Toelichting op uitschakeling PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Toelichting op uitschakeling PI2NOS

#1 Bericht door PD7CW »

Van internet, EURA;
http://www.eurao.org/nl/aggregator/categories/11




nl
PI2NOS QRT!!
VRZA - ma, 23/10/2017 - 15:20

PI2NOS is voor onbepaalde tijd uitgeschakeld…

Al verschillende keren is de PI2NOS vergunninghouder Stichting Scoop Hobbyfonds, geconfronteerd met misdragingen door radiozendamateurs en andere personen zonder registratiebewijs. Deze misdragingen hebben inmiddels zodanige vormen aangenomen dat de stichting het op dit moment niet in het belang van de radio amateurdienst acht om de repeater in de lucht te houden.

De directe aanleiding is het gegeven dat vandaag, zondag 22 oktober, zodanig veel ongewenst gedrag is waargenomen dat dit de gewone QSO’s in hoge mate heeft overstemd. Dit is geen uitzondering, met name in de weekenden vinden dergelijke situaties vaak plaats.

In de afgelopen jaren zijn door Hobbyscoop een reeks maatregelen genomen om dergelijk gedrag in te perken. Deze maatregelen hebben weliswaar effect bereikt maar inmiddels is de stichting tot de conclusie gekomen dat allereerst een groep radiozendamateurs niet in staat is om de radio-etiquette binnen enige redelijkheid te hanteren terwijl er daarnaast erg veel anonieme verstoorders zijn die te pas en te onpas verbindingen corrumperen. Hier zijn verschillende aanwijsbare oorzaken voor, maar aan deze discussie neemt wij als Hobbyscoop niet deel.

PI2NOS heeft in veel opzichten een grote bijdrage geleverd aan de radio amateurdienst. Niet op de laatste plaats was dit de eerste repeater die structurele verbindingen tussen noord en zuid mogelijk maakte op een gemakkelijke manier, maar ook was het de eerste continentale repeater wereldwijd. Daarnaast heeft PI2NOS enorm veel radiozendamateurs bewogen om opnieuw actief te worden en evenzoveel nieuwe radiozendamateurs aangetrokken. Al deze prachtige positieve zaken blijkt ook een duidelijke keerzijde te kennen.

Stichting Scoop Hobbyfonds beraadt zich momenteel óf en hoé nu met het experiment PI2NOS verder gegaan zal worden. De komende week zal de repeater in ieder geval uitgeschakeld blijven. Het is niet ons doel om de repeater definitief uit te schakelen maar verandering is nodig. Om deze gedachte te ondersteunen zal ‘de Daily Minutes’ van PA0ETE wel te horen blijven, echter, QSO is er helaas niet.

De stichting beseft zicht terdege dat door de inactiviteit van PI2NOS veel goedwillende radiozendamateurs benadeeld worden. De doelstelling is om mooie innovatieve experimenten voor de radio amateurdienst te faciliteren; Met PI2NOS is een technisch hoogstaande repeater gefaciliteerd die niet eerder geëvenaarde mogelijkheden biedt. Helaas bestaat dit besef niet bij verschillende gebruikers. Wij vragen de Nederlandse radiozendamateur om begrip voor deze situatie.

Zodra verdere beslissingen genomen zullen we via hobbyscoop.nl hierover berichten.

Helaas is er onder de gegeven omstandigheden de enigste juiste beslissing genomen door PI2NOS stil te leggen. Het viel mij op dat nu ook bij pi3utr deze gehinderd wordt door deze figuren. Maar wij moeten wel oppassen dat er een ‘heksenjacht’ op de veroorzakers gaat ontstaan. Belangrijk is dat er steeds weer een melding gedaan van de overlast wordt bij Agentschap Telecom en wordt aangegeven waar de veroorzaker zich bevindt. Toen ik in 1985 mijn licentie als zendamateur ontving werden er strenge eisen aan het bezit van zend amateur apparatuur gesteld. Bij aanschaf moest dit worden opgenomen in een zelf bij te houden register. Daarbij moest ook vermeld worden waar de apparatuur is aangeschaft. Op de apparatuur moest er een sticker worden aangebracht waaruit blijkt dat het om goedgekeurde amateur apparatuur gaat. Helaas is dit beleid los gelaten. De apparatuur is nu vrij verkrijgbaar. Als voorbeeld het volgende het in bezit hebben van drones van verhandelen en in bezit hebben is toegestaan. Echter op veel gebruikte frequenties handelt men in strijd met de regelgeving en is dit niet toegestaan. Echter inmiddels is het dweilen met de kraan open en kan er vrijwel niet meer gehandhaafd worden. Dit soort praktijken is te danken dat de Europese regelgeving steeds meer op elkaar moeten gaan aansluiten. Agentschap Telecom kan nauwelijks optreden tegen de ontstane misstanden omdat de opsporingsdienst bij herhaling is getroffen door bezuinigingen. Wie een oplossing weet mag het zeggen.

73 Henri pa3hwa-at-vrza.nl
Categorieën: nl




Cees

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Toelichting op uitschakeling PI2NOS

#2 Bericht door PE1PQX »

73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Toelichting op uitschakeling PI2NOS

#3 Bericht door SWL nl 5321 »

Hallo Andre,

Ik zie dat het item Heksenjacht ook in de bovenstaande inbreng van CEES wordt genoemd.
Het brengt wel veel reuring in de Zendamateurfamilie , zelfs Twitter verwoordde er over.
Er zijn boekdelen mee te vullen , ik ben de mening toegedaan dat de open verklaring vanuit de zijde van de Beheerder het meest de waarheid vertolkt.
Het zal nog wel een tijdje sudderen in de gelederen...

Hoe is het eigenlijk met ZOD gesteld.......is deze opgegaan in de NON?

groeten richting QTH
in het land waar het leven goed is zonder intruders.... 8)

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Toelichting op uitschakeling PI2NOS

#4 Bericht door PE1PQX »

De ZOD repeater is nog steeds een stand-alone repeater op 2m (145.625) maar de activiteiten al daar worden wel steeds minder.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Toelichting op uitschakeling PI2NOS

#5 Bericht door PD7CW »

Ik vond de inhoud van dit bericht van zodanige waarde dat ik het even apart in beeld gebracht heb voor hen die hierin geïnteresseerd zijn.
Cees

(geproduceerd)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Toelichting op uitschakeling PI2NOS

#6 Bericht door PA3DAT »

Wordt hier niet bedoeld: gepubliceerd?

Maar Cees, waarom haal je dit bericht van EURA en niet gewoon van de bron, de VRZA? Het enige wat EURA
doet is andermans nieuws "retweeten".

En wat is dat eigenlijk voor club, de EURA? Een paar louche Spanjaarden die een "wereldclub" hebben opgericht
waar je voor een tientje per jaar lid van kunt worden? En dan krijg je een plastic kaartje met daarop je call en je
foto? Kun je dat dan aan oom agent laten zien wanneer je wordt aangehouden?

Ik denk dat ik de STichting Onafhankelijke Radio Amateurs ga oprichten, de STORA. Even het domein http://www.stora.nl
claimen, dat is te koop. Jullie kunnen allemaal donateur worden, slechts een tientje per jaar. En ik ben de
voorzitter van de stichting, dan weet je dat vast.
Want bij de Eura zijn bijna alle bestuursleden anoniem. Ze hebben denk ik liever niet dat we weten in welke zakken
het geld verdwijnt! Bij mij weet je dat wel: in mijn zakken! Het doneren kan nú beginnen! :mrgreen:

Overigens: de EURA zegt onafhankelijk te zijn. Onafhankelijk van wat? En waarvan zijn dan de VERON, VRZA, de
ARRL of de DARC afhankelijk? Klinkt wel lekker, onafhankelijk. En eh, mijn STORA is óók onafhankelijk! Behalve dan
van jullie, als donateurs! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Toelichting op uitschakeling PI2NOS

#7 Bericht door elsinga »

[mod] Hierover loopt al een ander draadje, graag daar discussiëren en niet hier in de dubbelpost.[/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten