Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#1 Bericht door marcelzwolle »

Hallo,

ik loop al een poosje te denken om een mototrbo repeater actief in te gaan zetten; en mee te liften met het netwerk wat er al is in een aantal landen (http://www.dmr-marc.net/)
Gezien mijn werk leek het mij een leuke en leerzame bezigheid om hier een flink mee te gaan stoeien, al zullen er nog niet veel amateurs hier in de buurt een mototrbo porto of mobi hebben, dan eerst maar eens om zelf te gaan lopen 'spelen'.

Nu zat ik daarvoor vandaag eens bij het AT te kijken hoe ik de aanvraag moet doen, en dan kom ik dit document tegen:http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... eurstation
Met mijn gebrekkige kennis (helaas, alleen nog maar een N, maar dat gaat nog wel een keer veranderen als er hier in de buurt een F wordt 'gegeven') kom ik niet echt verder om hem helemaal in te vullen...

Is er iemand die mij hier mee zou willen helpen? de basisgegevens naw, lokatie etc geven geen probleem, maar er wordt nog veeeel meer gevraagd wat ik zo niet (meer?) zou weten.

Alle hulp is welkom!
Laatst gewijzigd door marcelzwolle op 18 mar 2012, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Theo

Re: Aanvraag repeater (AT)

#2 Bericht door Theo »

Welke punten uit dat document snap je niet?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Aanvraag repeater (AT)

#3 Bericht door pc1mb »

Ha leuk, een open standaard tegenover D-Star. Succes!

Experimenteren kan natuurlijk zonder vergunning al (zolang je er zelf bent om het ding te bedienen).

Zodra het ding klaar is voor 24/7 dienst (onbemand) heb je wel die extra vergunning nodig.

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: Aanvraag repeater (AT)

#4 Bericht door marcelzwolle »

Waar het mij om gaat zijn vooral de volgende punten:
1 t/m 4 zijn wel duidelijk,
5 zou ik zeggen een digipeater, of valt het onder 1 van de andere opties? Hij wordt (als alles gaat lukken) gekoppeld worden aan vele andere (wereldwijde) repeaters.
Moet ik nu 6 of 7 (of 10) invullen? (en welke klasse van uitzending valt dit onder?)
8. Hardwarematig? (is dit ook via internet? of valt dat weer onder softwarematig?) (en dat wordt een flinke lijst......; alleen al 9 landen)
9. zal wel onder overig vallen
10. = zelfde vraag als 6/7; maar ik neem aan dat ik hem maar 1 keer een plekje hoef te geven?!
11. Zou ik hier nog iets aan toe moeten voegen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het graag in 1 keer goed doen.
Ik wil hem eigenlijk vanaf het begin gewoon aan kunnen laten staan zonder dat ik problemen krijg.

Moet ik trouwens zelf een frequentie opgeven of krijg ik ze toegewezen?
(En als ik ze zelf moet opgeven, wat zou wenselijk zijn?)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat je het beste even met Groningen kunt bellen om e.e.a. kort te sluiten. Ze hebben er over het algemeen geen openbare directe nummers, dus vrijwel iedereen belt via het nummer op de website. Ik heb destijds de eerste aanvraag voor D-STAR gedaan, dus ik weet een klein beetje waar ik het over heb.

Omdat het iets nieuws is, moet je wel even met hen babbelen over wat je precies wilt. Ik overweeg zelf om een ATOF aan te vragen voor de Tetra-repeater die ik heb. In tegenstelling tot 'normale' repeaters kun je een dergelijke repeater zonder shift laten werken, dus in- en uitgang op dezelfde frequentie. Dat kan met MotoTRBO ook. Ik overweeg om voor mijn Tetra-aanvraag daarom twee frequenties voor een D-STAR-hotspot aan te vragen. Twee, omdat Tetra tweemaal zo breed is als de huidige D-STAR-kanalen. Ik dacht dat MotoTRBO met zijn twee tijdslots wel binnen 12,5 kHz past dus in dat geval zou je één frequentie kunnen nemen. In tegenstelling tot de hot spot frequenties voor D-STAR op 144 is de belangstelling hiervoor op 70 cm niet zo groot, dus op zich zou dit voor Tetra niet zo'n probleem hoeven zijn. De frequenties voor dit soort hot spots zijn te vinden in de Beleidsnotitie Onbemand Gebruik die je net als het aanvraagformulier van de AT-website kunt downloaden.

Ik heb voor een aanvraag voor D-STAR overigens ooit een modelaanvraag opgesteld voor de website (http://www.joppe.net) van de helaas vorig jaar in november overleden PA3AD. Het kan zijn dat de site nog in de lucht staat en dat het document daar nog te vinden is, maar ik kijk wel even of ik hem hier nog heb.

Als je vragen hebt, laat maar weten.

Overigens wat pc1mb zegt klopt niet meer. Sinds 1 januari is het niet meer toegestaan om (bemand) met repeaters te experimenteren zonder dat je een ATOF hebt. AT handhaaft hier momenteel redelijk actief op, om die reden is bijv. ook het coversity-project (hopelijk tijdelijk) uit de lucht gegaan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#6 Bericht door PA0ETE »

voorbeeldaanvraag-ATOF_2011_rev.pdf
Voorbeeld-aanvraagformulier voor een D-STAR-repeater/hot spot.
(399.24 KiB) 359 keer gedownload
Dit is het voorbeeldaanvraagformulier dat ik noemde.

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#7 Bericht door marcelzwolle »

Tsja, als ik het zo bekijk heb je juist alle punten waar ik vragen over had overgeslagen.....

Mototrbo heeft inderdaad 2 tijdsloten in 12,5 khz zitten, helaas is het niet zo dat je op 1 frequentie kunt werken.
430.425 / 438.025 staat in de lijst op de genoemde site nog niet als in gebruik; zou dit een verstandig keus zijn, of zit hier inmiddels al weer wat nieuws op?

Op zich zou men bij het AT al de nodige info moeten hebben over mototrbo; er staan inmiddels al aardig wat van deze repeaters door het hele land (en er komen er als maar meer bij!)

We gaan het gewoon op deze manier proberen en zien wel waar we uitkomen!

Bedankt voor je info!!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#8 Bericht door PA0ETE »

Je vragen worden beantwoord door wat er in het document staat :-)

Voor wat betreft de frequentie zou ik zelf iets voorstellen, maar daar zeer expliciet bij zetten dat je geen bezwaar hebt tegen alternatieven (ook dat staat in het document).

Als je echter alleen een frequentie aanvraagt en niet zegt akkoord te gaan met een alternatief, wordt je aanvraag afgewezen. Je moet dan opnieuw aanvragen, en daarbij ben je zomaar 3 weken kwijt. Als je schrijft dat je voor alternatieve voorstellen open staat word je gebeld door de coördinator die over deze indelingen gaat, en kun je in goede samenspraak tot een keuze komen :-)

Er zitten meer van dit soort dingen in de voorbeeld-aanvraag, maar meerdere ervan zijn vooral D-STAR-gerelateerd. Ik heb je nog een aanvullend privé-berichtje met enkele aanvullende dingen gestuurd die ik niet hier op het forum wilde zetten.

Groet!
John

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#9 Bericht door Michel-nl »

Een Mototrbo repeater frequentie is gewoon aan te vragen, er staan al vele hier in friesland te draaien.
Alleen is het wel vereist dat je ook een KVK van een bedrijf hebt of een licentie. in jouw geval zal dat een licentie betekenen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#10 Bericht door PA0ETE »

Michel-nl schreef:Een Mototrbo repeater frequentie is gewoon aan te vragen, er staan al vele hier in friesland te draaien.
Alleen is het wel vereist dat je ook een KVK van een bedrijf hebt of een licentie. in jouw geval zal dat een licentie betekenen.
Dat lijkt me niet helemaal wat Marcel van plan is (tenzij ik het verkeerd begrepen heb, maar dat denk ik niet). Het gaat erom een MotoTRBO-repeater in de amateurband te beginnen, zoals er voor D-STAR al vele zijn, en zoals ik er eentje overweeg voor Tetra in de lucht te brengen. Voor een amateurrelais heb je geen KvK-inschrijving nodig.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#11 Bericht door Michel-nl »

Zoals ik al zei of kvk of licentie, en dan in zijn geval met een licentie. Maar die had ie nog niet meende ik te lezen?
Maar beide keren is het toegestaan en uiteraard aan te vragen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AT)

#12 Bericht door PA0ETE »

pc1mb schreef:Ha leuk, een open standaard tegenover D-Star. Succes!
Ik reageer wat laat, maar dank je de koekoek! :-)

D-STAR gebruikt de AMBE2000-chip voor spraakcodering. MotoTRBO gebruikt (net als NXDN dPMR en bijna alle andere professionele DV-standaarden, inclusief versie 2 van Apco P25) de AMBE3000-chip, wat de verbeterde opvolger is van de "D-STAR-chip" waar zoveel kritiek op is. Apco P25 gebruikt als enige nog de IMBE, dat is een voorloper van AMBE2000 van dezelfde fabrikant DVSI.

De enige die tot nu toe in dit opzicht niet afhankelijk is van DVSI dat is Tetra. Tetra gebruikt ACELP en als ik juist ben ingelicht was dit een gesloten vocoderstandaard, waar inmiddels het patent op is verlopen. Hiermee is gek genoeg de standaard waarop ons C2000-netwerk gebaseerd is de enige die een echt open standaard heeft :-) Voor Tetra-ontvangst is er ook open source software beschikbaar. Bijvoorbeeld voor gebruik met de Funcubedongle of de USRP. Tetra klinkt ook totaal anders dan de andere DV-standaarden, maar is kwalitatief en qua verstaanbaarheid even goed. De enige die wat onderpresteert is IMBE, dat door de overheidsdiensten in de VS gebruik is.

Zelf vind ik Tetra veel prettiger om naar te luisteren dan D-STAR. Mochten amateurs nog eens een eigen standaard naast D-STAR en de aangekondigde DMR-standaard voor amateurgebruik van Yaesu willen ontwikkelen, dan denk ik dat op dit moment ACELP daar de beste kandidaat voor is.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#13 Bericht door PA0ETE »

Michel-nl schreef:Zoals ik al zei of kvk of licentie, en dan in zijn geval met een licentie. Maar die had ie nog niet meende ik te lezen?
Maar beide keren is het toegestaan en uiteraard aan te vragen.
Niet goed gelezen: hoewel Marcel's nickname anders doet vermoeden schrijft hij dat hij "alleen nog N" heeft.

Het is opmerkelijk overigens dat het vooral N-amateurs zijn die qua technische kennis bij D-STAR en met name ook bij Tetra voorop lopen.

Of het mogelijk is om zoals Marcel schrijft zijn relais op te nemen in een professioneel internationaal netwerk lijkt me eigenlijk vrij onwaarschijnlijk, zo niet uitgesloten. In Duitsland bestaat echter een MotoTRBO-netje van een stuk of 8 à 10 repeaters die er sinds vorig jaar zijn. Het zou voor de hand liggen het Zwolse relais met die relais te koppelen. Ik ken via via wat mensen die daarbij betrokken zijn, dus als het zover is en als hij dat wil kan ik Marcel wel met die mensen in contact brengen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Aanvraag repeater (AT)

#14 Bericht door PA2LAD »

PA0ETE schreef: Hiermee is gek genoeg de standaard waarop ons P2000-netwerk gebaseerd is de enige die een echt open standaard heeft
Dat is het paging netwerk: hiervan is het protocol wel te verkrijgen, maar tegen betaling bij Motorola... Je bedoelde waarschijnlijk C2000 te tikken..

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#15 Bericht door Michel-nl »

Ah ok dat had ik dan nog niet goed begrepen. En ja dan is het wel mogelijk, Mototrbo mag gewoon gebruikt worden tegenwoordig, dat is al eens geïnformeerd bij het AT.
DMR is ook veel mooier dan D-Star repeaters, klinkt ook beter en is ook vriendelijker in gebruik. Uiteraard ook via IP te koppelen aan meerdere repeaters.

Plaats reactie