Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#61 Bericht door PA1AIS »

PA0BAK schreef: 20 feb 2024, 08:32
PA5COR schreef: 20 feb 2024, 07:56 Kosten verhalen op de overtreders... :mrgreen:
Je zou snel zeggen dat je dit wilt, maar:
  • De snelheidsovertreders alle kosten laten betalen van de radar installaties en personeels kosten?
  • De voetbal hooligans alle kosten laten betalen voor extra inzet van de politie?
  • de inbrekers de kosten laten betalen van alle inbraak alarm systemen?
en zo zijn er veel dingen, die (soms helaas) niet mogelijk zijn, het is dus niet zo simpel........
3x ja
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#62 Bericht door PA1AIS »

Ron01 schreef: 20 feb 2024, 16:53
PA1AIS schreef: 16 feb 2024, 14:24
PA9X schreef: 16 feb 2024, 13:06 Ik bouw momenteel aan een geïmproviseerd mobiel peilstation en wil wel eens wat praktijktesten gaan doen.
Ik heb nog een Kerberos liggen, nooit wat mee gedaan.

https://www.rtl-sdr.com/ksdr/
Wat houd je tegen? Veel mede amateurs zouden je erg dankbaar zijn als je een intruder uitpeilt.
Ik heb er geen enkel belang bij, van mij mag die uit, scheelt een hoop ergernis en ellende. Laat ik het zo zeggen; niets houdt me tegen (behalve tijd en inspanning), maar er is ook niets wat mij motiveert voor de NOS.
Maar als iemand de onbedwingbare behoefte heeft het wel te doen, dan mag die gebruikt worden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#63 Bericht door PA2RU »

PA0BAK schreef: 20 feb 2024, 08:32
  • De snelheidsovertreders alle kosten laten betalen van de radar installaties en personeels kosten?
Dat doen we al , 9 euro administratiekosten bovenop de boete : word daarvan betaald...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#64 Bericht door Thijzer »

Hobbyscoop moet eens een echte jurist inschakelen en de RDI dwingen om te doen waarvoor ze zijn aangesteld. Of dat via een handhavingsverzoek moet of anderszins weet ik niet, daarom moeten ze zich goed laten adviseren. Ze (de RDI) geven vergunningen uit voor repeaters maar verzuimen om de omstandigheden te creëren die het naleven van de wetgeving mogelijk maken. Het handhaven is letterlijk een kerntaak en 1 van de 2 lijnafdelingen van de RDI (Spectrummanagement en Toezicht).

Het is ook een hardnekkig fabeltje dat de RDI kostendekkend moet zijn. Het is de Zonnebloem niet. De kosten voor de vergunning zijn er om die afhandeling te bekostigen, samen met een register en een website, meer niet. Ze hebben een begroting van € 60 miljoen, die komt niet van de vegunningen van radiozendamateurs maar ze hebben wél een handhavingsplicht en hoe beter ze die uitvoeren, hoe minder werk ze er aan zullen hebben.

Typisch ambtenarengebreuzel om de bal bij Hobbyscoop te leggen terwijl een paar boosdoeners goed op te sporen zijn om ze vervolgens met veel media-aandacht aan te pakken. Dat zelfde gebeurt ook bij etherpiraten vlak voor de frequentieveilingen, daarna kakt de handhaving weer in. Zo is het dweilen met de kraan open.

Kortom: laat je tanden zien Hobbyscoop en laat de landelijke verenigingen maar eens financieel bijspringen want dit probleem gaat verder dan alleen PI2NOS.

PD1JAP
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#65 Bericht door PD1JAP »

Thijzer schreef: 01 mar 2024, 11:46 Hobbyscoop moet eens een echte jurist inschakelen en de RDI dwingen om te doen waarvoor ze zijn aangesteld. Of dat via een handhavingsverzoek moet of anderszins weet ik niet, daarom moeten ze zich goed laten adviseren. Ze (de RDI) geven vergunningen uit voor repeaters maar verzuimen om de omstandigheden te creëren die het naleven van de wetgeving mogelijk maken. Het handhaven is letterlijk een kerntaak en 1 van de 2 lijnafdelingen van de RDI (Spectrummanagement en Toezicht).
Helemaal mee eens!
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#66 Bericht door PA4WK »

lees hier hoe men dit soort dingen in the UK aanpakt
https://www.ofcom.org.uk/news-centre/20 ... terference
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#67 Bericht door Juul - PE0GJG »

En het blijkt dat Ofcom dus "gewoon" haar taak serieus neemt.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#68 Bericht door PA0LMD »

Juul - PE0GJG schreef: 02 mar 2024, 19:03 En het blijkt dat Ofcom dus "gewoon" haar taak serieus neemt.
ja, in een enkel geval...

While Ofcom assesses all reports of spectrum non-compliance, not all of these result in an investigation. This case was an extreme incident which required our involvement.
Meten is (z)weten

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#69 Bericht door TheoP »

Het gras is bij de buren altijd groener :D

Theo

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#70 Bericht door PA0LMD »

TheoP schreef: 03 mar 2024, 10:15 Het gras is bij de buren altijd groener :D

Theo
Zo is het precies !!
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#71 Bericht door PA4WK »

In NL hoor je wel dat de RDI hulp verleend bij het lokaliseren van storingen van PZ installaties e.d. Dat is op zich natuurlijk een goede zaak, ook dat draagt bij aan een schonere ether. Maar ik hoor eigenlijk nooit iets over Mensen die aangepakt worden omdat ze zich al dan niet met een licentie op repeaters en andere frequenties misdragen. Daardoor ontstaat bij mij het beeld dat de RDI van mening is dat de amateurs het zelf maar moeten uitzoeken op hun banden. Dat hobbyscoop nu de opdracht krijgt zelf maatregelen te treffen versterkt dit beeld alleen maar. Naar mijn idee zou dit een mooie samenwerking kunnen zijn tussen de amateurs en de RDI, vaak is van heel veel van de overlast veroorzakers al het nodige bekend, wat het werk van de RDI alleen maar eenvoudiger dus goedkoper maakt. En als dan zo'n galbak aangepakt wordt, dit flink in de media brengen, hopelijk schrikt dat anderen af.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#72 Bericht door TheoP »

Ik heb zelf sterk het idee dat het een beetje onder de pet wordt gehouden.
Je leest er wel eens wat over bij de VERON in de notulen van het amateur overleg.
Het bekendste voorbeeld, al wel van een aantal jaren geleden, was de storing op een repeater.
Daar bleek 1 van de repeater groep mensen het te zijn geweest, die het ergens niet mee eens was.
Dat is toen na heel veel tijd, en echt heel veel tijd door de RDI (toen vast onder een nadere naam) gevonden en opgelost.

Theo

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#73 Bericht door Ron01 »

Als de RDI nu eens start met paalklevers die zich misdragen aan te pakken, dan zou het al een stuk prettiger worden.
Mensen die grove taal uiten, hun call niet melden, Novice amateurs als tweederangs bestempelen, zichzelf op een voetstuk zetten, en zo kan ik nog wel even door gaan.
Het is een groepje amateurs van 60+ die zich boven de rest verheven voelt en vaak uit de randstad komt (sorry voor mijn omschrijving maar zo is het echt!)
Zij veroorzaken veel onrust, en demotiveren aspirant zendamateurs. Ik heb zóveel Qso's gehoord waarin nieuwkomers compleet afgebrand werden.
En waarom? Deze hobby moet toch voor iedereen even toegankelijk zijn? Vrienden onder elkaar die plezier in/met de radiohobby hebben?
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#74 Bericht door PA3DAT »

RDI kan mensen natuurlijk alleen aanspreken op gedrag wat wettelijk niet is toegestaan, zoals het niet noemen van je roepnaam. En dan moeten ze ook nog aan kunnen tonen dat JIJ het was die zijn roepnaam niet noemde. Met zaken als paalkleven, Novice amateurs als tweederangs bestempelen of zichzelf op een voetstuk zetten, daar kan de RDI niets mee. Er staat nergens dat dat verboden is.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#75 Bericht door TheoP »

Wat wel kan helpen, mits je diegene kent, is een goed gesprek in het fietsenhok :mrgreen:
Net als vroeger op school.

Theo

Plaats reactie