Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Theo

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#16 Bericht door Theo »

coolepascal schreef:laat die koopdoosridders maar lekker op HF-CBjen op 23cm zul je toch enig benul moeten hebben van hetgeen waarmee je bezig bent (das ook de reden waarom er niets gebeurd).
De meesten hebben geen mast bij huis :D
Maar er gebeurt in fhone niet veel bijzonders, buiten de contesten om dan.
Ach ik heb hier al vaker geschreven, ik begrijp niet wat er zo bijzonder is aan de hogere banden.
Dan behalve dat je niet zo maar een verbinding maakt. :D
Maar kennis heb je al als zendamateur, zelf doen is een ander probleem :mrgreen:
En ik ben ook geen wonder in electronica, ben ook maar een gewone verpleegkundige.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#17 Bericht door coolepascal »

Wat er zo interesant is aan 23cm ?
De techniek, meer niet... propagatie op 23 is niet wezenlijk anders dan op 70 of op 13 (da's op HF wel even anders)
Theo schreef:En ik ben ook geen wonder in electronica, ben ook maar een gewone verpleegkundige.
Ik wil je er even heel duidelijk op wijzen dat een goede verpleegkundige heel wat meer gewaardeerd wordt dan een goede elektronicus !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#18 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#19 Bericht door coolepascal »

PA1FOX schreef:
coolepascal schreef:Wat er zo interesant is aan 23cm ?
De bandbreedte!!!

ATV....
kan op 70cm ook, MPEG data, beetje met je tijd meegaan.
spreadspectrum is ook wel leuk op die banden, maar dat doet ook niemand.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#20 Bericht door Theo »

coolepascal schreef:
Theo schreef:En ik ben ook geen wonder in electronica, ben ook maar een gewone verpleegkundige.
Ik wil je er even heel duidelijk op wijzen dat een goede verpleegkundige heel wat meer gewaardeerd wordt dan een goede elektronicus !
ha ha daarom verdienen de electro mensen ook meer :D
Maar je voegt een item er bij, wat is er zo inressant aan de 23 cm band?
Ik denk dat je hier spreekt over propagatie verschil tussen 70 en 23 wat je kunt vergelijken met 20 of 15 meter.
Wat me altijd afvraag, waarom een zo grote band, als 90 % in cw plaats vind?
ATV wordt geweerd van deze band, zeker nu de nieuwe positie satellieten in de luncht gaan komen.
Je mag een mede gebruiker niet storen, zie de mc donalds uitspraak over de 70 cm.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#21 Bericht door coolepascal »

Ik heb geen idee wat een elektronika boer verdient, ik ben ICTer en de meeste daarvan worden overbetaald.

Wat er zo interesant is aan 23cm ?
Wel, zoals ik meen ik al aangaf de techniek.
Op die frequentie loop je tegen allerlij nieuwe verschijnselen aan, alles wat je ziet heeft capaciteit en inductie en heeft als primaire taak ontwerpers het leven zuur te maken.
Als je dat enigzinds onder controlle hebt, is het natuurlijk zo dat 23cm lekker klein is, dus absurde antennes worden nu ineens heel haalbaar (we kennen wellicht nog de 88elm Tonna) het is een band waar je echt merkt dat je op SHF zit maar waar met enige moeite zelfbouw nog te doen is.

Waarom er 90% cw plaats vind ?
Of dat nog zo is weet ik niet, (zelf doe ik enkel nog wat lokale experimenten op die banden) maar vroeger was dat vooral een kwestie van signaal ruis verhouding. twintig jaar geleden was een MGF1302 zo ongeveer de top of de line en vermogen maakte je met een 2C39, de rest kwam van goede operators en smalbandige modes (toen slechts cw) om de signaalruis verhouding te optimaliseren... in die tijd beheerste ook de meeste C-amateurs op die banden telegrafie.

Het verhaal van ATV versus MacDonnalds klopt niet.
Op 70cm zijn wij primaire gebruiker, en de regel is dat je iet opzettelijk mag storen, lijkt me terecht.
Op 23cm hebben wij voor zover ik weet geen primaire status (althans niet overal)
Het is ook niet verboden ATV uitzendingen te doen, maar (atv)repeaters zijn zich niet bewust van mogelijke storingen aan andere gebruikers, een amateur kan dat wel zijn.
Of ik het er mee eens ben doet niet ter zake maar de vaak gehoorde klacht dat wij die 40MHz niet gebruiken is natuurlijk niet geheel onterecht.
Hebben we het nog niet over de hogere banden gehad !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#22 Bericht door Theo »

coolepascal schreef:Het verhaal van ATV versus MacDonnalds klopt niet.
Op 70cm zijn wij primaire gebruiker,
Het ging niet om ATV, maar gewoon om fone versus de vergunning vrije gebruik van de 70 cm.
Uitspraak was, de zendamateur mag niet storen, daar hij, voor de uitzending begint, moet kijken of de band vrij is.
En bij lpd op 70, mag de zendamateur er van uit gaan, dat deze in gebruik is.
De mac in het gelijk gesteld, zendamateur moest uitzendingen staken.
Dat zelfde gaat ook op voor de 23cm, waar de down link van de navi zit.
Je hebt er als gebruiker niet zo veel last van, maar de navi gebruiker heeft geen ontvangst meer.( al jij een signaal maakt )
En dat is dan storen, want je weet dat er een down link is van de satelliet :D
Niet voor niets worden de breedband gebruikers al uit het stuk gehaald.
Door domweg geen toestemming meer te geven voor onbemand gebruik.

Korte gof is dan veel gemakkelijker om te maken, das stekker er in, en gaan met die banaan :wink:
Ik zelf denk dat er voor korte golf, veel meer bij komt kijken, dan alleen maar een "bakkie" en een antenne er aan.
Je maakt verbindingen bij de vleet, maar werk je ook de plekken die niet zo voor de hand liggen?
Waar je echt gebruik moetmaken van de grijze zone, het moment tussen op komen en ondergaan van de zon.
Het lijkt me dan, dat je dan al veel verder bent gekomen, dan wat er in het les boek staat.
En dat is mijns inziens net zo iets als wat geld voor de hogere banden.
Het komt je niet zo maar aan waaien, maar je moet er wat voor doen.
En dan haken vele af, helaas, want het brengt wel de diepgang in onze wonderschone veelzijdige dienst :D

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#23 Bericht door coolepascal »

Theo,

Weer een voorbeeld waar van overheidswege uitspraken gedaan worden die druipen van onkunde
- Mac
Idd je behoord te controleren of de freq vrij is... een beetje amateur vraagt dat dan ook vooraf.
Dit even er van uitgaande dat beide partijen zich aan het bandplan houden want zeker op 70cm niet het geval hoeft te zijn (ATV ?) en waarvoor (gelukkig) ook geen enkele verplichting bestaat, dit zou het experimentele karakter immers in de weg kunen zitten, en voor de secondaire gebruikers zou dit digitale technologieen uitsluiten.
Verder kun je als amateur wel braaf vragen of de freq vrij is maar of je de Mac mensen terug hoort roepen (als de dat al doen) is twijfelachtig, immers wij zitten meestal met zo'n pakweg 10W en de Mac zit (als het goed is) met 10mW toch snel zo'n 30dB verschil)

- Glosnass
Navigatie satalieten maken doorgaans van spreadspectrum technieken gebruik.
Dergelijke signalen zijn in het gunstigste geval als ruis te horen (als je ze al hoort ze zitten vaak onder het ruisniveau) pas na detectie, en na digitale verwerking valt er te bepalen of het daadwerkelijk om een signaal gaat.
Is dat niet het geval dan kan het nogaltijd om een ander soort digitaal signaal gaan.
Dergelijke signalen zijn dus niet (en zeker niet door amateurs) te herkennen.
Het is dus niet mogelijk te bepalen of de frequentie al of niet in gebruik is.

Jeetje.... ik ben ook maar een simpele amateur... als ik dit soort dingen weet waarom weet een amateur die het tegen een friettent op wil nemen dat dan niet !

Hey Theo gaan jouw hartmonitoren niet op tilt als ik begin te tokkelen ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#24 Bericht door pa5cal »

afvlakking van de maatschappij speelt ook hier een rol. Als men de tv nou maar al eens zou verbieden gewoonweg, dat scheelt al een hoop :evil:

Ik ben zelf ook schuldig (niet aan tv kijken) maar ik heb domweg de tijd niet om me verder in de hobby te verdiepen. Bezigheden overload en ik kan ook niet meer zeggen "dan heb ik nog wat te doen na mijn pensieon" want tegen die tijd dat ik zo oud ben, mag je werken tot je sterft (wie niet steelt of erft...)

De overheid steelt goed, dus die hoeft niet te werken 8)

Affijn, vergeet de rant mijn eerste zin was nog enigzins on-topic :roll:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#25 Bericht door coolepascal »

Tja als salaris nou es gebaseerd werd op prestaties en niet op wollig taalgebruik dan wel gebakken lucht dan zou de wereld er ook anders uitzien.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#26 Bericht door Theo »

coolepascal schreef: Jeetje.... ik ben ook maar een simpele amateur... als ik dit soort dingen weet waarom weet een amateur die het tegen een friettent op wil nemen dat dan niet !

Hey Theo gaan jouw hartmonitoren niet op tilt als ik begin te tokkelen ?
Ja waarom weet jij dat wel, hoe dat werkt, en plots veel minder mensen?
Zelfs het woord, zal vele onbekend voorkomen.
Das de verdieping in de materie :D
Oja van belang was, de amateur woonde zo pal naast de mac.

Mijn spullen zijn bestand tegen alles, staat op de Philips plakkers.
Daarom hebben we meestal ook nog een zand lopertje bij ons, om te tellen.
Werkt ook zonder stroom :mrgreen:

ON3JT
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 dec 2007, 07:00
Roepletters: ON3JT
Locatie: Mortsel, B

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#27 Bericht door ON3JT »

on7wp schreef:Alle hens aan dek in Belgie, alle ATV repeaters op 1240-1260 moeten ineens uit omwille van vermeende storingen met GLONASS, maar dat systeem draait al meer dan 20 jaar ongewijzigd.
Mijn idee : L2 carrier downlinkfrequentie is 1227,6 MHz en ham radio is op secundaire basis (in ON). Desensing tegengaan en hopen dat chaffeurs met zo'n ding nu eindelijk de weg vinden ? :lol:
Linkje met ergens wat info in : http://lea.hamradio.si/~s53mv/navsats/theory.html

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#28 Bericht door pe5ed »

wat is het mcdonalds verhaal, dat wil ik wel eens even lezen.
Volgens mij was LPD in de kern NIET bedoeld voor commercieel gebruik, dat wil ik nog wel even nazoeken trouwens. Het is meer dat dat in mijn beleving was blijven plakken.

In lijn met deze discussie, hoop ik dat we in de toekomst daar een eigen exclusief segment kunnen gaan krijgen. Bijvoorbeeld 430 tot 433. dGPS en de sturing van de waterpompen, LPD zaken en wat er al niet meer rondschuift, hoeven we ons dan niet meer aan te storen.

Zelfde dan graag ook op 23 cm, gewoon een exclusief segment, van 5 a 10 Mhz.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#29 Bericht door PE5PVB »

Ik hoop niet dat die verwachting uit komt. Voor sommige toepassingen heb je gewoon bandbreedte nodig. Laat 70cm gewoon 10MHz breed blijven.

23cm en ook 13cm staan de komende jaren dus ter discussie :?

Plaats reactie