Poll over uitschakelen PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.

PI2NOS is uit gezet. Wat vind je daarvan?

Peiling eindigde op 20 nov 2017, 03:08

Foute actie! Dat beetje overlast dat kun je toch best gewoon accepteren?
8
9%
Goeie actie! Want ik ben namelijk TEGEN repeaters.
1
1%
Goeie actie! Want ik heb een hekel aan echolink.
0
Geen stemmen
Goeie actie! Want repeaters maggen niet gekoppeld zijn.
3
3%
Goeie actie! Omdat ik me stoor aan de misdragende mensen zonder call.
46
51%
Goeie actie! Door de stomme gesprekken van mensen met een call.
29
32%
Goeie actie! Omdat alleen de DX-verbindingen belangrijk zijn.
0
Geen stemmen
Foute actie! Omdat het wel meevalt
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 91

Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#16 Bericht door PA3CQN »

pe1brj schreef: Ik hoop dat er een oplossing komt, zoals met echolink, DMR en D-star.
Daarmee dupeer je dan alle bezitters van analoge sets, door de acties van een paar malloten.
Lijkt me niet een bevredigende oplossing.
Zet die repeater gewoon aan en organiseer de volgende afdelings-vossenjacht op 70.
En voor de gebruikers .. hap toch niet steeds zo als er 1 zit te klieren.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#17 Bericht door PA0ETE »

pe1rxq schreef:Dit heb ik vandaag al meer gelezen....
DMR en D-star voegen met hun ID en callsign lijstjes bijzonder weinig toe: De 'echte' gebruikers zijn inderdaad met hun licentie in de hand door hoepeltjes gesprongen, maar het eindresultaat is gewoon gepubliceerd.
Er zijn staan zo'n 1600 nederlandse callsigns in de lijst, wil je gaan storen, dan kies je er gewoon eentje uit.....
Volgens mij kun je bij DMR ook een bepaalde zendontvanger uit het verkeer trekken. Dat is bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat een gestolen portofoon en mobilofoon niet meer in je bedrijfsnetwerk kan deelnemen. Ik weet net of BrandMeister dit ook ondersteunt.

Ik ben er zelf niet een groot voorstander om vanwege die reden alles maar te gaan digitaliseren, maar het zou wel een probaat middel zijn. Op die manier kan iemand het apparaat ook niet meer zo gemakkelijk aan een amateur verkopen, die heeft er namelijk ook niets aan, en als zo'n koper bij de netwerkbeheerders klaagt gaan die vervolgens vragen stellen waar ie het ding vandaan heeft. :-)

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#18 Bericht door PD2B »

Een kennis van mij kocht onlangs op marktplaat een tytera MD380 en MD390 en je raad het het al.... Met codeplug en alles er nog in.

Hij kocht ze voor andere doeleinden en ik heb ze weer op een normale frquentie gezet zodat hij er mee kan werken voor ijn bedrijf.(met vergunning)

Maar zo zie je maar weer, het zal wellicht niet bewust gedaan worden maar een onbekende kan dus zo op DMR uitkomen op wat voor manier dan ook. Onbewust zijn er dus amateurs onder ons die min of meer het zelf ook in de hand werken.

Verkoop je je DMR porto of welke dan ook haal de codeplug eruit.!!
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#19 Bericht door PA4WK »

Ik heb wel mijn stem uitgebracht op de poll.
Helaas was het onvermijdelijk dat dit een keer zou gebeuren.
Af en toe liep het ook echt de spuigaten uit, maar laten we nu niet alleen naar de piraten met de goedkope Baofeng porto's wijzen, het gros van ons allen is er mede schuldig aan omdat vele van ons bewust of onbewust bepaalde elementen uit de tent hebben zitten lokken of zo nodig commentaar moesten leveren als er weer eens misdragingen waren, dit terwijl er door de repeaterbeheerders uitdrukkelijk gevraagd is dit niet te doen
Dus van mijn kant, begrijpelijk maar jammer dat het moest gebeuren.
Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#20 Bericht door PA1AIS »

Ik denk dat het maatschappelijk wat gecompliceerder ligt.
1. We weten niet of deze stoorlieden een vergunning hebben of niet?
2. Vanwege de vrije handel binnen EU en mede door onze www economie kunnen we gemakkelijk bestellen op Internet. Vergunning of niet.
3. Deze ontzettend gewaardeerde technische prestatie van het NOS-netwerk gaat hierdoor ten onder aan zijn eigen succes. We zullen daar mee moeten leren leven.

We komen hier dus nooit vanaf, tenzij je in de tegen aanval gaat en actief tegenmaatregelen neemt.

Ik zou de NOS-organisatie willen voorstellen om bij elke opstelpunt (in het testnetwerk of alle) uit te breiden met SDRDF. Hierdoor kan eenvoudig, snel en doeltreffend gepeild worden. dat geeft stoorvogels al een tamelijk ongemakkelijk gevoel, als je binnen enkele KM kan vaststellen waar het weg komt.
SDRDF is een zeer betaalbare en eenvoudige mogelijkheid om een peilinstallatie te bouwen met behoorlijke prestaties. centraliseer deze data en doe je voordeel er mee.

En ja, het is gewoon weer oldschool RCD stijl, maar dan gebruik makend van je reeds waardevolle opstelpunten.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#21 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#22 Bericht door PF9ZX »

Juul - PE0GJG schreef:En de optie:

"Goeie actie! Want repeaters maggen niet gekoppeld zijn."

Mag dat ook "Goeie actie! Want repeaters mogen niet gekoppeld zijn." zijn?


Verder prima actie, lekker rustig.
Feitelijk zijn ze niet gekoppeld. De repeater is opgedeeld in meerdere, voornamelijk, ontvangers verspreid over het land met een klein aantal steunzenders op plekken waar de hoofdlokatie niet rechtstreeks te ontvangen is, wat ik begrepen heb.

Het is niet voor niets officieel een bovenregionale repeater, net als PI3UTR. Er is nog één frequentie vrij voor een bovenregionale als het goed is ;-)
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#23 Bericht door PA0BAK »

Foute actie, maar (helaas) noodzakelijk.
Het was beter geweest, om de misbruikers op te sporen en ze daarna goed aan te pakken, binnen de wet natuurlijk.
Ook denk ik, dat het AT hier een steek heeft laten vallen.
Jammer, dat het nodig is :(
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#24 Bericht door elsinga »

PA0ETE schreef:Volgens mij kun je bij DMR ook een bepaalde zendontvanger uit het verkeer trekken. Dat is bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat een gestolen portofoon en mobilofoon niet meer in je bedrijfsnetwerk kan deelnemen. Ik weet net of BrandMeister dit ook ondersteunt.
Dit werkt helaas op DMR ID en die zit in de zelf te wijzigen codeplug. De enige manier om hier wat mee te doen is de porto/mobilofoon op afstand een STUN commando te geven, waardoor de porto pas weer werkt na een ontvangen ander commando. Maar: ook dit kun je disablen in de codeplug (en in alle pluggen van amateurs staat dit uit).

En SDR RDF... PI2NOS heeft de MLAT functie, die een multi laterale peiling doet als een station door minimaal 3 ontvangers wordt ontvangen. Staat sinds een tijdje uit, maar is hiervoor prima te gebruiken. Geeft een indicatie met een nauwkeurigheid van zeg een kilometer, meer dan nauwkeurig genoeg om daar eens lokaal te gaan peilen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#25 Bericht door PA2RU »

PF9ZX schreef:. Er is nog één frequentie vrij voor een bovenregionale als het goed is ;-)
Asjeblieft niet zeg : we hebben gezien hoe het NIET moet..
73 René PA2RU

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#26 Bericht door PA1OKZ »

PetertJ schreef:Je hoort op Faceboek en overal dat mensen blij zijn dat de repeater uit de lucht. Dat is toch raar.

Daarom doe ik als dat mag een poll.

Ik lees hier altijd mee, maar ik heb nog nooit gepost.
Ik begrijp niet zo goed wat je schrijft. Als Stichting hebben we werkelijk honderden reacties gehad van sympathisanten die begrip hebben voor de situatie. Op een enkeling na is vrijwel niemand blij dat de repeater uit is en dit is ook de trend van de berichten die ik op Facebook lees. Er is een verschil tussen het nemen van een goede beslissing en blij zijn dat de repeater uit is. De reacties zijn ook bijna allemaal van een gelijkwaardige strekking, namelijk dat het doodzonde is, dat er heel veel mensen zijn die met veel plezier gebruik maken van pi2nos, maar dat ze erg verdrietig worden van het gedrag van sommige zendamateurs en natuurlijk clandestiene misbruikers.

De reden van een poll als deze ontgaat me eerlijk gezegd maar ook hieruit blijkt het zelfde dus dat is in ieder geval een bevestiging. De keuze Opties zijn Naar mijn mening nogal ongelukkig gekozen...


73

Mischa, PA1OKZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#27 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:En de optie:

"Goeie actie! Want repeaters maggen niet gekoppeld zijn."

Mag dat ook "Goeie actie! Want repeaters mogen niet gekoppeld zijn." zijn?


Verder prima actie, lekker rustig.
Als dat het enige foutje is dat jij in de tekst ziet Juul. :-)

Ik vind eigenlijk wel dat je niet teveel kritiek op taal moet hebben, omdat dat mensen die niet perfect schrijven ontmoedigt om te reageren.

22% van de Nederlanders is als ik het goed heb functioneel analfabeet (in de VS is dat tussen 55 en 60%), en die mensen hebben ook het recht op een mening.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#28 Bericht door Ron01 »

Mee eens Mischa, een poll mag natuurlijk (al zie ik er zelf geen toevoeging in) maar de gegeven opties zijn op zijn minst gezegd nogal vreemd.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#29 Bericht door Thijzer »

De techniek is prima, alleen is Nederland blijkbaar geen geschikt land om die techniek zo toe te passen. Je ziet ook bij DMR dat landelijke dekking tot gevolg heeft dat er weinig sociale controle plaatsvindt. In een klein gebied, rondom een regionale repeater, kent men elkaar doorgaans beter en wordt men ook buiten de repeater aangesproken als iets niet lekker loopt. Bovendien worden "piraten" eerder herkend en eruit gefilterd. Op PI2NOS en DMR kan ik niet beoordelen of een tegenstation legaal bezig is en überhaupt waar hij vandaan komt. En als hij roepletters bezigt, dan zal 't wel kloppen, geen idee.

Een tweede fenomeen dat ik ook vaak op forums zie is dat er bepaalde figuren zeer frequent en nadrukkelijk aanwezig zijn. Zo erg zelfs, dat ze de repeater of het forum als het ware "gijzelen" en andere gebruikers afzien van een gesprek. Mensen die dit doen, worden vaak door hun eigen omgeving genegeerd of ze voelen zich genegeerd en gaan zich dan bezighouden met een medium dat ze een groot bereik geeft. Beetje intellectueel voordoen en als ze worden tegengesproken dan beroepen ze zich op hun status en zoeken ze medestanders onder de wat zwakkeren in dezelfde populatie.

Twee redenen om er niet aan mee te doen voor mij. Jammer van de inspanningen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#30 Bericht door PE1PQX »

Sorry Thijzer, je vergeet een 2e project dat niet lokaal is: Coversity, NON.
Wat ik helemaal niet begrijpen kan is dat het groot dekkend netwerk van NON wel op een beschaafde amateur manier gebruikt kan worden, en NOS weer niet. Als jij een antwoord hierop weet.. Verklaar je dan AUB nader.

NON is net zo toegankelijk als NOS, alleen NOS' dekking is veel groter. (Noord Oost Nederland vs Landelijk)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie