), maar volgens mij is bij zendontvangers dit terugmelden niet uit te schakelen. Althans niet bij de apparaten waar ik de beschikking over heb.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#7 Bericht door Michel-nl »

Zoals gezegd, ik heb nog nergens gezien dat iemand er op aan gesproken werd. Of dat men aangaf dat er vreemde signalen stoorde of opvielen.
En ja de mannen gebruiken de DMO kanalen flink hier in Friesland, dus als er dan iets is dan kunnen we dat mooi meeluisteren.

dennizje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2012, 12:00

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#8 Bericht door dennizje »

Software zit erbij (op cd) progammeren is een eitje en kan iedereen (voor de mobi's/portos heb ik zo gekocht), het afluisteren via dmo is bij de meeste brandweer korpsen te doen, tussen manschappen word dmo gebruikt en is niet gecodeerd, regio waar ik woon is dat in iedergeval niet zo. Je kan de binnen aanvallen/oefeneningen gewoon mee beluisteren.

Portofoon haal je al gauw een bereik van 2km qua ontvangst een mobilofoon met basis antenne overbrug je al gauw 5 -10km qua ontvangst.

Het hoe en wat laat ik me niet verder over uit.

Het ontvangen van signalen die niet geencrypted zijn, zijn gewoon vrij te ontvangen. Dit mag in Nederland. Het in handen hebben van apperatuur mag ook, zolang je er niet op uitzend. DMO van brandweer is gewoon vrij te ontvangen.

Het word strafbaar als je het spul hebt met de staatsgeheime TEA keys (TMO), dan ben je de sjakie.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#9 Bericht door PA0ETE »

Het is voor TEA2 waar je risico mee loopt. Je ziet ze wel eens op eBay staan porto's met TEA2, vooral uit Spanje :-)

Het klopt toch dat ze zenden om te kunnen meeluisteren met de brandweer, of heb je dat weten uit te schakelen? Het zijn bijzonder korte pulsjes, korter dan het nazenden dat de apparaten doen nadat je even gezonden hebt. Vrijwel zeker is het een bevestiging dat het apparaat zich conformeert aan de bestaande tijdslot-indeling van het groepsgesprek.

Ik wil het wel even opnemen hoe het precies zit, met degene die ik meestal vraag als ik dingen op gebied van Tetra niet weet (ondertussen bel ik die niet meer zo vaak ;-) ) Het lijkt me dat je op de lange termijn een hoop problemen kunt voorkomen door niet op deze frequenties te zenden.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#10 Bericht door elsinga »

Ik neem ook even aan dat je dat niet *mag*. Er is maar een heel klein stukje frequentieband vrijgegeven voor licentievrije TETRA en dat is niet waar de hulpdiensten hun DMO gebruiken. Dus strikt genomen ben je illegaal aan het zenden.

Kun je op TETRA wel meeluisteren zonder te zenden of loop je dan uit de pas met de sync of zo?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#11 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Ik neem ook even aan dat je dat niet *mag*. Er is maar een heel klein stukje frequentieband vrijgegeven voor licentievrije TETRA en dat is niet waar de hulpdiensten hun DMO gebruiken. Dus strikt genomen ben je illegaal aan het zenden.

Kun je op TETRA wel meeluisteren zonder te zenden of loop je dan uit de pas met de sync of zo?
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar die frequentie waar je licentievrij met TETRA zou mogen zenden, ik weet daar namelijk niets van.

Het is mogelijk om mee te luisteren zonder te zenden. Dat kan bijvoorbeeld met de Funcubedongle in combinatie met de Osmocom-software, gemaakt door een van de mensen van de Chaos Computer Club in Duitsland. Het moet wel zonder zenden gaan want die dongle beschikt niet over een zender.

Ik heb gisteren ook nog even nagevraagd, maar iemand die veel weet van dit soort toepassingen was heel beslist: je kunt het pulsen bij een porto alleen uitschakelen als je de zender fysiek uitschakelt, en de vraag is of het dan nog werkt. In elk geval is het in de software niet uit te schakelen. Ik wacht nog op een antwoord van iemand die zeer goed in Tetra thuis is, maar met mijn huidige kennis kun je het zenden niet uitzetten, en dat geeft de overheid natuurlijk een stevig handvat om op een zeker moment hiertegen te kunnen optreden.

Volgens de regels van het forum zouden we in zo'n geval de topic moeten sluiten, maar ik ben er eigenlijk voor om dat niet te doen omdat ik de discussie hierover wel bijzonder interessant vind, en ik in elk geval ook het definitieve antwoord van de man die het allemaal heel zeker weet wil afwachten.

Ik wil in elk geval nooit meewerken aan illegale praktijken, en ik wil ze ook niet aanmoedigen. Voor het moment lijkt het erop dat je met deze apparatuur uitsluitend met het DMO-verkeer van de overheid kunt meeluisteren als je ook in de betreffende frequentieband zendt. Hoewel het erop lijkt dat momenteel niemand vanuit de overheid daar iets tegen onderneemt, kan je dat juridisch toch in grote problemen brengen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#12 Bericht door pc1mb »

Moderatorbeleid samengevat:

"Illegale praktijken zijn hier niet toegestaan tenzij ze heel erg interessant zijn."
(of een moderator er zelf aan meedoet)

:lol: :lol:

Schot voor open doel :wink:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#13 Bericht door pa5cal »

Hmm ik denk dat je het moet samenvatten als: het lijkt erop dat dit spul te koop aanbieden illegaal kan zijn, dus daarom zou dit topic op slot gaan echter de discussie over dit vraagstuk staat in ditzelfde topic en blijft DAAROM open, niet omdat we de verkoop van genoemd apparaat goedkeuren.

Ondertussen laat ik de shell splash lekker voorbij waaien :)

-P

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#14 Bericht door PA2LAD »

Er bestaat wel een mode om het toestel standby te houden zonder te zenden en dat zou in ziekenhuizen b.v. toegepast moeten worden. Deze mode komt voor in C2000 materiaal. Of dat op DMO ook werkt: geen idee.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#15 Bericht door PA2LAD »

pa5cal schreef:Hmm ik denk dat je het moet samenvatten als: het lijkt erop dat dit spul te koop aanbieden illegaal kan zijn, dus daarom zou dit topic op slot gaan echter de discussie over dit vraagstuk staat in ditzelfde topic en blijft DAAROM open, niet omdat we de verkoop van genoemd apparaat goedkeuren.

Ondertussen laat ik de shell splash lekker voorbij waaien :)

-P
Veel van de aangeboden apparatuur heeft al "clear" firmware en is dus al niet meer wat er nog op de sticker vermeld staat. Dan zitten er nog wel geen frequenties in onze 70cm band in, maar kopen en verkopen mag dan weer wel. Voor gebruik buiten de amateurband kan je inderdaad in je nekvel gepakt worden. Dat zijn de spelregels van onze registratie.

Plaats reactie