Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#166 Bericht door PA1PDB »

sottezero schreef:Misschien is NON expres 'regiogebonden' zodat ze geen problemen krijgen met AT en vergunningen enzo....
Ik wist niet beter dan dat er helemaal geen (lokale) repeater meer was in het (Noord-)Oosten en Zuiden.

Misschien mijn frequentielijst op de porto's en mobilo's eens updaten.. (pfff.. iets voor een regenachtige dag met veel onweer) :roll:
Er zijn en waren mogelijkheden voor uitbreiding maar er is bewust voor gekozen het zo te laten (gelukkig).

Ik gebruik NON (mobiel) waar ik van vind het ook voor bedoeld is dagelijks met plezier.
Echter ondanks het grote bereik is hoor je meestal dezelfde kleine groep Call's voorbij komen :(
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#167 Bericht door pb1a »

PA1PDB schreef:
sottezero schreef:Misschien is NON expres 'regiogebonden' zodat ze geen problemen krijgen met AT en vergunningen enzo....
Ik wist niet beter dan dat er helemaal geen (lokale) repeater meer was in het (Noord-)Oosten en Zuiden.

Misschien mijn frequentielijst op de porto's en mobilo's eens updaten.. (pfff.. iets voor een regenachtige dag met veel onweer) :roll:
Er zijn en waren mogelijkheden voor uitbreiding maar er is bewust voor gekozen het zo te laten (gelukkig).

Ik gebruik NON (mobiel) waar ik van vind het ook voor bedoeld is dagelijks met plezier.
Echter ondanks het grote bereik is hoor je meestal dezelfde kleine groep Call's voorbij komen :(

Ja dat is en was een hele goeie keuze. Complimenten.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#168 Bericht door on4ged »

PA2RU schreef:Deze thread bestaat nu inmiddels al uit 10 pagina's..
Om een lang verhaal kort te houden : ons land is kennelijk nog niet klaar voor een repeater van dit kaliber..
Ik denk niet dat een land er klaar kan of moet voor zijn. De techniek bestaat en hij werkt blijkbaar goed, maar het zijn de gebruikers die er klaar moeten voor zijn, en daar blijkt het schoentje op PI2NOS precies te wringen.
Ik heb de laatste dagen ('s avonds vrij laat) een paar maal op het relais uitgeluisterd, en ik moet zeggen dat ik erg verwonderd was van wat ik daar allemaal te horen kreeg. Een echte radioamateur onwaardig. De piraat werd met de reglementeringen om de oren geslagen, maar de amateur zelf had blijkbaar niet door dat wat hij allemaal uitkraamde (politiek, godsdienst, racisme, beledigingen,scheldpartijen, etc.) wettelijk ook niet toegelaten is. Enig fatsoen in het gesprek was heel ver te zoeken. Toegegeven, het voeren van een deftig gesprek werd door een storende piraat wel moeilijker gemaakt, maar de wijze waarop sommigen erop reageerden was soms nog irritanter. Als je dan merkt (hoort) dat bepaalde amateurs zich superieur voelen omdat ze een licentie hebben, dan is er van die superioriteit in hun woorden niet veel meer te merken. Echt bedroevend was het hoorspel. Van enkele onder hen heb ik hun namen genoteerd en zal ze zeker onthouden, met hen zal ik zeker niet in QSO treden.
In de tijd dat de CB nog illegaal was (ja ik was ook ooit illegaal aan het zenden) werd er deftiger omgegaan op de frequentie dan wat ik de laatste dagen allemaal hoorde op PI2NOS. Ik vertel mijn vrienden soms van het goede en positieve van het radioamateurschap en mijn (eerder beperkte) activiteit als OM, maar dan hoop ik dat ze de gesprekken van deze repeater nooit moeten horen. Van schaamte zou ik tot in het middelpunt van de aarde zinken.

Hopelijk worden die piraten snel gevat, maar eveneens hoop ik dat de betreffende OM's, op zen minst, streng terecht gewezen worden. Zij mogen ons niet langer te schande maken.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#169 Bericht door SWL nl 5321 »

ON1BYN schreef:
PA2RU schreef:Deze thread bestaat nu inmiddels al uit 10 pagina's..
Om een lang verhaal kort te houden : ons land is kennelijk nog niet klaar voor een repeater van dit kaliber..
Ik denk niet dat een land er klaar kan of moet voor zijn. De techniek bestaat en hij werkt blijkbaar goed, maar het zijn de gebruikers die er klaar moeten voor zijn, en daar blijkt het schoentje op PI2NOS precies te wringen.
Ik heb de laatste dagen ('s avonds vrij laat) een paar maal op het relais uitgeluisterd, en ik moet zeggen dat ik erg verwonderd was van wat ik daar allemaal te horen kreeg. Een echte radioamateur onwaardig. De piraat werd met de reglementeringen om de oren geslagen, maar de amateur zelf had blijkbaar niet door dat wat hij allemaal uitkraamde (politiek, godsdienst, racisme, beledigingen,scheldpartijen, etc.) wettelijk ook niet toegelaten is. Enig fatsoen in het gesprek was heel ver te zoeken. Toegegeven, het voeren van een deftig gesprek werd door een storende piraat wel moeilijker gemaakt, maar de wijze waarop sommigen erop reageerden was soms nog irritanter. Als je dan merkt (hoort) dat bepaalde amateurs zich superieur voelen omdat ze een licentie hebben, dan is er van die superioriteit in hun woorden niet veel meer te merken. Echt bedroevend was het hoorspel. Van enkele onder hen heb ik hun namen genoteerd en zal ze zeker onthouden, met hen zal ik zeker niet in QSO treden.
In de tijd dat de CB nog illegaal was (ja ik was ook ooit illegaal aan het zenden) werd er deftiger omgegaan op de frequentie dan wat ik de laatste dagen allemaal hoorde op PI2NOS. Ik vertel mijn vrienden soms van het goede en positieve van het radioamateurschap en mijn (eerder beperkte) activiteit als OM, maar dan hoop ik dat ze de gesprekken van deze repeater nooit moeten horen. Van schaamte zou ik tot in het middelpunt van de aarde zinken.

Hopelijk worden die piraten snel gevat, maar eveneens hoop ik dat de betreffende OM's, op zen minst, streng terecht gewezen worden. Zij mogen ons niet langer te schande maken.
Günter,

ZO, die komt binnen.......
Hulde voor deze mening.
Een openbaring over het wel en wee op deze super praatpaal.

73

Robert
SWL
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#170 Bericht door PA2RU »

@ON1BYN

De repeater werkt inderdaad heel goed , alleen is hij een voedingsbodem voor zeer misselijk gedrag van zijn ( al dan niet met een registratie ) gebruikers..
Deze groep staat graag in de schijnwerper : zet die uit en dan is het afgelopen met de 'pret'.
73 René PA2RU

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#171 Bericht door SWL nl 5321 »

PA2RU schreef:@ON1BYN

De repeater werkt inderdaad heel goed , alleen is hij een voedingsbodem voor zeer misselijk gedrag van zijn ( al dan niet met een registratie ) gebruikers..
Deze groep staat graag in de schijnwerper : zet die uit en dan is het afgelopen met de 'pret'.
Rene,

Het valt mij op dat de Topic-starter zich niet meer laat lezen of horen behoudens de wekelijkse info van 'de spiegel'
Redactioneel is er ook weinig respons om eens de hoofden bij elkaar de steken en een plan de campagne te maken om het onkruid te bestrijden.
Ik praat niet over te verdelgen.
Het kantelpunt zal ver in de toekomst liggen............

Een prettige avond en veel plezier met de hobby,

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#172 Bericht door PA2RU »

Kennelijk omdat het eea tegen het zere been van de topicstarter is :mrgreen:
73 René PA2RU

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#173 Bericht door sottezero »

Gelukkig mogen we discussieren, zolang het maar netjes blijft en hoeven we niet dezelfde mening te zijn bij de start en ook niet aan het eind :wink:

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#174 Bericht door andreph5c »

Gemiddelde randstedelijke ham repeater operator, http://www.destentor.nl/lelystad/lantaa ... ~a4bd80bc/
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#175 Bericht door Radioot »

Ellie Lust legt het nog een keer uit:

Afbeelding

Waar het om gaat, is dat er ether-discipline is.

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#176 Bericht door 0000 »

Valt me op na enkele jaren afwezig te zijn met zendamateurisme dat er best wel veel 'geouwehoer' op de landelijke repeater is.
Mag wel op z'n tijd maar enkelen (gelicenceerden) blijven maar doordraven over allerlei onzinnigheid.
oa bootavonturen, 2 vrouwen aan boord, vieze ouwe mannetjespraat, blabla praatgroepjes etc.

Dit heeft toch totaal niets te maken met techniek, experimenteel radio onderzoek?

Zal er maar aan moeten wennen want dit is de norm, geloof ik :|
qrz.c/db/PA5E

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#177 Bericht door DK1NL »

Tsja Peter, je hebt wel gelijk.

Ik denk dat de beheerders gewoon een soort regelement moeten opstellen met de gedragsregels voor deze repeater, een soort gespreksdiscipline dus.

Indien je niet van plan bent je hieraan te houden moet je geen gebruik maken van PI2NOS.

De beheerders hebben m.i. dit recht omdat zij hun geld en energie in dit project hebben gestoken en tevens machtigingshouder zijn van PI2NOS.
Als machtigingshouder ben je ook verantwoordelijk voor het gebruik van de zender.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#178 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA5E schreef:Valt me op na enkele jaren afwezig te zijn met zendamateurisme dat er best wel veel 'geouwehoer' op de landelijke repeater is.
Mag wel op z'n tijd maar enkelen (gelicenceerden) blijven maar doordraven over allerlei onzinnigheid.
oa bootavonturen, 2 vrouwen aan boord, vieze ouwe mannetjespraat, blabla praatgroepjes etc.

Dit heeft toch totaal niets te maken met techniek, experimenteel radio onderzoek?

Zal er maar aan moeten wennen want dit is de norm, geloof ik :|




Ik heb dezelfde ervaring. Na 25 jaar wist ik niet wat me overkwam. En ja, zo'n landelijke repeater is een leuk experiment, maar tegelijkertijd zijn de "uitwassen" de tol van de vooruitgang, zullen we maar zeggen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#179 Bericht door -Verwijderd account »

https://www.hamnieuws.nl/darc-maakt-zic ... mment-8983

Bovenstaand comment is in mijn beleving een directe aanval op radio-amateurs die een novice registratie hebben...
Dat zo'n comment probleemloos door de moderatie heen komt, verbaasd mij.


Charles - PE2CH

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#180 Bericht door DK1NL »

PE2CH schreef:https://www.hamnieuws.nl/darc-maakt-zic ... mment-8983

Bovenstaand comment is in mijn beleving een directe aanval op radio-amateurs die een novice registratie hebben...
Dat zo'n comment probleemloos door de moderatie heen komt, verbaasd mij.


Charles - PE2CH
Lekker makkelijk, commentaar geven zonder call te vermelden :(
Hoogstwaarschijnlijk heeft deze persoon zelf geen licentie!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Plaats reactie