Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#31 Bericht door Michel-nl »

pc1mb schreef:
Michel-nl schreef:Is ook gewoon legaal, want Mototrbo is zonder scramble met niet al te veel moeite mee te luisteren.
Er staat gewoon een lijstje acceptabele modulatiesoorten voor callsign in de regels. Motodinges staat daar niet tussen, dus ik ben bang dat korte onderbrekingen en een morse callgever nodig zullen zijn als je het helemaal netjes wil doen.

Dat kan gemaakt worden in de repeater zelf, er is een optie in de software daarvoor.

Antenne2m
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2009, 12:16

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#32 Bericht door Antenne2m »

Wilde een aanvraag voor amsterdam ook in dienen. AT zegt, er is al een digitale repeater (DSTAR) dus geen tweede digitale repeater... dus....

AT bellen heeft geen nut, die lui weten niet waar zij mee bezig zijn die stelletje amateurs. De een zegt dit en de ander zegt dat. Weet er alles van af, er is zelfs een hele toestand door onstaan als je AT met hun eigen woorden terug neemt, helaas te veel ervaring mee. Zorg dat je ALLE antwoorden schriftelijk krijgt, en schroom er niet voor als meneer x dit zegt en meneer y dat zegt om daar eens wat dieper op in te gaan, dan neemt men de telefoon niet meer op, op die afdeling. 5x ga je bellen en 5x leggen ze neer, een stelletje ouwe kleuters zijn het. Alleen die luier ontbreekt nog.

Als er in een straat van 25 km een dstar repeater staat in je woonplaats dan kan je het vergeten een repeater te plaatsen. Dit is het antwoord wat AT tegen mij zei, terwijl dstar heel wat anders is dan waar het onderwerp over gaat. Vage shit die AT.

Ook die waardeloze kosten, als je een repeater ergens tijdelijk hebt staan, en je wilt hem verhuizen binnen je woonplaats dan mag je weer ff opnieuw voor een bt gaan betalen. Stelletje koeien melkers zijn het, je betaald voor 3 jaar en dan mag je voor dat geld wel verwachten dat je hem kan verhuizen kosteloos.

We hebben in amsterdam 3 repeaters VHF UHF en een 23cm/70cm, indien we dit jaar van de shelltoren moeten, dan gaan alle repeaters weg uit Amsterdam, ofwel de stekker er uit. Omdat locaties amper tot niet of tijdelijk te krijgen zijn, blijven we niet 3x 153 euro betalen per zender. Er is tenslotte al voor iedere zender voor 3 jaar betaald. En 3x 153euro zien we niet meer zitten, ze staan er tenslotte voor de zendamateurs, niet zo zeer voor eigenaar dus.

Dus voor de nieuwe mensen, regel EERST een hele goede hoge locatie, zorg dat deze voor onbepaalde tijd gebruikt kan worden. Anders kost elke verplaatsing op een tijdelijke locatie 153 euro.

http://www.shelltoren.nl repeaters amsterdam

Theo

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#33 Bericht door Theo »

pd5sm schreef: We hebben in amsterdam 3 repeaters VHF UHF en een 23cm/70cm,
En waar is je baken nu gebleven op 23?
Als je zelf al niet meer weet, wat wat is? :D

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#34 Bericht door pa5cal »

Ik begrijp dat je wat teleurgesteld bent maar je uit je nogal... fors ;) Overigens is die site alleen maar in flash en dat is ook wat jammer.

-P

Theo

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#35 Bericht door Theo »

pa5cal schreef:Ik begrijp dat je wat teleurgesteld bent maar je uit je nogal... fors ;) Overigens is die site alleen maar in flash en dat is ook wat jammer.

-P
Bedoel je mij daar mee Pascal?
Ik ben zeer ingetogen aan het schrijven geweest hoor.
Er is niet voor niets met een emocon besloten :D

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#36 Bericht door pa5cal »

Nah, meneer pd5sm bedoelde ik ;)

-P

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#37 Bericht door PE1PQX »

@pd5sm: AT maakt blijkbaar geen onderscheid in wel of geen D-star. Staat er in Amsterdam een repeater op 2m en 70cm, komt daar geen 2e bij op die banden (binnen een bepaald gebied). Simpel!
Je zult je er waarschijnlijk bij moeten neerleggen, en accepteren dat de huidige situatie voldoen moet.

Ik vind dat AT hier gelijk heeft, waarom 2 repeaters op de zelfde band in het zelfde dekkings-gebied? Volslagen nutteloos!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#38 Bericht door PE7EB »

Als dat zo is, dan zijn ze nog meer de weg kwijt dan ik al dacht, een FM- en een Dv repeater zijn 2 totaal verschillende zaken!
Maar goed ik ben dan ook van mening dat het hele ATOF beleid oubollig, achterhaald, zinloos en belachelijk is :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#39 Bericht door PE1PQX »

PE7EB schreef:Als dat zo is, dan zijn ze nog meer de weg kwijt dan ik al dacht, een FM- en een Dv repeater zijn 2 totaal verschillende zaken!
Maar goed ik ben dan ook van mening dat het hele ATOF beleid oubollig, achterhaald, zinloos en belachelijk is :mrgreen:
Ik weet niet hoe AT denkt, maar het zou me niets verbazen dat ze d-star en analoog gelijk stellen aan elkaar als het gaat om frequentie gebruik en locatie.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AT)

#40 Bericht door PA0ETE »

Manitou schreef:
pc1mb schreef:Ha leuk, een open standaard tegenover D-Star. Succes!

Experimenteren kan natuurlijk zonder vergunning al (zolang je er zelf bent om het ding te bedienen).

Zodra het ding klaar is voor 24/7 dienst (onbemand) heb je wel die extra vergunning nodig.
zo open is deze standaard ook niet t.o.v. D-Star (AMBE Codec)
MotoTRBO gebruikt namelijk ook een AMBE codec.
Ook het aangekondigde Yaesu digitale systeem P25 gebruikt geen open codec.
Bovendien gebruikt D-Star een 6.25KHz raster en P25 en MotoTRBO een breed 12.5KHz raster.
Wat is er nou zo slecht aan D-Star?
Het meest recente door Yaesu aangekondigde systeem gebruikt in tegenstelling tot wat op de Tokyo Ham Fair zomer 2011 gepresenteerd werd met DRM. Het lijkt erop dat dit systeem niet compatible is met MotoTRBO.

Er is niets mis met D-STAR. Het is wel leuk om met wat anders te experimenteren. Er is ook niets mis met FM, en toch was D-STAR een aanvulling :-)

De enige die niet een gesloten vocoder gebruikt is Tetra. Tetra is ook de enige die volkomen merkonafhankelijk interoperabel is (D-STAR zou dat mogelijk ook kunnen zijn, maar er is maar één merk :-) ) P25 is enigszins merk-interopabel, maar niet in die mate als Tetra.

Het is overigens geen codec, maar een vocoder die bij dit soort systemen wordt gebruikt, dat is een belangrijk verschil. Bij een codec gaat het om compressie en decompressie. Een vocoder werkt slimmer doordat er als het ware 'puzzelstukjes' zijn gemaakt voor veelvoorkomende spraak-elementen. Een deel van de spraak wordt in de vorm van ID-codes voor deze elementen gebruikt, in combinatie met een code waar in de tijd dat 'puzzelstukje' teruggeplaatst moet worden. Er wordt voor geluiden waar geen elementen voor zijn wel een vorm van compressie gebruikt. Met dit systeem kun je een veel hogere mate aan efficiency halen dan bij compressie alleen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#41 Bericht door PA0ETE »

Wiebe schreef:De codec die gebruikt word voor amateur gebruik zou gewoon open moeten zijn .
Te gebruiken voor iedereen of in samenwerking met een computer .
Het is toch ook niet zo dat alinco alleen ssb zenders maakt yeasu fm /kenwood am/.
Icom kiest ervoor om alleen d star te doen dat is voor mij genoeg reden om niet voor dstarr te kiezen .
Plus dat de apparaten duurder zijn als normale fm apparaten en de modulatie van bepaalde icom app niet om aan te horen is in fm .

Waarom jezelf zo alleen op de wereld opstellen als fabrikant .

Groeten Wiebe.
Deze zelfde kritiek hoorde je in de begintijd ook toen de amateurs voor het eerst met FM in de lucht kwamen en met SSB. Op die systemen bestonden in de jaren 50 en 60 ook patenten waardoor fabrikanten en letterlijk gesproken ook amateurs daar alleen gebruik van mochten maken als ze ervoor betaalden.

Er is ook een andere club die inmiddels D-STAR-apparaten maakt, dat is de Duitse DVRPTR-groep. Dat zijn amateurs die hun spullen open source aanbieden.

Dat jij het niet vindt klinken is een waarde-oordeel, geen feitelijke vaststelling. Er zijn meer mensen die het niet vinden klinken, mensen die D-STAR gebruiken vinden het wel goed klinken. Vaak zijn dit ook mensen die het eerst geen gehoor vonden, maar na een poosje ernaar luisteren blijken de meeste mensen het heel acceptabel vinden klinken. Er zijn wel uitzonderingen voor wie het nooit went, maar dat is een kleine minderheid.

Feit is dat er voor de AMBE-chips (behalve misschien ACELP) niet echt een alternatief is en dat de chips niet heel duur zijn en verder overal worden gebruikt. Ik zie geen reden waarom je er dan niet mee zou mogen experimenteren. Er zijn al zeker 8 jaar verschillende groepen amateurs bezig om een open source alternatief voor de AMBE-vocoder te bedenken, maar dat is vooralsnog niet gelukt, en dat gebeurt misschien de komende jaren ook niet komt.

Het punt is als je nooit met iets nieuws begint, en afwacht tot er iets komt dat 100% van de amateurs omarmen dat er dan misschien wel nooit iets verandert. Een belangrijk doel van de amateurdienst is het experimenteren met nieuwe techniek. Overigens is D-STAR op die ene chip na een geheel open source systeem dat niet door een fabrikant maar door een amateurvereniging is ontwikkeld.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#42 Bericht door PA0ETE »

Theo schreef:
elsinga schreef:de 5 minuten je call moet geven, die hoorbaar moet zijn *na demodulatie*.;)
Er staat bij; hoorbaar of leesbaar.
Lezen is dus gewoon tekst wat je uitzend.
Denk hierbij aan ATV waarbij je de call gewoon in het beeld hebt staan.
Dat zorgt er wel voor dat ik bv in phone regelmatig mijn call nooit noem, gewent om een tweeweg beeld QSO maken.
Met digitaal kun je van alles mee zenden, dus dat lost zich vanzelf op.
MotoTRBO heeft net als Tetra een adresveld van 24 bits. Bij Tetra zitten daar nog wat extra identificerende bits bij, MotoTRBO heeft alleen die 24 bits. Bij beide systemen is het daardoor niet mogelijk om de roepnaam alfanumeriek mee te sturen. Daarvoor zijn die 24 bits simpelweg niet genoeg :-)

Het zal net als bij Tetra zijn met die identificatie: dat moet in bijvoorbeeld FM of morse. Het zou kunnen dat er voor repeaters een uitzondering gemaakt kan worden omdat het heel moeilijk is om bij dit soort TDMA-technieken in de apparatuur te implementeren. Dat verzoek zou je als aanvulling in je ATOF-aanvraag moeten zetten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#43 Bericht door PA0ETE »

pc1mb schreef:
PA0ETE schreef:Overigens wat pc1mb zegt klopt niet meer. Sinds 1 januari is het niet meer toegestaan om (bemand) met repeaters te experimenteren zonder dat je een ATOF hebt. AT handhaaft hier momenteel redelijk actief op, om die reden is bijv. ook het coversity-project (hopelijk tijdelijk) uit de lucht gegaan.
Als je corrigeert moet je het wel goed doen :wink: Het is niet zo dat de regels per 1 januari veranderd zijn, er is alleen rond de jaarwisseling een aankondiging de wereld in geslingerd dat de bestaande regels strenger gehandhaafd gaan worden. Einde gedoogbeleid, zo je wilt.

Coversity was goeddeels onbemand (24/7) en te bedienen door anderen dan de eigenaars, dus dat is geen voorbeeld van bemand experimenteren.

Hoe zit dat trouwens met JOTA en dergelijke, ik dacht dat het wel degelijk toegestaan was om je radiostation door een ander te laten bedienen zolang je er zelf bij bent...? Verder mag je ook je eigen station op afstand bedienen.

Is het dus de combinatie van "op afstand" EN "door anderen" die niet mag? Ik heb de exacte tekst van de regels even niet paraat (DAT is natuurlijk je enige goeie bron).
Als je iets corrigeert moet je het wel volledig doen (herhaling van jouw zinnetje met één woord aangepast :-) ). Het is namelijk zo dat het ATOF-beleid in april 2011 hierop is aangepast. Let wel, het gaat niet om de wetgeving uit 2008, maar het beleidsdocument waarin het kader wordt vastgelegd waarbinnen het gewoonlijk mogelijk is om een ATOF te verkrijgen. In dit document van de versies van voor april 2011 was sprake van bemande repeaters. Die mogelijkheid is er sinds april 2011 uit gehaald.

Als je echt wilt vierkantemillimeterneuken dan was het coversityproject met die vorm van bemand bedienen op afstand inderdaad iets dat ook onder die regels gedoogd werd, omdat het niet de vorm van bemand was zoals door AT in dat beleid bedoeld werd.

Wat er precies veranderd is, dat is dat er in samenspraak met de amateurverenigingen een nieuwe mogelijkheid geïntroduceerd is (dit in combinatie met het schrappen van de bemande repeaters uit het beleid): het op afstand bedienen van het amateurstation. Dat is iets wat eerder niet was toegestaan. Doordat vanwege deze mogelijkheid het zinnetje is toegevoegd dat dat op afstand bedienen zodanig moet gebeuren dat anderen de apparatuur niet (meer) op afstand mogen kunnen bedienen, is een repeater (of bijv. een echolink-node) waarbij de zender inschakelt door handelen van anderen niet meer toegestaan. Hieronder vallen ook repeaters waarbij de zender op de squelch reageert. Wat nog wel mag is zelf handmatig de zender aan- en uitschakelen en dan het geluid van medeamateurs opnieuw met je amateurstation uitzenden. Ik denk, hoewel ik dat niet zo expliciet gevraagd heb dat het bijv. ook nog steeds gewoon mag om zoals repeaters doen een rogerpiep te gebruiken. Als je het bedienen van de amateurzender maar niet indirect via een controller of direct uit handen geeft door dit op enige actie van een andere amateur te laten reageren.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#44 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef:Ik weet niet hoe AT denkt, maar het zou me niets verbazen dat ze d-star en analoog gelijk stellen aan elkaar als het gaat om frequentie gebruik en locatie.
Het staat allemaal netjes genoemd in het ATOF-beleid dat ik hierboven al noemde (hier vanaf de site van AT te downloaden)

Op 70 cm is er een verschil. Amersfoort bijvoorbeeld heeft zowel een regionale repeater in FM (PI2AMF) als een regionaal relais voor D-STAR (PI1DSA). De reden hiervan is dat D-STAR-repeaters op 70 cm op een andere frequentie zitten en met een anders shift werken dan FM-relais.

Op 2m zitten D-STAR-repeaters en FM-repeaters op dezelfde frequenties, met dezelfde shift. Daar is het zo dat in dezelfde locatie gewoon geen mogelijkheid is om binnen de beschikbare kanalen meerdere repeaters storingvrij te faciliteren.

Ik kan me erg goed vinden in dit beleid hoor meneer 7EB. In mijn opinie is dit gewoon verstandig beleid en zijn er geen mensen de weg kwijt :-)

Overigens gelden de beperkingen die op 2m en 70 cm gelden voor de aantallen repeaters in een bepaalde plaats op 23 cm, waar geen schaarste aan kanalen is geheel niet. Als je daar een relais wilt (voor FM of een DV-mode) en een amateur dicht bij jou in de buurt wil dat ook, dan is het heel aannemelijk dat je allebei gewoon zo'n vergunning kunt krijgen. Ik heb begrepen dat de druk op repeaterfequenties zo groot is dat voor iedere repeaterfrequentie op 2m elk jaar een stuk of drie, vier aanvragen moeten worden afgewezen die niet rekening houdend met wat mogelijk is in het beleid worden ingediend.

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#45 Bericht door marcelzwolle »

Vandaag (eindelijk...) een telefoontje gekregen van het AT, het gesprek begon goed, netjes een excuses voor het lange wachten!
Maar ja, toen begon het natuurlijk, mijn aanvraag kon niet met de genoemde freq. afgegeven worden!
Ik had een freq. aangevraagd op de 'hele' kanalen dus een regionale repeater en omdat die al te dicht bij stond (Meppel) was dat dus niet mogelijk, alle aanvragen voor digitaal worden dus op 1 hoop gegooid (in dit geval digipeater) en dan wordt er gekeken of er lokaal of regionaal al 1 is.
Het maakte niet uit dat ik juist Mototrbo wilde en geen D-star, het was digitaal en hoorde dus in deze groep thuis.
Nadat hij dit had uitgelegd gaf hij aan dat het wel mogelijk was om op de x-kanalen een frequentie aan te vragen en dat dat dan dus een lokale repeater zou worden; antenne hoogte (10 mtr.) was geen probleem, maar het zendvermogen zou terug moeten naar 4 Watt.

Helaas had ik niet veel keus meer over dus heb ik hier maar mee ingestemd. Volgens deze meneer (die verder erg helder zijn verhaal kon uitleggen en dus niet alleen een 'tiepgeit' was) zal ik de vergunning de komende week in huis hebben. Roepnaam wordt: PI1ZWL. op kanaal 6x.
Hij bleef trouwens maar D-star roepen ondanks ik hem wel tig keer heb verbeterd en dat het Mototrbo was of DMR.

Poosje later belde hij weer terug en had het over de wet van murphey (hmm, heb ik niet gehad bij mijn N-examen, zal wel onderdeel van het F-examen zijn...) Maar het kwam er op neer dat hij een 'foutje' had gemaakt, (oef, ik begon al te zweten, en dacht dat het nu niets meer zou worden) maar gelukkig, alleen het kanaal wordt gewijzigd naar 7x. Ofwel 430.5625/438.1625.

Allemaal bedankt voor jullie reacties tot nu toe, hints tips en trucs blijven natuurlijk van harte welkom!
(en het aanvragen is me echt mee gevallen, aanvraag van het AT ingevuld volgens het voorbeeld van John (PA0ETE) en alleen Mototrbo ipv d-star geschreven)

Het echte experimenteren kan dus binnenkort beginnen!

Wordt (ook hier) binnenkort vervolgd!

Plaats reactie