Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call's

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#16 Bericht door PA1A »

@edr,

Vind je lezen moeilijk?

Daar staat:
...Dit geldt niet alleen voor de PAØ geregistreerde roepnamen maar voor alle categorieën..

Theo

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#17 Bericht door Theo »

Voor iedereen de zelfde regels, en geen uitzonderingen meer maken.
Zo creëer je de bekende sokkels, waar dan status aan ontleent kan worden.
Niet doen, gelijke zendamateurs gelijke rechten gelijke kappen en regels.

Altijd dat "gezeur" van ouderen die vast willen blijven houden aan symbolen van het verleden.
Straks hebben we geen band meer over om op uit te zenden, maar wel een mooie muur vol met namen van (overleden)mensen.
Met "hun" naam.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#18 Bericht door coolepascal »

PA0RAB schreef: Langzaam vind ik dat het onderlinge respect afneemt helaas.
Niet mee eens, er is buiten mij nog niemand die een coole nick heeft. heeft alles te maken met het natuurlijke respect dat men voor mij heeft :lol:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2AR
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:34
Locatie: JO22NE

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#19 Bericht door PA2AR »

Als iemand die vandaag zijn eerste call (PA2AR) heeft geregistreerd heb ik ook een mening.

Verbazend of niet, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat men de PA0 calls niet opnieuw uitgegeven wil zien. De rede hiervoor is de (wel of niet terechte) 'status' die zo'n call heeft.
Ik vergelijk het (en ik hoop dat dit niet verkeerd wordt opgevat) met het blauwe kenteken van oldtimers van voor 1 jan. 1978.
Als bezitter van een auto uit 1973 ben ik 'trots' op mijn blauwe kentekenplaten en ik weet zeker dat er vele bezitters van een nieuwere auto zijn die met blauwe platen zouden gaan rondrijden als dit zou mogen. Daarmee vermindert de 'status' die het rijden met blauwe platen met zich meebrengt.

Dit doortrekkend naar de PA0 call, ik weet heel zeker dat velen hun bestaande call direct om zouden laten zetten naar een PA0 call als dat toegestaan zou zijn. Ook nieuwe amateurs zouden direct PA0 calls gaan registreren.

Het argument dat er een hele reeks calls ongebruikt raakt houdt geen stand. Er zijn blijkbaar rond de 13000 amateurs in NL en de overgebleven reeksen bevatten meer dan genoeg calls om iedereen te voorzien.

Laat de PA0 calls voor wat ze zijn en geef deze net als de blauwe kentekenplaten niet opnieuw uit.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#20 Bericht door PF9ZX »

Ben je een normaal weldenkend mens dan is een call maar een call. Het zijn niets meer dan een reeks letters en cijfers ter identificatie. Verder totaal niets belangrijks.
Het is vooral leuk als je het zelf kan kiezen omdat je dan de mogelijkheid krijgt toch er iets "leuks" van te maken ter herkenning. Niets meer en niets minder. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#21 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Dit gedoe rondt de PA0 calls speelt al jaren.
Als de PA0 speciaal is en niet meer moet worden heruitgegeven vindt ik de andere net zo speciaal.
Of zijn PE1 , PA2, PG2, PD0, PH8 stations minder?

Betalen deze leden ze minder lidmaatschap aan hun vereniging?
Betalen ze minder vergunningsgeld?
Ik vindt het een hoop gedoe om niks, en heb me in het verleden al verschillende malen verschrikkelijk ge-ergerd aan het standpunt van sommige PA0-ers en het eindeloos gezever hierover.

Hetzelfde gedoe ging ook al gebeuren met het heruitgeven aan PA3 calls aan amateurs zonder CW.
Ook zijn er nog een heel stel PA0-ers zonder cw hoor.

En al kon ik een PA0call krijgen dan zou ik er speciaal eentje van mijn overleden vriend PZ1AP / PA0AJP willen.
Maar gelukkig heb ik die nu ook.

PA1ZP

Een gelukkig Vlaams zendamateur in Noord-Oost Vlaanderen
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#22 Bericht door PA3JD »

Wim is een prima OM van de oude stempel. Heeft veel humor en kennis van de techniek. Spreidt dat ook op een bijzondere wijze ten toon in lezingen op afdelingen. Wim heeft een voorliefde voor CW. (maar dat heb ik ook). Misschien hadden microfoons nooit uitgevonden moeten worden, volgens Wim z'n opvatting.
Echter, Wim vergeet heel misschien af en toe, dat de ontwikkeling van het zendamateurisme elke decennia verandert. Van CW naar phone, van AM naar SSB, van zelfbouw via army-sets in de jaren 50 en 60 naar perfecte Japanse apparatuur. Van HF naar VHF en hoger.
Daarom is het opmerkelijk en misschien in sommige ogen prijzenswaardig dat hij niet de mening deelt van de OTC. Hierin stelt hij zich wel 'modern' op t.o.v. een aantal OTC leden. (zie ook de website van de OTC, waar meningen van OTC leden worden weergegeven).
Een PAo-call opnieuw uitgeven zal bij een groot aantal amateurs op weerstand stuiten. Mocht het eventueel wel zo ver komen, dan zijn er m.i. twee mogelijkheden: De (eventuele) nabestaanden worden gevraagd of er bezwaar is of de familie geeft zelf aan dat er bezwaar bestaat. In het geval van zendamateurs die tussen 1940 en 1945 zijn gevallen past hierop een uitzondering: deze calls zijn m.i. niet voor heruitgave beschikbaar.

Onze hobby kent vele aspecten en veelzijdigheid. Respecteer ieders mening en laat een ieder in z'n waarde en een ieder in z'n element: koopdoos-gebruikers, PAo-ers, CW-ers, D-stars gebruikers, etc. etc. Geniet van deze mooie communicatie binnen de aan ons toegewezen frequenties en binnen de aan ons toegekende mogelijkheden en middelen.
73 Joop

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#23 Bericht door PE1PQX »

Antoon schreef:Als iemand die vandaag zijn eerste call (PA2AR) heeft geregistreerd heb ik ook een mening.

Verbazend of niet, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat men de PA0 calls niet opnieuw uitgegeven wil zien. De rede hiervoor is de (wel of niet terechte) 'status' die zo'n call heeft.
Kijk, en die 'status' doet het hem... Er zijn legio OM's die in het oude patroon willens en wetens blijven hangen en denken dat je zonder een PAo call niet mee telt. Voor mij is er totaal geen status te verlenen aan een PA0 call.
Voor CW zou PAoA een leuke call kunnen zijn, maar ik als PE1-er kan die niet aanvragen "helaas" (niet dat ik daar wens naar heb, maar dit terzijde). Als "die oude garde" die zelf toegedichte (niet bestaande!) status eens in de sloot zou kieperen.... is deze discussie helemaal niet nodig.
Ik heb in 1992 mijn PDoRJH gekregen (na het examen gehaald te hebben), dat is 21 jaar terug. In 1994 heb ik mijn PE1PQX gekregen, wat moet ik nu met én PDoRJH, én PE1PQX... tegelijk gebruiken kan al niet en één call vind ik genoeg... Geef wat mij betreft PDoRJH maar opnieuw uit.

PAo-ers zijn een uitstervend ras (met alle respect hoor, nogmaals!!) waarom deze calls niet meer (her-)uitgeven? Ik zie het probleem niet.
Bij recent overleden OM's kan ik me iets voorstellen (ik zou heel vreemd opkijken als ik ineens PDoNWA, PE1LMS of PA3FES zou horen, was mijn opa, SK sinds Nov. '96), maar dan nog kun je toestemming vragen aan de nabestaanden of na 25-30 jaar alsnog geheel vrijgeven.
Heel veel nabestaanden hebben geen weet dat hun geliefde een zendamateur was, laat staan dat ze weten wat de call geweest is (toevallig weet ik dat wel, goede herinneringen aan hem waaronder mijn aller eerste QSO op 2m).

Ik zie dus niet in dat een PAo meer waarde heeft t.o.v. een PA3 of PE1 of... Die meerwaarde is er gewoon weg niet. Emoties zijn persoonlijk en kun je niet in dit verhaal mee laten wegen.

WO-II Verzetshelden of 'bijzondere Nederlanders' daarentegen kun je wel roemen door die call niet meer toe te kennen, maar dan nog eventueel beschikbaar maken als herinnering/memorial naar die betreffende persoon na overleg met de nabestaanden. (geboortedag/sterfdag of zo..)

Reken eens uit hoeveel calls er tussen PAoA en PAoZZZ zitten.. dat zijn er veel, heel veel: meer dan 18.000. Dus iedere (nu bestaande) vergunning zowel F als N zou theoretisch van een PAo-call kunnen worden voorzien.

Andere kant van mijn betoog: laat die PAo lekker hun bijzondere status houden. Dan is er over enkele decennia geen enkele OM meer met een PAo call. Lost het 'status-probleem' vanzelf op. :wink: (<- let op: smiley!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#24 Bericht door PE1LGW »

Ben zelf al amateur sins 1980 onder de call PD0HVF en later onder de call PE1NJJ nu niet een call die leker in de mond ligt.
Na de SK van mijn vader PA0PWZ in 2005, heb ik persoonlijk contact gehad met AT om te vragen wat er met deze call gaat gebeuren, AT was hier heel stellig in, deze call kan opnieuw worden uitgegeven aan een PA0 amateur.
Het was niet mogelijk om deze call te verkrijgen.

Had als argument, zit veel mobiel te werken, denk dat ik een rolberoerte krijg als ik spontaan wordt aan geroepen door een amateur die de call van mijn vader gebruikt.
Wat ook niet mogelijk was om de call te blokkeren.

De call PA0PWZ is tot op heden nog niet uitgegeven.

Met deze reden, sterft de PA0 calls wel uit, in een aantal jaren.
Wat hier de reden van is mij niet geheel duidelijk.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2AR
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:34
Locatie: JO22NE

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#25 Bericht door PA2AR »

Als eerste nog even de nadruk op het feit dat ik nieuw ben in deze wereld. Ik wil niemand tegen de schenen schoppen en als ik dat onbedoeld toch doe, dan op voorhand mijn excuses!

Ik maak op dat er twee zaken spelen:
- Het wel of niet weer mogelijk maken van de registratie van PA0 calls
- De eventuele heruitgifte van calls van overleden amateurs

Het tweede punt staat los van het eerste (lijkt mij). Ik kan mij voorstellen dat het voor de gevoelens die naar boven komen bij het horen van de call van je overleden vader, opa of vriend niet uitmaakt of deze persoon een PA0 call had of een andere. Het gaat in dat geval om de de speciale betekenis die die specifieke call voor specifiek jou had (of nog steeds heeft).
Hierover zal iedereen een eigen mening hebben, maar ikzelf zou er geen moeite mee hebben wanneer reeds uitgegeven calls later niet aan een ander uitgegeven kunnen worden. (geen idee of ik in dat geval mijn gisteren geregistreerde call PA2AR had kunnen krijgen).

Bij het eerste punt speelt naar mijn idee alleen die wel of niet terechte 'status' een rol. Dit vergelijk ik met de blauwe kentekenplaten bij auto's (zie hieronder).
Een vergelijkbare 'status' boven andere calls hebben volgens mij PA calls in het algemeen (boven andere calls die F-amateurs mogen registreren).

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#26 Bericht door PA0RAB »

goedendag een ieder,

De Uiver vliegt nog haar rondjes. Haar zusje is helaas bij Texel gecrashed. Ik denk dat de luchtvaartliefhebbers de hakken ook in de grond zetten als deze calls opnieuw zouden worden uitgegeven.
Is pi-eteit een statussymbool?

Een aantal discutanten heeft het over de emotionele waarde van de verbondenheid van een call aan een persoon.Er spelen sentimenten en uit respect mag men die die niet zonder meer verwerpen.
Om deze reden worden en werden bepaalde calls ook niet uitgegeven PE1LUL PA3GVD enz.
kHeb nog een trx liggen naar een ontwerp van de welbekende PA0MUS Zo zal ik het zeer vervelend vinden als ik aangeroepen zal worden door een PA0MUS een lijntje met het dodenrijk? Ligt er een verkreukelde auto met net de kont en roepletters boven water in een sloot.Die call wil je niet meer horen.

Men heeft ruimte nodig voor het blik in dorp of kleine stad Waarom wordt niet het kerkhof rond de kerk geruimd en geasfalteerd.Vals sentiment of toch nog wat respect voor de overledenen?

Iemand noemde het grote aantal roepletters in een bepaalde serie 18000 daar omtrent cijfertje erbij en het worden er 180.000 Goed er vallen een stel gekke weg Wat is de noodzaak van heruitgifte dan
Als men bepaalde series bestemd voor omzetters transponders e.d dan is men snel 26^3 kwijt en hoeveel omzetters zijn er voor totale dekking nodig Ethergebruik?

Rucksichtloos heruitgeven tegen. in overleg met ... met respect voor ... geen bezwaar Zo kun je een heel eind komen zonder statussymboliek
73 de Ruud PA0RAB

PE2CH

#27 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#28 Bericht door PE1PQX »

PA4DHG schreef:
Als laatste wil ik nog wel kwijt dat ik sterk de indruk heb dat betreffende old-man (PA0WV dus) jarenlang onder een of andere grote steen heeft geleefd. Totaal niets meegekregen heeft van de ontwikkelingen in het radiozend gebeuren. Maar daarintegen wel kan omgaan met een computer en hij heeft zelfs een eigen webstek. Vreemd is dit toch wel te noemen...
http://pa0wv.home.xs4all.nl/zelfbouw.html

Ik denk dat je deze kreet wel mag herzien...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#29 Bericht door PA3DAT »

PA4DHG schreef:Echter, het kan en mag nooit zo zijn dat er discussies gevoerd (gaan) worden op basis van emotie en/of historie.
Waarom niet? Wie zegt dat? Waar heb je dat gelezen? Waar staat dat? Is dat je geloof?

Denk je dat ze bij RWS niet discussiëren over plastic bloembakken langs de provinciale weg, daar neergezet door
mensen die op die plek een familied zijn verloren? Emotie mag geen rol spelen? Opruimen die zooi?

Je bedoelt vast: "IK VIND dat er nooit discussies gevoerd mogen (gaan) worden op basis van emotie en/of historie."
Dat is dan jouw mening, een ander denkt daar weer anders over... :D :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#30 Bericht door Steef »

OTC Toelatingseisen:

De Oldtimer is van geboorte Nederlander en voldoet aan één van de volgende voorwaarden:

Gedurende 25 jaar of langer in het bezit zijn van een zendvergunning.
De leeftijd van 65 jaar of ouder heeft bereikt en minstens 10 jaar in het bezit zijn van een zendvergunning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja ja, als geboren en getogen Nederlander moet ik toch even mijn wenkbrauwen fronsen.

En als een opa van 97 zijn machtiging weet te halen is hij in ieder geval ook niet welkom voordat hij 107 is.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie