Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#31 Bericht door DK1NL »

Ik begrijp niet goed waar "Geen belang" zich druk over maakt, hij schrijft zelf dat hij zijn Novice heeft gehaald met 2 vingers in de neus...?
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#32 Bericht door Geen belang »

Omdat ik Novice gehaald heb moet ik de ON3 hun mogelijkheden maar afgenomen laten worden?

Sorry dat kan ik niet en dus heb ik mijn bezwaar al ingediend.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#33 Bericht door ON5GM »

Geen belang schreef: 11 banden met 50W ze nemen er 3!! af en ze verminderen het vermogen ook nog eens naar 10W.
Ter informatie een 27mc bakkie mag je 12W mee maken, dat is 2W meer dan amateurs gaan mogen en die moeten niks kennen.
Denk gij nu werkelijk dat er ene ON3 zich houd aan de 50 watt regel of zich zal houden aan de hopelijk komende 10 watt regel ??
In qrz.com ziet men soms foto's van ON3's met een amplifier waar ik alleen maar kan van dromen.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#34 Bericht door on4avt »

Geen Belang, zet uw call eens op de site hier dan weten we met wie we te doen hebben.En als je een Novice hebt gehaald dan moet dat in Nederland zijn.Ik weet ook niet waar ge u zo druk over maakt, de ON3 zelf doen het niet.? Zoals hierboven aangehaald, wie controleert de power van de ON3? Ik ben al dikwijls overroepen door een on3 station. En ik weet wie er wat heeft. Dus eerst het spel spelen zoals het moet en dan klagen. Ze zullen nu ook niet met 10 wat gaan zenden, want de toestellen tot 100 wat mogen behouden blijven. De kat bij de melk zetten?

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#35 Bericht door DK1NL »

Ik denk dat "geen belang" helemaal geen licentie heeft of hooguit een ON3 call anders begrijp ik niet waar hij zich druk over maakt.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#36 Bericht door supervlieg »

b
Geen belang schreef:Hoe dan ook, gasten help ons klachten in te dienen, want ze gaan 2000 Belgische amateurs rechten afnemen!
Dit gaat niet over Nederland of Harec, dit gaat over 2000 amateurs van de 5000 die gepakt gaan worden enkel omdat men een 3e vergunning wil.
Dit kan en mag niet gebeuren.

Help a.u.b. de ON3 amateurs als je iets over hebt voor anderen. Dien bezwaar in. Vergeet niet, ze hebben indertijd ON3 ingevoerd om meer zend-amateurs te krijgen, het werd een succes, maar nu willen ze die mensen straffen en dat is onmenselijk.


Geen Belang. U schreef dit ; Vergeet niet, ze hebben indertijd ON3 ingevoerd om meer zend-amateurs te krijgen, het werd een succes.
En dit is de grootste fout die België ooit heeft gedaan tegenover de ander Radio zendamateur vergunning houders in België :!:


En waarom ik dit zo vind Geen Belang. Omdat het respect voor de ander Radio zendamateur vergunningen helemaal weg is in België. Ik ga u een voorbeeld geven. Wij gaan regelmatige naar een radioamateur markt/beurs in België en dit omdat er geen CB 27 Mhz amateur markt/beurs bestaat in België, maar wij voelen ons daar niet thuis en terecht. En ik heb kennis van elektriciteit en elektronica en kan gemakkelijk een examen gaan doen voor de basisvergunning ON3, maar ik voel mij daar niet goed bij tegenover de ander Radio zendamateur vergunningen en daarom weet ik het niet wat ik moet doen, gaan of niet gaan voor de basisvergunning examen :?

Als ze morgen moesten zeggen in België dat de Basisvergunning ON3 alleen deze frequentie banden 10 meter, 12 meter, 2 meter en de 70 cm mogen gebruiken. Dan ga ik onmiddellijk voor de basisvergunning ON3 examen in België, omdat dit eerlijk en respect is tegenover de ander radio zendamateur vergunninghouders :idea:

Dat is heel mooie van u dat u de ON3 basisvergunning houders wil helpen enzovoorts. Daar heb ik respect voor Geen Belang en ik wens u heel veel geluk toe. :wink:

Supervlieg Skynaam.
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#37 Bericht door PA8MC »

supervlieg schreef: Als ze morgen moesten zeggen in België dat de Basisvergunning ON3 alleen deze frequentie banden 10 meter, 12 meter, 2 meter en de 70 cm mogen gebruiken. Dan ga ik onmiddellijk voor de basisvergunning ON3 examen in België, omdat dit eerlijk en respect is tegenover de ander radio zendamateur vergunninghouders :idea:
Wat hebben die vier banden met eerlijkheid en respect te maken tegenover andere radio amateurs? Kunt ge dat verduidelijken?

Gebruikersavatar
supervlieg
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2018, 17:29

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#38 Bericht door supervlieg »

PA8MC schreef:
supervlieg schreef: Als ze morgen moesten zeggen in België dat de Basisvergunning ON3 alleen deze frequentie banden 10 meter, 12 meter, 2 meter en de 70 cm mogen gebruiken. Dan ga ik onmiddellijk voor de basisvergunning ON3 examen in België, omdat dit eerlijk en respect is tegenover de ander radio zendamateur vergunninghouders :idea:
Wat hebben die vier banden met eerlijkheid en respect te maken tegenover andere radio amateurs? Kunt ge dat verduidelijken?

Omdat het een basisvergunning is waar je veel minder kennis moet hebben dan de andere radio amateurs en toch bijna dezelfde frequentie banden mogen gebruiken :?:

En waarom ik deze 4 bijvoorbeeld frequentie banden aangeef. Omdat de 10 meter en 12 meter nog in te richt blijf als een cb amateur frequentie banden en de 2 meter en 70 cm naar de richting gaat van de radio zendamateur frequentie banden :idea:
.
! verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#39 Bericht door PA8MC »

Aha op die manier! Gij hebt nog ergens een CB-antenne liggen, die met wat geluk ook op 12 en 10 m kan afgestemd worden. En dan moet het BIPT daar maar rekening mee houden bij de examen- en vergunningseisen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#40 Bericht door PA3DAT »

Wij mochten ooit met de D-machtiging toch ook alleen op 6 D-kanaaltjes? Waarschijnlijk omdat iedereen
thuis nog wel het een en ander had liggen aan metaal van pakweg 50cm... :mrgreen:

Dat een ON3 nu met minimale voorbereiding op álle HF-banden mag, vind ik ronduit verbijsterend. En die
50W of 10W, dat maakt niet uit. Een gemiddelde HF-set doet 100W en wie controleert er nou hoeveel
vermogen zo'n ON3'er gebruikt? Juist, niemand.
Daarmee is een ON3 in België qua mogelijkheden gelijk aan een F in Nederland?
En ON3 is makkelijker dan onze N?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#41 Bericht door Geen belang »

Als je dat al verbijsterend vind moet je eens kijken naar wat een Harec gaat mogen, dan donder je helemaal je stoel af :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#42 Bericht door on4avt »

Een cb is geen zend amateur .Sorry. Dat is nu wel duidelijk .
En een on3 examen is voor velen al niet haalbaar als ze nie t studeren. Ik weet mensen met een redelijke opleiding moeite ermee hebben . Waarom die hele discussie hier ? Het brengt wel duidelijkheid. Wil alleen maar een on3 vergunning om legaal op de cb te kunnen zenden. denkt hij. Nog veel werk aan.
Ps ik heb al 10 jaar een 1500 wat vergunning.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#43 Bericht door Geen belang »

Toch raar, want CB doe je niet als beroep maar voor je plezier.
Volgens het woordenboek is iemand die een hobby voor zijn plezier doet een AMATEUR.

Of ik mis ergens dat CB geen zenders heeft en/of niet uitzend?

Iemand die CB bedrijft is wel degelijk een Zend-AMATEUR, of je het nu leuk vind of niet.

Sorry maar van veel respect richting anderen getuigen zulke uitspraken niet en doet ook niet goed aan het imago van de hobby = amateurisme :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#44 Bericht door on4avt »

Volgens jou krijgen de Harec amateurs alles in de schoot geworpen,en dan ga jij spreken over respect ? Wat heb jij moeten doen om op de cb te geraken.? Volgens jou is iedereen met een trx in de hand een amateur. Er bestaat nog iets als categorien. We zijn niet van dezelfde categorie n onze meningen stroken niet.
Ik kan geen b begrip opbrengen voor de manier waarop je spreekt ove r e e n Harec amateur die e e n redelijk zwaar examen gedaan heeft. Sorry.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#45 Bericht door Geen belang »

Ik heb een vraag Frank, ik neem aan dat je zo heet en je call eigenlijk ON4KZ is.
Waarom gebruik jij je vorige call op dit platform? En heb je bij QRZ alles leeg gehaald zodat je huidige niet gevonden kan worden?

Kwam trouwens leuke documenten tegen toen ik die call in Google stak, o.a. een blog met vertrouwelijke stukken.

Leg dat eens uit.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gesloten