Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.

Kies uit één van de volgende stellingen:

Peiling eindigde op 18 sep 2016, 16:23

Ik vind de sfeer op de repeater perfect.
2
4%
Ik vind de sfeer op de repeater vrij goed maar er kan wel wat verbeteren.
21
41%
Ik erger me wel eens aan te harde uitspraken over anderen op de repeater.
5
10%
Ik erger me vaak aan te harde uitspraken over anderen op de repeater.
6
12%
Ik heb me wel eens bij een QSO op de repeater uitgemeld vanwege te harde uitspraken over anderen.
1
2%
Ik blijf geregeld van PI2NOS weg vanwege te harde uitspraken over anderen.
8
16%
Ik maak nooit meer QSO's op PI2NOS vanwege te harde uitspraken over anderen.
3
6%
Ik kom om dezelfde reden nooit meer op PI2NOS.
5
10%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1014
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#16 Bericht door PD5DJ »

Juul - PE0GJG schreef:
PA0ETE schreef:Hallo Juul,

Het nemen van de maat van mede-amateurs is alleen maar wat ik bij de reacties het meeste hoorde als ergernis. Ik praat daarmee andere zaken nog niet goed.

Ik vind als ik eerlijk ben jouw reactie hier ook niet bijzonder vriendelijk.

J.

En ik snap het wel. Soms is een repeater "verworden" tot Internet. Lekker vanuit de leunstoel anoniem een andere amateur onheus bejegenen.
Ik ben al een tijdje uitgeweken naar de hier lokale repeater, maar ja, ook daar hoor ik soms taal gebruik dat het mijne niet is…………
Exact, ook een forum is nu eenmaal het afval putje waar je vrijwel anoniem kunt posten.
Daarin tegen als je dit soort enquetes op facebook zou plaatsen, waar de profielen al meer persoonlijker zijn, zou de uitkomst al veel genuanceerder en meer terughoudend zijn.

Daarom denk ik dat een enquete zoals deze alleenmaar een vertekend beeld geeft, en daardoor niets toe voegd.

En je vraagt om een utopie, waar je eigenlijk zelf al het antwoord van weet.

De Repeater is een dynamische afspiegeling van de Samenleving ook weer bijna anoniem, daar valt niets te sturen,ook niet dmv een discussie op een forum. daar zal je zelf live aan mee moeten bij dragen.

Als je wilt dat de situatie wilt verbeteren, zal je de balans moeten zoeken. en je eigen bijdrage live moeten leveren,

Niet vanaf de zijlijn.
Laatst gewijzigd door PD5DJ op 25 aug 2016, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#17 Bericht door pd0sbr »

Denk dan de vraag stelling anders moet dat de amateurs dit zelf moet aangeven .
Dus bij voor beeld moet Rienus net zo als wij ook zijn call ook noemen Of heeft hij een eretitel .
VOORBEELD .

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#18 Bericht door PA0ETE »

Het is niet helemaal per ongeluk dat ik geen namen noem hoor :-)

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#19 Bericht door pd0sbr »

Hallo ETE het heeft niks met het noemen van namen te maken het heeft te maken met hoe men voordoet op NOS .
er zijn gewoon een aantal die denken dat NOS van hun is of zijn .en zijn die alles mogen zeggen en de anderen moeten mee lopen .Nu zijn er ook misschien die er ander over denken en dat strook niet in hun belijd en deze dan op stokers zijn of uit lokkers

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#20 Bericht door PA0ETE »

Ik heb vorige week al iets gezegd over mensen die te lange tijd de repeater domineren. Ik licht er in de uitzending enkele onderwerpen uit, en het onderwerp van vandaag is er daar eentje van. Ik heb de afgelopen anderhalve week over meer onderwerpen van deze onderwepen gehad.

De reden om er vandaag dit onderwerp uit te pakken is dat er in mijn omgeving concreet twee mensen recent hebben aangegeven geen gesprekken meer op NOS te voeren, en dit komt ook relatief vaak voor in de mailtjes die ik heb gekregen. In één van de twee gevallen die ik hiervoor noem, was de druppel die de emmer voor die persoon de emmer deed overlopen een opmerking die aan mij gericht was.

Zie eventueel de URL onderaan voor wat ik in een van de eerdere uitzendingen hierover gezegd heb.

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=22&t=17298

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#21 Bericht door PA0ETE »

Toen ik vanavond net na twaalven nog even naar de repeater luisterde, hoorde ik daar een ronde met een rondeleider (Toine, PD4AZM), die dat uitstekend deed.

Het zou best kunnen dat zoiets voor de drukke momenten op de repeater een oplossing kan zijn. Een goede oplossing zelfs. Zeker als het een goede rondeleider is. Ik vind zelf de gesprekken op die manier wat minder spontaan, maar het is duidelijk dat de wat meer spontane en soms chaotische manier van werken bij een drukke repeater als PI2NOS op de lange duur absoluut niet werkt.

Ik denk dat er op drukke momenten in het etherverkeer, net als bij het wegverkeer een verkeersregelaar nodig kan zijn om het verkeer in goede banen te leiden. Het was in elk geval plezierig om naar te luisteren, en dat hoorde ik ook van verschillende inmelders.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#22 Bericht door PA4WK »

pd0sbr schreef:Hallo ETE het heeft niks met het noemen van namen te maken het heeft te maken met hoe men voordoet op NOS .
er zijn gewoon een aantal die denken dat NOS van hun is of zijn .en zijn die alles mogen zeggen en de anderen moeten mee lopen .Nu zijn er ook misschien die er ander over denken en dat strook niet in hun belijd en deze dan op stokers zijn of uit lokkers
Als de mensen die jij bedoeld toevallig een machtiging houder is van de desbetreffende repeater heb je je gewoon aan te passen, het is namelijk zijn experiment en hij mag / moet eisen stellen aan wat er op zijn experiment gebeurd, daar word hij namelijk door het AT in belangrijke mate verantwoordelijk voor gehouden.
Zo moeilijk is het allemaal niet en de beheerders vragen alleen maar dat je je een beetje normaal gedraagt.
Als je niet weet wat normaal is kun je dat lezen op: http://repeater.nl/ daar kun je precies vinden wat normaal gedrag is op een repeater.
Kom op mensen, zo moeilijk is het toch niet om je een beetje normaal te gedragen?
Best 73's Wim PA4WK
Laatst gewijzigd door PA4WK op 26 aug 2016, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#23 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:
Oh, John, dan lees je iets wat er niet staat.
Ik mis gewoon de door mij aangereikte zaken.
Wellicht iets voor een volgende enquete ?

En ik snap het wel. Soms is een repeater "verworden" tot Internet. Lekker vanuit de leunstoel anoniem een andere amateur onheus bejegenen.
Ik ben al een tijdje uitgeweken naar de hier lokale repeater, maar ja, ook daar hoor ik soms taal gebruik dat het mijne niet is…………

Dus nog even en m'n set gaat niet meer aan. Terugkeer na zo'n 25 jaar mislukt denk ik dan maar.
Een beetje een late reactie. Het kwam bij mij vrij 'stevig' binnen, maar hoogstwaarschijnlijk dus inderdaad onterecht.

Voor mijn gevoel is grove taal (wat ook niet moet natuurlijk) minder erg dan aanvallen op de persoon.

En ondanks ongewenst gedrag op de repeater vind ik dat de problemen weliswaar ernstig zijn, maar tegelijk is er hoop, en hoor ik ook een hoop waardevolle dingen op de repeater. Waardevolle gesprekken. Mensen ook die nog steeds heel blij worden van een systeem als PI2NOS kun je echt de hele dag door horen hoor! Dat is tegelijkertijd ook de realiteit.

Wat me raakt is dat jij je terugkeer mogelijk als mislukt ziet. Ik denk dat dat onterecht is. Punt één is er ook leven (cq. ook een amateurhobby) zonder de repeaters. En er zijn zat repeaters en zat tijdstippen op eigenlijk alle repeaters dat het geweldig goed gaat. Ik sta regelmatig heel vroeg op, en op die momenten hoor je een totaal andere PI2NOS (absoluut niet serieus bedoeld, maar misschien zou het een idee zijn om op de 'risicovolle' tijdstippen opnamen van deze gesprekken te herhalen :-) ).

Voor mij is de zendhobby ook knutselen met spullen, en dat kan met antennes zijn of met de soldeerbout en tegenwoordig ook met SDR/DSP-software. De hobby is zo divers en de uitwassen, die inderdaad erg in het oog springen, die vervormen dat beeld natuurlijk ook flink. Want de uitwassen komen maar op een paar plekken voor, en zijn toch ook redelijk zeldzaam voorkomend in het totaalbeeld van de hobby.

Ik ben redelijk optimistisch hoor! En het feit dat ik me druk maak over de sfeer op de repeater betekent ook dat ik denk dat daar de zaak niet hopeloos is. Het zal niet eenvoudig zijn, en het gedrag van de amateurs is vaak ook als het gedrag van een kruiwagen vol met kikkers, ik denk zeker dat er nog wel wat te doen is. En met zoveel deskundige en creatieve mensen rond deze repeater kan dat ook best een oplossing zijn die daarna door andere 'geplaagde' repeaters kan worden overgenomen. Dat denk ik oprecht!

Sven
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2016, 09:37
Roepletters: PD5VEN

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#24 Bericht door Sven »

Ik ben nu ruim één jaar in het bezit van een N licentie. In dat jaar ben ik actief geworden op 2 meter en 70 én op HF. In het begin was ik enorm positief over de NOS repeater! Waanzinnig medium en hoe leuk was het om te praten met mensen uit het hele land. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat als er zoveel mensen op één hoop zitten, die door een klein trechtertje 'naar buiten' moeten komen, dan gaat het mis. Om te beginnen zitten er een aantal mensen die er DE HELE dag zitten en die zichzelf schijnbaar erg graag horen oreren. Daaruit ontstaat ergernis bij mensen die de repeater graag willen gebruiken waar ie voor bedoeld is en dat is dan niet meer mogelijk! Wordt daar dan iets over gezegd dan vliegt de vlam in de pan, mede door dat er een aantal mensen zitten die niet slim genoeg zijn om dat te begrijpen. Verder zitten er een paar amateurs, ik zal nog geen namen en rugnummers noemen, die werken als een katalysator. Die zuigen alleen maar over het noemen van Calls en houden bewust de boel op slot. Op momenten wordt de repeater 'Kanaal 14' genoemd, maar ik heb op kanaal 14 nooit zo'n zooitje gehoord als op deze repeater! Buiten de trolls en gasten (zelfs geregistreerde amateurs) die uit frustratie gaan zitten knijpen of oerwoud geluiden uitstoten, laten veel amateurs zich volledig gaan. Er zijn in mijn optiek een aantal amateurs die bewust de boel zo opnaaien dat elke keer de boel ontploft. Voor mij is NOS alleen nog een medium geworden om in de auto te luisteren naar o.a. de Daily Minutes (behalve dat verschrikkelijke morse en die herrie om een plaatje over te sturen.... kom op: het is 2016 ;) Thuis heb ik NOS in 'skip' staan, de scanner slaat um over. Ik wil niet meer luisteren naar idioten die ruzie zitten te maken en ik bewonder het geduld van het repeater-team. Ik had maanden geleden de stekkers er al uitgetrokken. De laatste tijd zit ik eigenlijk alleen nog maar simplex, DMR of D-star. Daar is het gewoon gezellig.

Ik ben er weg!

Sven van Veen
PD5VEN

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#25 Bericht door PA3DAT »

Door dit topic ben ik ook maar eens gaan luisteren op PI2NOS. Wij zijn hier in Kampen nogal bevoorrecht
qua repeaters op 70cm. Er staan er 3 op minder dan 2km van ons huis...

Met de portofoon in huis kan ik werken over PI2KMP (lokale repeater mét echolink), PI2NON (geheel
Noord-Oost Nederland) en dus PI2NOS. Op die laatste luister ik nu...

Tot nu toe geen gekke dingen gehoord. Aardige verbindingen, ook vanuit de tijdelijke opstelling in Bentheim
(Duitsland). Dus ik moet nog even wachten met het invullen van de enquête! :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#26 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat dat ook het probleem is vooral. De slechte momenten loopt het zeer de spuigaten uit en dat is vooral beeldbepalend.

Vanochtend was het weer echt geweldig met die gesprekken over microgolven door Pedro, en nog een paar anderen. Ik moet ook altijd erg lachen om de goedlachse Eric PD1EJ die zo hyperactief is dat mijn hyperactiviteit ineens die van een slak lijkt :-)

Toch is dat zo dat het lijkt of alles negatief is, terwijl de omvang van de incidenten beperkt is tot slechts een deel van de tijd. De incidenten vinden plaats op druk beluisterde momenten, en die overschaduwen totaal alle goede en vaak ook helemaal geweldige dingen die er ook op de repeater gebeuren.

Als je over de 24 uur van een dag bekijkt dan is is mijn inschatting dat er gewoon meer dan 90% van de tijd helemaal niets aan de hand is, zeker 40% van de tijd is het echt ongelooflijk leuk, en levert de repeater een grote bijdrage aan 1. de activiteit en 2. de kwaliteit van de hobby. En het bezorgt veel mensen een hoop plezier.

Los van de negatieve zaken die natuurlijk niet moeten, bestaat deze werkelijkheid natuurlijk ook. Ik vind het erg belangrijk om ook dat te benadrukken!

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#27 Bericht door PD0AC »

Goh, weer een zeurtopic over PI2NOS. Had het bijna gemist.
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

pe1rnl
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:50

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#28 Bericht door pe1rnl »

Hoi John,

Jammer dat je maar één keuze kunt maken. Had graag twee keuzes gemaakt. Zowel 2e als 3e mogelijkheid. Heb nu 3 gekozen maar vind PI2NOS overwegend heel interessant, leerzaam en genoeglijk wat mij voor nieuwe impulsen tot uitbreiding van de hobby heeft gezorgd met Arduino en Raspberry Pi.
Lokale repeater is voor mij geen optie, net zoals directe verbindingen op 2 m en 70 cm omdat zeeland een vrij dood gebied is.
Heb inmiddels heel leuke kontakten aan PI2NOS overgehouden.

Repeaterteam hartelijk dank.

Kees (PE1RNL)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#29 Bericht door PA0ETE »

PD0AC schreef:Goh, weer een zeurtopic over PI2NOS. Had het bijna gemist.
Dank je voor het voorbeeld Hans! Een reactie als dit laat goed zien met wat ik bedoel bij hoe gemakkelijk op de repeater een zinnige discussie kan ontsporen... ;-)

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#30 Bericht door PD0AC »

PA0ETE schreef:
PD0AC schreef:Goh, weer een zeurtopic over PI2NOS. Had het bijna gemist.
Dank je voor het voorbeeld Hans! Een reactie als dit laat goed zien met wat ik bedoel bij hoe gemakkelijk op de repeater een zinnige discussie kan ontsporen...
Jouw beeld van 'zinnig' en dat van mij hebben blijkbaar weinig met elkaar gemeen.

Erger je je aan bepaalde zaken die niet door de beugel kunnen? Spreek de persoon aan, of dien een klacht in. Erger je je aan verstoringen en komen die uit jouw omgeving? Begin je eigen lokale Whatsapp groepje, lokaliseer de storing en meldt dat aan de instanties, of aan ons (PI2NOS) team. Oftewel: neem zelf het heft in handen en laat niet alles aan het team over.

Eindeloos ouwehoeren over wat er niet deugt, of oeverloos zwetsen over hoe het wél moet (wat we allemaal best weten) levert niets op, alleen maar negativisme. Zoals je zelf al eens zei: goed nieuws komt te voet, slecht nieuws te paard. Hierdoor (en door topics als die van jou) ligt de nadruk steeds op negatieve zaken.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Plaats reactie