Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#16 Bericht door Rene - pg3r »

PD0JSB schreef:voor de N registratie is er de prefix PD, voor de F registratie is de prefix PA, PB, PC, PE, PF, PG, PH , en de PI serie voor relais en clubstations . Ik zie daar geen ruimte in om een onderscheidende registratie te plaatsen
Genoeg mogelijkheden. Prefix met twee cijfers, suffix met 4 letters, of een combinatie van cijfers en letters. PD01AB, PD0ABCD of PD0X1Z

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#17 Bericht door PA3DAT »

Het is geen argument natuurlijk, maar wereldwijd bestaat er nog geen zendmachtiging die zó simpel zou zijn.
Over harmonisatie, gebruik van je spullen in het buitenland etc. hoef je je dan ook geen illusies te maken.

Maar het heeft inderdaad ook weinig meer te maken met de amateurdienst zoals gedefinieerd door de ITU
(de International Telecommunication Union van de Verenigde Naties).

Ga je kijken naar wát TS nu precies zou willen, wat de bedoeling is, dan denk ik: daarvoor is de N-licentie
de aangewezen weg. Zó moeilijk is die nou ook weer niet. Lijkt mij voor vrijwel iedereen haalbaar...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#18 Bericht door PC1TK »

Ik begrijp maar steeds niet waarom 70cm zo eenvoudig en goed koop zou moeten zijn ?
Het steek alle maal net effen nauwkeuriger als bij 27MC .. Je goedkope porto aan sluiten op een basis antenne ..
Zo begon ik dus ook .. maar leuk werken was het zeer zeker niet . Snel door sparen naar een FT-7900

Vond en vind wat dat betreft werken op de 11 meter een stuk goed koper en eenvoudiger .
Alleen de kabel al .. RG 58 .. gewoon voldoende . Als je een leuke lenke nodig hebt van geschikte UHF kabel .. loopt dat aardig in de papieren

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#19 Bericht door PA3HMP »

Martin000 schreef:Goedemorgen allen, ik zie dat er een hoop reacties zijn. Feedback is altijd goed!

PA3HMP “als je niet wil leren zijn er al 3 mogelijkheden, de 27MHz, de 430MHz LPD en de 446MHz PMR, zoiets kan natuurlijk prima onder een L vergunning vallen en daarvoor ieder jaar geld gevangen worden door de overheid, Oh wacht dat was nu gratis, maar de overheid zou er wel eens een leuke melkkoe van kunnen maken”

Klopt, als je niet wil leren zijn dat de opties. Echter voor een L registratie moet men wél leren.

###
leren hoe je knopjes moet bedienen en een stekker in het stopcontact moet steken ?

Zendamateurs hebben hun bestaansrecht aan het doen van experimenteel radio onderzoek, dat is de reden waarom je ook moet bewijzen hiervan kennis te hebben, als je dat niet wil doen dan moet je een andere hobby zoeken en niet een slap aftreksel van een al slap novice examen verzinnen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#20 Bericht door PA3DAT »

PA3HMP schreef:Zendamateurs danken hun bestaansrecht aan het doen van experimenteel radio onderzoek, dat is de reden waarom je ook moet bewijzen hiervan kennis te hebben, als je dat niet wil doen dan moet je een andere hobby zoeken en niet een slap aftreksel van een al slap novice examen verzinnen.
Klopt helemaal.
Blijft natuurlijk het feit dat een (groot) deel van ons radioamateurs bestaat uit communicanten die zich
beperken tot de aanschaf van dure koopdozen en (dure) antennes. En TS vindt het waarschijnlijk wat
sneu dat je daarvoor "zóveel" moet leren... :D :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#21 Bericht door pd0raa »

Hallo allemaal ,los van dat een diskussie cq een aantal uiteenlopende meningen t.a.v een stelling iedereen die wat roept weer een tegen roep komt wil ik iedereen toch vragen om elkaars mening te respecteren.
En niet wat roepen in de trend van jij bent meer dan ik . Laten we het gezellig houden en ja ik maak zowel verbindingen met oldtimers en novice stations in zowel nl als daar buiten zonder daar over na te denken hoe iemand zijn vergunning heeft gekregen ., we maken toch lol met een hobby en voor velen een leuke vrijetijds besteding die binnen onze interesses en kunde op heeeel veel manieren kan worden beoefend .
En ja om te communiseren heb je wel meestal een tegenstation nodig toch...

GD DX .

