60M/5MHz (in de Staatscourant)

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#121 Bericht door PF9ZX »

PH4CK schreef:
Radio contesten zijn toegestaan op 60M maak ik hieruit op want er staat niet bij dat het niet mag zoals bij een aantal andere hf banden.
Krijgen we er een band bij waar je mooie experimenten kunt doen, willen ze hem gelijk weer verpesten met contesten :cry:
Als het zo zou zijn dan moet je daar uiteraard niet gelukkig mee zijn want het is al zo klein stukje band. :(
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#122 Bericht door PA2RU »

In de omringende landen zijn er slechts een aantal kanalen beschikbaar op de band en dat maakt het in mijn bescheiden mening niet geschikt om te contesten...
We mogen ons dus gelukkig prijzen dat we 100khz zonder beperkingen mogen gebruiken..

Wel zou ik willen adviseren om USB te gebruiken vanwege de primaire gebruikers..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#123 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2RU schreef:In de omringende landen zijn er slechts een aantal kanalen beschikbaar op de band en dat maakt het in mijn bescheiden mening niet geschikt om te contesten...
We mogen ons dus gelukkig prijzen dat we 100khz zonder beperkingen mogen gebruiken..

Wel zou ik willen adviseren om USB te gebruiken vanwege de primaire gebruikers..

Ja, ik hoorde vanmiddag op 5450 ook een Volmet station in USB.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#124 Bericht door PA3DAT »

Dat Volmet station zit daar volgens mij continu, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.
Al sinds eind jaren '70, daarvoor luisterde ik nog niet op de kortegolf.
Ik had 'm zelfs in de geheugenkanalen van mijn Kenwood R1000 ontvanger! :D

Wie Googelt op Shannon Volmet vindt veel interessante informatie.

Ik hang de miniVNA eens aan de antennetuner: kijken of ik mijn 80m lange loop
antenne afgestemd kan krijgen op 5.400... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#125 Bericht door PA3DAT »

Welnu, lijkt niet slecht...

Extern getuned met de Kenwood AT230:
- op de FD4, spoelaftakking op 7MHz, dan is de SWR kleiner dan 1:1,5 over het hele bandje van 5.350 tot 5.450 KHz.
- hetzelfde geldt voor mijn 80m lange loop, ook die laat over de hele band een SWR zien van minder dan 1:1,5.

Daarmee zijn die antennes uiteraard niet resonant op die frequentie, maar getuned geven beide antennes een
uitstekende staandegolfverhouding die aangenaam is voor de FT1000MP Mark V om zijn vermogen kwijt te kunnen.

Volgens mij kan de ingebouwde antenne tuner van de FT1000MP dat ook wel aan, dat zal ik ook nog even proberen.
Dan zet ik de AT230 op through.

Dat gaat dus prima op de Fritzel FD4. De ingebouwde antennetuner van de FT1000MP zet 'm binnen een seconde op
een SWR van 1:1,3 en dat blijft ie dan. Ongetuned op de analyzer zag ik dat de SWR van de FD4 rond de 5 MHz
ongeveer 1:5 was. Blijkbaar geen probleem voor de FT1000MP-tuner.

DE 80m lange loop met open voedingslijn geeft op de FT1000MP een "high swr". De tuner kan er niets mee, dit ligt
duidelijk te ver buiten zijn bereik. De open voedingslijn heb ik aangesloten op de draad-ingang en de aarde van de
AT230, van daaruit gaat ie rechtstreeks door naar de FT1000MP.

Het stoorniveau op 5,4 MHz is hier trouwens bijna S9... :(
Maar goed, nu eest maar wachten tot het 12 uur wordt.

Op 5.399 KHz wordt op dit moment (21.30 uur) al gewerkt.
En op 5.357 hoor ik het Hongaarse baken HG7BHB. Die komt goed boven de ruis uit. Hij is overigens op de FD4
aanmerkelijk sterker dan op de loop. Maar de FD hangt dan ook een stukje hoger, met het voedingspunt op 11-12m.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#126 Bericht door PA1WBU »

PA2RU schreef:In de omringende landen zijn er slechts een aantal kanalen beschikbaar op de band en dat maakt het in mijn bescheiden mening niet geschikt om te contesten...
We mogen ons dus gelukkig prijzen dat we 100khz zonder beperkingen mogen gebruiken..

Wel zou ik willen adviseren om USB te gebruiken vanwege de primaire gebruikers..
Das op zich wel een leuke uiteraard: welke modes willen/moeten we allemaal checken om te zien of we
geen primaire gebruiker in de weg zitten? :mrgreen:

Wilko

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#127 Bericht door PF9ZX »

http://agentschaptelecom.nl/onderwerpen ... secundaire


Hoe ontziet u het primaire gebruik

Als u als radiozendamateur gaat uitzenden, controleert u eerst of u de primaire gebruikers niet stoort of hindert. Hoort u bij het uitluisteren primaire gebruikers op uw frequentie, ga dan daar niet uitzenden maar verschuif naar een vrije frequentie. Staat er een uitzending op de website van Agentschap Telecom, dan hoort u hier rekening mee te houden. U mag als radiozendamateur, met een zeer hoog vermogen werken op dezelfde frequentie als de primaire gebruiker. Hierdoor is het heel goed mogelijk dat u een primaire gebruiker niet opmerkt, terwijl deze wel hinder van u kan ondervinden. Op basis van de parameters van uw eigen station maakt u een inschatting van het effect en de reikwijdte van uw uitzending. Zo stelt u zelf vast of de primaire gebruiker hinder van u kan ondervinden.

Betreft het evenementen die zich over een groter gebied afspelen - zoals bij een wielerwedstrijd - dan wordt dit gebied op de website genoemd. Ongestoorde communicatie bij vermelde evenementen is van maatschappelijk belang. Daarom adviseert Agentschap Telecom binnen een straal van 35 kilometer van het evenement geen uitzending te plegen in het omschreven frequentiegebied. Als u geen gehoor geeft aan dit advies en u veroorzaakt een storing, dan kan dit leiden tot sanctie.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#128 Bericht door PA0ETE »

pa4m schreef:100 KHz lijkt mij voldoende voor het houden van een cw contest, voor een ssb contest wellicht wel wat krap. Maar een groter probleem lijkt me het al dan niet uit mogen komen op die band in andere landen en de toegestane frequenties.
Maar voor nationale contesten zoals de pa beker of Friese 11 steden is het misschien een leuke uitbreiding.
Dat contesten niet is uitgesloten lijkt mij een foutje. Het wordt wel een Nederlandse contest want van meerdere landen weet ik dat daar contesten in elk geval in de band niet zijn toegestaan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#129 Bericht door PA0ETE »

PA2RU schreef:In de omringende landen zijn er slechts een aantal kanalen beschikbaar op de band en dat maakt het in mijn bescheiden mening niet geschikt om te contesten...
We mogen ons dus gelukkig prijzen dat we 100khz zonder beperkingen mogen gebruiken..

Wel zou ik willen adviseren om USB te gebruiken vanwege de primaire gebruikers..
Volgens mij is het met dat medegebruik niet anders dan op andere banden waar we secundaire status hebben. Op 80 meter zaten de primaire gebruikers toen dat er nog heel veel waren altijd in USB. De amateurs in LSB. Dat maakte het wel heel overzichtelijk. Zat iemand in USB, dan moest je hem maar beter niet aanroepen omdat het vrij zeker ofwel een beorepsgebruiker was, of een piraat :-)

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#130 Bericht door Bert_1 »

Hoe zit het eigenlijk, het lijkt me dat je in een band waar wij secundair gebruik van mogen maken sowieso geen contest kunt gaan houden want het kan zomaar zijn dat je je uitzendingen moet staken. Tijdens een contest gaat dat nooit werken :(, dat is vragen om problemen.
Bert
Bert

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#131 Bericht door PE4BAS »

En wat zijn de eerste ervaringen op 5 MHz? Ik zag met name PH9B heel wat firsts maken. De JT65A freq. (5357) zat bomvol en diverse stations hadden QSO's met USA/Canada. Heb zelf diverse stations gewerkt, geen firsts. Eerste QSO was met mijn buurtstation PA4GB die 3km van mij vandaan zit. Beste DX was met WP3UX Willem uit Puerto Rico op SSB. Werd met JT65A wel gehoord in de USA maar heb zelf geen QSO gemaakt. Vanmorgen rond 6 uur nog geluisterd maar er was toen niks te beleven. Ben benieuwd naar jullie ervaringen?

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#132 Bericht door PA2RU »

Alsof ik in een nieuwe auto ben gaan rijden ;)
Ik heb wat PA's gewerkt en een Deen , verder nog niet actief op jacht geweest..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#133 Bericht door PF9ZX »

Vanacht was het vooral CW en digitaal wat vrijwel overal overheen zat hier. Net ook nog wat geprobeerd maar wel gehoord en niet de ruimte gekregen terwijl anderen, blijkbaar bekenden, wel aan bod kwamen.

Vervolgens is er niet voldoende ruimte om er tussen te komen. Voor vandaag vind ik het wel weer mooi geweest. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#134 Bericht door PA3DAT »

Ik heb alleen Kees PE5T gewerkt. Ik had pas achteraf door dat het Kees was... :oops:
Die S8 storing, daar moet ik maar eens naar op zoek, want ik hoorde verder weinig.

Vanochtend LB (Noorwegen) met 59+20, maar de man had geen tijd meer, zijn xyl zat
beneden op 'm te wachten... :(
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#135 Bericht door PE1PQX »

LB-nogwat heb ik ook gehoord... moest i.d.d. weg voor wat anders :lol:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie