Graag aandacht voor het volgende bericht.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#31 Bericht door PA3DAT »

De introductie van het appen en social media checken was er natuurlijk al eerder.

Maar mogen we vaststellen dat sinds 2014 vrijwel iedereen het doet? Dat lijkt me niet
zo'n rare gedachte...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#32 Bericht door pe1rxq »

Moet ik er dan maar vanuit gaan dat alle transceiver gebruikers wel perfecte chaufeurs zijn?
Schatten die op blijkbaar magische wijze wel de situatie altijd goed in en leggen ze hun mic op tijd even weg? Zijn ze op een of ander manier telepatisch en zijn ze nooit met hun aparatuur bezig als er iets onverwachts gebeurt?

Als je naar de gemiddelde QSO op sommige repeaters luisterd krijg je toch echt een andere indruk. Dan zou je van de gemiddelde zendamateur eerder verwachten dat hij hulp nodig heeft bij het strikken van zijn veters.......

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#33 Bericht door Adrian_ »

PE1PQX schreef: En dat gaat over telefoongebruikers, niet over gebruikers van radioapparatuur zoals wij dat mogen.

Ook is er nogal een groot verschil met het gebruik van mobieltjes (smartfoons) en tranceivers in een motorvoertuig. Een smartfoon is verbonden met het internet en hierdoor is er eigenlijk een eindeloze bron van informatie (lees: video's, muziek, verhaaltjes, dus aandachttrekkers enz enz...) in foto- en video-vorm beschikbaar.
Bij gebruik van tranceivers is niet het geval. Je zet zo'n ding op frequentie en je hoeft niet continue op het scherm te kijken of er nog wel 145.575Mhz op staat (met -600kHz shift) :wink: . Op frequentie = op frequentie.

Tranceivers gelijkstellen aan smartfoons is hierdoor eigenlijk al niet mogelijk. Gebeurt dit wel, moet je ook alle autoradios (voor 3FM, Veronica Radio, 538, Radio 10 etc...) verbieden.
Die 2* grotere kans op een ongeval geldt voor telefoneren. Voor appen is die kans volgens dat onderzoek 6* groter. Ik denk dat je telefoneren en een QSO maken goed met elkaar kunt vergelijken. En via een autoradio voor je geen gesprek.

QRP is the way
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 nov 2017, 12:37

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#34 Bericht door QRP is the way »

Ik ben nieuw hier en moet me misschien ergens nog voorstellen, doet men dat hier ?

Ik wilde alleen maar even zeggen dat een vox headset toch niet zo moeilijk te maken is ? Zonder last van windruis. amateurs moeten dat toch kunnen

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#35 Bericht door SWL nl 5321 »

QRP is the way schreef:Ik ben nieuw hier en moet me misschien ergens nog voorstellen, doet men dat hier ?

Ik wilde alleen maar even zeggen dat een vox headset toch niet zo moeilijk me maken is ? Zonder last van windruis. amateurs moeten dat toch kunnen

Dag nieuweling welkom hier
Moeten is dwang en daar houden zendamateurs niet van.
Je kunt je even "melden" in de daarvoor beschikbare categorie even voorstellen in dit forum
Er is/zijn vast nog anderen die een welkomstwoord tot je willen richten zonder VOX

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#36 Bericht door PA3DAT »

Adrie_ schreef:Ik denk dat je telefoneren en een QSO maken goed met elkaar kunt vergelijken.
Daar ben ik het absoluut mee oneens. Een telefoongesprek is dwingend, je blijft je aandacht erbij houden,
moeilijk om je uit een gesprek los te maken vanwege de verkeerssituatie.

Een QSO is totaal anders. Wanneer ik, met de microfoon in de hand, wil gaan inhalen op de snelweg, dan
zeg ik óf even niets óf ik praat-wat-ik-denk: "momentje, even inhalen, komt niets aan, richting aangeven,
zo, ik zit ernaast. Jij de microfoon maar even..."
Of je roept "QRX" en legt de microfoon even weg.

Het is maar een voorbeeld. Van een qso kun je je "geestelijk losmaken", van een telefoongesprek is dat
veel moeilijker. Die leg je niet even neer. Je ziet ook vaak van mensen die aan het bellen zijn, dat hun
rijgedrag opeens verandert. Iemand haalt me in met 130 en gaat dan voor me rijden en laat het gas los.
Oh, hij zit te bellen!

Een QSO vind ik eerder vergelijkbaar met een gesprek met je mede-passagier. Het kan zijn dat ik in een
lastige verkeerssituatie terecht kom, terwijl de XYL tegen me praat. Vaak moet ik even later zeggen: "kun
je dat laatste nog eens herhalen, ik was even afgeleid door het verkeer!"
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#37 Bericht door sottezero »

We moeten hier diverse zaken van elkaar scheiden om 'the big picture' te zien..

Koos Spee is inmiddels geen ambtenaar meer, dus hij moet werken voor zijn boterham.
Voorheen kon hij via de overheid en zijn stichting SWOV nog een behoorlijke belegde boterham verdienen maar als subsidie spons moet je wel een stroom van inkomsten hebben.
Dus als je vaak roept "iederee gaat dood door appen".. dan kun je als subsidie-spons voor verkeer hier via de overheid een mooie onderzoeksbeurs voor ontvangen (loopt in de miljoenen)...

Het probleem ontstaat pas als hier niet gefundeerde of verkeerd gekoppelde gegevens misbruikt worden om deze subsidie binnen te slepen.
En dan hebben we nog de maatschappelijke factor en de geldelijke factor..

Wat is veiliger?
100.000 verkeersgewonden en 100 doden or 90.000 gewonden en 110 doden? of 200.000 gewonden en 10 doden?
Hoe quantificeer je 'veilig', 'veiliger' enzovoorts?

Als deelnemer te voet, op de fiets, in de auto, op de motor en in de vrachtwagen heb ik wel een idee. Maar die is anders wanneer je alleen voetganger bent omdat je nog student bent en een 'gratis' OV kaart hebt.
Ik heb menig boomknuffelende treinhuggende fietser zeer snel zien omturnen tot petrol-head wanneer ze begrepen wat voor vrijheden een auto geeft aan een vrouw in een donker gebied zonder OV (als ze bijvoorbeeld na hun studie op een OV overgoten stad met studentenflat op 'ik-ben-te-dronken-ik-kruip-wel-afstand' van de uni naar een ziekenhuis/bedrijf/organisatie in een landelijk gebied waar het OV pas kan komen 1 uur na start dienst en 1 uur voor einde dienst weer... En we kunnen niet allemaal werken bij KPN waar je dan ook eerder mag vertrekken en later kunt beginnen... Heb ik het nog niet eens gehad over gebieden waar enge mannen rondstruinen in het donker wat al snel het geval is na 1600 uur in de winter....

Anyway... Verkeersdoden dalen al jaren, dankzij zaken als rembekrachtiging, remkrachtverdeler, APK, airbags, ABS, traction control, stabiliteitscontrole, veiligheidsgordels enz enz...
Echter, na een poos van verbeteringen is de rek eruit van de effectiviteit van deze hulpmiddelen.. Op dat punt zijn we nu aangekomen...
De ongevallen die we maken zijn gewoon menselijke fouten die niet meer voorkomen kunnen worden ABS...
De fouten die we nu maken zijn menselijke fouten...
Fouten die we kunnen omschrijven als 'ik heb haast, dus donkergroen is okay voor mij" of 'mijn bazin vermoord me als ik geen makeup op heb'... of 'ik kan WEL goed autorijden met 30 pilsjes op'...

Solution Bias kruipt dan erg naar de voorgrond...
Iedereen heeft wel een idee wat de oorzaak is dat het aantal doden niet meer daalt... De ene vind het whatsapp, de andere facebook. Weer iemand anders vind dat het klassieke muziek is.
Als je subsidie krijgt om het te onderzoeken boeit het je niet eens... als het maar in de categorie onderbuik gevoel zit... want dan heb je meer kans op dat mensen denken... verrek, inderdaad, sinds (drogreden invullen) is het inderdaad zo...

En dat kan natuurlijk alles zijn...

Sinds dat asielzoekers centrum er is, zijn er meer diefstallen/aanrandingen/regenbuien...
Sinds die antennemast er staat heb ik altijd hoofdpijn...
Sinds we appen vallen er weer meer verkeersdoden...

Het verkeer is echter zeer dynamisch...
Een maandag kan heel druk zijn (zoals de drukste spits van het jaar onlangs... Valt echter diezelfde maandag op 1 januari is het weer heel erg rustig op de weg...
Gaan we van zomertijd naar normale tijd, zie je ook 3 tot 30 dagen lang een enorme toename in ongevallen.
Staat de zon laag, regent het, sneeuwt het... regent het na een lange periode van droogte...

En dan hebben we nog het schaapjes gedrag.
Ik vind het verbazingwekkend hoe mensen met een gemiddeld kwalititatief slecht onderlegde auto op het gebied van actieve en passieve veiligheid het slim lijkt om in een bocht met 100km/h + te rijden wanneer het net na een periode van lange droogte goed hard geregend heeft... De gemiddelde Hyundai Excel, Opel Combo, Seat Ibiza, Renault Clio enz met 8 jaar oude bandjes met 1,7mm droogtescheurtjes profiel, schokdempers waarvan de olie op de banden drupt enz enz. en het dan vreemd vinden dat ze de vangrail van dichtbij zien... Vervolgens moeten we dan met z'n allen jarenlang 70 of nog erger 50km/h door zo'n bocht rijden.

Flitsen op snelheid is ook zo'n dramaqueen... Immers, vrachtwagens hebben allemaal een begrenzer in de auto, dus kunnen niet sneller dan 87km/h... En sinds de invoering van de begrenzer zijn er immers geen ongevallen meer gebeurd met vrachtwagens... Ohnee.. het is alleen maar toegenomen.

En 'het zal toch niet zo snel gaan, dus ik doe er effe niets mee"....

Tja, dat hebben mensen ook gezegd tijdens de invoering van "Wet Mulder"... Immers, iedereen dacht 'ach, hoe kan een agent nu een bekeuring uitschrijven als hij er niet zelf is ?".... Inmiddels draaien we via de automaat meer dan 30.000 PER DAG aan boetes zonder agent ter plekke.
Hetzelfde gold voor onze 24 en 34GHz apparatuur... Toen dachten we ook "ach, sinds Hitler zijn er geen radio's meer verboten in Nederland... dus dat gaat toch niet zo hard"...
Dito voor de vingerafdrukken in het ausweis. Mensen dachten "ach, dat kan alleen maar in de DDR gebeuren"...
En inmiddels weten we dat voor 5 pogingen tot ID fraude per jaar er nu van 17.000.000 mensen hun vingerafdruk in een franse computer over een amerikaanse verbinding staat voor een paspoort waarbij niemand van de controllerende instanties bij kan al zouden ze het willen en waarschijnlijk ook nog de helft verkeerd-om ingescanned is en niet gebruikt kan worden als deze al van een kwaliteit waren dat ze uberhaupt gelezen kunnen worden...

Dus wanneer we nu gaan denken "ach... dat gaat toch niet door.... voor einde van 2018 is het straks verboten om je mike van je dualbander aan te raken in de auto.... :?

Overigens moeten we statistieken wel een beetje nuanceren... er wordt nu door diverse media geroepen dat de verkeersdoden sinds 1970 weer stijgen.. Dat is slechts half waar...
In 2011, 2003, 1999, 1995, 1989, 1986, 1983, 1980, 1977, 1976 steeg het aantal verkeersdoden OOK.
De meeste doden vielen overigens onder de categorie 80+ en 70-80 jarigen.
Wanneer die nog een portofoon op de scootmobiel hebben of met whatsapp bezig zijn dan krijgen ze van mij een linjte ipv een wet dat ze dat niet meer mogen.

Al met al weer een klasiek gevalletje van ' 1-motorig vliegtuigje stort neer op kerkhof 90.000 doden '....

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#38 Bericht door pe1rxq »

PA3DAT schreef:Een QSO is totaal anders. Wanneer ik, met de microfoon in de hand, wil gaan inhalen op de snelweg, dan
zeg ik óf even niets óf ik praat-wat-ik-denk: "momentje, even inhalen, komt niets aan, richting aangeven,
zo, ik zit ernaast. Jij de microfoon maar even..."
Of je roept "QRX" en legt de microfoon even weg.
Hier denk ik heel anders over... het is namelijk hetzelfde soort excuus dat de telefoon gebruiker ook heeft.

En wat doe je in onvoorspelbare situaties?????
"Momentje, er springt zojuist een kind op de weg voor me, pak jij de microfoon maar even...."
Of zie je het kind pas als het door je vooruit naar binnen komt omdat je toevallig net even met de squelch zat te prutsen?

Parabool

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#39 Bericht door Parabool »

Angelo

een mooi stuk, je hebt er wel aandacht en zorg aan besteed.
dank je wel

Berend


Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#41 Bericht door PF9ZX »

pe1rxq schreef:
PA3DAT schreef:Een QSO is totaal anders. Wanneer ik, met de microfoon in de hand, wil gaan inhalen op de snelweg, dan
zeg ik óf even niets óf ik praat-wat-ik-denk: "momentje, even inhalen, komt niets aan, richting aangeven,
zo, ik zit ernaast. Jij de microfoon maar even..."
Of je roept "QRX" en legt de microfoon even weg.
Hier denk ik heel anders over... het is namelijk hetzelfde soort excuus dat de telefoon gebruiker ook heeft.

