Circulator

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Circulator

#16 Bericht door PA2LAD »

pa0ejh schreef:Als je een 70cm Procom Duplexer hebt dan gaat dit niet , omdat de Rx en Tx uitgang al hardwarematig is doorverbonden.
Ik schrijf het nog een keer: hij komt dan tussen de zender en het duplexfilter.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Circulator

#17 Bericht door PA4WK »

PA2LAD schreef:
pa0ejh schreef:Als je een 70cm Procom Duplexer hebt dan gaat dit niet , omdat de Rx en Tx uitgang al hardwarematig is doorverbonden.
Ik schrijf het nog een keer: hij komt dan tussen de zender en het duplexfilter.
Duidelijk, als ik het goed begrijp komt de circulator bij een repeater tussen de zender en de duplexer met de derde aansluiting afgesloten met 50 Ohm.
Maar wat ik nog niet begrijp: hoe kan hij bijdragen aan de extra demping van het duplexfilter? moet hij dan ook niet op een af andere manier met de ontvanger verbonden zijn?
Benieuwd naar je antwoord.
Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Circulator

#18 Bericht door PA2LAD »

Stel nu dat ding eens voor als een diode. Doorlaat is zender naar duplexfilter-> antenne.
Wat via de antenne door het duplexfilter wil aan HF kan dan toch niet de zender terug. Er zit nu een HF gat tussen. (denkbeeldig dan).

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Circulator

#19 Bericht door PA4WK »

PA2LAD schreef:Stel nu dat ding eens voor als een diode. Doorlaat is zender naar duplexfilter-> antenne.
Wat via de antenne door het duplexfilter wil aan HF kan dan toch niet de zender terug. Er zit nu een HF gat tussen. (denkbeeldig dan).
Zal wel aan mij liggen maar ik snap het nog niet, ik begrijp dat in een circulator het signaal maar 1 kant op kan maar hoe word dan de scheiding (demping van het filter ) verbeterd?
Kun je het in een blokschematje zetten?
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Circulator

#20 Bericht door PA2LAD »

We blijven in een cirkel werken. Ga eerst dit maar eens lezen: http://www.measurement.sk/2009/S1/Laurinavicius.pdf
Er staan best wel simpele tekeningen in die het beter uitleggen dan de wetenschappelijke berekeningen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Circulator

#21 Bericht door coolepascal »

Wim,

Bekijk eerst eens hoe een directional coupler werkt. b.v. gewoon zo'n ding dat je gebruikt om de SWR te meten.
In Esentie werkt een circilator op ongeveer de zelfde manier als drie van die dingen aan elkaar geknoopt.
Afhankelijk van de band waarvoor het ding is kan de fyxieke opbouw anders zijn.
Ik heb ze met en zonder magneetjes, met en zonder dummy erin ligt maar net aan de toepassing.

Je moet denk ik ook wat nauwkeuriger aangeven wat je precies wilt weten.
Hoe je ze practisch kunt gebruiken of hoe ze in elkaar zitten (hoe je ze zelf zou kunnen maken)
Ik heb eens ooit voor een paar centen wat van die dingen gekocht die ergens in de 9cm en 6cm band te gebruiken zouden zijn. toegegeven daar kom ik ook niet dagelijks maar het zijn nu wel weer van die componenten die je om die reden voor een fractie van de werkelijke prijs kunt kopen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Circulator

#22 Bericht door PA4WK »

coolepascal schreef:Wim,

Bekijk eerst eens hoe een directional coupler werkt. b.v. gewoon zo'n ding dat je gebruikt om de SWR te meten.
In Esentie werkt een circilator op ongeveer de zelfde manier als drie van die dingen aan elkaar geknoopt.
Afhankelijk van de band waarvoor het ding is kan de fyxieke opbouw anders zijn.
Ik heb ze met en zonder magneetjes, met en zonder dummy erin ligt maar net aan de toepassing.

Je moet denk ik ook wat nauwkeuriger aangeven wat je precies wilt weten.
Hoe je ze practisch kunt gebruiken of hoe ze in elkaar zitten (hoe je ze zelf zou kunnen maken)
Ik heb eens ooit voor een paar centen wat van die dingen gekocht die ergens in de 9cm en 6cm band te gebruiken zouden zijn. toegegeven daar kom ik ook niet dagelijks maar het zijn nu wel weer van die componenten die je om die reden voor een fractie van de werkelijke prijs kunt kopen.
Ik weet hoe een dicectional kopler: werkt dit bestaat uit een (voor amateur toepassingen) 50 Ohm geleider met een oppik lus, het opgepikte signaal word mbv een diode gelijk gericht om vervolgens op een spannings meter afgelezen te kunnen worden.

Ik wil een circulator gebruiken om voor repeater toepassingen de eigenschappen van het duplexfilter verder te verbeteren.
Wat ik dus wil weten is: op welke plaats ik de circulator in de antenne bekabeling moet zetten, en wat ik op welke plaats aan moet sluiten, de bedoeling is dus niet om de zender te beschermen mocht de antenne er af vallen, maar ik wil dus de eigenschappen van het duplexfilter verbeteren.
De circulators die ik op het oog heb zijn geschikt voor 430 MHz. en voordelig (5 euro) bij het museum in Budel te koop.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Circulator

#23 Bericht door coolepascal »

Wel dan is het tekeningetje van Egbert en de beschrijving die ik eerder gaf toch je oplossing ?
Wat voor repeater opstelling heb je verder ? wat voor duplex filters ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Circulator

#24 Bericht door PA0ETE »

De exacte werking is vrij lastig uit te leggen, maar volgens mij bedoel je dat niet. Een circulator werkt met sterke magneten.

Het heet een circulator omdat het signaal (in een cirkeltje) alleen rechtsom van de ene plug naar de andere plug gaat (of linksom als je hem vanaf de andere kant bekijkt). Inderdaad heeft het signaal in de ene richting een lage demping, in de andere richting meestal 20 - 30 dB demping.

HIj verbetert als je hem correct aansluit bij de juiste impedanties de werking van je dupexer met de waarde aan demping die hij in de dempende richting geeft.

Als je op één aansluiting je antenne zet, op een tweede je ontvanger en op de derde je zender (en je doet dat op de juiste manier rekening houdend met de richting waarin de circulator werkt), dan kan het signaal van de antenne onverzwakt naar de ontvanger. Het signaal van de zender kan ook onverzwakt naar de antenne. Tussen zender en ontvanger echter zit er vanwege de circulator tussen 20 of 30 dB demping. Dat is voor een repeater niet voldoende (en wsl. ook niet genoeg om te voorkomen dat je zender je ontvanger ruineert). Wanneer je echter al een duplexer gebruikt, en je sluit de circulator op dezelfde manier als hiervoor aan op de plek waar je normaal de beide filterhelften op elkaar zou koppelen voor de antennne, dan wordt je totale filter dus 20 - 30 dB beter ten opzichte van zonder circulator.

Je kunt een circulator idd ook gebruiken om een misaanpassing te voorkomen.

Een duplexer die niet met de goede impedantie wordt afgesloten werkt minder goed. Het kan dus een overweging zijn om de circulator te gebruiken om de aanpassing van de antenne op de duplexer onder alle omstandigheden goed te houden. Als je kunt verwachten dat je antenne (soms) een slechte aanpassing geeft dan kan dit een betere keus zijn dan hem te gebruiken om je demping tussen zender en ontvanger te vergroten.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Circulator

#25 Bericht door PA4WK »

Ok John, nu snap ik het,
Ik ga eerst eens wat experimenteren met alleen een duplex filter, als dat niet genoeg is kan ik altijd nog een circulator er tussen zetten.
Bedankt voor de uitleg, ik kreeg de indruk dat de helft mijn vraag niet echt snapte, mogelijk was ik niet duidelijk genoeg, maar met alle antwoorden bij elkaar krijg ik de puzzel wel compleet.
Iedereeen bedankt, wat mij betreft einde toppic.
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Circulator

#26 Bericht door coolepascal »

pd0edn schreef:ik kreeg de indruk dat de helft mijn vraag niet echt snapte
Dat zal het vast zijn, wij zijn immers maar amateurs
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Circulator

#27 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:
pd0edn schreef:ik kreeg de indruk dat de helft mijn vraag niet echt snapte
Dat zal het vast zijn, wij zijn immers maar amateurs
Tja , er wordt wat afgeprutst in dit landje :mrgreen:

Plaats reactie