Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.

Kies uit één van de volgende stellingen:

Peiling eindigde op 18 sep 2016, 16:23

Ik vind de sfeer op de repeater perfect.
2
4%
Ik vind de sfeer op de repeater vrij goed maar er kan wel wat verbeteren.
21
41%
Ik erger me wel eens aan te harde uitspraken over anderen op de repeater.
5
10%
Ik erger me vaak aan te harde uitspraken over anderen op de repeater.
6
12%
Ik heb me wel eens bij een QSO op de repeater uitgemeld vanwege te harde uitspraken over anderen.
1
2%
Ik blijf geregeld van PI2NOS weg vanwege te harde uitspraken over anderen.
8
16%
Ik maak nooit meer QSO's op PI2NOS vanwege te harde uitspraken over anderen.
3
6%
Ik kom om dezelfde reden nooit meer op PI2NOS.
5
10%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#1 Bericht door PA0ETE »

Naar aanleiding van de Daily Minutes uitzending van 25 augustus wil ik graag een kleine enquête houden over de sfeer op de repeater.

De grootste bron van irritatie die uit reacties naar voren komt zijn te harde uitspraken die amateurs over andere amateurs maken. Vandaar dat dat bij de vragen een hoofdrol speelt.

Het gaat bij de vragen dus vooral over PI2NOS.

Ik hoop dat de uitkomst van deze enquete mensen een beetje tot nadenken aanzet over wat ze op de repeater(s) zeggen.

Ik denk namelijk dat het merendeel van de uitspraken waar andere repeatergebruikers dikwijls aanstoot aan nemen, vrij nonchalant gemaakt worden en niet voor de volle 100% zo gemeend zijn.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Gaat het alleen maar over harde uitspraken over anderen?
En de rest dan? Zoals het grove taal gebruik, de 3-letter woorden?. Of is dat kennelijk tegenwoordig al geaccepteerd?


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#3 Bericht door PA0ETE »

Hallo Juul,

Het nemen van de maat van mede-amateurs is alleen maar wat ik bij de reacties het meeste hoorde als ergernis. Ik praat daarmee andere zaken nog niet goed.

Ik vind als ik eerlijk ben jouw reactie hier ook niet bijzonder vriendelijk.

J.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1014
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#4 Bericht door PD5DJ »

Ik verbaas me iedere keer weer over dit soort topics.

We zijn blijkbaar meer met andere mensen bezig dan met waar dit hele forum of onze hobby voor bedoeld is..
Ik zie dit soort topics ook echt TOTAAL NIETS bij dragen aan waar Zendamateur.com voor bedoeld is.
Ik wil bijna zeggen dat met dit soort dingen, je je juist een negatieve lading mee brengt, en ook weer de gemoederen triggerd.

Mensen kom toch is meer uit jullie hut, en meng je is wat meer onder de mensen zelf.. het zal je goed doen.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#5 Bericht door PA1OKZ »

Bravo Björn! Zoals ik altijd zeg: gebruik de repeater waarvoor ie bedoeld is: praten over de hobby. Zeikerds en zeurpieten: neem een baan...

PA2MUL
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2015, 07:00
Roepletters: PA2MUL

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#6 Bericht door PA2MUL »

Bedankt John, voor je inspanningen om de omgang en kwaliteit op NOS te verbeteren.
Mischa PA1OKZ en anderen proberen dat ook regelmatig.
Helaas is resultaat mager en vinden mede amateurs, dat ze nu "eenmaal zo zijn en niet van plan zijn zich te veranderen".
Het afsluiten van een server of het invoeren van een soort IP adres zou mogelijk wat zijn.
Maar ik weet niet of zoiets mogelijk is.
Het beperken, in gebruik en luisteren van NOS geldt ook voor mij.
Neemt niet weg, dat er soms ontzettend interessante en goede QSO's zijn.
Je "daily minutes" vallen daar ook onder.
Reden om meer naar HF te gaan.

73 Ruud PD2MUL

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#7 Bericht door PA0ETE »

PD5DJ schreef:Ik verbaas me iedere keer weer over dit soort topics.

We zijn blijkbaar meer met andere mensen bezig dan met waar dit hele forum of onze hobby voor bedoeld is..
Ik zie dit soort topics ook echt TOTAAL NIETS bij dragen aan waar Zendamateur.com voor bedoeld is.
Ik wil bijna zeggen dat met dit soort dingen, je je juist een negatieve lading mee brengt, en ook weer de gemoederen triggerd.

Mensen kom toch is meer uit jullie hut, en meng je is wat meer onder de mensen zelf.. het zal je goed doen.
Ik vind dit ook niet echt een positieve reactie hoor ;-)

Ik zie het zo: dit forum is bedoeld om mensen over de hobby te laten discussiëren. Ik zie een probleem dat vermoedelijk bij meerdere mensen het plezier in die hobby vergalt, en ik probeer daar een discussie over op gang te brengen. Hoezo is dat niet volgens de doelstelling van zendamateur.com?

Overigens, voordat je deze vraag beantwoordt: ik weet een heel klein beetje waarover ik het heb hoor, als het de doelstelling van deze site betreft. Ik ben namelijk voor eenderde eigenaar van zendamateur.com. Ik ben ook één van de drie personen die de rekening voor het in de lucht houden van deze site betalen, én ik heb een flink deel van de huidige gebruiksvoorwaarden geschreven...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#8 Bericht door PA0ETE »

PD2MUL schreef:Bedankt John, voor je inspanningen om de omgang en kwaliteit op NOS te verbeteren.
Mischa PA1OKZ en anderen proberen dat ook regelmatig.
Helaas is resultaat mager en vinden mede amateurs, dat ze nu "eenmaal zo zijn en niet van plan zijn zich te veranderen".
Het afsluiten van een server of het invoeren van een soort IP adres zou mogelijk wat zijn.
Maar ik weet niet of zoiets mogelijk is.
Het beperken, in gebruik en luisteren van NOS geldt ook voor mij.
Neemt niet weg, dat er soms ontzettend interessante en goede QSO's zijn.
Je "daily minutes" vallen daar ook onder.
Reden om meer naar HF te gaan.

73 Ruud PD2MUL
Bedankt voor het compliment.

Met DMR kan dat wel, het blokkeren van bepaalde gebruikers. Ik weet alleen niet of PI2NOS ondanks deze mogelijkheid, via DMR net zo leuk zou zijn als in FM.

Ik ben hoe dan ook erg benieuwd naar wat de enquete gaat zeggen, dus of je nou voor de bovenste of benedenste optie kiest: laat alsjeblieft in geen van beide gevallen na om even te stemmen!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#9 Bericht door PA4WK »

Hallo John, graag wil ik van je horen of dit idee van je in overleg met de repeater beheerders tot stand gekomen is.
Als dit namelijk niet het geval is ben ik het niet met je actie eens, PI2NOS is er m.i.z. niet bij gebaad dat er allerlei solo acties, hoe goed bedoeld ook op touw gezet worden.
Verder ben ik van mening dat alle goedwillende amateurs, en geloof me dat is de overgrote meerderheid de hand in eigen boezem moet steken.
Goed voorbeeld doet goed volgen en waar het een bende is komt bende bij.
Als we met z'n allen kunnen zorgen dat er een goed positief klimaat is op NOS komt denk ik dat de Trollen en andere negatieve elementen zich wel 2 X bedenken.
Best 73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#10 Bericht door PA1OKZ »

Nee dat is niet overlegd. Ik vraag me af wat het nut is. Oké, er komt een bepaald resultaat uit, en dan?

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1014
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#11 Bericht door PD5DJ »

John het spijt me, maar bij veel bij jouw berichtgevingen, waarin je vermeld dat je volgens het "volk" spreekt, krijg ik toch steeds meer de indruk dat het voor eigen entertainment is.

Kijk naar je vragen, 7 van de 8 wordt er gesproken over "bepaalde uitspraken".
Ik krijg bijna gewoon het idee, dat je wilt dat er die richting op gekozen wordt.

En als je dan komt met:
Ik ben namelijk voor eenderde eigenaar van zendamateur.com. Ik ben ook één van de drie personen die de rekening voor het in de lucht houden van deze site betalen, én ik heb een flink deel van de huidige gebruiksvoorwaarden geschreven...
Tja..........

Het valt mij gewoon op.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#12 Bericht door PA0ETE »

Het doel is mede wat ik hierboven tegen Björn schreef: ik wil dit ter discussie stellen.

Ik weet dat het speelt. Deels uit reacties die ik door een eerdere oproep in de Daily Minutes heb gekregen, en doordat ik van enkele mensen uit mijn omgeving weet dat ze vanwege met name de harde opmerkingen (ook in mijn richting) niet meer op de repeater komen.

De belangrijkste gedachte erachter is dat het waarschijnlijk uitmaakt als mensen beter weten wat bepaalde uitspraken bij sommige mensen doen. Met name ook omdat ik denk dat het vaak helemaal niet zo zwaar bedoeld wordt als de uitwerking dus soms blijkt te zijn.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#13 Bericht door PA0ETE »

PA4WK schreef:Hallo John, graag wil ik van je horen of dit idee van je in overleg met de repeater beheerders tot stand gekomen is.
Als dit namelijk niet het geval is ben ik het niet met je actie eens, PI2NOS is er m.i.z. niet bij gebaad dat er allerlei solo acties, hoe goed bedoeld ook op touw gezet worden.
Verder ben ik van mening dat alle goedwillende amateurs, en geloof me dat is de overgrote meerderheid de hand in eigen boezem moet steken.
Goed voorbeeld doet goed volgen en waar het een bende is komt bende bij.
Als we met z'n allen kunnen zorgen dat er een goed positief klimaat is op NOS komt denk ik dat de Trollen en andere negatieve elementen zich wel 2 X bedenken.
Best 73's Wim PA4WK
Ondanks wat Mischa onder jouw reactie schrijft heb ik wel een afspraak met het relaisteam om in de uitzendingen regelmatig aandacht aan de operating practice op de repeater te besteden. Dat ik in de uitzending vanavond verwijs naar een enquête op zendamateur.com is misschien wat onorthodox, maar het hoort daar wel bij.

Overigens is deze topic ongeveer drie uur na plaatsing inmiddels 149 maal bekeken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#14 Bericht door PA0ETE »

PD5DJ schreef:John het spijt me, maar bij veel bij jouw berichtgevingen, waarin je vermeld dat je volgens het "volk" spreekt, krijg ik toch steeds meer de indruk dat het voor eigen entertainment is.

Kijk naar je vragen, 7 van de 8 wordt er gesproken over "bepaalde uitspraken".
Ik krijg bijna gewoon het idee, dat je wilt dat er die richting op gekozen wordt.

En als je dan komt met:
Ik ben namelijk voor eenderde eigenaar van zendamateur.com. Ik ben ook één van de drie personen die de rekening voor het in de lucht houden van deze site betalen, én ik heb een flink deel van de huidige gebruiksvoorwaarden geschreven...
Tja..........

Het valt mij gewoon op.
Eerst vind je dat het onderwerp niets bijdraagt voor het forum, en als ik je daar van repliek dien dan deugt mijn berichtgeving ineens niet en doe ik het alleen voor de show. Dat vind ik niet erg geloofwaardig.

Ja sorry hoor. Maar dat valt mij gewoon op...

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS (een enquête)

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:Hallo Juul,

Het nemen van de maat van mede-amateurs is alleen maar wat ik bij de reacties het meeste hoorde als ergernis. Ik praat daarmee andere zaken nog niet goed.

Ik vind als ik eerlijk ben jouw reactie hier ook niet bijzonder vriendelijk.

J.

Oh, John, dan lees je iets wat er niet staat.
Ik mis gewoon de door mij aangereikte zaken.
Wellicht iets voor een volgende enquete ?

En ik snap het wel. Soms is een repeater "verworden" tot Internet. Lekker vanuit de leunstoel anoniem een andere amateur onheus bejegenen.
Ik ben al een tijdje uitgeweken naar de hier lokale repeater, maar ja, ook daar hoor ik soms taal gebruik dat het mijne niet is…………

Dus nog even en m'n set gaat niet meer aan. Terugkeer na zo'n 25 jaar mislukt denk ik dan maar.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie