Primaire status 70cm op de helling???

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#61 Bericht door PA0RAB »

OM'S
John noemt een zeer goed punt.
We zijn bekend om te "polderen"
Overleg en open zijn naar elkaar is beter dan hakken in de grond
Krijg je vervelende modder- en slijkzaken van
Ikke en Ikke en nogmaals ikke lost heel weinig op luister naar de ander en zoek overeenkomsten
73 de Ruud PA0RAB

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#62 Bericht door Radioot »

Randy schreef:
johnvdpas schreef: Ik vermoed dan ook dat de verenigingen vanwege dat, deze man echt niet gaan helpen.
Dat, en ik vermoed ook, omdat de man geen lid is van een der beide landelijke verenigingen. Tenminste, als ik de data van dqbmanager.nl mag geloven.
Dat zou een kortzichtige benadering zijn van deze uit de hand gelopen kwestie. Een beslissing hier omtrent gaat ons allemaal aan.
De amateur in kwestie ziet dat helaas niet.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#63 Bericht door Randy »

Radioot schreef:
Randy schreef:
johnvdpas schreef: Ik vermoed dan ook dat de verenigingen vanwege dat, deze man echt niet gaan helpen.
Dat, en ik vermoed ook, omdat de man geen lid is van een der beide landelijke verenigingen. Tenminste, als ik de data van dqbmanager.nl mag geloven.
Dat zou een kortzichtige benadering zijn van deze uit de hand gelopen kwestie. Een beslissing hier omtrent gaat ons allemaal aan.
De amateur in kwestie ziet dat helaas niet.
Ja en nee. Het is natuurlijk begonnen als individueel probleem, tot er een drietal weken een eerste publicatie kwam op RTV Rijnmond. Pas sinds eergisteren is de escalatie bekend geworden.

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#64 Bericht door PE9H »

PA4DHG schreef:
Agentschap Telecom onderzoekt daarom of de ‘primaire’ status van radiozendamateurs in het ‘gestoorde’ frequentiegebied nog wel van deze tijd is.
Hiermee treed AT in zijn functie van Toezichthouder buiten zijn bevoegdheden.
Nee, het AT is naast toezichthouder ook officieel adviesorgaan voor de regelgever en komt dus met aanbevelingen.
De beslissing ligt niet bij het AT, althans niet officieel.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#65 Bericht door johnvdpas »

Wat wel is, is dat er wel een beetje voorbij gegaan wordt aan de verantwoordelijkheid van de fabrikant van dergelijke spullen. Worden concumenten gewaarsschuwd dat 1 ferquentie gebruikt wordt, die notabene midden in een primair amateur gebied ligt?

De fabrikant weet dat dit kan storen! Dat moeten ze weten, maar weet de consument dat ook? Dus als je een deurbel hebt die niet werkt, en je zo er mee hoger op gaan en zeggen ik kan hem niet gebruiken ik ben niet goed geinformeerd, mijn buurman is amateur dan zouden ze toch de bel moeten vergoeden....

Tenzij de amateur secundair wordt, niets te vertellen heeft en feitelijk bij een deurbel die ineens primair wordt, in het gehele gebied niet meer mag uitzenden, immers de deurbel moet het toch altijd doen?

Wat ik bedoel te zeggen is dat dit nog een moeilijk verhaal gaat worden... De makkelijkste oplossing is het segment LPD onteigenen van amateurs.... Hoop niet dat ze daar voor kiezen.... Als ik fabrikant was zou ik daar nu op aandringen met het voorbeeld van deze amateur erbij. Zie je wel, ze luisteren toch niet en veroozaken in de wijde vertre storing!

En die hebben een veel grote lobbygroep dan wij....

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#66 Bericht door PA3JMS »

Het staat vaak in de handleiding. Deze wordt niet gelezen. Laat staan dat de gemiddelde Nederlander begrijpt wat er staat en wat het betekent.

Het secundair maken van amateurs is een druppel op de gloeiende plaat. Deze apparaten kunnen elkaar ook onderling verstoren. Dit wordt alleen maar erger en met namen in dicht bevolkte gebieden. Dit weet het AT ook. Ik denk dat de storingen veroorzaakt door amateurs op deze frequenties minimaal is en zelden voorkomt. Laat Het AT het maar aan tonen dat de overlast van zendamateurs het leeuwen deel van de klachten betreft (Ik zou bijna zeggen ik wou dat het waar was :wink: ).
73 Jan

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#67 Bericht door PA0RAB »

OM's
Na het wat rondneuzen op de media misschien iets meer wetend?
Lijkt op het Ikke verhaal Ikke mag Ikke eerst enz
Daarmee los je natuurlijk weinig op
Daarbij speelt het medegebruik der amateurbanden en de druk op frequentie ruimte al jaren.
Helaas heeft dit ook enige rechtspraken tot gevolg gehad.
Nu worden die uitspraken wel eens verkeerd geinformeerd anders uitgelegd dan bedoeld enz
Het principe wordt zo wel eens wat verdraaid ten voordele van ....

Het storen van een amateurdienst op andere elektronica is bekend In principe dient de verstoorder . de gestoorde te helpen geen last te ondervinden . De gestoorde dient de verstoorder ook daartoe ook in de gelegenheid te stellen.. Er schijnt rond dit principe veel jurisdictie te bestaan

De veroorzaker moet het oplossen dom gezegd.
Een bekende gloeilampen fabriek wiens dochter ook TV 's en omroepdozen maakte in Zweden kwam in conflict met een storing veroorzaker. Die aan het werk om te ontstoren. Bleek dat de storingsgevoeligheid bij de fabrikant al bekend was. Zelfs de printplaat was gemodificeerd voor de extra ontstoringsmiddelen.
Nu is het kostentechnisch gezien dat voor het enkele geval dat een toestel uit een serie gestoord wordt klein. Het is dus te begrijpen dat die ontstorings onderdelen niet worden geplaatst.
De storende zendamateur was geen domme jongen. Hij ging wat verder onderzoeken en ontdekte dat ontwerptechnisch er ook enige veranderingen waren die feitelijk er voor zorgden dat de storingsgevoeligheid ook echt in die amateurband viel. Reden dan hoeft de fabriek het niet op te lossen ,maar de amateur !! . De rechter herzag de uitspraak.

Een gestoorde wilde niet dat de stereo door een "leek" werd ontstoord en verlangde dat het gebeurde in een speciaal zaak. Wat wil het toeval De "leek" werkte daar parttime op de reparatieafdeling.

De term maatschappelijk belang komt herhaaldelijk naar voren samen met economisch belang.
Ik denk dat de term maatschappelijke veiligheid ook daarbij hoort.
Een torenkraanmachinist die met een porto begeleid zijn vrachtje "blind" ergens moet neerzetten
moet storingsvrij kunnen werken. Dat houdt voor mij in niet in de LPD of PMR Band ,maar op specifieke voor dat werk bestemde frequenties.
Zeegaande sportvisserijvaartuigen hebben ook eigen kanalen buiten de marifoonband voor hun economisch belang.

Toen ik zo rond 1965- 1970 een portofoon machtiging wenste moest ik het belang er van aantonen en aantonen dat het inderdaad draadloos berichtenverkeer betrof en niet over een draadje of roeptoeter kon.
Nu kun je dus een draadloze deurbel kopen. en de buurvrouw in het blok achter draadloos naar de voordeur lokken
De diverse babyfoon verhalen worden maar zelden genoemd. Als je goed oplet weet je wanneer de buurvrouw boodschappen doet en er niemand thuis is. Ik denk dat de Oost-Europeaan ook weet.
Alleen je hoort Bromsnor niet Wel zegt Bromsnor koop gekeurde sloten (zo te openen door die knul Quala lupa)
Mij ontgaat de noodzaak voor een frequentie ruimte voor leuke hebbedingetjes ter bevrediging van een zekere gemakzucht.
Veel draadloos verkeer als data gaat zogenaamd gecodeerd. De codering is bekend dus wie kwaad wil kan bij diverse data
Weten die heren van de callcentra ook Johnny van Microsoft you are hacked I will solve it enz

In elk geval een onderwerp waarover gesproken dient te worden Emoties tellen mee, maar houd het wel zuiver
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#68 Bericht door PA3JMS »

Op de site van de Veron is het volgende bericht verschenen:

https://www.veron.nl/nieuws/hoofdbestuu ... 70cm-band/
Beste radiovrienden,

Het Agentschap Telecom heeft onlangs op haar website een nieuwsitem gepubliceerd met betrekking tot het onderzoek bij een radioamateur in Bergschenhoek naar aanleiding van klachten uit zijn omgeving over beïnvloeding van afstandsbedieningen op de 70 cm-band. Het persbericht, dat inmiddels naar de regionale omroep en het plaatselijke gemeentebestuur is uitgegaan, heeft felle reacties opgeleverd.

De VERON was vooraf door AT geïnformeerd over het voornemen om bij de radioamateur een onderzoek in te stellen. Echter bij de uitvoering van dit onderzoek is de VERON niet betrokken.

De situatie ten aanzien van primair en secundair gebruik van de amateurbanden staat met regelmaat op de agenda van het Amateuroverleg. Het Agentschap Telecom kent de zienswijze van de beide verenigingen en weet dat zij aan de huidige status zeer veel waarde hechten.

De publicatie van het AT eindigt met de verklaring dat het AT onderzoekt of de “primaire“ status van radiozendamateurs in het “gestoorde” frequentiegebied nog wel van deze tijd is. Uit een telefonische mededeling van AT blijkt dat van een onderzoek naar een dergelijke wijziging thans geen sprake. Als in de toekomst onverhoopt sprake zou zijn van wijziging van onze primaire status geschiedt dat bij een ministeriële regeling, in dit geval het Nationaal Frequentie Plan (NFP). Dat is nu echter geheel niet aan de orde.

Het hoofdbestuur zal in een schriftelijke verklaring aan het agentschap laten weten dat zij de slotzin in het persbericht aanmatigend en ongegrond acht en dat dit onnodige onrust in de amateurwereld heeft veroorzaakt. De VERON zal dit nadrukkelijk onder de aandacht brengen bij het komende Amateuroverleg.

Namens het hoofdbestuur,

Remy F.G. Denker PA3AGF


Algemeen Voorzitter van de VERON
73 Jan

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#69 Bericht door Radioot »

De hele affaire geeft een mooi inkijkje in de professionaliteit van onze toezichthouder.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#70 Bericht door PA5COR »

Dat hoefde al niet meer, net als een open deur intrappen en zo..... :mrgreen:
Radioot schreef:De hele affaire geeft een mooi inkijkje in de professionaliteit van onze toezichthouder.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#71 Bericht door pa3kc »

Mooi dat de VERON een reactie heeft gegeven omtrent dit.

Alleen is het volgens mijn weten dat LPD devices/gebruikers niet Secundaire status hebben maar Tertiaire status hebben. Dat is toch al wat anders.

Als ik het goed begrepen heb kunnen Secundaire status gebruikers nog enigszins mopperen over de Primaire gebruikers groep.

Tertiaire gebruikers (wat LPD gebruikers naar mijn weten is) mogen helemaal niet gaan klagen over of de storing/hinder ontvangen van of de Primaire gebruikers groep, of de Secundaire gebruikers groep.

De Tertiaire gebruikers moeten ten alle tijden verkeer en storing van de andere gebruikers groepen slikken.

Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag, maar volgens mij zat het zo in elkaar.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#72 Bericht door johnvdpas »

Hoe zit AT dat voor zich primair voor LPD's...

Dit is pa3A voor pa3b... Braek, break dit is mijn kanaal, ik zit met een LPD. IK verzoek jullie op te souten....

(waarschijnlijk zit deze persoon met een hoog vermogen LPD, zoals zo vaak het geval is)

Pa3b voor Pa3a wij gaan een QSY geven vanwege een primaire gebruiker, qsy 435.35 mhz?


Haha, dat zou toch humor zijn? Want officiceel mogen wij toch niet praten met LPD,ers? Dacht ik? Of willen ze die status alleen aan autosleutels geven? Dat gaat toch allemaal bijna niet. Nu blijkt dus dat die laaste zin ook niet van toepassing is. En ik had gelijk. Ze nemen het niet op voor de amateur in kwestie! Ik denk dat dit niet zo zeer ligt aan dat hij geen lid is, (Want het had een algemeen belang kunnen dienen) maar aan de houding van de bestreffende amateur.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#73 Bericht door johnvdpas »

Ik heb eens zitten denken, maar primair voor deurbellen en autosleutels is vanuit AT gezien wellicht toch niet de meest slimme manier. Je krijgt allerlei storingsklachten binnen (Want die mensen die je primair maakt, weten er weinig vanaf) als je die vervolgens moet onderzoeken zal blijken dat een groot deel ongegrond is. Dit kost een hoop geld, en waarschijnlijk kunnen ze niet eens alle klachten afhandelen... Je krijgt dan ook van die klachten waarin achteraf blijkt dat het batterijtje bijna op is en dergelijke....

Wat je wel zou kunnen doen, is alles vastleggen. Klinkt kinderachtig maar je zou natuurlijk kunnen zeggen dat ATV tv alleen mag wanneer je om de 10 minuten 2 minuten niet uitzend. Op die manier kunnen mensen toch de auto open krijgen. Wanneer AT dit amateurs oplegt zouden ze bij storing kunnen zeggen, probeer u autosleutel eens 10 minuten lang en kijken wat hij dan doet? Software mattig is dit voor de meeste amateurs een koud kunstje om in te stellen. En ik denk ook niet dat de hobby daar zo nadelig van beïnvloed wordt.

Mocht hij dan telkens open klikken is ook gelijk duidelijk waar de klacht vandaan komt. Amateurs kunnen dan ook primair blijven. Op deze manier houden ze ook rekening met medegebruikers. Wanneer deze regels niet voldoende zijn zou je individueel kunnen afspreken spitstijden te mijden en dergelijke. Dat zal echter bijna nooit nodig zijn want er zijn maar weinig amateurs die dag en nacht ATV uitzenden... En wanneer ze dat af en toe doen, moeten de mensen soms maar eventjes wachten. Ze gebruiken immers een frequentie van zendamateurs. Het is immers niet andersom!

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#74 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Tsja Deur openers 433.920 oid


Maar ATV 434.250 beeld carrier en 439.750 FM audio carrier

Door de raster en lijn pulsen en am modulatie leg je natuurlijk het hele SDR LPD bereik continue plat.

Misschien een brede notch om de onderste zijband van het ATV signaal hi
Net zoiets als er zit in sommige Devolo PLC 's hi

Normaal mag er cvbs modulatie rommel komen ca 1.5 MHz onder de beeldcarrier (Vestigal side band)

Jammer dat het zover moet komen allemaal.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#75 Bericht door PE2AAB »

AT heeft nu een 'Gebruiksaanwijzing voor leken' op haar website gezet; 'Wat te doen als uw autoafstandsbediening wordt gestoord'.
een goede zaak want den Hollander begint meteen te piepen en te wijzen terwijl zelf kijken is overgeslagen.

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... an-de-auto
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie