Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

RuudV
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2018, 08:38
Roepletters: PD7RV

Re: Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

#2 Bericht door RuudV »

Rekening houdend met de internationale normen die van toepassing zijn op de radioamateurs
en die welke van toepassing zijn op de korteafstandsapparatuur, is het niet mogelijk om het
gebruik van de frequentieband 433,050 tot 434,490 MHz door de radioamateurs of door
korteafstandsapparatuur te verbieden.
Niks aan de hand dus.
Laatst gewijzigd door RuudV op 01 jun 2018, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

#3 Bericht door PE2AAB »

Een zorgelijke ontwikkeling. Het feit alleen al dat het wordt overwogen.
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 01 jun 2018, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

#4 Bericht door PH2LB »

Tja, zo iets zat er een keer aan te komen.
En 3 seconden per 3 minuten, daar kun je niet veel mee doen. Dus dat stukje wordt vanzelf leeg een no-fly zonde voor RZA's.

(ff het :twisted: hoedje op ) 3 seconden per 3 minuten is natuurlijk uitermate geschikt voor hoog vermogens burst baken experimenten met een rondstraler.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

#5 Bericht door PE9PE »

RuudV schreef:
Rekening houdend met de internationale normen die van toepassing zijn op de radioamateurs
en die welke van toepassing zijn op de korteafstandsapparatuur, is het niet mogelijk om het
gebruik van de frequentieband 433,050 tot 434,490 MHz door de radioamateurs of door
korteafstandsapparatuur te verbieden.
Niks aan de hand dus.

Ruud ik raad je ten zeerste aan het geheel nog eens goed door te lezen want je hebt het één en ander over het hoofd gezien.
Life is too short for QRP.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

#6 Bericht door PA0RAB »

OM's
Helaas het smeergeld de industrie heeft een zoete nasmaak

Voor zo ver ik weet waren er in het verleden frequentie gebieden waar zich industrieel en medisch HF spul bevond Lekker Breedband en ook militair spul
Auto met een openings pieper en alarm activatie Lachen joh
Garagedeuropeners en sluiters Om 1,00 uur s nachts klaboem Klaboem licht aan
deur sluiten licht uit
Klaboem
Babyfoon En daar is Papa met zijn leuter De hele buurt met een grijns
Draadloze deurbellen Jochies op hun fietsie s avonds de buurt door en de beulen hun melodieen laten horen .Deurbellen
Een sticker met de tekst Feind hort mit bij een schap babyfoons was zeer snel verdwenen
De GROTE vraag wie stoort wie
Boeren wijsheid rond het paard en de wagen
Kijk ook naar PMR walky Talky en de mooie oortjes bij bedrijven kinderspeelgoed versus kraanmachinist
Wat is wijs ? Het een en ander is al aardig doorgeschoten
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

#7 Bericht door Randy »

De gekozen oplossing - ATV verbieden - lijkt de enige juiste. Een smerig AM signaal van 8 MHz breed hoort toch al niet in een band van 10 MHz breed. Al zouden RZA's het gehele spectrum tussen 433-434.8 kwijt raken, dan is er nog geen man overboord. Op een DARES station na tijdens een oefening hoor je hier niemand mét licentie. Op een 'LPD-er' na die met 10+ Watt in een rondstraler zit. En daar heb ik ook geen moeite mee, zolang ze maar niet op repeaters gaan zieken. Dat laatste is aan AT om op te lossen.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

#8 Bericht door Radioot »

Nieuw voer voor het iet wat ingedutte: http://www.red70centimeter.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Voorstel BIPT, België raakt grootste deel 70cm kwijt

#9 Bericht door PA4WK »

Beste collega amateurs,
Ten eerste ben ik van mening dat het een kromme situatie is dat de activiteiten van een primaire gebruiker ingeperkt worden ten gunste van een secundaire gebruiker alleen om het aantal gebruikers en de daaraan verbonden financiële consequenties. Naar mijn idee kunnen we rustig stellen dat op zijn zachts gezegd in het verleden wat minder handige beslissingen genomen zijn en de amateurs de gevolgen niet hebben (kunnen) overzien.

Ben het wel met Randy eens dat (D)ATV signalen niet meer in deze band thuis horen, dit stamt nog uit de tijd dat hogere frequenties voor de gemiddelde amateur om diverse redenen (nog) niet toegankelijk waren.
Tegenwoordig is dit mede door de komst van kant en klare modules voor 23 en 13cm wel het geval, ook zijn de onderdelen die nodig zijn om op deze hoge frequenties wat vermogen te maken een stuk goedkoper en makkelijker verkrijgbaar geworden.
Al met al is er dus geen reden te bedenken om op 70cm met (D)ATV te blijven uitzenden, hier zou het bandplan op aangepast moeten worden.

Een heel ander punt is, en daar heb ik nog niemand over gehoord zijn de verwijzingen in de rechter kolom, voor het betreffende bandsegment is verwijzing 10 van toepassing en daar staat: de zendtijd mag niet langer duren dan een gecumuleerde duur van 30 seconden om de 3 minuten.
Dat betekend naar mijn idee dat amateurgebruik van dit bandsegment in de praktijk niet mogelijk zal blijken te zijn.

Verder kun je je nog afvragen of voor toepassingen met een vermogen van max. 10mW zoveel kanalen nodig zijn.
Toepassingen zoals bijvoorbeeld portaal kranen horen hier zeker niet thuis omdat zich hier ingeval van storing levensgevaarlijke situaties kunnen voordoen, dit zou naar mijn idee op een gesloten bedrijfsfrequentie thuis horen. De kosten van de machtiging die daarvoor dan nodig is vallen in het niet bij de kosten van een dergelijke kraan.

Het zal mij benieuwen wanneer het AT er in Nederland mee op de proppen komt.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie