Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#46 Bericht door PE7EB »

Proficiat Marcel!

Maar dat je de wet van Murphy niet kent zeg :wink:

De wet van Jones is trouwens nog simpeler: "Murphy was an optimist"

Het geheel wordt dan nog versterkt door de wet "op behoud van ellende"

:mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#47 Bericht door PA0ETE »

marcelzwolle schreef:Vandaag (eindelijk...) een telefoontje gekregen van het AT, het gesprek begon goed, netjes een excuses voor het lange wachten!
Maar ja, toen begon het natuurlijk, mijn aanvraag kon niet met de genoemde freq. afgegeven worden!
Ik had een freq. aangevraagd op de 'hele' kanalen dus een regionale repeater en omdat die al te dicht bij stond (Meppel) was dat dus niet mogelijk, alle aanvragen voor digitaal worden dus op 1 hoop gegooid (in dit geval digipeater) en dan wordt er gekeken of er lokaal of regionaal al 1 is.
Het maakte niet uit dat ik juist Mototrbo wilde en geen D-star, het was digitaal en hoorde dus in deze groep thuis.
Nadat hij dit had uitgelegd gaf hij aan dat het wel mogelijk was om op de x-kanalen een frequentie aan te vragen en dat dat dan dus een lokale repeater zou worden; antenne hoogte (10 mtr.) was geen probleem, maar het zendvermogen zou terug moeten naar 4 Watt.

Helaas had ik niet veel keus meer over dus heb ik hier maar mee ingestemd. Volgens deze meneer (die verder erg helder zijn verhaal kon uitleggen en dus niet alleen een 'tiepgeit' was) zal ik de vergunning de komende week in huis hebben. Roepnaam wordt: PI1ZWL. op kanaal 6x.
Hij bleef trouwens maar D-star roepen ondanks ik hem wel tig keer heb verbeterd en dat het Mototrbo was of DMR.

Poosje later belde hij weer terug en had het over de wet van murphey (hmm, heb ik niet gehad bij mijn N-examen, zal wel onderdeel van het F-examen zijn...) Maar het kwam er op neer dat hij een 'foutje' had gemaakt, (oef, ik begon al te zweten, en dacht dat het nu niets meer zou worden) maar gelukkig, alleen het kanaal wordt gewijzigd naar 7x. Ofwel 430.5625/438.1625.

Allemaal bedankt voor jullie reacties tot nu toe, hints tips en trucs blijven natuurlijk van harte welkom!
(en het aanvragen is me echt mee gevallen, aanvraag van het AT ingevuld volgens het voorbeeld van John (PA0ETE) en alleen Mototrbo ipv d-star geschreven)

Het echte experimenteren kan dus binnenkort beginnen!

Wordt (ook hier) binnenkort vervolgd!
Hé wat een fantastisch leuk nieuws Marcel. Van harte gefeliciteerd hiermee!

Ik zal er een berichtje over maken op http://www.QRM-magazine.nl

Ik kan daarnaast (met een andere pet op) melden dat ik vanaf volgende week Hytera portofoons voor Tetra ga verkopen via www.tetrashop.nl, en een paar weken later DMR-portofoons die dus geschikt zijn om via jouw nieuwe repeater te werken. Van Tetra weet ik nog geen prijzen, ik verwacht voor DMR de goedkoopste tussen 300 en 400 euro, en die kan dan ook in FM werken. Ik weet niet hoe makkelijk verkrijgbaar, maar in tegenstelling tot Tetra is DMR ook voor 144 MHz leverbaar, en ze maken ze zelfs voor 70 MHz, ik weet alleen niet of Hytera dat ook doet. Ik ben daarnaast met Motorola in bespreking om ook dat merk te gaan leveren.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#48 Bericht door Michel-nl »

Inmiddels al weer een ouder topic, maar nu er in zwolle een dmr repeater staat zou et wellicht een optie zijn om die aan het wereldwijde DMR-Marc netwerk te koppelen?
http://dmr-marc.net/index.html

Holiday
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2011, 09:40
Roepletters: PA1WW

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#49 Bericht door Holiday »

Door een filmpje van Joop PA2JM over verbinding maken via DMR is er een klein groepje rond Amsterdam, ook geinteresseerd geraakt in DMR.
Maar als ik de berichten op Internet lees, zie ik dat er vanaf 2007 niet veel animo getoont wordt.
Als ik de mogelijkheden van DMR zie, zijn deze vele malen beter dan van d-star.
Hierboven lees ik over een repeater die in Zwolle zou staan, staat die repeater er nu of niet.
Ik zie hem in ieder geval niet in de lijst van DMR-MARC.NET staan.
Nederland staat er helemaal nog niet in, ons welvarend landje staat niet op de kaart,(met DMR).
Heeft het nog wel zin om hier ons geld in te stoppen?
Bij wetransfer laat een filmpje van PA2JM, die daarvoor speciaal naar Duitsland is gereden om verbinding te maken met een repeater via DMR zien hoe hij verbinding maakt met een Duits station en een Amerikaans station op het WW ingestelde kanaal.
Tevens toont hij meer mogelijkheden van DMR.
Het filmje heeft mijn interesse gewekt voor DMR ik hoop dat er meer volgen.
Hieronder de link naar WeTransfer

http://we.tl/Y5w3Ro4Zxd

PD3LTX
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mar 2013, 21:18
Roepletters: PD3LTX

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#50 Bericht door PD3LTX »

Kwestie van tijd.
Ik volg de ontwikkelingen in onze buurlanden en zie dat DMR steeds populairder wordt. Ook in NL worden zendamateurs steeds meer geïnteresseerd.
Groeten,
Etienne

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#51 Bericht door Michel-nl »

Volgens de berichten zouden er sowieso 1 maar mogelijk 2 DMR repeaters actief zijn in Nederland nu, 1 in Amersfoort en mogelijk 1 in Ijsselstein.
Dus ook hier gaat het balletje nu rollen vermoed ik.

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#52 Bericht door marcelzwolle »

Sinds deze week draait PI1ZWL mee met het wereldwijde DMR-MARC netwerk; gegevens als volgt:

PI1ZWL kanaal 7x
430.5625 / 438.1625

ColorCode: 1

Op tijdslot 1 zitten de volgende gespreksgroepen:
1 - Worldwide
2 - Europe
8 - Regional (op dit moment nog niet gekoppeld aan repeaters in de buurt)
9 - Local
10 - Worldwide German
12 - Worldwide Dutch (oeps, deze is wel gekoppeld, maar volgens mij nog niet officieel toegewezen!)
13 - Worldwide English
22 - Europe Dutch
204 - Nederland

Op tijdslot 2 zitten de volgende gespreksgroepen:
9 - Local
204 - Nederland

Meer informatie is te vinden op http://www.dmr-marc.net!
De repeater staat aan de zuidkant van Zwolle en heeft een Lokale status; de antenne staat op 10 mtr. hoogte en de repeater straalt uit met 4W; dit conform de maximum toegewezen hoogte/vermogen.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#53 Bericht door PA1OKZ »

Motortbo is gewoon de Motorola variant van DMR. Er staan al enorm veel DMR repeaters in Nederland als Digital Voice relais, je moet eens beginnen om te zien of er niet reeds een andere Digital Voice repeater in het beoogde dekkingsgebied te vinden is en de afstand toetsen aan het beleid.

Groet,

Mischa, PA1OKZ

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#54 Bericht door PA2LAD »

Nu staat er al een DMR repeater bij de Lichtmis in de lijst. (Koperen hoogte) Ook op het DMR-Marcnet. Is die verplaatst?
Dan nog 1 op op een paar km afstand is net wat Mischa zegt: niet erg zinvol.

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#55 Bericht door marcelzwolle »

Mototrbo is inderdaad een dmr-variant.
De repeater in Zwolle, PI1ZWL, staat er nu bijna 2,5 jaar, toendertijd de tweede van nederland, inmiddels zijn er inderdaad veel repeaters bij gekomen.
Op dat moment van vergunning aanvraag werd er alleen gekeken of er al een regionale repeater was (ongeacht modulatie of wat dan ook) en die was er.. Vandaar alleen een lokale vergunning. Na een poos zelf er mee geëxperimenteerd te hebben (en met mij nog wat hobbyisten!) stond hij al een poosje aan en werd er weinig mee gedaan; vandaar dat hij nu aan het dmr-marc zit gekoppeld.
Ik ben niet zo'n webpage bouwer dus er is niet veel reclame geweest over PI1ZWL, vandaar dat hij waarschijnlijk ook niet zo bekend was/is.
Als ik de reacties hierboven zo lees had ik hem beter niet kunnen koppelen en al helemaal geen reclame er voor maken, of ik had misschien wat heftiger moeten reageren toen er (ruim nadat die van mij in de lucht was) 1 op de koperen hoogte kwam te staan?? (btw, die doet het op dit moment niet eens....)
Jammer, ik vind dat een ieder zijn manier van hobby zelf moet beleven zoals hij dat wil en vind het jammer dat er zo gereageerd word; ik denk dat ik ook maar ga besluiten om hem weg te halen en later maar te hopen dat de koperen hoogte bereikbaar blijft als repeater locatie als ze over een paar maanden dicht gaan omdat de huidige eigenaar er mee stopt...

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#56 Bericht door PD2NLX »

Hey Marcel,

zou je een mailtje mijn kant op willen sturen?
mijn call at amsat.org

Dan kan ik de pagina van PI1ZWL up to date maken op http://ham-dmr.nl/?page_id=2171

groeten,
Martijn! ;)

Plaats reactie