Crossbandrepeater APRS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Crossbandrepeater APRS

#1 Bericht door PE2AAB »

Omdat er in de regio Eindhoven geen activiteit op 70cm betreft APRS is er onder wat mensen een idee onstaan om een crossbandrepeater op te zetten tussen 144.800 en 430.512 (FM).

De vraag is o.a. of er mensen hier voor en/of tegens van aan kunnen geven (Met name mensen uit deze regio natuurlijk).

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Crossbandrepeater APRS

#2 Bericht door pa5cal »

persoonlijk vind ik dat er te weinig 70cm APRS spots zijn in nederland in het algemeen en gezien ik zelf wel aprs wil gaan voeren maar veelal op 2m aan het kletsen zal zijn, moet aprs fijn op 70cm zijn werk kunnen doen.

Maw, ik zie geen nadelen alleen maar voordelen, zolang het maar correct geconfigureerd wordt. Een crossband repeater is wellicht niet eens nodig maar alleen een 70cm opstappunt?

-P

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Crossbandrepeater APRS

#3 Bericht door PE2AAB »

pa5cal schreef:persoonlijk vind ik dat er te weinig 70cm APRS spots zijn in nederland in het algemeen en gezien ik zelf wel aprs wil gaan voeren maar veelal op 2m aan het kletsen zal zijn, moet aprs fijn op 70cm zijn werk kunnen doen.

Maw, ik zie geen nadelen alleen maar voordelen, zolang het maar correct geconfigureerd wordt. Een crossband repeater is wellicht niet eens nodig maar alleen een 70cm opstappunt?

-P
Dat is uiteraard ook een optie. Dit idee is overigens ontstaan door precies dezelfde reden als die jij opvoert. Babbelen op 2m en tegelijkertijd data 'spugen' op 144.800 werkt niet echt bevordelijk voor een QSO.

Het voordeel van een repeater is wel dat deze ergens onbemand kan staan en er verder geen link met I-net behoeft te zijn. (Ik dacht aan bijvoorbeeld een kerktoren ofzo.)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Crossbandrepeater APRS

#4 Bericht door Steef »

Onbemand heb je een BT nodig, en die zal je niet krijgen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Crossbandrepeater APRS

#5 Bericht door PE7EB »

En waarom zo je die niet krijgen Steef?

APRS wordt op 70 bedreven op 430,5125 MHz, ver weg van de DGPS meuk hoor.

Er staan landelijk gezien al 8 digi's met BT op die frequentie.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Crossbandrepeater APRS

#6 Bericht door Steef »

Er is enige tijd geleden de bezem gehaald door de PI call's

Iedereen moets alles opgeven, en aangeven of dat nog werd gebruikt. (ook wij met de ATV repeater).

Sinds dien is het echt lastig geworden om een BT te krijgen. En een onbemande X band zal ook wel op wat weerstand stuiten.

Dat is altans wat ik er van heb begrepen.
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Crossbandrepeater APRS

#7 Bericht door pa5cal »

Teleurstellend, maar wie niet waagt blijft maagd.

Mijn zegen heeft het en ik weet wel een locatie ook nog, echter is het punt wel dat op die plek al een 70cm repeater staat en dat zit toch vrij dicht bij elkaar in de buurt...

-P

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

Re: Crossbandrepeater APRS

#8 Bericht door PE1RYY »

BT's krijg je nog wel... Recentelijk heeft mijn collega PI1APU opgebouwd op 2 en 70cm in het hartje van Utrecht. 70cm staat hier echter op alleen ontvangst omdat de zender wat problemen (doorspettering op andere repeaters) had. Gaat nog aan gewerkt worden...

Ikzelf zit eigenlijk altijd op 70cm met APRS. Heeft iemand wel eens de moeite genomen om te luisteren hoe druk het op 2m is ?!?!?! Op 70cm hoor je vaak alleen de digi's jouw eigen positie her-uitzenden, daartussenin is het stil...
PE1RYY, Milan.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Crossbandrepeater APRS

#9 Bericht door pa3dsc »

Hoi Rick
wil jij die node dan installeren en beheren?
73 martin pa3dsc

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Crossbandrepeater APRS

#10 Bericht door pe1hzg »

Steef schreef:Er is enige tijd geleden de bezem gehaald door de PI call's
Iedereen moets alles opgeven, en aangeven of dat nog werd gebruikt. (ook wij met de ATV repeater).
Sinds dien is het echt lastig geworden om een BT te krijgen. En een onbemande X band zal ook wel op wat weerstand stuiten.
Ik ben bang dat je informatie op een misverstand is gebaseerd. Het gaat off-topic om de details hier te posten maar het is mijn ervaring (2BT's op mijn call op dit moment) dat dit geen probleem is zolang je de nieuwe spelregels maar kent. Kost wel Eurae tegenwoordig, helaas.
(toevallig gisteren de verlanging aangevraagd).

Geert Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Crossbandrepeater APRS

#11 Bericht door PE2AAB »

pa3dsc schreef:Hoi Rick
wil jij die node dan installeren en beheren?
73 martin pa3dsc
Hoi Martin,

:D Zover heb ik nog niet in de materie gedoken maar als het nodig zou zijn dat ik deze moet plaatsen en beheren zou ik dara geen problemen mee hebben hoor. Maar ik speelde slechts met het idee. Of het ooit tot uitvoering komt is nog onbekend maar het is wel een feit dat er in deze regio geen 70cm APRS activiteit is. Op zich jammer want zoals men al eerder aangaf; daar is het nog rustig.

GJ, wat kost zo'n BT p/j? (reactie in PM)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Crossbandrepeater APRS

#12 Bericht door pe1hzg »

PE2AAB schreef: Zover heb ik nog niet in de materie gedoken maar als het nodig zou zijn dat ik deze moet plaatsen en beheren zou ik dara geen problemen mee hebben hoor. Maar ik speelde slechts met het idee. Of het ooit tot uitvoering komt is nog onbekend maar het is wel een feit dat er in deze regio geen 70cm APRS activiteit is. Op zich jammer want zoals men al eerder aangaf; daar is het nog rustig.
Ik zou nadrukkelijk *niet* kiezen voor een crossband repeater. Daar zijn een heleboel redenen voor:
  • APRS is een enorm inefficient protocol, allerlei info blijft maar herhaald worden wat een enorme belasting geeft. Je kunt dus over een packet kanaal niet veel data kwijt
  • Gebruik van 1200 baud AFSK maakt dit alles alleen nog maar beroerder..
  • Typische APRS-gebruikers werken met kleine transceivers, slechte antennes, waardoor ze elkaar niet horen en bij een wat grotere belasting regelmatig over elkaar heen werken. Da's geen ramp (google "aloha protocol") maar zorgt voor een lagere kanaalcapaciteit.
  • Bij drukte zit 144.800 *vol*. Max en ik zijn wel eens tijdens de JOTA naar de TUE geweest omdat "de APRS node down was". Die was niet down, maar het was zo druk met allerlei rondlopende rugzakjes (die de TUE wel hoort) dat ze er zelf niet meer door kwam. Antenne even los en er kwam een uitzending die vele minuten duurde met alle data die al die tijd stond te wachten.
  • Een digipeater maakt dit alleen maar *slechter*.
  • Met een *crossband repeater* maken we deze ellende alleen nog maar erger: hogere belasting, meer congestie, enz.
  • Een zendende gebruiker op 430.525 maakt het weer lastiger voor de rest die daar staat ivm dichtdrukken enzovoort.
Wat zou ik doen? Vermoedend dat de gemiddelde APRS gebruiker mensen opzoekt op findu.com kun je je afvragen of er door de node wel gezonden moet worden, of dat het niet voldoende is om alleen maar een ontvanger te hebben daar. Voordeel: *veel meer* capaciteit voor rugzakjes enzovoort; nadeel: geen data van andere nodes (maar wordt dit gebruikt, en kan dat dan niet op 144.800?)

Ik zou dan ook gaan voor een losse *ontvanger* op 430.525, gekoppeld aan de huidige APRS-machine.
Ander voordeel: geen BT-toestanden. Ontvanger, antenne, modem, poort naar node, config, klaar.
GJ, wat kost zo'n BT p/j?
Dat is een interessante vraag. Uit mijn geheugen: nieuwe BT EUR 170,-, vervolgens EUR 27,- per 3 jaar.
Volgens de AT-EZ website (wat een vreselijk ding is dat overigens - voor een "telecommunicatieregulator" maken ze geen beste indruk zo), is het EUR 146,- voor een nieuwe, en de kosten voor verlenging staat er niet meer bij. Dat moet ik eigenlijk maar eens even uitprinten..

Geert Jan

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Crossbandrepeater APRS

#13 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Crossbandrepeater APRS

#14 Bericht door PE2AAB »

PF3CH schreef:
pe1hzg schreef: Wat zou ik doen? Vermoedend dat de gemiddelde APRS gebruiker mensen opzoekt op findu.com kun je je afvragen of er door de node wel gezonden moet worden, of dat het niet voldoende is om alleen maar een ontvanger te hebben daar.
Geert Jan
Jouw epistel met belangstelling gelezen maar ik vind dit geen goede ontwikkeling :(
Want ik volg APRS (niet constant overigens) middels het ethersignaal :D
Dat wordt opgepikt op 144.800 en het audio gaat naar de computer en middels de bekende prog zie ik dus e.e.a. op de kaart verschijnen. Het werkt absoluut niet geweldig goed hier, maar dat komt door mijn indoor-antenne. Er zit ongetwijfeld veel meer signaal in de lucht dan wat ik ontvang.
Maar het gaat nu even om het principe. Met jouw idee zou het dan gedaan zijn om APRS te kunnen blijven volgen zonder een internetverbinding te gebruiken. En hoe doen dan die APRS-trx-en het dan? Die hebben toch altijd een signaal nodig voor correctie en plaatsbepaling??
Of zit ik nu zelf totaal op een verkeerde golflengte :roll:
PF3CH. nee je bent dan toch verkeerd geinformeerd.

De ether heeft een APRS station nodig om zijn positie 'wereldkundig' te maken. Niet om zijn positie te bepalen dan wel te verfijnen. Dit gaat middels een GPS antenne welke op een zendontvanger wordt aangesloten tezamen met een klein modempje dat de data uit de GPS ontvanger 'snapt' en omvormt tot een begrijpelijk 1200 Bd packet (AX.25) signaal.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Crossbandrepeater APRS

#15 Bericht door Lezer »

..

Plaats reactie