Voor zover ik kan nagaan gelden de voorstellen voor 144 MHz en 1240 MHz uitsluitend de WRC in 2023. Verder is het ook niet zo dat we 2m door het voorstel per se kwijt zijn.
De situatie is echter wel ernstig. We zijn nu bijna overal de enige primaire gebruiker op 2m. Het is nog nergens zo gesteld, maar het zou wel kunnen dat in het uiteindelijke voorstel wij onze primaire status kwijtraken of zelfs wel de hele band.
Ook een gedeelde primaire status kan heel veel problemen geven. Stel dat elk commercieel vliegtuig wordt uitgerust met deze apparatuur. Een stuk van de IARU stelt dat één vliegtuig op dergelijke hoogten een frequentie op 2 meter over cirkel met een radius van 1000 km onbruikbaar kan maken. Je mag als je een (andere) primaire gebruiker waarneemt gewoon niet zenden op zo'n frequentie. Wat zal dit voor gevolgen hebben voor de bestaande repeatersystemen? En wat voor de satellieten die er al in gebruik zijn? Het kan best dat in de praktijk de band bij automatische zenders in veel vliegtuigen in het geheel niet meer bruikbaar is.
Gebruik van de amateurbanden, anders dan door zendamateurs houdt doorgaans in het geheel geen rekening met iets als een bandplan. In de jaren 80 waren er rond Parijs geen taxifrequenties meer beschikbaar. Die kregen vervolgens frequenties toegewezen op 2m. Die werden (er was toen nog een 25 kHz-raster) op raster uitgedeeld: 144,025 zat er eentje, een andere die ik met goede condities vaak goed kon ontvangen zat op de CW-aanroepfrequentie 144,050. Ook de frequenties voor EME, meteoor scatter en de SSB-aanroepfrequentie waren bij taxibedrijven in en rond Parijs in gebruik en gaven bij goede condities, wanneer je frequenties wilt gebruiken juist veel overlast. De hoogste frequentie die werd uitgegeven was 144,400 of iets daarboven. In de omgeving rond Londen bestaat nog steeds een dergelijke situatie. Amateurs mogen in een straal van 100 km rondom Londen op 70 cm de frequenties tussen 431 MHz en 432 MHz niet gebruiken omdat die frequenties daar in gebruik zijn bij mobilofoongebruikers en bij de overheid, inclusief defensie. Dit is de reden waarom PI2NOS een ingang heeft helemaal bovenin de 70 cm-band met een antenne die gericht staat op dit gebied waar de Engelse amateurs anders niet legaal over PI2NOS kunnen werken.
Er zijn overigens behoorlijk wat amateurbanden in gevaar. Boven de 100 MHz is eigenlijk alleen 10 GHz redelijk onbedreigd. 70 cm is al niet primair. In Nederland is momenteel 9 cm het meest in gevaar. Dat is niet een heel grote band, 10 MHz spectrum rond 3400 MHz. Maar ook 13 cm en 6 cm lopen gevaar. En 24 GHz en meerdere banden daarboven. 77 GHz is al voor een flink deel in gebruik door voertuigradars. Dat is grotendeels een primaire amateurband. In eerste instantie waren er in de VS, waar dit systeem begonnen is grote zorgen. Later leek ARRL gerustgesteld, en liet weten dat de amateurdienst en de korte-afstandsradarsystemen elkaar wederzijds goed zouden verdragen, maar nu zijn ze daar inmiddels van teruggekomen. Voor 5,6 GHz (6 cm) is een voorstel ingediend om Wi-Fi-gebruikers (die al in de amateurband zitten) voorrang te geven op de zendamateurs. Je kunt je wel voorstellen wat dat betekent. Als Wi-Fi-gebruik in die band toeneemt, kun je er in de praktijk niet meer op werken. Op een amateurantenne op het dak zul je dan te allen tijde een Wi-Fi-gebruiker kunnen waarnemen, die heeft voorrang, dus zolang je die hoort mag je dus niet zenden.
77 GHz ligt echter ook in het vizier van fabrikanten van internetrouters. Als 5,6 GHz vol loopt, dan moeten er alternatieven zijn. Momenteel zijn er al routers verkrijgbaar die op 77 GHz werken, die in meerdere landen zonder vergunning gebruikt mogen worden.
De laatste jaren is steeds gedacht dat de kortegolf weliswaar veel meer met QRM te maken zou krijgen, maar inmiddels neemt uit commerciële hoek daar ook de belangstelling voor datacommunicatie sterk toe. Het gaat dan om blokken van enkele 100 kHz of zelfs enkele MHz. Het voordeel van de kortegolf is de veel lagere latency dan glasvezelkabels over de zeebodem en andere internetverbindingen hebben. Belangstellenden zijn bedrijven die belang hebben bij zo'n lage latency, bijvoorbeeld bedrijven zoals beursbedrijven die soms zo snel mogelijk geautomatiseerd transacties in gang moeten kunnen zetten.
In de afbeelding de banden die zich momenteel in de gevarenzone bevinden.