Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.

Kies uit één van de volgende stellingen:

Peiling eindigde op 18 sep 2016, 16:23

Ik vind de sfeer op de repeater perfect.
2
4%
Ik vind de sfeer op de repeater vrij goed maar er kan wel wat verbeteren.
21
41%
Ik erger me wel eens aan te harde uitspraken over anderen op de repeater.
5
10%
Ik erger me vaak aan te harde uitspraken over anderen op de repeater.
6
12%
Ik heb me wel eens bij een QSO op de repeater uitgemeld vanwege te harde uitspraken over anderen.
1
2%
Ik blijf geregeld van PI2NOS weg vanwege te harde uitspraken over anderen.
8
16%
Ik maak nooit meer QSO's op PI2NOS vanwege te harde uitspraken over anderen.
3
6%
Ik kom om dezelfde reden nooit meer op PI2NOS.
5
10%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Bericht
Auteur
PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#31 Bericht door PD5WL »

PA0ETE schreef:... wil ik graag een kleine enquête houden over de sfeer op de repeater.
mmm noem je dit een enquête??? Ik noem het stemming makerij.
1 Positief item, 1 neutraal item, 6 negatief getinte, dan wel negatieve items.

Het is een manier om te realiseren dat je platform voor de DM onder je voeten vandaan gehaald word natuurlijk. Want dit heeft niks te maken met journalistiek, tenzij je natuurlijk voor de Gele Raaf werkt, want ja wees eerlijk daar mag alles. Zelfs stemmingmakerij en onwaarheden. Je hebt dan wel weer een nieuws item, DM van de NOS a, maar ja waar ga je dat laten.

Sorry John, maar ik had toch meer dan dit van je verwacht.
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#32 Bericht door PA1OKZ »

PA0ETE schreef:
PA4WK schreef:Hallo John, graag wil ik van je horen of dit idee van je in overleg met de repeater beheerders tot stand gekomen is.
Best 73's Wim PA4WK
Ondanks wat Mischa onder jouw reactie schrijft heb ik wel een afspraak met het relaisteam om in de uitzendingen regelmatig aandacht aan de operating practice op de repeater te besteden. Dat ik in de uitzending vanavond verwijs naar een enquête op zendamateur.com is misschien wat onorthodox, maar het hoort daar wel bij.

Overigens is deze topic ongeveer drie uur na plaatsing inmiddels 149 maal bekeken.
Inderdaad hebben wij besproken dat het niet gek zou zijn om het radiozendamateurisme een steuntje in de rug te geven door wat aandacht te geven aan Operating Practise. Met name een deel van de jongere generatie zendamateurs weten namelijk gewoon een aantal "goede gebruiken" niet en dus valt er iets te helpen. Overigens staat dit onderwerp ook op de agenda in overleggen met de overheid, al is nog niet helder of ons dat helpt.

Zoals ik eerder schreef begrijp ik zelf het doel van de poll niet goed, immers, als er uiteindelijk een uitkomst is dan is voorts de vraag wat ermee gebeurt. In ieder geval is dit buiten het beheerteam van de repeater omgegaan.

73,

Mischa, PA1OKZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#33 Bericht door PA0ETE »

Fijn dat ik zo gesteund word :-)

Ik hoef Hans niets te vertellen, maar de publiciteit die ik over PI2NOS maak is geen onderdeel van de nieuwsberichten die ik ook in de uitzending breng.

Ik heb in samenspraak met Mischa een paar maanden geleden al aandacht aan operating practice besteed, onder andere in de vorm van de stemmetjes, die bijvoorbeeld het domineren van de repeater (paalkleven) en het weinig ruimte laten tussen de doorgangen (¨voor de echolinkgebruikers¨) aan de orde stellen.

Twee weken geleden heb ik opnieuw met Mischa hierover gesproken, en sindsdien besteed ik geregeld aandacht aan dit onderwerp. Ik doe dat op een manier waarvan ik denk dat die het meest succesvol is. In dit onderdeel zit opinie in, en er worden technieken gebruikt uit het voorlichtingsvak en uit de marketing. Om die reden zit deze publiciteit niet tussen de nieuwsberichten in. Daar is overigens niets mis mee.

Ik vertel overigens hierin geen onwaarheden. Ik heb enkele tientallen reacties van mensen gehad die de zaken die ik bespreek concreet hebben aangedragen. One-man-issues doe ik niets mee, ik doe alleen wat met de onderwerpen waar de meeste mensen over schrijven dat ze er zich aan ergeren.

In de uitzending maak ik er verder duidelijk melding van dat ik niet denk dat de equête een objectief beeld oplevert.

Wat is daar onwaar aan?

Het enige doel van het onderwerp ter sprake brengen is om de sfeer op de repeater te verbeteren. Dat doe ik door mensen te laten zien hoe ze hoogstwaarschijnlijk onbewust of onbedoeld andere amateurs niet voldoende kans geven op de repeater. Daar is niets leugenachtigs of geheims aan.

Dat het onderwerp zeker de belangstelling heeft blijkt wel uit hoeveel mensen het ondewerp van de enquete hebben gelezen. De enquête is nu zo'n 18 uur geleden geplaatst en is inmiddels (14:22) door 539 mensen gezien. Een eerdere discussie over ditzelfde onderwerp is in een week tijd zo goed als 1800 maal bekeken.

Aan het eind van de DM zit sinds een tijdje een disclaimer over het nieuws. Dat kwam na eerdere kritiek: dat de nieuwsberichten in de uitzending op een professionele journalistieke wijze tot stand komen. De uitzending bestaat niet alleen uit nieuws, er is morse, een SSTV-plaatje, soms een grap of een technisch onderwerp. En soms is er aandacht voor een kwestie die veel amateurs aangaat om te proberen daar iets in positieve zin te bereiken. Dat is niet anders dan welke andere nieuwsuiting ook.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#34 Bericht door PA1OKZ »

Juul - PE0GJG schreef: En ik snap het wel. Soms is een repeater "verworden" tot Internet. Lekker vanuit de leunstoel anoniem een andere amateur onheus bejegenen.
Ik ben al een tijdje uitgeweken naar de hier lokale repeater, maar ja, ook daar hoor ik soms taal gebruik dat het mijne niet is…………

Dus nog even en m'n set gaat niet meer aan. Terugkeer na zo'n 25 jaar mislukt denk ik dan maar.
Dat zou ik jammer vinden Juul, het is altijd leuk praten met je. Laat je niet afleiden door anderen ;-)

73

Mischa

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#35 Bericht door PA0ETE »

PA1OKZ schreef:Inderdaad hebben wij besproken dat het niet gek zou zijn om het radiozendamateurisme een steuntje in de rug te geven door wat aandacht te geven aan Operating Practise. Met name een deel van de jongere generatie zendamateurs weten namelijk gewoon een aantal "goede gebruiken" niet en dus valt er iets te helpen. Overigens staat dit onderwerp ook op de agenda in overleggen met de overheid, al is nog niet helder of ons dat helpt.

Zoals ik eerder schreef begrijp ik zelf het doel van de poll niet goed, immers, als er uiteindelijk een uitkomst is dan is voorts de vraag wat ermee gebeurt. In ieder geval is dit buiten het beheerteam van de repeater omgegaan.

73,

Mischa, PA1OKZ
Dank je Mischa!!

De poll heeft als doel om het onderwerp bij de mensen onder de aandacht te brengen. Het is belangrijk dat mensen die mogelijk eraan bijdragen dat mede-amateurs zoals Sven (en ik weet er nog zeker een stuk of 10 meer) zich niet meer thuis voelen op de repeater dat beseffen, omdat ik ervan overtuigd ben dat de veroorzakers dat in een aantal gevallen niet doelbewust doen en dus ook voor verandering vatbaar zijn.

Daarnaast denk ik dat veel meer mensen dan gedacht wordt, eigenlijk heel positief naar PI2NOS kijken. Er zijn ook echt heel veel mensen die geweldig plezier aan de repeater beleven, en heel veel van de gesprekken zijn echt een genot om naar te luisteren. Een paar dagen gelden werd ik aangeroepen door iemand met een porto, die voor zijn tent zat op een camping op Terschelling. Dat zijn de krenten in de pap. En wat te denken van alle mensen die na jaren van niet-activiteit hun oude radiovrienden ineens weer terugvinden? Dat zijn ook aspecten van PI2NOS. En die zijn van grote waarde!

Natuurlijk zijn er uitwassen, en die zijn vaak ook flink ernstig. Ik denk dat echter het overgrote deel van wat mensen op de repeater ervaren positief is, en ik denk ook dat de meeste mensen dat zo zien. Dat wil ik aantonen met de enquête. Ondanks alle negatief georiënteerde vragen, is de uitkomst van de enquête vanaf het allereerste begin dus gewoon overwegend positief!

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#36 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Tsja ik zou willen dat amateurs nooit commentaar geven en/of reageren op
piraten enzo...

En verder zou ik me wensen dat er meer technisch level ge-QSO-ed wordt op de repeater.

Maar verder gaat het best hoor en we maken allemaal wel is missers of worden
kwaad hi....

Van fouten moet je immers leren !!!!

Mischa en John geven vind ik het goede voorbeeld !

Gegroet

Lodewijk PA3BNX
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#37 Bericht door PA1OKZ »

Beste zend- en luisteramateurs,

Behalve de kritiek die bestaat op sommige gebruikers van de bovenregionale repeaters lezen we tegelijk ook heel erg veel positieve berichten die vooral blijk geven van waardering voor het landelijke karakter, de leuke dingen die ook vaak te horen zijn en de regelmatig bijzonder gewaardeerde activiteiten die de systemen mogelijk maken. Je kan hierbij denken aan de ballonvossenjacht, Daily Minutes, PI4AA, de vele rondes, DX naar het buitenland en niet in de laatste plaats de ook geweldige technische QSO's die we heel regelmatig mogen horen.

Mijn voorstel is daarom om een poll als deze te skippen en, desgewenst in een nieuw topic, ons te focussen op een constructieve discussie over de verbeteringen die we ons wensen. Meer van belang is misschien nog wel om de goede ervaringen te delen. Het ligt in de aard van de Nederlander om te klagen zodra dit ook maar héél even mogelijk is maar daar schiet natuurlijk niemand iets mee op. Het beheerteam spant zich voortdurend in om de communicatie aantrekkelijk te maken. Dit is soms een flinke kluif maar dessalniettemin lukt dit heel aardig. PI2NOS heeft een landelijk karakter, nooit eerder waren er zoveel gebruikers tegelijk op één systeem aanwezig. Als we dat in ogenschouw nemen mogen we niet al te hard conclusies trekken. In het verleden zijn er verschillende andere systemen geweest waar de gedragingen véél verder onder de maat waren dan in het geval van onze landelijke repeater. Denk bijvoorbeeld eens aan de PYR, de AMR, FLD en zo zijn er nog wel een paar...

Rest mij nog te melden dat vandaag opnieuw een terugkerende galbak is aangepakt zodat onze frequentieruimte er weer een beetje mooier op wordt.

73

Mischa, PA1OKZ
Stichting Scoop Hobbyfonds; beheergroep PI2NOS

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#38 Bericht door ON5ZZ »

Van mij mag er gerust een tx in ON land komen, zal er tenminste wat activiteit zijn op 70cm.
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#39 Bericht door PA1OKZ »

Ids ie nog niet hard genoeg dan? Een RX onder Gent lijk me wel wat ;-)

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#40 Bericht door ON5ZZ »

Vanaf qth is hij 59+40 zeker niet klagen.Mobiel gaat het ten zuiden van Gent wat minder vlot.Momenteel al 3 maand geen repeaters meer in Gent wegens afbraak gebouw, er is andere locatie gevonden maar de verhuis zal nog eventjes duren...(excuses voor de off topic)
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#41 Bericht door PA1OKZ »

ON5ZZ schreef:Momenteel al 3 maand geen repeaters meer in Gent wegens afbraak gebouw, er is andere locatie gevonden maar de verhuis zal nog eventjes duren...(excuses voor de off topic)
Als daar nog een plekje is voor een ontvanger dan hoor ik het graag :-)

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#42 Bericht door ON5ZZ »

Zal het eens voorstellen aan de repeaterverantwoordlijke.
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Plaats reactie