Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Verbetering sfeer op PI2NOS

#1 Bericht door PA0ETE »

De bovenregionale repeaters PI3UTR en PI2NOS gaan binnenkort mogelijk uit de lucht
vanwege hoe het er geregeld op de repeaters aan toe gaat. Wat kunnen we doen om
de sfeer op deze repeaters te verbeteren?

Ter illustratie: de uitzending van de Daily Minutes op 18/8:

http://shorties.be/podcast/160818dm_zon ... lgever.mp3

Tekst van de bovenstaande uitzending:

Vandaag gaat de hele uitzending over de mogelijke verdwijning van de twee
landelijke bovenregionale repeaters.

Geen morse, geen SSTV alleen, een uitzending naar aanleiding van de binnengekomen mail
over de repeaters.

Ik krijg eigenlijk in hoofdzaak maar drie soorten van reacties

Enerzijds gelooft men niet dat de repeaters zomaar uitgeschakeld worden.

Verder is de ergernis groot over de gedragingen van sommige legale gebruikers die kennelijk
hun grenzen niet kennen, en die niet inzien dat je je op PI2NOS niet anders moet gedragen
dan in een woonkamer met een gezelschap aan goede bekenden.

Daarnaast is de ergernis ook groot over, wat kennelijk zo ervaren wordt, en ik zeg het maar
gewoon een vaste "kliek" aan mensen en ook bepaalde onderwerpen die je steeds maar hoort.

Over het ongeloof over het uitschakelen. Gevoelsmatig denk ik ook dat het zo'n vaart niet zal
lopen. Als je echter de feiten op een rijtje zet, dan ligt dat zeker anders.

Ik denk trouwens niet dat het de illegale geluiden die er ook op de repeater zijn, waar het team
zich het meest over ergert. Ik denk dat het misdragingen zijn door mensen die de repeater wel
mogen gebruiken die het meest een doorn in het oog zijn.

Er wordt al langer over het uitschakelen van de repeater gesproken. Ik herinner me een voor-
beeld van een regelmatige repeaterbezoeker die een keer in een opwelling een vrij krachtige
schokkende uitspraak deed. Ook toen stelde het repeaterteam al dat ze op het punt hadden
gestaan om de stekker eruit te trekken.

PI2NOS is ook in het verleden al eens uitgeschakeld. Dat was toen de belangrijkste mensen
van het huidige team het niet eens waren over antennehoogte en zendvermogen in de ATOF.
De repeater is toen, als ik het me goed herinner, bijna twee jaar uit de ether weggebleven.

Er is ook een recenter voorbeeld. Vorig jaar was er sprake van enkele Fusion-repeaters die
deels door het hobbyscoop-team beheerd werden of daar nauw mee verwant waren. Die
repeaters werden toen ook uitgeschakeld. De officiële lezing daarvan was dat Fusion in Neder-
land niet was toegestaan. Ik heb echter zelf al ruim drie jaar een ATOF voor een hotspot op
430,975 MHz die heel uidrukkelijk ook in Fusion mag werken. De toen uitgeschakelde Fusion-
repeaters zijn echter nog steeds niet in de ether teruggekeerd.

Denk dus niet dat het hobbyscoopteam zoiets toch wel niet zal doen.

[stilte]

Om op het veelvuldig en soms langdurig gebruik door een vaste groep personen terug te komen.
Wat ik hier vertel wil niet zeggen dat ik het zelf ook zo zie. Ik vind het zelf vaak niet vervelend
om naar te luisteren, ik vind het zelf wel gezellig, maar toch vind ik dat ik wel het standpunt
moet verwoorden van een behoorlijk grote groep van mensen die mij hierover mailt.

Behalve dat het voor een aantal mensen volgens deze mails lijkt alsof de repeater door een aantal
vaste bewoners bevolkt wordt, wat hen zelf ontmoedigt om van de repeater gebruik te maken is
er ook veel ergernis over gedragingen van vaak legale gebruikers van de repeater.

