10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#1 Bericht door PE2AAB »

Forumleden,

10 april 2015 aanstaande bestaat dit mooie forum alweer 10 jaar!!
In deze tijd heeft dit forum up's, down's en veranderingen gekend maar we bestaan nog steeds!

Blijf erbij! Gezellig.

Rick
:lol:
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#2 Bericht door PA5COR »

Al vast gefeliciteerd, en hier nog geen plannen weg te blijven ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#3 Bericht door PE9H »

Waar is de bbq?
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#4 Bericht door PE2AAB »

PD9H schreef:Waar is de bbq?
Goed idee ;-)

Bij het Wireless Nederland forum waren wel eens samenkom dagen. Zouden wij ook eens een keer kunnen plannen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#5 Bericht door pe1br »

Ja goed plan.
Ik heb bij wireless Nederland een paar keer helpen organiseren dus als jullie hulp nodig hebben ?

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#6 Bericht door pe5jw »

BBQ velddag :) en weer met je laptop om het kampvuur zitten :)

En gefeliciteerd met 10 jaar ! menig forum haalt dat niet.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#7 Bericht door PA0LMD »

Ja, 10 jaar is al een flinke levensduur.
Ik heb echter wel de indruk dat het aantal bijdragen per maand/jaar aan het dalen is.
Misschien kan één van de beheerders mijn ongelijk aantonen?
Statistiekje of zo.
Meten is (z)weten

-Verwijderd account

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Al bijna 10 jaar online? Ja, daar mag best even bij stil gestaan worden.

Er zijn meerdere Nederlandstalige forums over amateurradio en het moet gezegd dat op het forum zendamateur.com wel de meeste activiteit heerst. Echter, er komen met de regelmaat van de klok onderwerpen ter sprake die amper iets met het radio-amateurisme van doen hebben. Veelal opgestart door nieuwe leden die amper besef blijken te hebben van zenders en ontvangers.
In vrijwel alle gevallen geen nieuwe mensen met interesse voor amateurradio. Meerdere forumleden reageren daarop als door een wesp gestoken vanwege vermeende illegale activiteiten waarmee de nieuwkomer zich kennelijk gaat bezighouden. Niet geheel ten onrechte trouwens, zulke reacties van de forumleden.

Dit noem ik forumvervuiling en is voor mij een reden om minder vaak hier te komen. En ik sta daar niet alleen in, er zijn meerdere forumleden vertrokken om dezelfde reden.
Hiermee reageer ik tevens op de vraagstelling van PA0LMD.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#9 Bericht door PE1PQX »

Zendamateur.com alvast gefeliciteerd natuurlijk met het 10 jarig jubileum!

Het reageren 'als door een wesp gestoken' is mij ook al enkele malen opgevallen.
Ik noem het ook wel 'Dirty Harry' praktijken, eerst schieten dan pas vragen.
Eerst vragen bij onduidelijkheden, dan pas reageren. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn, toch?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#10 Bericht door Aeolus »

Statistieken over het gebruik in de loop der tijd heb ik niet, maar het zou best kunnen dat Leo gelijk heeft. Daar moet bij gezegd worden dat ik dat op veel fora zie die al zo lang (of langer) bestaan. Er zijn altijd pieken en dalen en die zullen er ook altijd wel zijn. Soms veranderen dingen op fora (dat kan verandering zijn in de bezoekers, het soort bezoeker, het gevoerde beleid), en die veranderingen die zullen niet altijd naar een ieders zin zijn. Dat kan ook niet.

In de zendhobby in de breedste zin van het woord (3meter, 27mc, hamradio) vinden nu eenmaal een hoop illegale activiteiten plaats. Het is dan ook zeker niet gek dat er hier regelmatig topics van nieuwkomers zijn die betrekking hebben op die illegale activiteiten (het feit dat de meeste etherpiraten zichzelf ook 'zendamateur' noemen, draagt daar ook niet aan bij). Het is dan inderdaad belangrijk dat die mensen hierop aangesproken worden, de topics gesloten worden, en dat we inderdaad (zoals PE1PQX al stelt) voortaan eens moeten proberen om eerst te vragen en dan pas beginnen met schieten, ipv andersom.

Al met al hoop ik dat dit forum nog vele mooie jaren mee zal gaan :)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#11 Bericht door elsinga »

^met Aeolus. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#12 Bericht door -Verwijderd account »

Aeolus schreef:In de zendhobby in de breedste zin van het woord vinden nu eenmaal een hoop illegale activiteiten plaats. Het is dan ook zeker niet gek dat er hier regelmatig topics van nieuwkomers zijn die betrekking hebben op die illegale activiteiten (het feit dat de meeste etherpiraten zichzelf ook 'zendamateur' noemen, draagt daar ook niet aan bij). Het is dan inderdaad belangrijk dat die mensen hierop aangesproken worden, de topics gesloten worden en dat we inderdaad voortaan eens moeten proberen om eerst te vragen
Maar het punt is nu juist dat diverse topics over dit soort onderwerpen al min of meer uit de hand gelopen zijn voordat er een moderatie-ingreep (topic sluiten) plaatsvind.
Dat is gelijk te stellen met: de put pas dempen als het kalf al verdronken is...
En het kan toch nooit de bedoeling zijn dat dit forum een platform biedt aan dergelijke individuen :?:
Dat dit feitelijk het geval is komt door terughoudende moderatie, mijns inziens.

Op het CB-forum gaat men hier voorbeeldig mee om :)
Geen gezeur en geklaag, maar gewoon de vragen vriendelijk en correct beantwoorden zonder te oordelen.
Opmerkelijk dat het daar wel kan maar hier niet :(
En op het CB-forum heeft men zelfs een subforum voor -gelicenseerde- radiozendamateurs.
Ja, ik lees daar mee en het valt mij op hoe prettig de sfeer is aldaar :D

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#13 Bericht door elsinga »

@PA4DHG: als we als moderatoren direct moeten ingrijpen als iets uit de hand dreigt te lopen moeten we a) 24/7 op het forum zitten (en wij hebben ook nog wel andere dingen te doen, zoals werken) en b) altijd het exact juiste moment kiezen om te modereren (en omdat het moment voor iedereen verschillend is, is dat onmogelijk).

Wij hebben dus niet voor niets onder elk bericht (rechtsonder) de mogelijkheid een bericht te melden. Zodra we dan het forum weer bezoeken zien we dat er een melding is en doen we daar wat mee. Soms gewoon sluiten (omdat we andere actie niet nodig vinden), soms een reactie in het draadje om bij te sturen, soms verwijderen/sluiten van een draadje en heel soms wordt er tegen de gerapporteerde gebruiker actie ondernomen.

Is er met spoed een actie nodig, dan kan er altijd een PB naar een moderator gestuurd worden. Ik krijg van PB's een e-mail notificatie, die ik meestal heel snel lees (maar niet als ik slaap, onder de douche sta, in de auto zit, aan het eten ben...).

Dit forum met een ander forum vergelijken heeft geen zin, doelgroep is anders, regels zijn anders, bezoekers zijn anders. Natuurlijk is er overlap, maar verder...

Maar we dwalen weer af. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#14 Bericht door PE9H »

elsinga schreef:Maar we dwalen weer af. ;)
Inderdaad, terug naar de kern: waar en wanneer is de BBQ? :lol:
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

-Verwijderd account

Re: 10 jarig bestaan Zendamateur.com op 10 april 2015

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Hmm, ik kan nergens de oprichtingsdatum vinden van dit forum.
Hoe weten jullie zo zeker dat het inderdaad juist is?

Maar goed, 10 april 2015 valt op een vrijdag, dan zou daags erna het feestje geviert kunnen worden.
Een velddag lijkt me dan ook passend bij de doelstelling van dit forum, en een BBQ als afsluiting.
Iemand die een fraaie lokatie hiervoor weet te veroveren?

Plaats reactie