Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protest !

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#31 Bericht door PA0ETE »

PA2RU schreef:@PA0ETE
70cm hebben we deels primair : vanaf 430 tot 436 , daarboven secundair ;)
Ik heb volgens mij nergens bedoeld dat dat niet zo was hoor :-)

2m is ook primair, dat wordt nu dus ook bedreigd. En in het primaire deel op 70 cm zitten ook andere gebruikers. Om te beginnen LPD, maar ook andere zaken. 70 cm is daarnaast in een aantal landen niet geheel beschikbaar voor amateurs. Zoals in Engeland, maar bijv. ook in Zweden waar lange tijd de repeaters in verschillende delen van het land op steeds andere frequenties zaten met een steeds andere shift. En ik weet niet of het in Italië nog zo is, maar daar ontbrak ook lange tijd 1 of 2 MHz uit de band, als ik me goed herinner ergens net onder het satellietgedeelte. Dat kun je nog zien aan sommige Yaesu- en Icom-apparaten die voor Italië een instelling hebben waarbij ze in dat banddeel niet kunnen zenden. In de VS loopt de 70 cm-amateurband trouwens van 420 tot 450 MHz.

Maar goed, 2m is niet alleen primair, maar zowat wereldwijd ook exclusief amateurband. Dat maakt het tot een bijzonder frequentiegebied voor ons.

Ik heb enkele mensen geproken die goed in dit soort dingen als de WRCś zitten (deels niet amateur), en die zeggen allemaal dat het er wel eens op uit kan draaien dat we de al langer gewenste 2 MHz op 50 MHz op de WRC-19 erbij krijgen, maar dat er dan een soort koehandel zal zijn om de 2 MHz op 144 in ruil daarvoor vier jaar later bij de WRC-23 in Region 1 in te leveren. Ik vind 50 MHz een superleuke band, maar ik hoop echt dat het daar niet op uit zal draaien. 50 MHz is bovendien nagenoeg overal secundair amateurband.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#32 Bericht door PA0ETE »

Ik vind bovenal dat veel amateurs te bescheiden zijn. Dat komt omdat onterecht het beeld bestaat dat het een uitstervende hobby is. Het groeit in dit deel van Europa niet zo sterk (maar in de meeste landen groeit het aantal amateurs nog wel degelijk). Wereldwijd komen er per jaar gewoonlijk tussen de 10 en 15% amateurs bij. Hoezo een uitstervende hobby?!!

In Nederland zitten we qua aantal zendamateurs maar een klein beetje onder het aantal amateurs dat er in de hoogtijdagen van de jaren 80 was (dat was toen max. 17000, we zitten nu een stuk boven de 15000 in Nederland).

Het grote probleem is dat dat niet zo kleine aantal amateurs in plaats van met data op de amateurbanden op media als zendamateur.com zitten te ouwedeuren. Hoezeer ik dat laatste ook waardeer, we zouden tegelijk wel de frequenties een heel stuk vaker moeten gebruiken. Hoe kunnen we anders betogen dat we dat kostbare spectrum willen behouden?

Wees dus niet terughoudend omdat het een hobby zou zijn die aan het krimpen is. Dat is gewoon niet waar. Tenminste niet als je het wereldwijd bekijkt (en bij luchtvaart op 2m gaat het om wereldwijd gebruik).

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#33 Bericht door pd1ahm »

pa0ete schreef:we zouden tegelijk wel de frequenties een heel stuk vaker moeten gebruiken.
Dat is de spijker op zijn kop, als ik op 2 meter ssb qrv ben hoor ik eigenlijk steeds dezelfde mensen. Met een kleine uitzondering als er tropo, Es of contest is, dan worden ze ineens wakker. Met andere woorden, de 2 meter is een band waarvan velen niet weten dat daar ook mooie dx te maken is. Alleen de verre oorden zul je buiten EME of satelliet niet kunnen werken.

Verder is het een stuk eenvoudiger een enkele richtantenne te plaatsen voor 2 meter dan voor HF.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#34 Bericht door PA3ECZ »

pd1ahm schreef:
pa0ete schreef:we zouden tegelijk wel de frequenties een heel stuk vaker moeten gebruiken.
Dat is de spijker op zijn kop, als ik op 2 meter ssb qrv ben hoor ik eigenlijk steeds dezelfde mensen. Met een kleine uitzondering als er tropo, Es of contest is, dan worden ze ineens wakker. Met andere woorden, de 2 meter is een band waarvan velen niet weten dat daar ook mooie dx te maken is. Alleen de verre oorden zul je buiten EME of satelliet niet kunnen werken.

Verder is het een stuk eenvoudiger een enkele richtantenne te plaatsen voor 2 meter dan voor HF.

Re: Met andere woorden, de 2 meter is een band waarvan velen niet weten dat daar ook mooie dx te maken is.

Ja, daar heb je ook volkomen gelijk in, mijn verste QSO wat ik ooit gemaakt heb op 2 mtr in SSB met een horizontale antenne is van Veendam naar Malta.
Met 50 Watt en een 16 el Tonna (F9FT) antenne, dat zijn nog eens afstanden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#35 Bericht door PA0ETE »


PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#36 Bericht door PA2S »

PA0ETE schreef: Ik heb enkele mensen geproken die goed in dit soort dingen als de WRCś zitten (deels niet amateur), en die zeggen allemaal dat het er wel eens op uit kan draaien dat we de al langer gewenste 2 MHz op 50 MHz op de WRC-19 erbij krijgen, maar dat er dan een soort koehandel zal zijn om de 2 MHz op 144 in ruil daarvoor vier jaar later bij de WRC-23 in Region 1 in te leveren. Ik vind 50 MHz een superleuke band, maar ik hoop echt dat het daar niet op uit zal draaien. 50 MHz is bovendien nagenoeg overal secundair amateurband.
Ik ben heel benieuwd wat het WRC-19 resultaat zal zijn, want als het net zo gaat als met 60 meter, dan kon het nog wel eens flink tegenvallen. En zoals PA0ETE aangeeft, als het uitgeruild wordt voor delen van 2 meter, dan is het saldo negatief. Nu is het - afgezien van lokale storing - prima.

If it isn't broke, don't fix it...

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#37 Bericht door pa1bvm »

denk ook aan meteor scatter een watt of 50 en een 9 elements en fsk441 .. hele maand augustus vallen er meteoren met een piek zo tegen 12 augustus .. kan je altijd wel een qso's maken tussen 1200 -1800 km ..
hou vooral on4kst chat in de gaten ... maak daar een sked ..

er worden elke dag op 144 Mhz verbindingen gemaakt tot +/- 400 km .in europa . kijk maar in de DX cluster ..
zitten ook best wel uitschieters bij ..beetje tropo en QRB gaat naar 700 km ..
iemand die een beetje met data kan stoeien kan toch zo een een activiteits overzicht maken voor europa ... de bron data zit gewoon in de dx cluster .. en vast ook wel een data bron in LOTW
kan elke "overheid zo zien hoe druk het is .. met wat piekjes tijden contesten sporadische E en meteoren ..

na elke sporadische e opening worden er kaartjes gemaakt van de verbindingen .. hoezo er is niets te doen???
kaartjes staan op de site "make more miles on vhf"

2 meter is echt niet alleen het stukje FM en wat repeaters ...
er zitten ook tussen 144.400 en 144.500 een hele rits bakens .. kan je zelf kijken waar de propagatie zit ..
( lijstje staat zelfs in het veron vademedicum ... upto date op make more miles on vhf "
net onder de twee meter band zit de graves radar .. die "zoekt meteoren .. de reflecties worden netjes op een site gezet .. ach er is zoveel te doen .. geen tijd om QSO's te maken .. er zijn sites waar de aurora voorspellingen worden gedaan .. tropo voorspellingen etc etc ..

.. als je nix hoort dan wil dat nog niet zeggen dat er nix is ...

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#38 Bericht door PH2LB »

https://www.youtube.com/watch?v=D-6Fhnp ... .be&t=1738

David Casler heeft er ook zo zijn mening over.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#39 Bericht door pd2ez »

de frequentiehonger door de telecombedrijven is giga en de overheid is of kan daar zeer gevoelig op reageren door verkoop van in hun ogen onbruikbare frequentiegebieden en dat is een gevaarlijke ontwikkeling.omdat de 2 meterband een band is voor noodcommunicatie moet men daar gewoon van af te blijven!! het protest heb ik al getekend en indien men dat nog niet gedaan heeft gaarne alsnog doen ,laat weten dat dit franse voorstel meteen naar de prullenbak mag verhuizen. we moeten wel alert blijven ook 70 cm en hoger zitten in de gevarenzone. en wie denkt dat het niet zo snel zal lopen.... 5g komt eraan en 6g staat al op de hoek te wachten om te beginnen.... gebruik de frequentiebanden waarvoor ze bedoelt zijn en experimenteer zoveel mogelijk.


vy73 pd2ez evert jan

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#40 Bericht door PE4BAS »

PA0ETE had een paar stukjes terug er al een link over geplaatst. Echter het verbaast me dat op dit forum er nog geen eigen topic over is gemaakt. Ik denk dat dit topic ook dan maar het beste past voor de volgende links:

https://www.veron.nl/nieuws/2-meter-pro ... xperiment/

https://www.omroepflevoland.nl/gemist/r ... ?id=172686

https://pe4bas.blogspot.com/2019/07/int ... ation.html

Als je dan wilt protesteren doe het dan door aktief te zijn op de 2 meter band. Ik zal in iedergeval proberen wat verbindingen te maken voor de goede zaak zeg maar...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#41 Bericht door PE1PQX »

Ik heb dat protest ook getekend, en heb her-en-der al gelezen dat diverse instanties al tegen het Franse voorstel zijn, waar onder het IARU.
Zo krijg ik wel het gevoel dat het voorstel het waarschijnlijk niet gaat halen. En dit hoop ik natuurlijk ook.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#42 Bericht door joop220 »

Leeste net dat Zwitserland er geen problemen mee had.

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#43 Bericht door joop220 »

en nu ook al at in Nederland :evil:

Plaats reactie