Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#1 Bericht door Geen belang »

Beste,

Het BIPT heeft net het voorstel voor nieuwe regels voor Belgische amateurs gepubliceerd.
Voor de Harec amateurs gaat dit standaard 1500W betekenen, erg fijn want hoef je niet meer te klooien om een hoog-vermogens-vergunning te krijgen.

Ook fijn is als je zakt voor Harec dat je bij 50% een ON2 (=Novice) vergunning kan aanvragen en ze verhogen het vermogen voor ON2 van 50W naar 100W met opnieuw de 3DB regel.

Echter, ben je een ON3 dan is het wel wenselijk dat je bezwaar gaat indienen, wat nog kan tot 18 januari 2019, het is dus wel zaak dit snel te doen.
Want de vergunning wordt behoorlijk ingeperkt:

1) Het vermogen gaat van 50W naar 10W
2) Lineairs worden verboden ook al kom niet aan de 10W!!
3) Vele banden worden afgenomen! zoals 18MHz, 24MHz en 50MHz
4) Enkel op 14MHz en 21MHz komt er een paar KHz bij

Als er niemand gaat klagen, ik heb het al gedaan, dan gaan ze dit stilzwijgend invoeren en kan de ON3 minder vermogen maken dan een 27mc'er....

Dan is er nog, wat gaan ze doen met mensen die Harec wel al voor 50% gehaald hebben? Die hebben het examen reeds gedaan...moeten die het dan opnieuw doen?

Zie meer hier en hoe je je bezwaren kunt indienen:

https://www.bipt.be/nl/consumenten/radi ... ioamateurs
Bijlagen
Raadpleging_RAM_2018-12-18.pdf
(245.68 KiB) 277 keer gedownload
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#2 Bericht door on4avt »

Voor mij is dit een goede regeling.Voor de on3 van nu is dit een achteruitgang akkoord. Dus te meer een reden om zich verder te bekwamen .De on2 is een klasse tussenin.De on3 zullen niet content zijn. Het zou beter zijn om de on3 hetzelfde vermogen te laten houden en alleen onderscheid te maken tussen de gebruikte banden.
Ps; toen ik slaagde in 1982 voor Harec kregen we ook maar 50 wat ingang toegezegd. En we deden ook qso op 80 m naar de states.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#3 Bericht door Geen belang »

Precies, daar ben ik ook voor te vinden.

Laat de 50W bestaan en geef in ruil voor verlies van banden de hele 40m.

Dan is het verschil nog steeds erg groot en is er een push Harec/Novice te gaan doen, ook al omdat je met ON3 niet naar het buitenland kan zonder problemen.

Maar wat ze nu voorstellen is gewoonweg schandalig, geen ander woord voor zo boos ben ik :evil:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#4 Bericht door PA8MC »

on4avt schreef: Ps; toen ik slaagde in 1982 voor Harec kregen we ook maar 50 wat ingang toegezegd.
In 1982 bestond er nog geen Harec. Harec werd in 1990 in Chester goedgekeurd met de CEPT T/R 61-02 aanbeveling. De CEPT T/R 61-01 aanbeveling werd in 1985 in Nice goedgekeurd.

Ik kan het weten want ik was in die tijd Convenor (voorzitter) van de IARU Region 1 Common License Group. Het IARU Region 1 team dat alle voorbereidingen (aka lobying) heeft gedaan voor de T/R 61-01 en T/R 61-02 aanbevelingen.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#5 Bericht door Geen belang »

Harec bestond toen ook niet, want de eerste CEPT afspraken was het aanvaarden van elkaars vergunning en niet het examen.
Van een geharmoniseerd examen was geen enkele sprake.
Harec was pas in 1991 toen ze elkaars certificaten van slagen gingen accepteren, waardoor je examen in een ander land kan doen en je vergunning elders kan aanvragen.
Zo raad ik velen aan Harec in België te doen ipv Nederland omdat het veel meer kans op slagen geeft omdat Nederland belachelijke eisen stelt, iets waar velen kwaad over worden.

Maar dit alles heeft geen fluit te maken met de ON3 die van zijn/haar hobby beroofd gaat worden en daar gaat het over.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#6 Bericht door pe1cmo »

Hoe moet ik Harec zien, als zijnde de Full (F) in Nederland ?
In de rest zie ik een soort novice.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#7 Bericht door on4avt »

Ik doelde op de vergunning zoals ze nu bestaat. de Harec dus. Je moest een hele papier winkel indienen over antennes , straling etc om een vergunning te bekomen om 100 wat input te mogen hebben. later werd dit omgezet naar 100 wat uitgang.
Je mag me gerust verbeteren ,geen probleem.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#8 Bericht door on4avt »

Pe1 cmo weet je niet wat Harec is?
Even een hulpje voor jou opdat je het verschil ziet tussen de classen .

https://nl.wikipedia.org/wiki/HAREC

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#9 Bericht door Geen belang »

on4avt schreef:Ik doelde op de vergunning zoals ze nu bestaat. de Harec dus. Je moest een hele papier winkel indienen over antennes , straling etc om een vergunning te bekomen om 100 wat input te mogen hebben. later werd dit omgezet naar 100 wat uitgang.
Je mag me gerust verbeteren ,geen probleem.
Niet waar, je hoeft niks in te dienen in het antenne register want je zend amper uit.
Het staat er duidelijk.
Heel dat register gaat over systemen die constant vermogen uitzenden, daar vallen wij niet onder.
Ik heb die ook ingevuld, maar je moet goed lezen want als je dat niet doet heb je een berg rommel aan je broek zoals uitzend simulaties en dies meer.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#10 Bericht door Geen belang »

pe1cmo schreef:Hoe moet ik Harec zien, als zijnde de Full (F) in Nederland ?
In de rest zie ik een soort novice.
Dat je dit niet weet geeft te denken.

Nog een keer:

Harec examen geeft recht op een A licentie = F in Nederland.
Novice examen geeft recht op een N licentie = PDx in Nederland = Novice
Entry examen geeft recht op een Entry Licentie = Bestaat niet in Nederland maar wel in Belgie en bv de UK.

Hoe dan ook, de Entry Licentie geeft in België en de Uk meer rechten en banden dan een Novice in Nederland.

Zo mag een Belgische Entry (ON3) uitkomen op 11 banden zoals 80m, 40m tot en met 6m met 50W, maar dit pakken ze af.
Daar gaat het over. De Nederlandse Novice mag in verhouding helemaal niks want het AT gunt die mensen helemaal niks.

België gaat de Novice zelfs meer geven, van 160m tot en met 70cm maar dan ipv 50W naar 100W....en in SSB gaat dit over gemiddeld vermogen.

Vergelijk dit met de Nederlandse Novice, waarvan het examen zwaarder is. Dan krijgen die echt niks en worden super genaaid.

Maar daar gaat het allemaal niet over, de Belgische ON3 gaan ze slopen.....einde hobby....dat is waar het over gaat.
Laatst gewijzigd door Geen belang op 21 dec 2018, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#11 Bericht door pe1cmo »

ON4AVT, duidelijk, bij ons dus de F licentie.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#12 Bericht door on4avt »

Ook weer zo mooi dat ze verschillende termen gebruiken.
geen belang, ik doel op de toestanden van 1982.dan heb ik wel degelijk een thesis moeten indienen om aan hoger vermogen te geraken; Het gaat niet over het antenne dossier zoals je denkt.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#13 Bericht door DC4CP »

In het hele verhaal mis ik het waarom ?

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#14 Bericht door Geen belang »

Ze gaan de Belgische amateurs met een ON3 vergunning kapot maken, dat is wat er gaat gebeuren.

Dat is de waarom....het erge is dat de UBA bij monde van ON7YD er niets aan doet.

Rik de voorzitter vind het NIET belangrijk! Je moet maar durven als club die amateurs hun belangen verdedigd.

Ik quote even:
Beste Bas,

je gooit heel wat zaken op één hoopje.
Het KB en de raadpleging van BIPT zijn 2 verschillende zaken.
En zoals altijd bij het invoeren van een nieuwe wetgeving komt er een overgangstijd.
Ik vermoed dat het april 2019 zal worden voordat alles geregeld is. Tot dan blijft alles bij het oude.

Wat betreft "stil en geheim": wat een onzin! De UBA website is net de plaats bij uitstek die de UBA gebruikt om haar leden op de hoogte te brengen.
En te zien aan het aantal reacties (zowel positief als negatief, maar de meeste wel opbouwend ... ) bekijken onze leden regelmatig de website en zijn ze goed op de hoogte.

73, Rik ON7YD
Om kort te gaan, het interesseert hem geen flikker!
Want het aanklagen gaat maar tot 18 januari.....iets waar die makkelijk even voorbij gaat.

ON3's kom ik actie!!!! De UBA laat jullie barsten....wees maar zeker!
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#15 Bericht door DC4CP »

Dat is geen waarom.

Als een ex-ON2, ON1, ON4 zou ik graag de reden willen zien waarom men die reorganisatie doet.

Vroeger mocht je na een geslaagde ON2 examen alleen op 2 meter uitkomen met 15 watt, was wel conform de regels in het buitenland en ook daar bruikbaar.
Later ging ik voor ON1, HAREC, alleen VHF en hoger

ON4 was zonder moeite na het wegvallen van de CW eis.

Dus de ON3 kregen veel meer als destijds een ON2 en ON1, nu wil men dat terugschroeven, maar nergens een reden waarom ?

Gesloten