En wat doe je in onvoorspelbare situaties?????
"Momentje, er springt zojuist een kind op de weg voor me, pak jij de microfoon maar even...."
Of zie je het kind pas als het door je vooruit naar binnen komt omdat je toevallig net even met de squelch zat te prutsen?
Helemaal met niemand meer praten in de auto komt het op neer dus. Alles wat afleidt, dus ook geen muziek etc etc etc
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#42 Bericht door on4avt »

PF9ZX schreef:
pe1rxq schreef:
PA3DAT schreef:Een QSO is totaal anders. Wanneer ik, met de microfoon in de hand, wil gaan inhalen op de snelweg, dan
zeg ik óf even niets óf ik praat-wat-ik-denk: "momentje, even inhalen, komt niets aan, richting aangeven,
zo, ik zit ernaast. Jij de microfoon maar even..."
Of je roept "QRX" en legt de microfoon even weg.
Hier denk ik heel anders over... het is namelijk hetzelfde soort excuus dat de telefoon gebruiker ook heeft.

En wat doe je in onvoorspelbare situaties?????
"Momentje, er springt zojuist een kind op de weg voor me, pak jij de microfoon maar even...."
Of zie je het kind pas als het door je vooruit naar binnen komt omdat je toevallig net even met de squelch zat te prutsen?
Helemaal met niemand meer praten in de auto komt het op neer dus. Alles wat afleidt, dus ook geen muziek etc etc etc
En niet meer roken ook,maar straks mag het weer allemaal met de zelfrijdende auto; kan je gewoon op de bijrijderstoel gaan zitten .
willy

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#43 Bericht door PA3DAT »

pe1rxq schreef:En wat doe je in onvoorspelbare situaties?????
"Momentje, er springt zojuist een kind op de weg voor me, pak jij de microfoon maar even...."
In onvoorspelbare situaties val ik even stil, die microfoon heb ik tijdens het rijden geen last van. Ook
niet in stress-situaties. Ik kan een rotonde rijden, schakelen, sturen, alles tegelijk. Mét microfoon in
mijn handen! :mrgreen:

En dan zeg ik daarna: "sorry, er sprong een kind voor de auto, ik moest even een noodstop maken! Maar
waar hadden we het ook alweer over...?" Precies zoals je zou doen in een gesprek met een (blinde)
bijrijder.

Ok, toen ik daar pas mee begon in de jaren '80 draaide het microfoonsnoer wel eens om het stuurwiel... :mrgreen:
Maar ook daar heb ik mee leren omgaan.

Die microfoon is niet anders dan een versnellingspook. Die kun je ook wel verbieden, iedereen een
automaat. Waar het om gaat is dat je je verstand bij het verkeer hebt. Dat kan met een bijrijder waar
je een gesprek mee voert, het kan ook met een qso.

Het gaat echter NIET met een telefoongesprek of met appen. Dat is MIJN praktijkervaring. En daar mag
iedereen anders over denken. :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#44 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: In onvoorspelbare situaties val ik even stil, die microfoon heb ik tijdens het rijden geen last van. Ook
niet in stress-situaties. Ik kan een rotonde rijden, schakelen, sturen, alles tegelijk. Mét microfoon in
mijn handen! :mrgreen:

En dan zeg ik daarna: "sorry, er sprong een kind voor de auto, ik moest even een noodstop maken! Maar
waar hadden we het ook alweer over...?" Precies zoals je zou doen in een gesprek met een (blinde)
bijrijder.

Ok, toen ik daar pas mee begon in de jaren '80 draaide het microfoonsnoer wel eens om het stuurwiel... :mrgreen:
Maar ook daar heb ik mee leren omgaan.

Die microfoon is niet anders dan een versnellingspook. Die kun je ook wel verbieden, iedereen een
automaat. Waar het om gaat is dat je je verstand bij het verkeer hebt. Dat kan met een bijrijder waar
je een gesprek mee voert, het kan ook met een qso.

Het gaat echter NIET met een telefoongesprek of met appen. Dat is MIJN praktijkervaring. En daar mag
iedereen anders over denken. :wink:
En met dit betoog ben ik het dus geheel mee eens..
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#45 Bericht door pe1rxq »

En ik vind het alleen maar belachelijker worden....

Het gaat om reactie vermogen in noodsituaties en dan zitten we hier trots te vertellen dat dat prima kan met een hand minder en dat je vanzelf leert (blijjkbaar in een jaartje of 30) om jezelf en het stuur niet te wurgen......

Plaats reactie