Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur

-Verwijderd account

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#62 Bericht door -Verwijderd account »

pe1hzg schreef:Als aanvulling / achtergrond, hoe werkt dit eigenlijk?

Een modulatieversterker voor FM bestaat uit 4 delen:
voorversterker - clipper - lowpass/versterking - modulator

De voorversterker versterkt het microfoonsignaal.

Wordt er te hard gesproken (of teveel versterking) dan loopt het signaal vast in de clipper. In de pieken gebeurt dat vrijwel altijd, hoe dan ook, de clipper bepaalt de MAXIMALE hoeveelheid signaal dat uiteindelijk naar de modulator gaat.

Na de clipper volgt een stuk lowpass (om de harmonischen van het clippen te filteren), en gaat het signaal uiteindelijk naar de modulator.

Er zitten twee regelaars in het circuit: in de voorversterker, en tussen lowpass en de modulator.
Dan heb ik een vraag over dit onderwerp.
Veel hedendaagse transceivers kennen in FM-mode een stand "Narrow" en een stand "Wide". Een veelgehoorde klacht is dat je amper te verstaan bent als je de stand "Narrow" ingesteld hebt.
Dan vraag ik me af wat de toegevoegde waarde hiervan is en daarnaast wat er feitelijk gebeurd na die keuze voor "Narrow" of "Wide".

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#63 Bericht door PA0LMD »

Narrow versus wide ;

Voorbeeld Yaesu :

In wide beperkt de limiter de zwaai tot 4,5 kHz, in narrow tot 2,25 kHz.
Narrow resulteert dan aan de ontvangende in 50% minder audio volume t.o.v. wide.
De ontvanger moet dus ook in de stand narrow staan ( indien mogelijk) en dan nog is het de vraag of er in de betreffende set meer audio versterking is in narrow t.o.v. wide.
Meten is (z)weten

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#64 Bericht door PA1OKZ »

En toen werd het opeens toch een leuk onderwerp:-)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#65 Bericht door PE7EB »

Het voorbeeld wat Leo noemt, is ook goed te merken als je met bijvoorbeeld een SEM-35 of RT-3600/4600 in FM een verbinding maakt met een amateur die "normale" amateurapparatuur gebruikt :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#66 Bericht door pa1bvm »

ergens ben ik wel blij dat ik alleen gebruik maak van een slechte reflector en nooit een op een repeater iets roep (ik heb die speciale toontjes niet )
ook zou ik niet weten of ik wel verstaanbaar ben in FM ...
dat zit toch allemaal ver boven de 144.400 ... dat zit dan vast buiten mijn bandfilter ... dus daar hoor ik niet zo erg veel ..

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#67 Bericht door on7wp »

voor PE1HZG

de setting "FMmic gain" bij de yaesu heeft eigenlijk een foutieve benaming. Wat je echt regelt is de output na de clipper, in zoverre er een clipper is. Dus eigenlijk regel je met deze setting de deviatie. De clipper is er wel degelijk, maar noemt dan bij yaesu "compressor:, wat dan ook weer niet de juiste benaming is als je ziet wat er echt in het schema zit, een opamp die clipt tegen zijn voedingsspanning.

De stand 20 die ik aanbeveel is van toepassing voor een piekdeviatie van 3 kHz in een kanaal raster van 12,5 kHz. Dus voor een IARU conforme repeater.

Heb je in SSB de zender IMD gemeten bij setting 50 ? Je gaat schrikken...

Deviatie in FM bij 50 als yaesu setting is alvast rond de 5 kHz. Veel te veel voor een repeater als ON0TB of ON0AN die wel IARU conform zijn.

Zoals eerder uit deze thread is naar voren gekomen is PI2NOS geen 12,5 kHz repeater maar een 25 kHz dus kom je inderdaad als zwak broertje naar boven in vergelijking met al de andere te sterk gemoduleerde signalen.

Waarom ik mij druk maak om Nederlandse repeaters? Omdat de Belgische op sterven na dood zijn en het niveau van de communicatie tot beneden een minimum peil gedaald is, 27 mc zelfs onwaardig. Ik kan genieten van de technische diepgang van een deel van de QSO's op PI2NOS en mooie initiatieven zoals de Daily Minutes. Radio amateurisme is Belgie op VHF UHF is zo goed als dood nadat de Nationale vereniging de deur wagenwijd openzette voor novice licences. Initieel goed voor het ledenbestand van desbetreffende vereniging maar de doodsteek voor de hobby.

Meten is weten... Ik wacht nog steeds trouwens op technische feedback op de eenvoudige on air deviatie meetmethode die ik eerder in deze draad beschreef en waarbij ik pieken tot 10 kHz deviatie mat bij PI2NOS.

Pedro

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#68 Bericht door on7wp »

Nog even Narrow en Wide

Bij Yaesu selecteer je in ontvangst een smaller filter, dat voor 12,5 kHz geoptimaliseerd is terwijl het andere voor 20 kHz is. het zijn trouwens die filters die voor de kraakziekte zorgen in deze transceiver.

In zending gaat deze setting gewoon de deviatie halveren. Dit maakt dan de keuze tussen 12,5 kHz IARU repeaters en de oude 25 kHz kanalen.

Bij Kenwood werkt deze setting alleen maar op het VHF deel van de dual band transceiver. In UHF heeft dit geen werking.

Bij Icom is het zoals bij Yaesu zei het dan dikwijls alleen in TX, niet alle modellen hebben extra keramische filters aan boord.

...en dan is er het subtoon probleem. De norm vraagt voor 450 Hz deviatie, maar als de IARU piekdeviatie maar 3 kHz mag zijn dan heb je maar 2550 Hz meer over voor je nuttig signaal, wat de signaal ruis niet ten goede komt. De {amateur} norm is dan om de CTCSS deviatie op 10% oftewel 300 Hz te zetten, ware het niet dat de decoder in sommige toestellen (zoals de FT857) hier dan niet betrouwbaar meer mee overweg kunnen. Altijd wat met die zoot. Een Kenwood TS780 die ik bij voorkeur als ontvanger in mijn repeaters gebruik decodeert al betrouwbaar CTCSS vanaf 60 hz zwaai !

Gelukkig zit er nog geen CTCSS op de output van PI2NOS. Anders konden we daarover een thread opzetten :-)

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#69 Bericht door PD2NLX »

on7wp schreef:voor PE1HZG

de setting "FMmic gain" bij de yaesu heeft eigenlijk een foutieve benaming. Wat je echt regelt is de output na de clipper, in zoverre er een clipper is. Dus eigenlijk regel je met deze setting de deviatie. De clipper is er wel degelijk, maar noemt dan bij yaesu "compressor:, wat dan ook weer niet de juiste benaming is als je ziet wat er echt in het schema zit, een opamp die clipt tegen zijn voedingsspanning.

De stand 20 die ik aanbeveel is van toepassing voor een piekdeviatie van 3 kHz in een kanaal raster van 12,5 kHz. Dus voor een IARU conforme repeater.

Heb je in SSB de zender IMD gemeten bij setting 50 ? Je gaat schrikken...

Deviatie in FM bij 50 als yaesu setting is alvast rond de 5 kHz. Veel te veel voor een repeater als ON0TB of ON0AN die wel IARU conform zijn.

Zoals eerder uit deze thread is naar voren gekomen is PI2NOS geen 12,5 kHz repeater maar een 25 kHz dus kom je inderdaad als zwak broertje naar boven in vergelijking met al de andere te sterk gemoduleerde signalen.

Waarom ik mij druk maak om Nederlandse repeaters? Omdat de Belgische op sterven na dood zijn en het niveau van de communicatie tot beneden een minimum peil gedaald is, 27 mc zelfs onwaardig. Ik kan genieten van de technische diepgang van een deel van de QSO's op PI2NOS en mooie initiatieven zoals de Daily Minutes. Radio amateurisme is Belgie op VHF UHF is zo goed als dood nadat de Nationale vereniging de deur wagenwijd openzette voor novice licences. Initieel goed voor het ledenbestand van desbetreffende vereniging maar de doodsteek voor de hobby.

Meten is weten... Ik wacht nog steeds trouwens op technische feedback op de eenvoudige on air deviatie meetmethode die ik eerder in deze draad beschreef en waarbij ik pieken tot 10 kHz deviatie mat bij PI2NOS.

Pedro
Beste Pedro,

Toch denk ik dat je je energie anders moet verdelen wil je VHF / UHF weer levendig maken in Belgie.
Genoeg mogelijkheden.. Samenwerking is The Key! ;)

Martijn PD2NLX

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#70 Bericht door PA0RAB »

OM's
De ellen lange discussie doet mij herinneren aan de beginjaren der FM
Trouwens de el is een oeroude maat afgeleid van de lengte der ellepijp net als de inch=duim van de duim
In die oertijd der berenvacht FM moduleerde je door aan de inductie van een spoel te trekken of inwendige capaciteit van een buis
Demodulatie door AM detectie van onder en boven flank van het signaal 'Brede signalen gaven sterke audiosignalen
De techniek ging voort
Er kwamen filters al of niet een rijtje spoelen of kwartsen .Dat bepaalde de nabuurscheiding
Dumpdingen en taxispul kwam op de markt en knutselen er mee
De brede signalen beperkten wel je ruimte op VHF zeker met de kristallensets
Dus proberen of jede zwaai kon verminderen Heh weer een kreet zwaai
SSB kwam op En de discussie wat je nodig had aan breedte van het signaal
Antwoord was /is eenvoudig De breedte van een normale menselijke stem zonder poespas
Onder de 300 Hz weinig info en boven de 2500 hz ook niet.
Het leger deed onderzoek wat het gunstigste door kwam . Wat we al uit gevonden hadden werd bevestigd Kwam een factor bij de emotie en klank
Gevolg de SSB stations kropen langzaam hoger want iets hoger afstemmen was prettiger in gehoor
De FMers gebruikten filters
Scherp laag af Alles onder 350 Hz meeste rond 1000Hz en dan langzaam tot 2,5 KHz af en sterk af daarboven
Bleef nog dat je te sterk moduleerde Geen probleem de dioden clipper Alles meer dan zeg o,6 volt afgesneden wel weer harmonische te filteren En geclipt klinkt niet lekker
Bijna alle huidige zaken herkennen de oude knarren De oplossing volgt geleidelijk mee met de noodzaak
Of met het gebruik van de band(en) en beschikbare kanalen
We weten dat Brussel en hun aanhangers zeer traag werkt dus waarom zelf niet overleggen en pasklaar aanbieden aan de mensen die altijd onhandige plannetjes hebben om te presteren
Helaas trekken onze radiogolven zich heel weinig aan van landsgrenzen Dus moeten we het wel weer met elkaar doen en afspreken en ons aan gemaakte afspraken houden Wat wereldwijd speelt kan een leidraad zijn ,maar vaak is het geen oplossing voor het regionale probleem
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#71 Bericht door PA2LAD »

PA0LMD schreef:Narrow versus wide ;

Voorbeeld Yaesu :

In wide beperkt de limiter de zwaai tot 4,5 kHz, in narrow tot 2,25 kHz.
Narrow resulteert dan aan de ontvangende in 50% minder audio volume t.o.v. wide.
De ontvanger moet dus ook in de stand narrow staan ( indien mogelijk) en dan nog is het de vraag of er in de betreffende set meer audio versterking is in narrow t.o.v. wide.
Conform de afregelvoorschriften van Motorola en met 20dB sterker microfoonsignaal (800mV 1000Hz) voor het 25 en 12,5 kHz raster. Oudere ontvangers hebben inderdaad meestal geen filters voor het 12,5 kHz raster. Ten tijde van het ontwerp/productie was omschakelen nog een idee. :wink:

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#72 Bericht door pa3kc »

Even voor de duidelijkheid waar dit topic met veel lawaai mee begonnen is:

Er is geen probleem.

In de praktijk als je mobiel via repeaters werkt zijn er juist twee zaken zeer belangrijk:

1) Dat je voldoende vermogen maakt dat het relay je kan horen.
Het liefst minstens 10W en een buiten antenne op je wagen.

2 Dat je voldoende Zwaai maakt!
Tenzij je een luxe auto hebt is het nogal lawaaierig in een auto. Zorg dat men je ook kan horen bij anderen in hun wagens.

Het is niet erg als je audio te hard is. De meeste repeaters regelen wel wat bij/terug. En mocht je toch te hard zijn dan wordt je daar op gewezen.

Het belangrijkste is dat men kan horen wat je zegt!

Als je als advies krijgt via een repeater om je (Yaesu) settings aan te passen om meer conform specs te zijn moet je dat negeren.
Mensen die dat zeggen zijn serieus bezig je voor het zooitje te houden waardoor je niet meer gehoord word. Rotte appels heb je helaas ook in onze hobby.

Maak zwaai en het komt allemaal goed!

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#73 Bericht door PA0RAB »

Als je niet of vervormd door mijn xtal filters komt +-12,5 kHz,+ -7,5 kHz en/of = - 3,75 khz ben je gewoon te breed doei
Er zijn er die zelfs 2 nabuurkanalen nodig hebben dus 5 kanalen breed >120kc Tja de rechthoekjes na het clipperfilter en mod index 1
Een ouderwets taxifunk filter is dan voor sommigen nog te smal 50 Kc
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#74 Bericht door pe1rea »

Toch heeft PA3kc een punt, in mijn bedrijfsbusje kan ik bepaalde mensen niet horen omdat ze veel te kort zwaai maken, zelfs met het volume op max....
En je volumeknop tijdens het sturen met 110 heen en weer blijven draaien is het ook niet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#75 Bericht door PA0RAB »

Jinny,
Ben het met je en 3 KC eens Een slechte zwaai instelling en/of een slechte audio is zeer ergelijk
Wat te veel zwaai en het xtalfilter kapt het nodige af dus vervorming
En hoe beter steiler je filter hoe rottiger het klinkt.
Ook wanneer je signaal niet geheel middenin je detector valt is er vervorming.
De ergste vervorming vind ik die ontstaat door filtering voor de clipper met extra microfoon versterking
en een matige filtering met wat versterking er achter
De clipper clipt netjes de onder en boven toppen van het signaal af Maakt er zelfs een mooie gelijkmatige blokgolf van wat extra versterking met filtering heeft wel wat invloed .Allen vaak verkeerd.De clipping zorgt voor een overmaat aan harmonischen probeer dat maar met een eenvoudig filter weg te krijgenAl die harmonische opgeteld en afgetrokken aan de netjes afgeregelde met toon generator Gevn een heel breede signaalband en toch staat de set goed op de meettafel Maar in de praktijk komt het zelfs niet door een 50KC breed filter '
M.I. spelen er flink wat factoren mee om een goed en -zeker ook voor mobiel werk- moeiteloos verstaanbaar signaal te geven.
Berucht zijn de oorsets met microfoon beugel.Iedere ademhaling Iedere streep van de wegmarkering zijn hoorbaar.
Maar wat zegt die Om eigenlijk De stem verdwijnt in het achtergrond gerommel.
Heel vervelend zijn de setjes met wide en narrow Vaak ook nog vanuit menusturing om te schakelen.
En dat mag ook nog in druk verkeer .
Er is in dit verband onderzoek gedaan het ooit eens wat er over gelezen .Kwam er op neer dat de stem te verdelen valt in frequentie gebieden en wat eigenlijk nodig is voor een goede overdracht.
Niet voor niets zitten de CTSS tonen in het lage deel en snijden steeds meer SSBers hun signaal verder hoog af.
blijft lastig om het iedereen naar de zin te maken
73 de Ruud PA0RAB

Gesloten