Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#16 Bericht door PA0ETE »

PA1AIS schreef:Journalisten zijn per definitie nukubu's, tot het tegendeel bewezen is.

Met name als het gaat om accurate berichtgeving, vrij van persoonlijk interpretatie.
Het probleem is in de huidige tijd vaak dat journalisten gewoonlijk geen verzoeknummers draaien. En dan is het makkelijk om te zeggen dat je over de manier van berichtgeving niet tevreden bent als jouw verzoeknummer dus niet wordt gedraaid .

Het valt gelukkig allemaal nog mee. In het verleden werden brengers van slecht nieuws vaak in elkaar geslagen, al hadden die brengers met dat onwelkome nieuws zelf helemaal niets te maken.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#17 Bericht door pa3kc »

Ben ik nu echt de enigste die een heel ander beeld heeft van wat een luisteramateur eigenlijk is? :?

Mijn beeld van een luisteramateur is in ieder geval niet van een crimineel in een cel die zijn cipiers afluistert.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#18 Bericht door PA0ETE »

Dat is ook mijn beeld hoor.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#19 Bericht door PA3DAT »

Het stukje klopt volledig, er staat naar mijn idee niets raars in. De journalist een prutser? :D
Of mensen die niet kunnen lezen? :roll: (grapje...)
De Leeuwarder had zijn apparatuur afgestemd op de frequentie van de Marwei-portofoons. Hij had echter geen vergunning voor de apparatuur.
Blijkbaar gaat het hier, net als op foto, om zendapparatuur. Zoals een portofoon. En dát is het probleem,
niet dat hij toevallig stond afgestemd op de frequentie van de Marwei. Want ik mag in Nederland alles
ontvangen, zolang ik het maar niet doorvertel (Telegraaf- en Telefoonwet, was dat niet onderdeel van de
machtigingsvoorwaarden in de jaren '80?)

Dit moest ik weten als Scheepsradiotelefonist:
Het met de bediening van de installatie belaste personeel is verplicht het geheim te bewaren en te doen bewaren van alle berichten, die door middel van de installatie worden verzonden of ontvangen en die niet voor publicatie zijn bestemd. Maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat personen die niet bij de radiodienst zijn betrokken, kennis kunnen nemen van de berichtenwisseling. Indien berichten worden ontvangen, die niet voor het eigen schip zijn bestemd, mogen deze niet worden vastgelegd. Dergelijke berichten mogen niet anderen worden meegedeeld of voor enig doel worden gebruikt.
Dat geldt in feite voor iedereen: je mag álles ontvangen, maar als het niet voor jou is bestemd mag je het
niet verder vertellen en niet gebruiken.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#20 Bericht door PA0FRI »

Louwrens PD3LPA schreef:Nooit geweten dat je een vergunning moest hebben voor het luisteren van een bepaalde frequentie...Klinkt als totale onzin!
Is het niet zo dat je alles mag beluisteren of ontvangen, maar dat je er geen onrechtmatig gebruik van mag maken?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#21 Bericht door PH4CK »

het artikel is aangepast :
De Leeuwarder had zijn apparatuur afgestemd op de frequentie van de Marwei-portofoons. Hij had echter geen vergunning voor de apparatuur. De man zei dat hij dat niet wist. Hij noemde zichzelf een 'luisteramateur'. Zijn apparatuur is in beslag genomen.
zal dus wel een bamiporto o.i.d. geweest zijn.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#22 Bericht door PC1TK »

PA3DAT schreef:Het stukje klopt volledig, er staat naar mijn idee niets raars in. De journalist een prutser? :D
Of mensen die niet kunnen lezen? :roll: (grapje...)
De Leeuwarder had zijn apparatuur afgestemd op de frequentie van de Marwei-portofoons. Hij had echter geen vergunning voor de apparatuur.
Blijkbaar gaat het hier, net als op foto, om zendapparatuur. Zoals een portofoon. En dát is het probleem,
niet dat hij toevallig stond afgestemd op de frequentie van de Marwei. Want ik mag in Nederland alles
ontvangen, zolang ik het maar niet doorvertel (Telegraaf- en Telefoonwet, was dat niet onderdeel van de
machtigingsvoorwaarden in de jaren '80?)

Dit moest ik weten als Scheepsradiotelefonist:
Het met de bediening van de installatie belaste personeel is verplicht het geheim te bewaren en te doen bewaren van alle berichten, die door middel van de installatie worden verzonden of ontvangen en die niet voor publicatie zijn bestemd. Maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat personen die niet bij de radiodienst zijn betrokken, kennis kunnen nemen van de berichtenwisseling. Indien berichten worden ontvangen, die niet voor het eigen schip zijn bestemd, mogen deze niet worden vastgelegd. Dergelijke berichten mogen niet anderen worden meegedeeld of voor enig doel worden gebruikt.
Dat geldt in feite voor iedereen: je mag álles ontvangen, maar als het niet voor jou is bestemd mag je het
niet verder vertellen en niet gebruiken.


In jaren 90 of eind 80 werd in Winschoten iemand aan gehouden , omdat die via zijn scanner de buurvrouw had af geluisterd .
Zo zou het gestaan hebben bij de politie berichten .. op internet of teletekst ..
In de krant stond dan het complete verhaal .. Men had buurvrouw haar erotisch getinte telefoontjes afgeluisterd en op genomen .
Dat was op zich niet strafbaar , al hoe wel het opnemen wel een grijs gebied zou zijn . De man had daar voor alleen een scanner gebruikt .
En ja daar mee kon je zo die eerste legale draadloze telefoons afluisteren .

Maar deze man had via de 27mc deze opnames weer uitgezonden en daar bij verklap dat stem aan de ander kant niet haar man was .
En dat mocht dus niet ..

De man heeft wel moeten brommen ..

Ik heb een stukje uit dat artikel nog goed onthouden .."je mag álles ontvangen, maar als het niet voor jou is bestemd mag je het
niet verder vertellen en niet gebruiken" .. Exact jou geschreven woorden .. Bij de krant gewerkt ?? :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#23 Bericht door PA3DAT »

Volgens mij heb ik dat moeten leren, was het niet voor de zendmachtiging?
Dan heb ik het misschien geleerd voor mijn examen als scheepsradiotelefonist bij Greenpeace.
Ik weet het niet meer. Maar ik was altijd al beter in machtigingsvoorwaarden dan in techniek, helaas :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#24 Bericht door PA0ETE »

PA3DAT schreef:Dit moest ik weten als Scheepsradiotelefonist:
Het met de bediening van de installatie belaste personeel is verplicht het geheim te bewaren en te doen bewaren van alle berichten, die door middel van de installatie worden verzonden of ontvangen en die niet voor publicatie zijn bestemd. Maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat personen die niet bij de radiodienst zijn betrokken, kennis kunnen nemen van de berichtenwisseling. Indien berichten worden ontvangen, die niet voor het eigen schip zijn bestemd, mogen deze niet worden vastgelegd. Dergelijke berichten mogen niet anderen worden meegedeeld of voor enig doel worden gebruikt.
Dat geldt in feite voor iedereen: je mag álles ontvangen, maar als het niet voor jou is bestemd mag je het
niet verder vertellen en niet gebruiken.
De betreffende tekst stond in een sterk vereenvoudigde vorm ook de voorwaarden voor zendamateurs. Dit is in 1981 onder toenmalig minister Smit-Kroes geschrapt toen de Telegraaf- en Telefoonwet uit 1904 of 1905 en het Radioreglement uit 1909 zijn vervangen door moderner wetgeving. Het was dezelfde wijziging die de amateurcall koppelde aan de persoon, in plaats van aan het amateurstion, zoals het daarvoor was.

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#25 Bericht door Laurens PD9X »

https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/ ... 00077.html

Leeuwarder 'luisteramateur' op vingers getikt om afluisteren gevangenbewaarders.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#26 Bericht door PA0ETE »

Dat is zeer verhelderend.

De spullen zijn dan in beslag genomen omdat hij een portofoon aangesloten had staan.

Als het nog tot een proces komt maakt hij als zijn advocaat het handig speelt waarschijnlijk wel enige kans om de scanners terug te krijgen.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#27 Bericht door PD7HB »

Dat een porto in beslag wordt genomen als er geen vergunning aanwezig is kan ik begrijpen maar dat scanners ook onder het beslag vallen en verbeurd worden verklaard lijkt mij stug. Ik ben ook van mening dat als de man in beroep gaat dat hij de scanners terug krijgt, de porto uiteraard niet.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#28 Bericht door PA0ETE »

Afhankelijk van wat er aan de hand is, wordt er bij dit soort dingen soms nog veel meer meegenomen. Bij mensen die flink de fout in gaan met illegaal uitzenden worden tegenwoordig ook dingen als smartphones en muziekapparatuur meegenomen als men vermoed dat die bij de illegale uitzendingen gebruikt kunnen zijn. Dat wordt wel eens een beetje opgerekt. Een 3-meter-amateur die muziekprogramma's uitzendt, zal bijvoorbeeld zijn telefoon en computer bij die uitzending (kunnen) gebruiken, en ook zijn mengtafel, CD's etc. Het is dus niet ongewoon dat in zo'n geval al dit soort spullen worden meegenomen.

In dit geval zal hij die scanners wel niet voor zenden gebruikt hebben (en heel waarschijnlijk zelfs die porto niet), en omdat hij een hypo had zal hij, als hij dat gedaan had daar vast niet mee op heterdaad betrapt zijn. Ja dan is het meenemen van die scanners natuurlijk overbodig. Misschien hebben ze geconcludeerd dat ze aan elkaar gekoppeld waren doordat ze allemaal op dezelfde antenne of op dezelfde voeding aangesloten waren.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#29 Bericht door pa1bvm »

@pa0ETE
een drie-meter amateur ????..die bestaan toch niet :D :D

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#30 Bericht door PA0BAK »

pa1bvm schreef:@pa0ETE
een drie-meter amateur ????..die bestaan toch niet :D :D
Waarom niet?
Een drie-meter amateur valt in dezelfde catagorie als een hobby-inbreker, gewoon een crimineel dus.
Iemand die een wetsovertreding als hobby heeft, is een amateur en een crimineel :mrgreen:

Let ook op spaties:
Een zend amateur is iets anders dan een zendamateur en heel anders dan een amateur-zendeling :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie