Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call's

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
pa3bya
Berichten: 116
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#31 Bericht door pa3bya »

Volgens mij is het volgende nog niet aan de orde geweest:

wat vinden jullie van het uitgeven van PA0 calls die in het verleden nog nooit zijn gebruikt?
Volgens mij zijn er daar genoeg van en momenteel is het beleid dat die niet worden uitgegeven.

PE2CH

#32 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#33 Bericht door PA2REH »

Oef, .. Zowel mijn voornaam als achternaam zijn in Nederland vele malen uitgegeven. Zelfs de exacte combinatie van voor- en achternaam komt zeker 6 a 8 keer voor in Nederland. Er is zelfs een mede-zendamateur (PE 3 V) die exact dezelfde voornaam én achternaam heeft als ik. PE 3 V en PA 2 REH zijn echt twee verschillende personen.

Zal hem even gaan contacten dat ik eerder was :? 8) :?
Laatst gewijzigd door PA2REH op 01 okt 2013, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#34 Bericht door PA0RAB »

Goedenavond iedereen.
M.I. zijn items als respect voor de persoon en wat hij/zij als mens voor de hobby heeft betekend zeker een discussiepunt wel lastig en het kan ontsporen. Ik vind dat ik mag zeggen en vooral het waarom ik bepaalde calls liever niet meer hoor. Maar ook welke calls ik als spec event wel.
Eerder is gezegd dat in de amateur wereld er een binding is tussen call en persoon en gebeurtenis.Dit dient m.i. in de discussie meegenomen te worden. Hakbijlen lokt het verkeerd gaan en ontsporende discussies uit. Immers wat is de waarde? Kunnen we normen ontwikkelen ter weging? Immers een erkende norm wordt nageleefd .We hebben in ons amateurwereldje met mannekes die voor bandpolitie spelend andere regels overtreden met hun gepiep en ander hinderlijk gedoe niets aan opgelegde regels
Emoties en sentiment in een technisch wereldje-poog je in te leven en het gevoel te begrijpen.Je vindt elkaar en een leefbare modus Zo geef je het emotionele begrip hamspirit weer waarde en je hobby een meerwaarde
73 de Ruud PA0RAB

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#35 Bericht door Pd0hdf »

PA0RAB schreef:Goedenavond iedereen.
M.I. zijn items als respect voor de persoon en wat hij/zij als mens voor de hobby heeft betekend zeker een discussiepunt wel lastig en het kan ontsporen. Ik vind dat ik mag zeggen en vooral het waarom ik bepaalde calls liever niet meer hoor. Maar ook welke calls ik als spec event wel.
Eerder is gezegd dat in de amateur wereld er een binding is tussen call en persoon en gebeurtenis.Dit dient m.i. in de discussie meegenomen te worden. Hakbijlen lokt het verkeerd gaan en ontsporende discussies uit. Immers wat is de waarde? Kunnen we normen ontwikkelen ter weging? Immers een erkende norm wordt nageleefd .We hebben in ons amateurwereldje met mannekes die voor bandpolitie spelend andere regels overtreden met hun gepiep en ander hinderlijk gedoe niets aan opgelegde regels
Emoties en sentiment in een technisch wereldje-poog je in te leven en het gevoel te begrijpen.Je vindt elkaar en een leefbare modus Zo geef je het emotionele begrip hamspirit weer waarde en je hobby een meerwaarde
73 de Ruud PA0RAB


Hulde Ruud voor je mening en de strekking van je betoog.

Wij , radiozendamateurs moeten ons toch niet verlagen door appels met peren te vergelijken.

Respect doet hier ook mening OM de wenkbrauwen fronsen.
Wanneer was dit voor de laatste keer dat er sprake van was?
Het getuigt niet van smaak indien het ik gevoel de overhand krijgt.
:roll: :roll:
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#36 Bericht door PE1LGW »

Steef schreef:OTC Toelatingseisen:

De Oldtimer is van geboorte Nederlander en voldoet aan één van de volgende voorwaarden:

Gedurende 25 jaar of langer in het bezit zijn van een zendvergunning.
De leeftijd van 65 jaar of ouder heeft bereikt en minstens 10 jaar in het bezit zijn van een zendvergunning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja ja, als geboren en getogen Nederlander moet ik toch even mijn wenkbrauwen fronsen.

En als een opa van 97 zijn machtiging weet te halen is hij in ieder geval ook niet welkom voordat hij 107 is.
Volgens mijn is het tegen strijdig 25 jaar een vergunning hebben of 65 en tien jaar een vergunning.
Maar de regel is toch dat je niet zelf lid kan worden , maar alleen wordt voor gedragen wordt, door iemand anders.

Bijna oltimer of toch al PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#37 Bericht door PA2LAD »

PE1LGW schreef: Bijna oltimer of toch al PE1LGW
Maakt allemaal niks uit, ze spreken je toch al aan met Old Man? :mrgreen:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#38 Bericht door coolepascal »

PD0HDF schreef: Respect doet hier ook mening OM de wenkbrauwen fronsen.
Wanneer was dit voor de laatste keer dat er sprake van was?
Het zal ongetwijfeld wederzijds zijn maar ik durf stellig te beweren dat er maar heel weinig amateurs zijn waar in respect voor kan opbrengen en daarbij heeft het type licentie (als die al aanwezig is) geen enkele invloed.
PE1LGW schreef:Maar de regel is toch dat je niet zelf lid kan worden , maar alleen wordt voor gedragen wordt, door iemand anders.
Uitstekende regeling... hadden ze dertig jaar geleden voor het behalen van een licentie ook moeten invoeren.
Ik ben overigens geen lid van de OTC ben nergens lid van... zo heb ik ook geen sores.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#39 Bericht door PA0RAB »

.goedemiddag.
Toen ik mijn machtiging wilde behalen was het halen letterlijk
Er moest een verklaring van geen bezwaar overlegd worden dwz goed bekend staan bij de gemeente en andere instanties en wat handtekeningen van bekende zendamateurs.Ook werd je gescreend door de BVD
Of een groepje Grunningers me tuk had mag de pret niet drukken. Wel weet ik dat een Groninger Prof in natuurwetenschappen geen machtiging kreeg omdat hij bij de CPN actief was
Tjee ben ik al zo oud
De groeten uit het OZR Oude Zendamateur Reservaat
de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#40 Bericht door PA2REH »

PA0RAB schreef:Ook werd je gescreend door de BVD
Tja, dat was het papieren tijdperk. Mooie tijd. Dat screenen wordt nog steeds gedaan, zelfs beter en continue. Software maakt het een stukje eenvoudiger waardoor de dienst de gescreende niet meer 'lastig' hoeft te vallen.
Maak je geen zorgen, je bent niet alleen :-)
Een Amerikaan die nu noodgedwongen in Rusland verblijft kan je daar verder over informeren :wink: :wink:
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#41 Bericht door PA3DAT »

Als student begin jaren '80 heb ik eens een gastlicentie aangevraagd bij de Marokkaanse overheid.
Ik kreeg keurig een brief terug (in het Frans) dat mijn aanvraag was doorgestuurd naar de Marokkaanse
Binnenlandse Veiligheids Dienst. Nooit meer wat van gehoord...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PC1MK
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2013, 05:47
Roepletters: PC1MK

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#42 Bericht door PC1MK »

Voorstel/voorbeeld roepletters Nederland
Nederlandse stations zijn wereldwijd van oudsher bekend met de prefix PA…
Het huidige roepletter beleid is een bende, men ziet door de bomen het bos niet meer.
Dit probleem is vrij eenvoudig op te lossen als men het volgende systeem toepast :
PA0A - PA0Z F
PA0AA - PA0ZZ F
PA0AAA - PA0ZZZ F
PA1A - PA1Z F
PA1AA - PA1ZZ F
PA1AAA - PA1ZZZ F
Enz…enz… t/m PA6ZZZ F combinaties totaal 127946
PA7A t/m PA7ZZZ Onderwijs/Bakens/onbemande station enz.enz
combinaties totaal 18278
PA8A t/m PA8ZZZ N combinaties totaal 18278
PA9A t/m PA9ZZZ N combinaties totaal 18278
TOTAAL beschikbaar voor alle zendamateurs enz. 182780

- Van iedereen die radio uitzendingen doet in Nederland beginnen de roepletters met PA
- Bij overlijden alsmede inlevering komen deze roepletters weer beschikbaar na 2 jaar.
- Het huidige aantal zendamateurs bedraagt ongeveer 13.000 en de verwachting dat dit aantal verder zal dalen en daarmee is 182.780 combinaties ruim voldoende.
Van het totaal aantal beschikbare roepletter combinaties zullen er nog een aantal discutabele uitvallen zoals bijvoorbeeld ..NSB-..KUT-..LUL enz.

Alle zendamateurs waarvan de prefix niet aanvangt met PA.. moeten deze inleveren en een nieuwe prefix en eventueel suffix kiezen.(indien reeds uitgegeven).

Indien dit systeem wordt toegepast zijn straks alle zendamateurs, zonder aanzien van status/persoon/licentie klasse weer visitekaartjes van Nederland over de gehele wereld, en het draagt hopelijk bij aan de onderlinge saamhorigheid van alle zendamateurs in Nederland. Saamhorigheid en verdraagzaamheid zijn mijns inziens op dit moment ver te zoeken, kijk maar op internet, in de bladen, en luister maar eens op de diverse banden. Ik denk dat het zo zou moeten zijn dat de “oude rotten in het vak” hun kennis en ervaring over moeten gaan dragen aan de nieuwe(Novice) en onervaren zendamateurs om samen er iets moois van te maken.

73 PC1MK (34 jaar gelicenseerd, dus veel ervaring opgedaan maar nog lang geen “oude rot in het vak”)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#43 Bericht door PE1PQX »

Dat laatste is een aardig idee... Helaas zijn er velen die ook waarde hechten aan de gekozen prefix.. (PHoNE of vergelijkbare keuzes)
Ik heb mijn huidige call nu 19 jaar, om dan over te stappen naar (bijvoorbeeld) PA1PQX... tja, kan, maar hoeft voor mij ook weer niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#44 Bericht door PA0RAB »

Goedemorgen en een fijne dag verderop.

Het uitgewerkte item van PC1MK toont m.i. aan dat de noodzaak rond heruitgifte van calls ontbreekt.
Maar ambtelijke kronkels zijn moeilijk voor een niet ambtenaar of niet politicus te begrijpen.

Een ander punt van PC1MK is nog niet genoemd en dient m.i. zeker meegenomen te worden in het amateur overleg. Het huidige roeplettersysteem is moeilijk wereldwijd uit te leggen met al de mogelijkheden uitzonderingen reserveringen en onverwachte dingen. Nu totale chaos Is PK 0 EI nu een net uitgeven call of een OT nasibal Nasibal niet rascistisch bedoeld Zij onderhielden belangrijke alternatieve verbindingen! dus meer koosnaam.
Hadden bepaalde prefixen ook niet iets te maken met onze rijksdelen overzee?. Dat is wereldwijd uit te leggen. Helaas het huidige beleid moeilijk. Ik zeg maar dat het Politiek is en dat het ongebruikelijk is over de band het over politiek te hebben.

Ander punt in deze discussie is Kijk uit dat je niet in herhalingen vervalt. dat kan snel ontaarden in hakken in de grond , hakbijlen en op verkeerde manier emoties losmaken. Er spelen in de discusie emoties en sentimenten mee. Ze benoemen en er over praten O.K. maar laat de mens in zijn of haar waarde. Zo kunnen we een gewaardeerd en respectabel item in het overleg aandragen.

73 de Ruud PA0RAB

Theo

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#45 Bericht door Theo »

PA0RAB schreef:is moeilijk wereldwijd uit te leggen met al de mogelijkheden uitzonderingen reserveringen en onverwachte dingen.

73 de Ruud PA0RAB
Er zijn ook zaken uit de wereld, die niet aan ons zijn uit te leggen :D
Niet druk om maken dus.

Plaats reactie