Vraag over repeatergebruik.

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Vraag over repeatergebruik.

#16 Bericht door ON5ZZ »

PD1EJO schreef:
PD9WM schreef:Bij deze wil ik iedereen en met name PE1PQX bedanken voor zijn antwoord en de korte qso via PI3TWE. Inderdaad met de gebruikelijke 77hz tone dient met ook de 1750HZ toon te gebruiken. Dit geld ook voor PI3ZOD. PI3VHP kan ik nog steeds niet werken helaas.

73`
William
De meest up to date versie van de VHF en UHF repeaters in Nederland staat volgens mij hier:

http://www.hamnieuws.nl/repeaters/vhf-r ... s-144-mhz/
http://www.hamnieuws.nl/repeaters/uhf-r ... s-430-mhz/

Maar misschien helpt het ook je eens te wagen aan de nationale praatpaal PI2NOS alwaar heel Nederland uithangt van vroeg in de ochtend tot in diep nachtelijke uren met onvoorspelbare mentale staat. Het werd recentelijk een sociaal experiment genoemd in de daily minutes.
Niet alleen heel Nederland maar ook Belgen hangen daar soms uit.Ook al enkele qso's over gemaakt, leuke repeater en toffe collega's zendamateurs.
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Vraag over repeatergebruik.

#17 Bericht door pe1br »

PI3TWE

PI3TWE zendt uit op 145.600 MHz en gebruikt een CTCSS-frequentie van 77.0 Hz. Om het relais te openen is een 1750 Hz toon nodig, of DTMF-code 0 (nul).

Alleen CTCSS is niet voldoende, al kan de sub-audio wel gebruikt worden, om de gevoeligheid van de ontvanger te vergroten.
Het relaisstation PI3TWE is opgesteld op de watertoren in Eibergen (JO32HC).
http://www.twentserelaisstations.nl/?page_id=14

CTCSS is dus niet perse nodig maar het vergroot de gevoeligheid van de ontvanger.
1750 Hz of DTMF 0 is wel verplicht voor het openen van de repeater.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vraag over repeatergebruik.

#18 Bericht door PA1EJO »

pe1br schreef:
PI3TWE

PI3TWE zendt uit op 145.600 MHz en gebruikt een CTCSS-frequentie van 77.0 Hz. Om het relais te openen is een 1750 Hz toon nodig, of DTMF-code 0 (nul).

Alleen CTCSS is niet voldoende, al kan de sub-audio wel gebruikt worden, om de gevoeligheid van de ontvanger te vergroten.
Het relaisstation PI3TWE is opgesteld op de watertoren in Eibergen (JO32HC).
http://www.twentserelaisstations.nl/?page_id=14

CTCSS is dus niet perse nodig maar het vergroot de gevoeligheid van de ontvanger.
1750 Hz of DTMF 0 is wel verplicht voor het openen van de repeater.
Als ik dat ooit aan de praat zou moeten krijgen moet ik iets gaan zoeken wat DTMF toontjes uitstuurt, geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Misschien mijn telefoon een DTMF 0 laten sturen door de handmike? Het openen van de repeater wordt dan door de operator eenmalig gedaan? Is dat de bedoeling.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Vraag over repeatergebruik.

#19 Bericht door pe1br »

pe1br schreef:
PD1EJO schreef: Als ik dat ooit aan de praat zou moeten krijgen moet ik iets gaan zoeken wat DTMF toontjes uitstuurt, geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Misschien mijn telefoon een DTMF 0 laten sturen door de handmike? Het openen van de repeater wordt dan door de operator eenmalig gedaan? Is dat de bedoeling.
Ja bijvoorbeeld.
Je kunt 1750 Hz ook gewoon fluiten in de microfoon.
Fluit van hoog naar laag langs de zijkant van de microfoon (zodat je niet in de mic blaast) en na een beetje oefenen zul je zien dat de repeater open gaat.
Als de prepeater eenmaal open is heb je geen toon meer nodig en kun je gewoon een QSO voeren.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Vraag over repeatergebruik.

#20 Bericht door PA1OKZ »

DutchDuke schreef:Is het zo erg gesteld met PI2NOS dat er geen stream meer van de maken is? M.a.w. de online streams van NOS en Utrecht liggen plat. Jammer, want ik luisterde er wel eens naar in het buitenland.
De streams doen het prima.

Plaats reactie