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#22 Bericht door Ron01 »

Precies, je slaat de spijker op zijn kop.
Het heeft totaal geen zin om de regels te veranderen (lees: versoepelen) met de huidige opzet moet het gewoon mogelijk zijn om een licentie te behalen.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#23 Bericht door PE1JBG »

In elke shack staan wel een of meerdere "fabrieks" zend/ontvangers, dus het vallen over "stopcontact"amateur is m.i. niet helemaal op zijn plaats. Bovendien, relatief weinig zendamateurs bouwen tegenwoordig nog een set van A tot Z zelf op.

Belangrijker vind ik het experimentele karakter van onze hobby, in al haar vele facetten in techniek en talloze uitvoeringsvormen.
Als gelicenseerd radiozendamateur moeten (!) wij een bepaalde basiskennis hebben voor het kunnen uitoefenen van onze hobby op de aan de radioamateurdienst toegewezen frequenties. Deze basiskennis is (inter)nationaal vastgelegd en radiozendamateurs dienen een staatsexamen af te leggen over techniek en voorschriften. Alleen binnen deze vastgelegde kaders van radioexperimenteel onderzoek kunnen wij het internationale experimentele karakter van onze hobby vorm (blijven) geven.
Voorstellen welke buiten deze internationaal vastgelegde kaders vallen hebben/dienen m.i., naast afwijken van internationale afspraken, geen redelijk doel als het puur om uitbreiding van (spraak)communicatie mogelijkheden staat welke ook middels PMR, 27mc en LPD bereikt kunnen worden.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#24 Bericht door sottezero »

Ik durf anno 2017 even niet een PDF te lezen, dus bij deze al verontschuldigingen dat ik hem niet gelezen heb.

Maar wel probleem proberen we nu op te lossen?
Dat er veel mensen zijn die wel op 2m en 70cm willen (of al doen) komen die te legaliseren? Klinkt een beetje alsof je last heb van inbrekers en dan maar de wet gaat aanpassen dat je altijd bij iedereen over de vloer mag lopen.

Wordt de 2m en 70cm te weinig gebruikt?
Wanneer ik kijk naar het bij mij beschikbare radiospectrum zie ik dat de mensen die geen licentie hebben (of zich er niet naar gedragen) meer ruimte gebruiken al dan de wel gelicenceerden.

APRS ? We hebben LORA netwerk, inmiddels 3 stuks landelijk dekkend. Met LORA kun je als radio leek alles doen wat je maar dunkt en daar kan meer mee dan alleen een radio variant van google maps tracking.

Wanneer mensen zich nu al niet interesseren in het feit dat je niet als vergunninghouder in bezit mag zijn van een 5W bami-foon, mag je verwachten dat deze zich wel gaan houden aan andere regels wanneer ze een vergunning hebben gekregen? (trick question, want ik denk dat er heel veel piraten zijn geweest voordat de 'echte' machtiging op de deurmat viel).

Het is weer bijna zomer seizoen, dus de 'vakantie' setjes komen weer massaal binnen via de china-post....

Ik hou mij hart vast... Juist vanwege de overstort van ex-27MHz op de amateurbanden ben ik er bijna nooit meer te vinden...
Misschien moet ik dan maar verhuizen naar 11 meter... Behalve een paar Poolse vrachtwagen chauffeurs hoor je daar nooit meer wat.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#25 Bericht door pa1bvm »

de instap licentie bestaat toch al ...

Elk persoon mag onder toezicht bij een geregistreerde amateur verbindingen maken .
Als men dan " aangestoken " wordt door het Radio virus zijn er mogelijkheden genoeg om dat virus te cultiveren .

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#26 Bericht door PC1TK »

sottezero schreef:
Het is weer bijna zomer seizoen, dus de 'vakantie' setjes komen weer massaal binnen via de china-post....
Lekker met zo een 'vakantie' setje op vakantie .. voor al de grens over .
Dan zeg je met recht "ik hou mij hart vast... "

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#27 Bericht door PA3DAT »

Hoezo, sinds wanneer controleren ze aan de grens? :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#28 Bericht door PE1JBG »

PA3DAT schreef:Hoezo, sinds wanneer controleren ze aan de grens? :wink:
Als je zo de grens over gaat !!!
http://static.autoblog.nl/images/wp2009 ... _radio.jpg

:D :shock:

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#29 Bericht door PA1WBU »

PE1JBG schreef:
PA3DAT schreef:Hoezo, sinds wanneer controleren ze aan de grens? :wink:
Als je zo de grens over gaat !!!
http://static.autoblog.nl/images/wp2009 ... _radio.jpg

:D :shock:
Stekelvarken :mrgreen:

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#30 Bericht door PC1TK »

PA3DAT schreef:Hoezo, sinds wanneer controleren ze aan de grens? :wink:
Bij de grens wel licht niet maar na de grens wel .
Dat je gepakt word is niet over al zo klein als in Nederland .

Plaats reactie