Ruzies worden genoemd, ongepast taalgebruik, alcoholgebruik, noem maar op.

Sommige van die reacties zijn echt boos, en er zijn ook redelijk wat mensen die schrijven niet
meer op de repeater te komen omdat dat ze met sommige gesprekken op de repeater die geregeld
plaatsvinden niet geassocieerd willen worden.

Ik ken zelf los van de binnengkomen reacties ook meerdere amateurs die vanwege de sfeer op de
repeater wegblijven.

Het is dus zeker niet zo dat er niets aan de hand is. De ergernis die uit de binnengekomen mails
spreekt is groot.

Toch is de situatie niet hopeloos. Ik denk ook dat veel van de zaken die misgaan ontstaan uit onwetend-
heid. Of omdat mensen het niet zo bedoelen. Ook zijn er redelijk wat mensen die PI2NOS nog uit de
eerdere periode kennen en die niet in voldoende mate beseffen hoe het repeatersysteem is gegroeid
en belangrijk is geworden.

Mensen die een jaar geleden op PI2NOS zaten zullen zich vast nog wel herinneren dat ondergetekende
ook geregeld een of twee uur achter elkaar op de repeater te vinden was. Dat wil zeggen op tijdstippen
dat er geen Daily Minutes uitgezonden werden.

Vanaf september 2015 ben ik zelf bewust mijn airtime op de repeater gaan verminderen. Het lukt
uiteraard niet altijd, en als het een uitzondering is, dan is dat denk ik ook niet erg, maar ik had
toen in gedachten dat ik de meeste keren niet meer dan 45 minuten achter elkaar op de repeater
in QSO moest zijn. Natuurlijk is zo'n lange aanwezigheid 's nachts als het rustig is een veel minder
groot probleem. Dat lukt uiteraard niet altijd. En rond de uitzendingen zit ik er niet alleen voor
mezelf maar ook voor de mensen die luisteren.

Ik denk nu dat bij een huidige drukte op de repeater je je zeker eens achter je oren moet krabben
als je op een dagdeel op de repeater constateert dat je in een tijdsbestek van 30 minuten meerdere
keren te horen bent geweest. Ik denk dat echt, als ik hoor hoe sommige repeatergebruikers in
mails zeggen dat ze zich uitgesloten voelen. Of zo ń gevoel nou terecht is of niet. Mensen voelen
het namelijk wel zo.

Zijn er voorbeelden waar het beter gaat?

Die zijn er zeker. Repeaters met een groot gebruik kennen altijd problemen. Je ziet dat ook in het
buitenland. In de VS is het niet alleen op repeaters, maar een groot deel van de serieuze amateurs
mijdt in een flink deel van de VS de 75 meterband, die loopt van ruwweg 3800 kHz tot 4 MHz, dus
net boven de 80 meterband vanwege de slechte sfeer, dronkenschap en scheldpartijen.

Er is op repeaters echter sprake vna een cultuur. En die cultuur kan een grote rol spelen bij het
voorkomen van repeaters. Zoiets bestaat juist niet uit het spelen van politie-agentje, maar de sfeer
op een repeater kan zo zijn dat je het wel uit je hoofd laat om je te misdragen. De goede gebruikers
van zo'n repeater pikken misdragingen niet en zeggen daar in zo'n vroeg stadium iets van dat dat
niet tot problemen leidt.

Een concreet voorbeeld was de repeater PI3AMF in mijn eigen woonplaats in de laatste jaren van het
bestaan. Dat was in die tijd een van de repeaters met een groot bereik, hoewel dat wel een stuk
kleiner was dan wat we nu gewend zijn. Natuurlijk waren er ook wel eens problemen, maar normaal
gesproken ging het er daar behoorlijk goed aan toe. Terwijl er helemaal niet zo ver bij PI3AMF
vandaan ook voorbeelden waren van repeaters waar dat niet het geval was. De mensen die over die
repeaters konden werken, die konden echter ook moeiteloos over PI3AMF werken.

Overigens was PI2NOS jarenlang ook zo'n repeater met een uitstekend bekend staand klimaat. In het
eerste jaar dat PI3UTR in de lucht kwam, had PI2NOS ook voor het eerst opnieuw een regionale status.
Beide repeaters waren toen nog niet bovenregionaal. In die periode was het PI3UTR die van die beide
repeaters een minder goede reputatie had dan het meer dan goed bekend staande PI2NOS.

Het kán dus wel.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#2 Bericht door elsinga »

John,

ik herken het geluid dat je laat horen, als in dat ik het eerder heb gehoord dat er minder positieve geluiden over het repeatergebruik op PI2NOS zijn.

Aan de andere kant ervaar ik het zelf lang niet zo als het geschetst wordt. Kan zeker zijn omdat ik er alleen 4x per week mobiel aanwezig ben, waarvan 2x op de heenreis tussen 5 en 6 's ochtends. Zo vroeg tref je eigenlijk altijd dezelfde mensen en is de sfeer prima. Men geeft elkaar ruimte, respecteert elkaar, niks aan de hand.

's Middags op de terugreis meld ik me minder vaak in, omdat het dan vaak wat drukker is. Niet raar, midden op de middag. Vaak heb ik weinig bij te dragen aan het onderwerp, dus is luisteren leuker (en nuttiger). En soms is het onderwerp voor mij niet interessant en dan gaat het volume van de set omlaag en van de radio iets omhoog. Dat is gewoon een keuze die je hebt. ;)

Maar goed, ook ik hoor wel eens een gesprek waar ik het mijne van denk. Of het nu langdradig, er geen inmeldruimte is is of dart men elkaar afvalt, dat maakt niet uit. Ook dan kies ik er vaak voor om me anders te vermaken. Tenzij ik al in het gesprek zit, maar dat gebeurt niet vaak op zo'n moment.

John, je vraagt hoe we samen dit probleem kunnen oppakken. Ik denk dat wijzen naar een ander hierbij niet helpt. Je kunt die ander meestal niet veranderen, tenminste niet zonder jezelf eerst te veranderen. nou ja, laten we het aanpassen aan de situatie noemen. :) Geeft een ander geen ruimte, geef die dan zelf. Is een ander minder prettig in het taalgebruik, hou het dan zelf netjes. Begint iemand te schelden, negeer het. Meldt jezelf desnoods uit en ga het uit de weg. Maar gooi vooral geen olie op het vuur, daar wordt de situatie zeker niet beter van.

Ik zou het heel jammer vinden dat zo'n mooi repeater experiment niet zou falen op de techniek, maar op de gebruikers. Kan niet de bedoeling zijn. Maar ook zendamateurs zijn mensen, met al hun goede en iets minder goede eigenschappen. En als iedereen zijn best doet om de goede eigenschappen bij zichzelf te cultiveren, dan gaat de ander hopelijk vanzelf mee in die richting.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#3 Bericht door PA0ETE »

Ik wil ook vooral aanzetten tot discussie. En tot nadenken. Ook kan het geen kwaad dingen te benoemen. Ik heb daarbij bewust ook een aantal dingen genoemd waar ik zelf niet als eerste aan zou denken, of waar ik soms niet eens echt achter sta, maar waar ik de afgelopen dagen wel veel over gemaild ben.

Het aandragen van ideeën die kunnen helpen is ook vooral de oproep die ik hier plaats. Het is zoals Nanno PD2NK zopas ook op de repeater zei: het sleutelwoord is verdraagzaamheid. Ik zeg zelf vaak respect. Daar komt het in grote lijnen wel op neer.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#4 Bericht door elsinga »

Klopt. Je hoeft het niet altijd eens te zijn, maar als je de ander zijn mening respecteert (of respecteert dat de ander een andere mening heeft) kom je al een heel eind. Dan kun je elkaar proberen te overtuigen, maar dat kan ook met respect. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ha die John,

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen.
Als je zoals ik heel lang niet actief bent geweest en je legt je oor nu te luisteren dan weet je soms niet wat je hoort. En dan heb ik het over het taalgebruik. ( is trouwens hier bij PI3NOV ook soms het geval ).

Waar ik wel in jouw stukje een beetje "kriegelig" van wordt is steeds maar weer dat gescherm van "binnen gekomen mails" etc. ( daar schermen de "bazen" van dit forum ook wel mee )
Daar heb ik niks aan………… Want ik kan niet controleren of dat wel zo is.
Het heeft iets van; "ja, zij zeggen…".

Maar als dit zo door gaat "uitschakelen die dingen"……………….
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#6 Bericht door PA0ETE »

De vraag is natuurlijk moet je voor een enkeling die dwarsligt, want het is nog altijd wel een kleine minderheid, dan zo'n heel systeem of zelfs meerdere repeaters maar afsluiten.

En wat doe je als dat klaar is dan met vergelijkbare uitwassen die er op bijv. 40 en 20 meter zijn? Want die zijn er ook. Moeten we die frequenties dan ook maar opheffen als amateurfrequentie? En wat als de goegemeente dan gaat zitten op een frequentie die dan nog wel legaal is? Of moet je dan maar alle spraakmode's verbieden omdat het probleem bij digitale tekstmode's en morse heel veel minder vaak voorkomt?

Het lijkt mij dat je een deel van die problemen nooit kunt oplossen (net zomin als je de piraterij op frequenties ook niet absoluut kunt uitbannen). Je kunt het mogelijk wel goed terugdringen, met name met goede voorlichting en ook door samen te werken met AT, zoals de hobbyscoop-groep overigens ook voorbeeldig doet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#7 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef:Ik wil ook vooral aanzetten tot discussie. En tot nadenken. Ook kan het geen kwaad dingen te benoemen. Ik heb daarbij bewust ook een aantal dingen genoemd waar ik zelf niet als eerste aan zou denken, of waar ik soms niet eens echt achter sta, maar waar ik de afgelopen dagen wel veel over gemaild ben.

Het aandragen van ideeën die kunnen helpen is ook vooral de oproep die ik hier plaats. Het is zoals Nanno PD2NK zopas ook op de repeater zei: het sleutelwoord is verdraagzaamheid. Ik zeg zelf vaak respect. Daar komt het in grote lijnen wel op neer.

Met verdraagzaamheid en/of respect alleen red je het niet!

Ik heb het in een eerdere draad ook aangegeven: De meeste mensen weten heel goed hoe men (anderen?) zich moet gedragen op een repeater. Alleen gaat er bij een aantal mensen af en toe een schakelaar in het hoofd in een andere stand en dan is men het (even) kwijt. Vandaar dat het nut van regels/richtlijnen ergens op een website in mijn ogen zeer beperkt is. Helaas blijkt de praktijk dat uit te wijzen, anders had dit draadje niet bestaan!

100% goed krijg je het op een ontmoetingsplaats nooit. We proberen al duizenden jaren de "ideale" maatschappij te bouwen, en dat is tot nu toe ook niet gelukt. We zullen moeten leven met in onze ogen ongewenst gedrag van repeatergebruikers.

Waar stoor ik mij het meeste aan:
Het punt waar ik mij het meeste aan stoor, is het inefficiente taalgebruik van diverse mensen. We moeten het kanaal met velen delen, en dan is informatiedichtheid van belang. Er worden regelmatig 1000 woorden gebruikt voor iets wat je ook in 50 woorden kunt zeggen. Het grenst af en toe aan in zich zelf praten. Er wordt in mijn ogen ook te lang over onderwerpen gesproken waarbij ik mij voor kan stellen dat anderen zich bezwaard voelen om zich in te melden.

Andere zaken:
Als mensen kommentaar leveren op procedures of etikette, worden deze veelal weggezet als zeikerds of bandpolitie. Het is mij ook overkomen, gewoon door het vragen van een callsign. Zeker de laatste tijd ben ik niet meer zo actief op de repeaters, dus onthoud ik niet alle roepnamen.

Als er iemand met een ietwat zwak signaal, of zachte modulatie binnenkomt, wordt de betreffende persoon ook regelmatig ontmoedigd. Dit doet de amateurgemeenschap geen goed. Tegen het eind van de morgen kwam er bijvoorbeeld even een fietsmobiel binnen op PI2NOS, en die werd praktisch gezien van de band gestuurd (gelukkig werd daar door anderen wel wat van gezegd), alleen de persoon die het deed was niet meer QRV.

Piraten
Piraten zijn niet het grootste probleem (in mijn beleving). Het valt mij op dat als de sfeer achteruitgaat, juist de piraten (dat kunnen ook geregistreerde amateurs zijn) van zich laten horen. In mijn beleving is inmiddels de activiteit van piraten een maat voor de sfeer die daar aan vooraf ging (ze zijn dus niet het probleem, maar een gevolg).

Hoe krijgen we het beter?
Omdat je slechts een klein aantal mensen nodig hebt om de sfeer zodanig te maken dat mensen het niet meer leuk vinden, is dit een lastig punt. Dit wordt versterkt doordat handhaving ontbreekt.

Meer gespekscapaciteit (lees meer nationale repeaters) vermindert de problemen, maar willen we dat, en kan dat ook bezien vanuit spectrummanagement?

Moeten we naar een soort van AIS verplichting (digitale ID in je apparatuur), eventueel via los kastje voor de microfoon zodat oudere apparatuur bruikbaar blijft? Zo ja, wie gaat er dan als "bandpolitie" optreden? Als AT dit moet/gaat doen, moet onze bijdrage waarschijnlijk omhoog. Vanwege de te verwachten kosten en hoe meer verplichtingen, hoe minder experimenteren, zou ik hier niet blij mee zijn.

Repeater tijdelijk uit.
Gezien dat de repeater nog steeds in een behoefte voorziet (zie het aantal gebruikers), nemen de gebruikers de nadelen voor lief. Als het echt de spuigaten uitloopt (denk aan bedreigingen, scheldpartijen), is alleen al voor het imago van het zendamateurisme tijdelijk uitzetten wellicht een optie.

Wie gaat het doen? Als het door steeds één bekend persoon gedaan wordt, krijg je wellicht ongewenste ontmoetingen tussen stenen en ramen, of erger. Wellicht is een niet naar een persoon herleidbare vooraankondiging voorzien met verwijzing naar website met de regels een optie. Geen gevolg, dan repeater uit, zonder dat iemand zich bekend maakt. Hier zitten ook haken een ogen aan, maar wellicht heeft het toch meer voor- dan nadelen voor de gebruikers. Voor een repeaterteeam is dit een extra werklast, vanwege dat er wellicht ook een klachtensysteem moet komen, want was het wel terecht dat de repeater tijdelijk uitgeschakeld werd? Wie wil er met dit extra werk nog een repeater systeem in de lucht houden? Hoe dit juridisch ligt, weet ik niet.

In discussie gaan met de betreffende personen (zoals nu af en toe gebeurt).
Dit werkt alleen bij mensen die zich niet van hun gedrag bewust zijn en waarbij het hersenschakelaartje nog in de goede stand staat. Als het schakelaartje omklapt (en mensen niet meer voor rede vatbaar zijn), wordt in diverse landen de stun gun (merknaam taser) gebruikt. Ik vrees dat in geval van een repeater dit overeenkomt met tijdelijk uitzetten. Helaas hebben anderen daar dan ook last van.

Even kort door de bocht:
We zullen er mee moeten leven. Dat "er" houdt op als er geen mensen meer te vinden zijn die het systeeem van nationale repeaters in de lucht willen houden. De kans daarop neemt wellicht toe doordat op een gegeven moment het experimentele (ik bedoel niet het sociale experiment) minder wordt en er meer sprake zal zijn van beheer. De uitkomst van het sociale experiment kennen we inmiddels.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#8 Bericht door PE2AAB »

Het blijkt dat PI2NOS niet alleen een technisch maar ook een sociaal experiment is. Het gros gaat prima om met landelijke broadcast mogelijkheid; een aantal individuen krijgt het niet voor elkaar zijn/haar gedrag aan te passen aan de fatsoensnormen.

Het zou doodzonde zijn als al dat werk van de vele Hobbyscoop boys voor niets zou zijn geweest.

Het wordt al vaker gemeld maar de sleutel is en blijft; verdraagzaamheid.

Helaas gebeurd het overal; de samenleving verhuftert, ook in de ether.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#9 Bericht door PA0ETE »

Ik denk niet dat het iets van nu alleen is. Het kwam in Nederland ook al in de jaren 70 voor. En het vindt in andere landen vaak ook op grote schaal plaats. Dit soort problemen zijn bijv. met name in het Verenigd Koninkrijk behoorlijk groot, speciaal in het zuiden.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#10 Bericht door PE9DX »

Ik ga nu eens een vergelijking maken tussen twee repeatersystemen met een groot bereik NOS en NON.
Het geschetste gedrag kom je niet tegen op NON, waarom dan wel op NOS?
Het is zelfs zo dat de NON repeater niet eens 24/7 per dag activiteit kent, nu heeft deze repeater een kleiner bereik, maar ook het gedeelte van Nederland waar dit systeem bereik heeft speelt denk ik mee.

Het heeft waarschijnlijk alles te maken met de gebektheid van de Westerling zoals wij Noordelingen dat noemen. Westerlingen horen zichzelf graag praten en gebruiken 1000 woorden daar waar ook 50 genoeg zou zijn geweest. (ook al in een reactie benoemt)
Er is duidelijk een club mensen op NOS aanwezig die daar bijna de hele dag rondhangt en op alles wat er maar ten tafel komt gaat reageren. Dat weerhoudt ander ervan om ook maar überhaupt op deze repeater actief te worden. Als zendamateur hebben we gekozen voor een hobby om ons te verdiepen in de materie wat hiermee te maken heeft, waarom dan ook niet alleen maar qso's voeren wat betrekking heeft over onze hobby? Alle andere onderwerpen zou men moeten mijden. Maar daar heb je het probleem al heel veel vaste paalgebruikers hebben absoluut geen stof om over de hobby te praten, omdat deze mensen gewoon niks aan de hobby doen, behalve qrv zijn op NOS. En dan heb je de groep mensen die wel over de hobby praten maar dat direct tot vervelends toe van anderen dag in dag uit doen over dezelfde onderwerpen. En dit bijna op vaste tijdstippen en ook direct voor uren bij tijd en wijle. Stel je voor dat ik daar tussen door roep naar iemand anders en die persoon meldt zich en ik begin met die persoon een uitgebreid qso en laat de anderen niet meer aan het woord? Denk dat de hel los zal breken.

Het is natuurlijk ook wel heel eenvoudig geworden in bepaalde delen van het land om tegenwoordig over het NOS systeem heen te komen. Als ik het aantal ontvangers zie welke in het midden en westen van ons land staan vindt ik dat overdreven. Je geeft de mensen ook de mogelijkheid om waar men ook maar is over NOS heen te komen. Soms met minimale middelen! Kijk eens een dag naar het kaartje, als ik dan zie dat sommige mensen die mobiel zijn via 4-6 ontvangers worden ontvangen dan zeg ik is het hele systeem niet teveel doorgeschoten in dat gedeelte van Nederland?

Ontneem je de mensen de mogelijkheid om zo eenvoudig over het systeem heen te komen dan zal het gebruik en de populariteit van NOS afnemen. Is dat erg? Ik denk van niet. Er is met dit systeem totaal geen uitdaging meer om je station te verbeteren zodat je een qso met derden kunt voeren. Misschien moet er dus eens worden nagedacht over het verminderen van ontvangers in plaats van het steeds maar vermeerderen.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#11 Bericht door pa1bvm »

allereerst ... ik ben geen repeater gebruiker ...
Ik vraag mij af of het uitzetten van repeaters een extra negatieve invloed zou hebben op het stoorgedrag in de rest van de twee-meterband .

nu werkt zo een repeater als een soort magneet voor positieve .. maar helaas ook negatieve " testjes"
Het " normale stoorgedrag " op de twee-meterband neemt de laatste tijd wel weer toe .. we vinden het blijkbaar nog steeds leuk om elkaar te plagen ..
- qso's in de bakenband maken
- Meteor scatter qso's verprutsen door extra piepjes en draaggolven
- locale QSO's maken in de EME band ..tijdes het EU- Maan window ..

geen calls natuurlijk ..

dus ja ..hou de repeaters "open" dat scheelt gerommel in de rest van de band :lol: :lol: :lol:
( voor de oplettende lezertjes ...er staan smilies achter hoor !! )

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#12 Bericht door ON5ZZ »

Heb nog maar een paar qso's gemaakt op de NOS.Wat me wel opvalt is dat UTR veel rustiger is dan NOS, UTR zou oplossing kunnen zijn om qsy te maken en zo NOS te ontlasten.In Belgie hadden we vroeger ook een aantal repeaters waar het goed misging.Meestal zijn dat repeaters met een groot bereik, in de VS Los Angeles meer bepaald is er zelfs een "free speech" repeater waar alles kan en mag, je kan deze online beluisteren (gewoon 435 repeater googelen).Kan men niet tijdelijk een aantal ontvangers van op afstand uitschakelen bij ernstige verstoringen?In elk geval, ik blijf het een mooi project vinden waar we in ON land enkel maar kunnen van dromen....
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#13 Bericht door PA1WBU »

PE2AAB schreef:Het blijkt dat PI2NOS niet alleen een technisch maar ook een sociaal experiment is. Het gros gaat prima om met landelijke broadcast mogelijkheid; een aantal individuen krijgt het niet voor elkaar zijn/haar gedrag aan te passen aan de fatsoensnormen.

Het zou doodzonde zijn als al dat werk van de vele Hobbyscoop boys voor niets zou zijn geweest.

Het wordt al vaker gemeld maar de sleutel is en blijft; verdraagzaamheid.

Helaas gebeurd het overal; de samenleving verhuftert, ook in de ether.
Zo heb ik het zelf ook onlangs tegen Randy PH4X verwoord toen hij bij mij een antenne kwam ophalen: prachtige techniek, prachtig technisch experiment. Maar als sociaal experiment helaas (!) een mislukking. Dat stemt droevig.

Wilko

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#14 Bericht door PA1OKZ »

Is het eenieder al opgevallen hoe geordend en positief het er de afgelopen dagen aan toegaat op PI2NOS? Het wekt de indruk dat het artikel op Hobbyscoop en de DM van John klaarblijkelijk een impact hebben op de goegemeenschap. Nu is de vraag: hoe houden we dit vast?

In ieder geval komen telkens dezelfde ingredienten naar boven drijven die men belangrijk vindt, ook in deze thread: Verdraagzaamheid en respect; Voldoende ruimte geven voor anderen; Gematigd taalgebruik en duidelijke, inhoudelijke QSO's zonder eindeloos lange herhalingen.

Er was aardig wat commentaar op de "spelregels" die repeaterbeheerders aan hun repeaters knopen. Laat bovenstaande punten nu precies overeenkomen met de "spelregels" die repeaterbeheerders hanteren.

Zie: https://www.hobbyscoop.nl/wiki/spelregels/ en http://repeater.nl/gedragslijn/

Commentaar of niet, doe er allen je voordeel mee en lees het eens door. Het is niet zo gek als het (voor sommigen) lijkt.

73,

Mischa, PA1OKZ

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#15 Bericht door PA1OKZ »

elsinga schreef: Aan de andere kant ervaar ik het zelf lang niet zo als het geschetst wordt. Kan zeker zijn omdat ik er alleen 4x per week mobiel aanwezig ben, waarvan 2x op de heenreis tussen 5 en 6 's ochtends. Zo vroeg tref je eigenlijk altijd dezelfde mensen en is de sfeer prima. Men geeft elkaar ruimte, respecteert elkaar, niks aan de hand.
Dat klopt als een bus Robert. In de (vroege) ochtend verloopt de communicatie werkelijk fantastisch. Het is vlot, heeft inhoud, is geordend, nooit tussendoor geblaat, nooit misverstanden; eigenlijk precies zoals je eigenlijk hoopt en staat in groot contrast tot verschillende andere QSO's die soms te horen zijn. Het schetst het duidelijke plaatje dat het sterker vasthouden aan gebruiken (Operating Practise genoemd) de communicatie ontzettend ten goede komt.
elsinga schreef: Maar goed, ook ik hoor wel eens een gesprek waar ik het mijne van denk. Of het nu langdradig, er geen inmeldruimte is is of dart men elkaar afvalt, dat maakt niet uit. Ook dan kies ik er vaak voor om me anders te vermaken. Tenzij ik al in het gesprek zit, maar dat gebeurt niet vaak op zo'n moment.
Heel vaak komt de opmerking voorbij (mode uitdrukking):"als het me niet bevalt dan zet ik gewoon die knop om". Okee, je hoeft niet alles interessant te vinden maar er is een fundamenteel verschil tussen je ergeren aan de wijze waarop het er soms aan toegaat of gewoon iets horen wat je niet interesseert. Als iedereen de knop omdraait omdat er ongewenst gedrag of uiterst primitieve QSO's plaatsvinden dan is het een kwestie van tijd voordat de Nederlandse repeaters (het onderwerp is immers veel breder dan NOS of UTR) beheerst worden door personen die niet beter weten (omdat ze het verschil niet kennen). Nee je hoeft elkaar niet terecht te wijzen maar het leveren van opbouwende kritiek moet echt wel kunnen. Als we elkaar er niet eens meer van bewust kunnen maken dat er zaken niet soepel verlopen dan is het einde zoek. Een primair probleem is dat sommige gebruikers zich niet bewust zijn van zichzelf, een beetje hulp mag best. Hulp klinkt al heel anders dan terechtwijzen...
elsinga schreef: Ik zou het heel jammer vinden dat zo'n mooi repeater experiment niet zou falen op de techniek, maar op de gebruikers. Kan niet de bedoeling zijn. Maar ook zendamateurs zijn mensen, met al hun goede en iets minder goede eigenschappen. En als iedereen zijn best doet om de goede eigenschappen bij zichzelf te cultiveren, dan gaat de ander hopelijk vanzelf mee in die richting.
Vooropgesteld: het hoeft echt niet perfect, een leuk QSO kan best wat minder geordend zijn soms. Indien mocht blijken dat radiozendamateurs (en zelfs niet geregistreerden) niet in staat zijn om het medium wat hun belangeloos beschikbaar gesteld wordt op een fatsoenlijke en respectvolle manier te gebruiken, dan komt er een moment dat het echt stopt. Het is een absolute bewuste keuze van Stichting Scoop Hobbyfonds om de radio amateurhobby te bevorderen. Als blijkt dat één van onze experimenten afbreuk doet aan de hobby, ookal is dit door hufterig gedrag van derden, dan zal zo'n experiment stoppen als blijkt dat we dit niet kunnen keren.

De impact van de berichtgeving van afgelopen dagen lijkt er te zijn. Misschien zijn we wel naief, maar we hebben goede hoop dat iedereen op een positieve manier omgaat met de Nederlandse repeaters, of het nu PI2NOS, PI3UTR, DMR of een regionale/lokale repeater betreft...

73,

Mischa, PA1OKZ

Plaats reactie