Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#16 Bericht door Remco »

PA1OKZ schreef: Vooropgesteld: het hoeft echt niet perfect, een leuk QSO kan best wat minder geordend zijn soms. Indien mocht blijken dat radiozendamateurs (en zelfs niet geregistreerden)
niet in staat zijn om het medium wat hun belangeloos beschikbaar gesteld wordt op een fatsoenlijke en respectvolle manier te gebruiken, dan komt er een moment dat het echt
stopt. Het is een absolute bewuste keuze van Stichting Scoop Hobbyfonds om de radio amateurhobby te bevorderen. Als blijkt dat één van onze experimenten afbreuk doet
aan de hobby, ook al is dit door hufterig gedrag van derden, dan zal zo'n experiment stoppen als blijkt dat we dit niet kunnen keren.

De impact van de berichtgeving van afgelopen dagen lijkt er te zijn. Misschien zijn we wel naief, maar we hebben goede hoop dat iedereen op een positieve manier omgaat
met de Nederlandse repeaters, of het nu PI2NOS, PI3UTR, DMR of een regionale/lokale repeater betreft...
M.i. kan het niet duidelijker gesteld worden. (<-- punt)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#17 Bericht door PA2RU »

Toen NOS voor het eerst in Emmen binnen bereik was heb ik kort geluisterd : ik was gelijk genezen..
MAW mijn eerste indruk van wat zich daar afspeelde toen is niet best :?
Dat heeft zich ook eens een keer op PI3ZOD afgespeeld toen ik iemand bij me in had zitten in de auto..
Ik heb de zelfde dag toen alles uit gebouwd en sindsdien niet meer mobiel qrv geweest.
73 René PA2RU

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#18 Bericht door andre »

Pfffff....ik ben geen gebruiker van welke repeater dan ook. Voorstander van het maken van simplex verbindingen, en gelukkig ben ik in die positie dat dat bij mij vandaan meestal gemakkelijk kan. Alle respect voor wat de mannen hebben gepresteerd met het netwerk van PI2NOS, maar nu zie je dus dat het meer een kopie aan het worden is van skype, twitter, facebook...Sociaal media waar maar normaal gevonden wordt dat alles mag en (blijkbaar) is toegestaan. Want ook bij NOS geldt inmiddels, we zitten lekker ver bij elkaar vandaan, dus ik zeg maar wat ik wil...

Ieder zijn ding zeg ik maar, dus ook repeater gebruikers hun ding, maar van mij mag die gewoon uit als blijkt dat het gebruik dergelijke intolerante vormen aan begint te nemen. Ik hoop dan maar dat er weer veel amateurs zelf een antennetje op het dak planten zodat er weer wat echt dx verkeer op gang komt op 2 en 70, want zeg nu eerlijk, een bami porto kopen en dan vanuit Assen naar Goes babbelen, heeft toch echt niets met radioamateurisme te maken.

Los daarvan hoop ik dat Mischa en zijn team het project kunnen en of willen voortzetten, maar vrees dat het lastig wordt om voor een ieder beleefdheidsregels en respect af te dwingen.

André.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA7HS
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#19 Bericht door PA7HS »

Na ca. 8 jaar radiostilte kwam ik er achter dat er landelijke en -groter regionaal- repeaters bestonden.
Dat zette mij weer aan tot enige activiteiten omdat het voor die tijd ongeveer uitgestorven was op VHF en UHF.

Een prachtige ontwikkeling!

Het nadeel van het bundelen van repeaters en (dus) mensen is dat er zich ook 'piraten' nestelen en ook mensen zijn die zich (herhaaldelijk) niet aan de machtigingsvoorwaarden houden.
Moet daar het netwerk voor worden platgelegd of is er een redelijke mate van handhaving middels het AT mogelijk?
Want zo zou het moeten: Handhaven (helaas zijn er in NL vele regeltjes maar is er vaak geen geld voor handhaving, geldt dat hierbij ook?).

Los van illegale zaken en overtredingen (die zijn voor het AT..) zijn er altijd en overal mensen die mogelijk minder interessante onderwerpen bespreken.
Daar kunnen we weinig aan doen bij een dergelijke grootschaligheid.
Het enige is om die mensen persoonlijk op hun manier van het bezetten van de repeater aanspreken (als het echt opvalt en aanhoudend gedrag is).

Uitschakelen van dit mooie netwerk lijkt mij veel te ver gaan (zeker als het alle ontvangers betreft én voor een langere tijd).

Kijk eens naar de verhouding van zendamateurs die zich keurig gedragen tegenover de (in verhouding) enkeling die de boel bewust zit te verprutsen.
Dan beloon je de enkele verprutser door de boel plat te gooien..
En als je het netwerk weer inschakelt is die ook zo weer terug (behalve als de beste man er door het AT wordt uitgehaald en vooral flink beboet wordt).

Samenvattend is mijn vraag wie er verantwoordelijk is voor de handhaving?
Ik denk dat het AT die taak heeft?
We betalen er (inmiddels ook weer) voor om gebruik te mogen maken van de frequenties en daarbij hoort simpelweg ook het mogelijk houden van het gebruik van die frequenties.
(zeker als je ergens voor betaalt heeft de leverancier minstens een 'inspanningsverplichting')

Uitschakelen: Nee.
Handhaven: Ja.

73's

Hans PD0IKV
73's, PA7HS Hans

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#20 Bericht door PE2AAB »

Betalen voor de registratie maakt niets; de afgelopen 8 jaren (ofzo) werd het toezicht uit het algemene potje betaald. Nu betalen we het gewoon weer zelf. Net als voor die periode. AT gaat daar niet meer mensen voor aan het werk zetten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#21 Bericht door PE1PQX »

pd0ikv schreef:...

Uitschakelen van dit mooie netwerk lijkt mij veel te ver gaan (zeker als het alle ontvangers betreft én voor een langere tijd).

...
Een flinke boete maakt helaas geen indruk meer tegenwoordig. Voor "appel en een ei" heeft die gene die een boete heeft ontvangen een bami-porto in zijn handen en begint het geduvel opnieuw.

Wel ben ik voorstander van handhaven door AT. Helaas kan AT niet overal tegelijk zijn, en dat is jammer.

Als laatste zou je pas moeten gaan nadenken over (tijdelijke) uitschakeling van het hele repeater net of alleen een individuele unit.
Permanent uitschakelen zou eigenlijk geen optie mogen zijn.

Ik zelf maak heel weinig gebruik van de repeaters, maar dat neemt niet weg dat het een pracht middel is om contacten te kunnen leggen, vooral als je mobielend bent of met een porto op de fiets of benenwagen zit...

(overigens vind ik wel dat als je rechtstreeks een QSO kunt maken je de repeater vrij moet geven, maar dit ter zijde)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#22 Bericht door PA3DAT »

Handhaven door het AT, daar hebben ze niet écht de tijd voor denk ik...
Misschien als we de man € 100 per jaar betalen, dan kunnen ze wellicht een (paar) extra kracht(en) aannemen.
Ik lees over mensen die geen calls noemen (dat vind ik ook heel ergerlijk), piraterij en meer. Dronken achter de set,
schelden en ruzie. Noem het maar...

Als we nou eens zélf helpen bij dat handhaven? Misschien een invulpagina op de repeater-website, waar je een
klacht kunt deponeren. Bijv. Je naam, je call, repeater-frequentie, datum en tijd en dan een beschrijving van wat
er heeft plaatsgevonden en wie daar (volgens jou) voor verantwoordelijk was. Dat gaat als mail naar de beheerder,
of naar iemand die zich daarmee gaat bezighouden. Komen er dan veel klachten over steeds dezelfde personen,
dán kan AT dat misschien eens gericht gaan monitoren.

Dán is er een pakkans, en dat zou de klachten wel eens aanmerkelijk kunnen verminderen! Het is maar een idee...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#23 Bericht door PC1TK »

PA3DAT schreef:Ik lees over mensen die geen calls noemen (dat vind ik ook heel ergerlijk)...
Meerdere keren een betoog gehoord om voor al geen Call te noemen .

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#24 Bericht door PD0JSB »

Ik heb PI2NOS een 14 uur per dag bij staan , als "achtergrond muziek " ik lul de repeater niet plat , niet vaak reageer ik , ik heb een enorm beroerde antenne installatie , en kan alleen maar via de repeater reageren , als ik dan sávonds wil reageren of een babbel wil maken , staat ie vaak al af , daar wordt je niet blij van , de oorzaak zal weer wel een of andere malloot zijn met dieren geluiden , en oer kreten , die onder het bereik van de ontvanger van breda valt , okeee ik ervaar het afschakelen niet als prettig ..
handhaven , kan op 2 manieren symptoom en bron bestrijding symptoom bestrijding is het enige wat de repeater beheerders kunnen , lees afschakelen ... bron bestrijding kan alleen het AT helaas .

Als ik de communicatie eens beoordeel , hoor ik gedurende de dag leuke leerzame gesprekken , het is bijna horizontale programmering , soms met struktuur zoals de daily minutes , het woonwerk verkeer van techneuten is ook goed aan te horen , PA3BNX heeft ook meestal wel stof tot nadenken ..
Verder zijn er gedurende de dag nog al wat mensen te horen die eigenlijk "praatziek " zijn , soms is er wel een verhaal van te maken ,maar is reageren zinloos omdat je er toch niet tussen komt , de mensen worden erop gewezen zowat dagelijks ,maar niks helpt ........ dat moet een reden hebben !

Als je dan langer luistert , en vaker , dan ontdek je patronen , er zijn dingen die deze mensen niet kunnen of willen horen ,de manier van boos worden , en dan tekent zich wat af ...ik ben een techneut .geen psycholoog,maar ik bespeur bij sommige sterk narcistische trekjes , wat Nanno PD2NK zegt , van verdraagzaamheid en John PA0ETE met respect , gaat het hier niet redden helaas, ik weet dat ze het uit hun hart menen . De ervaring leert dat een narcist achtige nooit verbetert, zijn eigen fouten niet ziet en niet wil zien ,en alles ontkent . het enige wat te doen is is hun hun "podium" ontnemen, dat is of je verwijdert ze van de repeater , of je zet de repeater af..... vrijwillig de repeater verlaten zal er niet bij zijn ,want ze zien niet wat ze fout doen ,dus is repeater af een serieuze optie .
Een voordeel is dat de repeaterontvangers in fases zijn af te schakelen .Wel tref je dan schuldloze mensen .Zo dwing je mensen weer "onbedoeld "luister amateur te worden , of dat dat een reclame voor de hobby is is twijfelachtig ( misschien ook al een verklaring voor meer luisteren dan zenden )

Niemand zal dat leuk vinden , echter het is noodzaak. Bedenk wel WAT je doet als er ontvangers uitgeschakeld worden , om vrouw en paard te noemen PA0LWZ Louise wordt gruwelijk te kort gedaan als dit in Nijmegen zou gebeuren ( zou je dan trots zijn ? besef je dan wel wat voor isolement je zo iemand oplegt ?)..

De ontvanger in Breda staat inmiddels 3 uur af ,, en dat was niet de enige keer vandaag .het geeft stof tot denken. Ik schakel mijn set af , ik laat mijn porto in de lader staan als ik zo met de logee hond ga wandelen .

iedereen behoort plezier te hebben aan zijn of haar hobby , iedereen behoort het faciliteren daarvan te respecteren , en te waarderen , respecteer je mede hobbyisten , bedenk dat er 13000 mede zend amateurs zijn , die even veel rechten in de ether hebben , hoeveel repeatertijd nemen is sociaal? mag je anderen beperkingen opleggen ?
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#25 Bericht door PA0HOP »

Goede morgen allen,

Wat m.i. het beste werkt is:

De mensen waar het over gaat COMPLEET negeren.

Dat betekent: géén enkele reactie geven!

73
Hans, PA0HOP

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#26 Bericht door PA0ETE »

PD0JSB schreef:¨ik soldeer beter dan ik schrijf !¨
Ik ben wel benieuwd hoe goed je soldeert hoor, want je schrijft echt beslist niet onaardig! :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#27 Bericht door PA3DAT »

PA0HOP schreef:De mensen waar het over gaat COMPLEET negeren.
Dat betekent: géén enkele reactie geven!
Dat werkt in ieder geval het beste met ongelicenseerden en knijpers. Want die vinden het juist leuk
en spannend wanneer je reageert. Zouden we dus allemaal moeten doen!!
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#28 Bericht door PF9ZX »

En men roept dit ook steeds op de repeater. Ook dit is een vorm van voeren. Helaas komt er steeds weer zo'n zak hooi die er weer over begint ............... en hoppa, het vuur laait weer op.

Het zijn ook regelmatig de vaste "bewoners" die er over beginnen. Direct of indirect.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#29 Bericht door PA1OKZ »

Prima discussie dit, meneer JSB heeft het in mijn optiek uitstekend verwoord. Op de achtergrond nemen wij (de stichting) momenteel verschillende maatregelen binnen onze mogelijkheden en gelukkig zijn er verschillende personen die serieus proberen te ondersteunen.

Het bijzondere is wel dat iedereen om de hete brij blijft heen draaien, veroorzakers (respectvol) aanspreken is het begin. Het liefste nog via email of wat dan ook...

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#30 Bericht door JO21VK60 »

Hallo,

Het zal i.i.g. jammer zijn als de repeater off-line gaat. Het is niet alleen de "piraten" maar ook de zendamateurs zelf die ooit de spuigaten uitloopt. Mensen die graag mee gaan in een discussie, mensen die graag een oude discussie willen aanhouden enz enz.

Het zal moeilijk en een hele opgave zijn om zoiets uit te sluiten.

Ik luister gemiddeld 14uur per dag naar NOS, het staat altijd wel aan op de achtergrond. Moet dan ook wel ook wel aangeven dat er ook hele leuke gesprekken zijn, ook zeer leerzame. Maar soms erger ik me ook aan de lange gesprekken, personen die denken dat de repeater van hun is, die denken mee te moeten helpen aan de handhaving en noem maar op.

Op een vrije dag heb ik zelfs bepaalde amateurs smorgen gehoord maar ook toen ik naar bed ging nog steeds op NOS actief was. Dit ergert vele amateurs en dan kan je tegen reacties verwachten.

Persoonlijk vindt ik het een heeeeeel mooi project dat zeker aan gehouden moet worden, het is een trots om een landelijke dekking te morgen hebben.

Al met al doe normaal, respecteer elkaar en bemoei je niet met andere, ben je het niet eens met iets zet je RTX dan uit of ga locaal werken.
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

Plaats reactie