Afbouw bovenregionaal PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#16 Bericht door PA0ETE »

De Amer was volgens mij echt erger dan PI2NOS, omdat er (in elk geval terwijl ik er luisterde) op NOS tussen alle problemen door ook nog QSO's mogelijk zijn. Bij AMR was er rustig drie dagen zonder onderbreking muziek, en dan met een zo sterk signaal dat er vrijwel geen enkel station nog overheen kwam. Let wel, in de tijd dus dat er grote restricties aan de apparatuur waren, en dat AT/RCD gerust meer dan twee mensen op zo'n zaak zette of langere tijd met zoiets bezig was.

Ik ben zelf overigens niet vanwege de storingen van NOS weg gegaan. Ik was al zeker anderhalf jaar van plan om met de dagelijkse uitzendingen van NOS een keer naar internet te gaan. Ik ben zelfs langer gebleven vanwege de wanorde die er af en toe was, omdat ik niet de indruk wilde wekken dat ik om die reden vertrok. Nadat ik in oktober met de uitzendingen naar internet was gegaan heb ik het in eerste instantie met de Daily Minutes-uitzendingen rustig aan gedaan, en heb ik bijv. vooral herhalingen uitgezonden. Ik had het met alle lokale QSO"s ook wel een beetje gezien. De ruim drie jaar van de uitzendingen waren, kun je zeggen, redelijk intens. Tussen oktober en eind december ben ik nauwelijks op VHF en UHF te horen geweest, en dat is ook nu nog redelijk beperkt. Meestal zit ik op een van de twee XDV-frequenties als ik wat doe of op HF in telegrafie. Ik denk aan die periode op PI2NOS met veel plezier terug, vooral de eerste paar jaar. Ik ben met de Daily Minutes begonnen toen PI2NOS nog maar één zender had, en ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht ook nog maar één ontvanger. Terwijl de uitzendingen liepen is het dus zo'n heel netwerk geworden, en dat was toch wel erg uniek om mee te maken.Het is zeker jammer dat het niet langer in die vorm blijft bestaan, en ook de reden, maar ja, dingen lopen nu eenmaal wel eens anders dan dat je ze plant. Ik denk dat de mensen achter deze repeatersystemen hier zeker geschiedenis mee geschreven hebben. En zelfs in uitgeklede vorm is het nog steeds een heel bijzonder repeatersysteem, met bijzondere dingen als een ingang in het Caraïbisch gebied.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#17 Bericht door sottezero »

Ksnap dat niet.. ben jarenlang vossenjager geweest dus misschien makkelijk praten, maar 6 antennetjes op je dak en 20 minuten rijden moet je zo'n 'DJ' toch hebben gevonden?
met vossenjagen had je nog de moeilijkheidsgraad dat je 10 sec signaal had en dan 5 min niets en lolbroeken die in zee-containers zaten, of midden in de bossen waar je 4x4 low range en 30cm bodemvrijheid nodig had

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#18 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

@ John, Pa0ETE

Een mooi betoog over die zendertjes in de koeltoren.

Let wel bij grote hitte vallen de MUS sen van het dak en de portofoons uit de Amer.

Weet je nog?

73

pd0hdf

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#19 Bericht door Jan pa3abk »

Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#20 Bericht door PA0ETE »

sottezero schreef:Ksnap dat niet.. ben jarenlang vossenjager geweest dus misschien makkelijk praten, maar 6 antennetjes op je dak en 20 minuten rijden moet je zo'n 'DJ' toch hebben gevonden?
met vossenjagen had je nog de moeilijkheidsgraad dat je 10 sec signaal had en dan 5 min niets en lolbroeken die in zee-containers zaten, of midden in de bossen waar je 4x4 low range en 30cm bodemvrijheid nodig had
Peilen boven 200 à 300 MHz is een stuk moeilijker dan daaronder. Dat komt met name doordat het signaal overal tegenaan reflecteert, en die reflecties kunnen sterker zijn dan het signaal rechtstreeks. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom amateurs en mensen van de vele jachten op 27 MHz die gebruik zouden maken van bijv LPD, nooit vossenjachten op 430 MHz houden :-)

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#21 Bericht door 0000 »

Ik verbaas me altijd, luisterend op NOS over de 'met het vingertje wijzen' zendamateurs, die elke keer in dezelfde val trappen door te reageren op bv trollen.

Een andere 'storende' categorie:
Absolute nonsens prietpraat van gelicenceerden! Ook prima voor even, maar laat dit de 'standaard' zijn.
Wel goed, als mede amateurs dit soort lieden even anspreken op ontoelaatbaar gedrag, voorbeeld (racistische) uitspraken zoals 'n keer met ON3JVB..
(Trouwens, in mijn ogen is die man absoluut zendamateur onwaardig! maar dit even terzijde) ..moest 't toch even kwijt!

Wat mij betreft, meld het aan het AT, Belgische AT en laat 't erbij. Gewoon qso'n en laat 't niet verpesten door die minkukels (ook gelicenceerden!)

Misschien allemaal kort door de bocht van mij, ook wijzend vingertje ..maar ik vind NOS een heel mooi systeem en luister er graag naar ondanks al dat gedoe!
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#22 Bericht door PA1AIS »

PA0ETE schreef:
Peilen boven 200 à 300 MHz is een stuk moeilijker dan daaronder. Dat komt met name doordat het signaal overal tegenaan reflecteert, en die reflecties kunnen sterker zijn dan het signaal rechtstreeks. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom amateurs en mensen van de vele jachten op 27 MHz die gebruik zouden maken van bijv LPD, nooit vossenjachten op 430 MHz houden :-)
Dat is met SDR doppler ontvangers en bij passende software waarschijnlijk voor een groot gedeelte achterhaalt denk ik?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#23 Bericht door PA0ETE »

PA1AIS schreef:
PA0ETE schreef:
Peilen boven 200 à 300 MHz is een stuk moeilijker dan daaronder. Dat komt met name doordat het signaal overal tegenaan reflecteert, en die reflecties kunnen sterker zijn dan het signaal rechtstreeks. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom amateurs en mensen van de vele jachten op 27 MHz die gebruik zouden maken van bijv LPD, nooit vossenjachten op 430 MHz houden :-)
Dat is met SDR doppler ontvangers en bij passende software waarschijnlijk voor een groot gedeelte achterhaalt denk ik?
Ik heb recent vanuit professionele hoek te horen gekregen dat dat wel nog steeds een probleem is.

Ik denk dat een dopplerpeiler waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt, want een reflectie komt dan wel schijnbaar uit de verkeerde richting, hij komt toch echt wel degelijk vanaf de plek waar het signaal gereflecteerd wordt. En er zijn daarbij ook heel veel reflecties, en die zijn op dat soort frequenties ook heel sterk. Het originele signaal hoeft ook zeker niet het sterkste signaal te zijn als je bijvoorbeeld tussen hoogbouw rijdt.

Maar goed ik ben ook niet volledig op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen op dit gebied, dus het zou kunnen dat er inderdaad wel al iets voor is (waar is Lodewijk als je hem nodig hebt :-) )

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#24 Bericht door Juul - PE0GJG »

In Florida ga je gewoon de gevangenis in en een hele fikse boete.........als je je misdraagt.
Bijlagen
FL.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#25 Bericht door pb1a »

PA0ETE schreef:
PA1AIS schreef:
PA0ETE schreef:
Peilen boven 200 à 300 MHz is een stuk moeilijker dan daaronder. Dat komt met name doordat het signaal overal tegenaan reflecteert, en die reflecties kunnen sterker zijn dan het signaal rechtstreeks. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom amateurs en mensen van de vele jachten op 27 MHz die gebruik zouden maken van bijv LPD, nooit vossenjachten op 430 MHz houden :-)
Dat is met SDR doppler ontvangers en bij passende software waarschijnlijk voor een groot gedeelte achterhaalt denk ik?
Ik heb recent vanuit professionele hoek te horen gekregen dat dat wel nog steeds een probleem is.

Ik denk dat een dopplerpeiler waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt, want een reflectie komt dan wel schijnbaar uit de verkeerde richting, hij komt toch echt wel degelijk vanaf de plek waar het signaal gereflecteerd wordt. En er zijn daarbij ook heel veel reflecties, en die zijn op dat soort frequenties ook heel sterk. Het originele signaal hoeft ook zeker niet het sterkste signaal te zijn als je bijvoorbeeld tussen hoogbouw rijdt.

Maar goed ik ben ook niet volledig op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen op dit gebied, dus het zou kunnen dat er inderdaad wel al iets voor is (waar is Lodewijk als je hem nodig hebt :-) )
Een doplerpeiler kan je uittesten. 1 met een portofoon gaat op een simplex kanaal een paar keer zijn call uitzenden. Noteer die plekken en de ander die peilt laat je raden waar je gestaan hebt. Dan kan je kijken wat de afwijking is. Dat heet radio onderzoek.

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#26 Bericht door pe1br »

pb1a schreef: Een doplerpeiler kan je uittesten. 1 met een portofoon gaat op een simplex kanaal een paar keer zijn call uitzenden. Noteer die plekken en de ander die peilt laat je raden waar je gestaan hebt. Dan kan je kijken wat de afwijking is. Dat heet radio onderzoek.
Gr Anne PB1A
Dan weet je alleen wat het effect is tussen jou positie en de positie van je tegen station.
Maar als je een meter verder gaat staan kunnen de reflecties ineens heel anders zijn, daar kun je niet op calibreren.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#27 Bericht door PA0ETE »

Boven 300 MHz is peilen zeer moeilijk door de vele reflecties inderdaad. Het signaal komt steeds vanuit een andere richting als je van plek veranderd.

Lager worden die reflecties verzwakt, maar op 70 cm en hoger zijn de gereflecteerde signalen net zo sterk of sterker dan het hoofdsignaal. Dat is bijvoorbeeld zo als het signaal je niet rechtstreeks bereikt maar wel via een reflectie. Voor een peiling lijkt het dan uit een willekeurige richting te komen. Omdat je niet weet wat van al die wisselende signaalrichtingen steeds als je een stukje opschuift de hoofdrichting is, weet je met een doppler-peiler dan niet waar het vandaan komt.

Op banden als 4m gaat het signaal soms gewoon door een gebouw heen, het gaat ook over lichte verhogingen in het terrein heen en je hebt nauwelijks reflecties. Bovendien zitten de dippen in het signaal zo laag heel veel verder in afstand uit elkaar,

Er is misschien wel iets op te bedenken. Als je bijv. de fasehoek van het signaal kunt bepalen of van de modulatie ervan, dan kun je misschien wel bepalen welk van al die ontvangen signaalrichtingen het snelst bij de ontvanger aankomt. Het rechtstreekse signaal komt het eerst bij je aan, en dat is dus altijd het signaal dat je moet hebben. Misschien bestaat zoiets ook al wel.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#28 Bericht door pa8w »

Hmmm. Misschien moeten journalisten iets minder schrijven en iets meer lezen... :wink:
PA0ETE schreef:Het signaal komt steeds vanuit een andere richting als je van plek veranderd.
Voor een peiling lijkt het dan uit een willekeurige richting te komen. Omdat je niet weet wat van al die wisselende signaalrichtingen steeds als je een stukje opschuift de hoofdrichting is, weet je met een doppler-peiler dan niet waar het vandaan komt.
Klopt, en met een handpeiler is er dan helemaal geen eer meer aan te behalen.
PA0ETE schreef:Er is misschien wel iets op te bedenken.
Klopt, en het wordt "pas" een jaar of 4 uitvoerig getest en fijngetuned:
Een slimme "doppler" peiler in beweging kan al die verstoringen integreren en er zo toch een vrij betrouwbare rode draad (bearing) in ontdekken.
Daarnaast kan hij een groot deel van de verminkte metingen als corrupt herkennen en ze buiten de berekening houden.
Op die manier is er met een doppler uitstekend te peilen op 70cm, en ook op hogere banden.
Hier een videootje met een peiler volgens het Amplitude principe, die een stukje minder onderdrukking van reflecties geeft dan een doppler.
https://www.youtube.com/watch?v=0ECTJc8r3l0&t=33s
Kijk zelf maar hoe "onmogelijk" automatisch peilen op 424MHz is...

Let wel: Op een industrieterrein met grote metalen gebouwen kun je het sowieso vergeten, daar is geen kruit tegen gewassen.
Ook stilstaand ben je in veel omstandigheden de sjaak, tenzij je mooi hoog op een dijk staat of op een hoog talud.

Uit de SDR hoek heb ik overigens nog niets veelbelovends gezien.
Kan nog komen, maar wat er op dit moment aangeboden wordt getuigt van veel programmeerkunde maar niet van veel begrip van elektromagnetische golven of antennetheorie.

Bovenstaand commentaar heeft uitsluitend betrekking op amateur-inspanningen, R&S en andere grote jongens laat ik hier wijselijk buiten beschouwing.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#29 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef:Boven 300 MHz is peilen zeer moeilijk door de vele reflecties inderdaad. Het signaal komt steeds vanuit een andere richting als je van plek veranderd.

Lager worden die reflecties verzwakt, maar op 70 cm en hoger zijn de gereflecteerde signalen net zo sterk of sterker dan het hoofdsignaal. Dat is bijvoorbeeld zo als het signaal je niet rechtstreeks bereikt maar wel via een reflectie. Voor een peiling lijkt het dan uit een willekeurige richting te komen. Omdat je niet weet wat van al die wisselende signaalrichtingen steeds als je een stukje opschuift de hoofdrichting is, weet je met een doppler-peiler dan niet waar het vandaan komt.

Op banden als 4m gaat het signaal soms gewoon door een gebouw heen, het gaat ook over lichte verhogingen in het terrein heen en je hebt nauwelijks reflecties. Bovendien zitten de dippen in het signaal zo laag heel veel verder in afstand uit elkaar,

Er is misschien wel iets op te bedenken. Als je bijv. de fasehoek van het signaal kunt bepalen of van de modulatie ervan, dan kun je misschien wel bepalen welk van al die ontvangen signaalrichtingen het snelst bij de ontvanger aankomt. Het rechtstreekse signaal komt het eerst bij je aan, en dat is dus altijd het signaal dat je moet hebben. Misschien bestaat zoiets ook al wel.
Wat je in een multi-path omgeving nodig hebt is een peiler die meerdere golffronten van elkaar kan onderscheiden. Dat betekent wel veel duurdere HW omdat je veel ontvangers nodig hebt gevoed vanuit dezelfde LO. Als je beweegt, kun je in bepaalde gevallen de t.g.v. doppler verschoven componenten apart bewerken. De theorie bestaat al héél lang en praktische uitvoeringen bestaan langer dan 20 jaar.

Met de hand heb ik wat experimenten met carbon stokken gedaan op 70 cm. Je antenne op 6..7 m boven de grond doet wonderen in bebouwing bestaande uit eengezinswoningen. Je pakt dan het front wat over daken naar beneden buigt (de diffractie dus) en dat is een stuk stabieler t.o.v. autodakhoogte.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#30 Bericht door pa8w »

Statisch peilen moet je sowieso vanuit een hoog en "schoon" punt doen.
Met een peilantenne net boven de nok van de omringende woningen mag je al blij zijn met een graad of 10 tot 20 nauwkeurigheid, zwaar onvoldoende dus om op grote afstand een trol vast te pinnen.
Je ontkomt gewoon niet aan mobiel peilwerk.
Een carbon stok van 6m lengte op een rijdende peilwagen heb ik nog nooit geprobeerd.
Ik meen daar goede redenen voor te hebben. :wink:

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie