Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call's

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#61 Bericht door pino »

elsinga schreef:
Een Novice licentie is dan ook geen HAREC licentie, HAREC zijn bepaalde eisen en die komen overeen met Full.
ok ik dacht dat Novice ook onder het HAREC viel, maar dat verklaart ook gelijk waarom ik niet in ieder land een gast-licentie krijg.
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#62 Bericht door pa3dsc »

The Amateur's Code

een amateur onderscheidt zich niet met zijn call, maar door zijn gedrag!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#63 Bericht door PE1PQX »

PA2RU schreef:
@PE1PQX
Even het stukje beter lezen..vanaf het eind van dit jaar kan men dus een PA0 call aanvragen..tegen die tijd zal AT het eea wel publiceren denk ik..
AT bepaalt, niet 'hamnieuws' of het VERON/AO. VERON/AOdoet slechts suggesties namens de VERON naar AT.
Ik zou dus een bron willen zien van het AT.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#64 Bericht door PA2RU »

@PE1PQX
Do'nt shoot the messenger..
Er staat dat het in de notulen staat van het laatste amateuroverleg ( Veron , VRZA en AT ), zoals ik al eerder schreef zal AT tegen die tijd het eea wel publiceren..
Schijnbaar moet het nodige nog uitgewerkt worden voordat het word uitgevoerd....
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#65 Bericht door PE1PQX »

Ben benieuwd.. niet dat ik sta te springen om een PA0 call... PE1 bevalt me prima en ben er aan gewend.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#66 Bericht door Vertrokken »

pino schreef:
elsinga schreef:
Een Novice licentie is dan ook geen HAREC licentie, HAREC zijn bepaalde eisen en die komen overeen met Full.
ok ik dacht dat Novice ook onder het HAREC viel, maar dat verklaart ook gelijk waarom ik niet in ieder land een gast-licentie krijg.
Harec is een harmonisatie van examens.
Het is geen licentie. Raar dat veel dat niet doorhebben.

Je hebt een HAREC examen Novice en Full, dit houd enkel in dat je een examen gedaan hebt dat in alle landen als gelijk niveau gezien wordt.

Zo heb ik een ON2, wat in Nederland als Harec Novice aanzien wordt, maar het niveau ligt hoger en veel landen zien deze vergunning dan ook anders.
En bv het Nederlandse Harec examen ZONDER Morse wordt in Frankrijk nog altijd aanzien als het vroegere C en niet als een Full.

Zo kan een Novice moeilijk in landen buiten de Harec/CEPT aan een vergunning raken, maar bv een ON2 kan dat wel omdat het een CEPT is van vergelijkbaar niveau aan het vroegere C.

Het is een rommeltje, maar Harec is een gelijk examen over landen, niet meer en niet minder.
In landen met Morse (ze bestaan) is Harec zonder morse gewoon een vroegere C en de oude PA mannen MET morse mogen wel alles.

België aanziet PDxxxx als een oude C machtiging, en maar goed ook, want de oude CEPT van die categorie is wel degelijk hetzelfde niveau als HAREC-F vandaag.
De nieuwe PDxxxxx en ON3 zijn dat niet en liggen beduidend lager, zo is ON3 dan ook geen CEPT en Nederland weigert die te aanvaarden, alsook in veel andere landen.

Om nu te stellen dat je met een HAREC-F examen overal gelijk bent met een full is niet correct, heel vaak vragen ze morse certificaat anders mag je niet meer dan een vroegere C.

Wat men in Nederland had moeten doen is dit: Alles wat examen gedaan heeft VOOR Harec-examens gelijkschakelen aan Harec-full niveau, wat het ook is.
Alle nieuwe Harec-novice uitgeven als PDxxxxx.

Dan was er nu geen discussie, want ik baal als een stekker dat ik in Nederland niks mag terwijl ik wel hetzelfde geleerd heb en hetzelfde examen heb gedaan op een paar vraagjes na.
Buiten Nederland aanvaarden ze de oude PD0 van voor 2005 wel als een hoger examen, in België dus ON2, wat gelijk is aan het vroegere C = Harec Full.
Want de C mannen hebben het wel gekregen en wij niet, dat steekt enorm, het examen en de leerstof was vrijwel gelijk.

Gelukkig woon ik in België en mag ik alles op een paar kleine beperkingen na, zo mag ik geen hoog vermogen van 1,5KW(gemiddeld) maken, maar met 50W(gem) kom je een heel eind :lol:

1,5KW gem = 3KW pep SSB
50W gem = 100W pep SSB

Daar toeter je wel mee in de rondte :lol:

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#67 Bericht door pa3kc »

pa3dsc schreef:The Amateur's Code

een amateur onderscheidt zich niet met zijn call, maar door zijn gedrag!
Precies! Dat, zo dat. Zeer goed gezegd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#68 Bericht door PA0ETE »

Het hele verhaal begint met een verkeerde voorstelling in de brief die Hans Weijers schrijft.

In tegenstelling tot nu (nu is de amateurcall persoonsgebonden) was dit toen ik in 1975 zendamateur werd niet het geval.

Destijds kreeg je na je examen automatisch de bedieningsbevoegdheid. Die gaf het recht om bij een mede-amateur de zender te bedienen. Als je vervolgens ook een zender wilde, moest je roepletters aanvragen.

Die roepletters waren destijds gebonden aan het station, niet aan de betreffende amateur. In die tijd was een mobiel of draagbaar station iets bijzonders. Je moest er een aparte vergunning voor aanvragen. Alles was dus veel meer dan nu op het vaste station georiënteerd.

Als je in die tijd de zender van een (al dan niet) bevriende amateur gebruikte, dan mocht dat als dat in diens shack gebeurde niet onder de eigen call, maar moest je de call van het betreffende amateurstation gebruiken.

Het was dus juist in die tijd dat de call veel minder dus dan nu, gebonden was aan het amateurstation/adres, en niet aan de persoon. Dat toch ook toen die persoon veelal met de call geïdentificeerd werd, doet daar niet aan af.

Maar nu even naar de feiten, namelijk wat het huidige beleid is:

- Registraties die worden beëindigd op verzoek van de geregistreerde, of de oude identificatie als deze door de houder is gewijzigd: de identificatie kmt directbeschkbaar voor andere registraties

- Registraties die worden beëindigd door het overlijden van de geregistreerde: de identificatie wordt tot vijf jaar na de datum van het overlijiden geblokkeerd.


Te lezen in dit document op de AT-website: http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... caties.pdf , pagina 2, item 3.

Ik vind dat beleid zoals het nu is eigenlijk helemaal niet zo gek of onredelijk.

Later toegevoegd: ik vind daarbij wel raar dat PA0 een afgeschermde groep is. Ik zie geen enkele geldige reden waarom dat zo zou moeten zijn. Wat mij betreft mag dat per direct veranderen, zodat PA0 voor iedere F-geregistreerde open staat.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#69 Bericht door pe1rea »

Mocht PA0 beschikbaar komen, dan nog zal ik (als enig overblijvende waarschijnlijk) mijn huidige (eerste en enigste) roepletters blijven gebruiken...
Ik zit niet te wachten op een soort van aangemeten status. (als al die PE1 stations die ineens PA3 werden)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#70 Bericht door elsinga »

Tja... ik snap de gevoelens bij de "oude" PA0'ers wel, maar ikzelf heb die gevoelens niet. Ik zou dus ook mijn call niet wijzigen naar PA0 als die reeks vrij beschikbaar komt. Aan de andere kant mag dat wel, dus wie ben ik om anderen te zeggen dat ze lekker PE1 moeten blijven?

Ik ken in Europa trouwens nog maar een paar landen waar je minder als Full mag zonder morse: Frankrijk (alleen A1A toegestaan met CW 12wpm included, A1B mag zonder ook), Hongarije/Slovenië (je mag alleen CW doen als je CW included hebt) en Letland/Luxemburg/Monaco/Turkije/Ukraïne (helemaal geen HF zonder CW included!).

Dus buiten dat laatste rijtje heb je geen CW nodig voor gastgebruik op HF.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#71 Bericht door Pd0hdf »

Goeden morgen beste Radiozend- en luisteramateurs.

Welk een blijdschap geeft de mededeling aangaande het roepnamenbesluit dat eind van dit radiojaar voor de deur staat :D


Ik ga mij vast beraden welke Pa0 call ik zal aanvragen bij het Agentschap Telecom..
een prettige dag allemaal

een novice........geen kloosterling maar wel eenzaam tussen alle andere categorieen :mrgreen: :mrgreen:
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#72 Bericht door PA2OLD »

Niet dat het belangrijk is... maar het lijkt me dat de PA0 call alleen voor F amateurs beschikbaar komt. :wink:
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#73 Bericht door PA5COR »

Geen enkele behoefte om maar een PA0 call te kiezen, die hadden ze gewoon gesloten moeten houden tot de laatste originele PA0 S.K. zou zijn.

Ik pronk niet met vermeende ere calls, en heb bewust deze gekozen, en PA0COR woont 800 meter bij me vandaan en ken ik ook al 40 jaar.

Dit is mijn Call en die hou ik tot ik omval ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#74 Bericht door PA0RAB »

OM's
Dat het heruitgeven van "oude roepletters" een heikel onderwerp is getuige de lange looptijd der discussie. O.A. gaf ik al op 29 sept 2013 een reactie'De ontwikkelende discussie is m.i. een herhaling van standpunten met weinig verschillen
en een heel groot verschil tevens.
Roepletters zijn ambtelijke dingen.
achter de zender zit een mens. . Dat is een groot verschil
en nu komt het
door het gedrag van die mens wordt wordt het roepteken een begrip.
Wordt het roepteken een emotie.
Verdient de mens achter de zender en het roepteken respect
Van een OM heb ik jaren terug zijn set overgenomen toen hij naar een senioren hokkie moest vertrekken.
Persoonlijk zou ik het onkies vinden om uit die set een jongeling CQ contest te horen krijsen onder die OM's call respectloos over anderen heen brullend
Het gaat niet om status tussen de Prefixen het gaat niet om CW of spraak. N of F jong of oud
M.i. gaat het om het respect voor de mens achter een call. en het een aantal jaren kunnen wachten.
Is het ook echt nodig om de "oude" roepletters te hergebruiken in deze generatie.
Zijn er niet genoeg combi's te maken met het huidige systeem.
Gekke vergelijking ,maar dan kunnen we ook oude kentekens voor de auto hergebruiken.
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#75 Bericht door elsinga »

Het gebruiken van een call en de operating practise van een gebruiker hebben strikt genomen niets met elkaar te maken. Maar in de praktijk kan ik me de gevoelens zoals hierboven omschreven wel voorstellen.

Ik meen in deze draad te hebben gelezen dat vrijwillig opgegeven calls direct en door overlijden vrijgekomen calls pas na 5 jaar weer worden uitgegeven. Dan is er toch geen probleem? Ook niet voor PA0 calls...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie