Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#1 Bericht door on7wp »

heren,

mag ik er even op wijzen dat de IARU aanbeveling voor deviatie 3 kHz is voor een kanaalindeling van 12,5 kHz. (bandbreedte is immers tweemaal de som van deviatie en hoogste modulatiefrequentie)

De meeste zenders uit het verre oosten staan default op dik 5 kHz zwaai of deviatie. Bij sommigen (zoals Yaesu FT857) is dit simpel in te stellen door de FMdeviation parameter op 20 te zetten ipv de default 50.

Bij andere zenders kan je FMNarrow selecteren.

Helaas zijn er repeaters (waaronder de grote) die GEEN ENKELE VORM van modulatie begrenzing aan boord hebben. Daardoor wordt HARD de nieuwe standaard, want vrijwel iedereen is overgemoduleerd (lees meer dan 3 kHz piek deviatie). Correct gemoduleerde stations krijgen de opmerking dat ze "te stil" zijn en de doorsnee gebruiker moet constant met hand aan de knop zitten omdat er veel te veel dynamiek zit op de output van de repeater.

Mag ik de heren beheerders oproepen om de repeaters te voorzien van modulatie begrenzers die de te harde input signalen op de output hard limiten en zo de luisteraars duidelijk maken dat te hard niet mooi is.

dank

Pedro ON7WP

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

on7wp schreef:heren,

mag ik er even op wijzen dat de IARU aanbeveling voor deviatie 3 kHz is voor een kanaalindeling van 12,5 kHz. (bandbreedte is immers tweemaal de som van deviatie en hoogste modulatiefrequentie)

De meeste zenders uit het verre oosten staan default op dik 5 kHz zwaai of deviatie. Bij sommigen (zoals Yaesu FT857) is dit simpel in te stellen door de FMdeviation parameter op 20 te zetten ipv de default 50.

Bij andere zenders kan je FMNarrow selecteren.

Helaas zijn er repeaters (waaronder de grote) die GEEN ENKELE VORM van modulatie begrenzing aan boord hebben. Daardoor wordt HARD de nieuwe standaard, want vrijwel iedereen is overgemoduleerd (lees meer dan 3 kHz piek deviatie). Correct gemoduleerde stations krijgen de opmerking dat ze "te stil" zijn en de doorsnee gebruiker moet constant met hand aan de knop zitten omdat er veel te veel dynamiek zit op de output van de repeater.

Mag ik de heren beheerders oproepen om de repeaters te voorzien van modulatie begrenzers die de te harde input signalen op de output hard limiten en zo de luisteraars duidelijk maken dat te hard niet mooi is.

dank

Pedro ON7WP
Ha die Pedro,
Heb je dit ook gecommuniceerd naar jou landgenoten?
Of valt dit ook onder de bemoeienis van "Brussel?" hi.
Je weet hoe we daar in Nederland over denken?

Groet, van een kaaskop maar wel met Belgische roots…………………..
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#3 Bericht door andre »

Dag Pedro,

ik weet niet of dat een trend is voor vhf en uhf, maar ook op hf is dit inmiddels 'alledaags'.
Het is soms verbazing wekkend hoeveel ruimte sommige zenders in beslag nemen met een relatief lage signaal sterkte. Maarja, alles is tegenwoordig te koop op dat gebied, dus knallen maar..... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#4 Bericht door PD0AC »

En, Pedro, zijn al die extra vraagtekens in de titel bedoeld om ook hier te overmoduleren?

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#5 Bericht door PA3DAT »

Nou, dat vroeg ik me ook al af! Liefst 15 vraagtekens, wie biedt er meer?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#6 Bericht door sottezero »

Belgie? Is dat niet dat land in Europa waar mijn licentie niet geldig is? :twisted:

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#7 Bericht door PA1OKZ »

on7wp schreef:heren,

mag ik er even op wijzen dat de IARU aanbeveling voor deviatie 3 kHz is voor een kanaalindeling van 12,5 kHz. (bandbreedte is immers tweemaal de som van deviatie en hoogste modulatiefrequentie)

Helaas zijn er repeaters (waaronder de grote) die GEEN ENKELE VORM van modulatie begrenzing aan boord hebben.
Dag Pedro,

Je maakt er een publiek draadje van, ook al had je me prive al gemaild. Dan ook maar even een publiek antwoord.

Voor PI2NOS geldt dat de limiter in hardware is gelimiteerd tot 3,2kHz peak zwaai. Dit is iets over het randje maar dat mag geen naam hebben. Verder ken ik eigenlijk geen (fabrieks)repeaters die geen hardware limiter of chopper hebben. Of ze juist staan ingesteld is natuurlijk de vraag. Verder is tevens in de repeaters bij ons de welbekende "repeatergain" ingesteld op 8% ter compensatie van afname in dynamiek en S/N als functie van de rebroadcast.

Ergo, bij PI2NOS en PI3UTR is het allemaal dik in orde. Voor andere repeaters kan ik niet spreken, maar beter is om ze direct aan te spreken.

73

Mischa

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ? -14?

#8 Bericht door pa3kc »

on7wp schreef:heren,

mag ik er even op wijzen dat de IARU aanbeveling.....
Beste,

Mag ik u er even op wijzen dat een IARU aanbeveling slechts een aanbeveling is en geen verplichting.

En weer heeft u een stok gevonden om mee te slaan richting anderen (met name de .NL repeater beheerders).

Dit staat u slecht om weer zo negatief naar anderen uit te halen. Keer op keer als men wat van u hoort zijn het negatieve uitspraken van u.

Goed even in het Vlaams want het kwartje valt nog steeds niet bij de OM:

Dacht u misschien dat wij door uw uitspraken u een bangelijke repeater beheerder vonden of zo?

Wees wat meer gematigd in uw uitspraken en u zal een stuk meer intelligent overkomen. Tevens zal men u meer serieus nemen, iets wat u doel volgens mij ook is.

Probeer het nog een keer met een wat vriendelijker toon en het komt vast allemaal goed :)

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#9 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Vergis je niet in Modulatie Index en Deviatie

Frequentie deviatie mag 12.5 kHz zijn en modulatie index ca 3


Op de web SDR van PI2NOS
kun je op 70cm mooi in de waterval de Frequentie Deviatie zien !

Web SDR op 430125 FM zteen

En dan inzoomen op max

Dan kun je prachtig zien hoe hard je moduleerd in de waterval
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#10 Bericht door on7wp »

Heren,

alweer is bewezen dat dergelijk forum alleen maar aanleiding geeft tot onzin... Allemaal dwaze opmerkingen die niets met de zaak te maken hebben behalve dan die van Micha.

Die laatste opmerking over deviatie en modulatie index spant de kroon, die gast had zeker een onvoldoende op zijn elektronica examen.

Ik neem afstand van uitspraken over bemoeienissen vanuit "Brussel". Ik weet alleen zelf als voormalige beheerder van de repeater van (toevallig ook) Brussel dat je HEEL VEEL problemen op je input kan hebben wanneer de buren op 12,5 kHz hoger en lager te sterk zwaaien. Er schijnt hier naar aanleiding van andere treads een hetze te zijn ontstaan Belgie-Nederland. Dit is geen goede zaak. ON4PC is niet mijn beste vriend maar hij doet wel moeite om repeaterfrequenties internationaal te coordineren, iets waar AT de laatste 10 jaar zwaar de mist in gaat, met allerhande conflicten tot gevolg. Daar kunnen wij als Belgen niet veel aan doen, alleen ons ongenoegen uiten...

Wat PI2NOS betreft kan ik moeilijk geloven dat deze begrenst op 3,2 kHz (wat ook OK zou zijn Micha...) naar wat ik hoor. Ik zal het eens nameten, wat die repeater doet als ik er met 10 kHz zwaai in ga. Wordt vervolgt...

Tot slot: inderdaad, het is een aanbeveling. Ikzelf heb alvast al mijn repeaters draaien binnen de 3 kHz, want een betere wereld begint bij jezelf.

Vriendelijke groet vanuit Belgie,

Pedro ON7WP C5WP S0WP 5T0WP AA9HX :-)

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#11 Bericht door PA1PDB »

Met mijn Alinco DR-610 kreeg ik vaak de opmerking dat de modulatie veel te hard zou zijn.
Met de komst van QSO gemist waarmee ik mijn eigen modulatie ten opzichte van andere stations kan terugluisteren kon ik dit bevestigen.

Setje vorige week aan de meetzender en zie daar de frequentiezwaai stond perfect afgesteld.
Alleen de gevoeligheid van de microfoon was gewoon te heftig.
Het potmetertje van de microfoon pre-amp stond al helemaal dicht. De enigste oplossing was het weerstandje in serie met de potmeter kort te sluiten zodat ik de gevoeligheid verder kon terug regelen. Nu is het helemaal perfect :)

Dus ook met een juist ingestelde frequentie zwaai kan je modulatie erg hard overkomen :)

gr,

PA1PDB
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#12 Bericht door pe1cmo »

Bandbreedte is 12,5 kHz, is heel wat anders dan deviatie.

Is net zo iets als 100km als maximum snelheid, is heel wat anders dan acceleratie
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#13 Bericht door PA1OKZ »

on7wp schreef:
Wat PI2NOS betreft kan ik moeilijk geloven dat deze begrenst op 3,2 kHz (wat ook OK zou zijn Micha...) naar wat ik hoor. Ik zal het eens nameten, wat die repeater doet als ik er met 10 kHz zwaai in ga. Wordt vervolgt...
Dat gaat m niet worden Pedro. Bij omstreeks 6kHz deviatie neemt de distortie dermate toe als gevolg van de filters dat de RX in mute gaat, dat lijkt me vrij logisch. Je zal zien dat bij injectie van 2.9kHz op de input van de repeater een deviatie bereikt word van 3.2kHz op de uitgang en iedere grotere zwaai geeft geen toename van de deviatie. Wel zie je natuurlijk de soft-clip wanneer het audio wordt bekeken op een scoop.

73

Mischa

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#14 Bericht door PA1OKZ »

on7wp schreef:Heren,

alweer is bewezen dat dergelijk forum alleen maar aanleiding geeft tot onzin... Allemaal dwaze opmerkingen die niets met de zaak te maken hebben behalve dan die van Micha.
Beste Pedro, de kritische reacties (juist of onjuist) komen naar mijn idee voort uit de tamelijk belerende bewoording van jouw eerste post, over het algemeen wordt dit moeilijk geaccepteerd. Het statement dat geen enkele vorm van modulatie begrenzing wordt toegepast is tamelijk bruusk en tevens onjuist. Dit levert dito reacties op.

Het zou voor iedereen beter zijn om een meer respectvolle opbouw van posts te hanteren zonder ongefundeerde aannames, dat levert significant positievere threads op.

73,

Mischa, PA1OKZ

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#15 Bericht door PA0LMD »

Ja, ja, een schriftelijke cursus tact zou aan Pedro wel besteed zijn.

Maar dat de begrippen deviatie, bandbreedte en modulatie index voor een aantal reageerders niet helemaal helder zijn is helaas wel duidelijk.
Meten is (z)weten

Gesloten