De micro-repeater Amersfoort-Noord

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#46 Bericht door PA0ETE »

Eenvoudige eigen website met informatie over de micro-repeater-experimenten:

http://microrepeater.shorties.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#47 Bericht door PA2OLD »

Goede informatie!
Maar misschien zou je de site kunnen ombouwen tot een "echte" site, heb je een tellertje erop?
Leuke experimenten maar ik denk dat in de buitenwijken of buitengebied dit niet veel zin heeft.
Jij bent nogal goed in het computer gebeuren, misschien zou je eens als proef de ontvangst van zo'n ding kunnen koppelen aan een audio-stream.
Sukses met de experimenten!!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#48 Bericht door PA0ETE »

PA2OLD schreef:Goede informatie!
Maar misschien zou je de site kunnen ombouwen tot een "echte" site, heb je een tellertje erop?
Leuke experimenten maar ik denk dat in de buitenwijken of buitengebied dit niet veel zin heeft.
Jij bent nogal goed in het computer gebeuren, misschien zou je eens als proef de ontvangst van zo'n ding kunnen koppelen aan een audio-stream.
Sukses met de experimenten!!
Vaak komen dat soort dingen gaandeweg. Het repeatertje had eerst alleen een vermelding op www.d-star.cc site van twee D-STAR-repeaters en één gecombineerde D-STAR-/FM-repeater. Je moet dat vind ik ook niet overdrijven. Het is niet meer dan het is: een oorspronkelijk idee met een hoog fun- en gadget-gehalte. Er was echter wel behoefte aan die juridische info. Ik heb een hele trits sites onder het shorties-domein hangen, bijv. ook mijn podcast. Die is ook niet bepaald 'overdesigned'.

Er bestaat wel zoiets met een link naar internet, dat is FRN. Ik vind dat netwerk ontzettend leuk, ik ken de maker ervan en ik heb daar ook veel respect voor. Door de jaren heen zijn er echter aan de andere kant nog wel eens nodes geweest die in plaats van FRM met bijvoorbeeld professionele apparatuur werkten. Om die reden wil ik proberen dit initiatief daar een beetje los van te zien en iedere link met internetkoppelingen een beetje uit de weg gaan.

Er is overigens niet superveel op te horen. Wel zijn er veel mensen die testen hoe het dingetje werkt (dat is wat ik meestal zelf ook doe). Vanochtend kwam ik erachter dat hij het tot vlakbij Bunschoten nog doet (dat is 12 km van de repeater vandaan). Net buiten de bebouwde kom van Amersfoort werkt het niet meer, maar tussen de landerijen komt het signaal geleidelijk aan weer terug.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#49 Bericht door PA0ETE »

De (simpele) infopagina van de microrepeater aangepast. De (grotendeelse) inhoud is nu als volgt:

Microrepeater Amersfoort-Noord
(werkt in de wijk Zielhorst, vlakbij de A1 ter hoogte van Ikea, onder de LPD-regelgeving)

Uitgang: 433,125 MHz (LPD-kanaal 3) met +1,6 MHz shift
(ingang: 434,725 MHz (LPD-kanaal 67), soms staat 77Hz CTCSS (code 4 op de meeste LPD-apparaten) aan)
Uitgangsvermogen: 10 mW EIRP in de originele LPD-antenne van de portofoon (vermogen is vergelijkbaar met 7 mW in een open dipool van 34 cm). Antennehoogte < 10m boven straatniveau. Portofoonbereik vanaf buiten tussen 1,5 en 2,5 km, afhankelijk van de bebouwing.

Microrepeater #2 Amersfoort-Noord
Momenteel is af en toe een tweede microrepeater in de lucht. Deze is meestal (maar niet altijd) een stuk hoger opgesteld en heeft ook een groter bereik. De apparatuur voor deze repeater is identiek aan die voor repeater 1. Deze repeater staat 50 kHz hoger in frequentie en een belangrijk verschil is dat CTCSS 77 Hz (op de meeste LPD-apparaten is dit tooncode 4) altijd aan staat. De tweede microrepeater werkt als experiment vrijwel geheel op zonne-energie.

Uitgang: 433,175 MHz (LPD-kanaal 5) met +1,6 MHz shift
(ingang: 434,775 MHz, 77Hz CTCSS (gewoonlijk code 4) staat als deze repeater in de lucht is altijd aan)

Dubbele werking microrepeater 2
Microrepeater 2 is doorgaans met shift in twee richtingen te gebruiken. D.w.z. door op 434,775 MHz af te stemmen en -1,6 MHz shift te gebruiken werkt het ook. Dit is mogelijk doordat de voor de repeater gebruikte portofoons niet zenden als de squelch open is.

Door deze dubbele functie is het voor verbindingen tussen twee stations tevens mogelijk om standaard LPD-portofoons zonder repeatershift voor deze repeater te gebruiken. Eén van de twee stations werkt dan op de "ingangsfrequentie" (LPD-kanaal 69) en het andere station op de "uitgangsfrequent" (LPD-kanaal 5). Je krijgt daarbij zélf geen rogerpiep terug. Er is wel een rogerpiep als het tegenstation stopt met zenden.

Afbeelding
Microrepeater #2 (niet helemaal bovenaan) in de glasfibermast

Gebruikersavatar
PA1MP
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 sep 2010, 08:43

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#50 Bericht door PA1MP »

Interessant topic! :P
Het heeft mij ook geïnspireerd om eens met twee Baofengs te experimenteren. Het werkt inderdaad prima, ik heb alleen in het schakelingetje de weerstand van 100K vervangen voor 47K omdat het volume anders te laag was om de VOX aan te sturen.
73 de Marc

Plaats reactie