PI1NOS, PI1UTR af en toe onverstaanbaar

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

PI1NOS, PI1UTR af en toe onverstaanbaar

#1 Bericht door pb1a »

Wie heeft er ervaring mee dat PI1NOS en PI1UTR soms onverstaanbaar zijn. Wat ik weet dat als je rechtstreeks na beide repeaters vooral onverstaanbaar zijn als medeamateurs er via een openspot 1 overheen werken. Als beide een openspot hebben kunnen ze elkaar wel verstaan maar als je rechtstreeks luistert op bovengenoemde relais is het niet om aan te horen en vaak compleet onverstaanbaar.
Zoals bekend heeft C4FM een realtime error correctie in de DN mode. Ik heb zelf het idee dat die door de openspot de nek wordt omgedraaid. Wordt hij aan een kant de nek omgedraaid omdat station A rechstreeks via de repeater werkt en station B via een open spot gaat het mis Het station met de openspot klaagt dat er delen wegvallen en het station wat rechtstreeks over het relay heen werkt klaagt dat het station met de open spot onverstaanbaar is. Bij navraag blijkt dat de gebruikers hun openspot op C4FM hebben gezet en niet op DMR Het gaat alleen om C4FM (DMR laat ik buiten beschouwing omdat het dan te ingewikkeld wordt en ik daar nog te weinig onderzoek na heb gedaan.) Via de C4FM repeater van Amsterdam en Den Haag is de vervorming minder. Deze relays heb ik ook gebruikt om te vragen waar de waar de voor mij moeilijk en onverstaanbare stations over NOS en UTR te vragen waarmee ze werkten. Beide stations vertelde mij ook dat ze de laatste update op hun openspot hadden staan. Waar is die openspot voor gemaakt. Voor DMR en hangt C4FM er maar aan vast. Kan ook zijn dat men er nog mee bezig is on het te verbeteren C4FM is vanaf 2013 en dus nog recent. Kunnen nog bugs inzitten.
Maar die moet je eerst kunnen benoemde problemen benoemen zoals hierboven vermeld voordat je kan kijken naar mogelijke oplossingen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is Het is allemaal OFDM of een afgeleide daarvan en kan knap ingewikkeld zijn.
Maar we zijn bezig met expirimenteel onderzoek dus mag er ook wat fout gaan.
Wie weet er meer of heeft aanvullende info.
Een C4FM verbinding tussen mijn xwl Anja PE2RCY op een Yeasu ft 70D en ik achter een Yeasu ft 991A via PI1NOS gaat wel goed. Ook omgekeerd.
Zelf heb ik ook een openspot maar gebruikt die uitsluitend voor DMR.
Nogmaals ik hoor het graag.

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: PI1NOS, PI1UTR af en toe onverstaanbaar

#2 Bericht door Ron01 »

Het kan ook aan de operator liggen, sommige Haagse, Friese of Groningse amateurstations zijn erg moeilijk te volgen. Dit ligt niet aan de repeater of apparatuur maar in h3t dialect wat gebruikt wordt.
Het staat natuurlijk aan ieder vrij om in zijn moederstaal te praten maar dan moet men ook niet verwachten dat dit door mede-zendamateurs als verstaanbaar wordt geacht.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: PI1NOS, PI1UTR af en toe onverstaanbaar

#3 Bericht door pb1a »

Ron01 schreef:Het kan ook aan de operator liggen, sommige Haagse, Friese of Groningse amateurstations zijn erg moeilijk te volgen. Dit ligt niet aan de repeater of apparatuur maar in h3t dialect wat gebruikt wordt.
Het staat natuurlijk aan ieder vrij om in zijn moederstaal te praten maar dan moet men ook niet verwachten dat dit door mede-zendamateurs als verstaanbaar wordt geacht.
Stations die via een hotspot in Hilversum er over heen werken zijn ook niet te verstaan. Dus dialect lijkt mij niet waarschijnlijk. Ik versta trouwens ook Fries.

Gr Anne
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: PI1NOS, PI1UTR af en toe onverstaanbaar

#4 Bericht door pb1a »

Betreft update t.a.v.
Ik heb ook hobbyscoop (C4FM) benaderd met een Tytera MD 380 (DMR) en een openspot em als ik maar voldoende afstand houdt van de externe microphone di eraan hangt is het redelijk goed te doen.
Ten tweede als ik mijn C4FM Yeasu FT 70D opvreet, dus heel dicht in de microphone zit te bleren klinkt het ook niet goed.
Lekker ingewikkeld, maar hoop wel leerzaam. Voor mij in ieder geval wel. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gr Anne PB1A :D
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie