Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#91 Bericht door Remco »

on7wp schreef:De cirkel is rond. Hiermee zijn we terug beland bij de beweegreden van mijn post....
Nee, de cirkel is niet rond maar vierkant (!)

Zoals ik zei, als je de voetbalwedstrijd verslaat moet je niet alleen je eigen doelpunten melden
maar ook die van de tegenstander.

Ik heb twee goed gemikte en rake schoten op jouw doel gedaan, nl. deze en deze.

De keeper heb ik niet gezien, noch zien bewegen. Dat betekent dus sowieso twee doelpunten die zitten.

Dus, de/jouw aanname dat er in een 12.5 kHz raster ook 'conforme' zwaai aan de orde is, is onjuist.
De reden geeft de IARU zelf. En ja, dan moet je dus iets beter opletten hoe je repeaters frequentietechnisch en geografisch plant.

Dan stelde ik nog een vraag, nl. waarom je je nou zo opwindt omtrent zwaai van Nederlandse repeaters.
Antwoord kwam er niet, maar wel gisteren van iemand anders?
on5zz schreef:In België zijn we jaloers op zo een repeater, werkt prima!
QED

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#92 Bericht door on7wp »

De reden waarom ik me zo opwind ? Ik luister ook veel naar dat ding. In Belgie staat er niets deftigs meer...

Dan moet je bij mij eens in de wagen komen zitten, FT8900 (slechtste tranceiver dat Yaesu ooit maakte) met grote externe speaker naast mijn oor. Je wordt gewoon gek van de volumeverschillen als je naar meerdere stations luistert. De ene versta je amper en de andere knalt je trommelvlies stuk...

Een correct afegeregelde repeater op basis van een RS9044 met PA4DEN software regelt die vershillen perfect weg met zijn hard limiter. NOS zwaait rustig door tot over de 9 kHz

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#93 Bericht door pa3met »

on7wp schreef:De reden waarom ik me zo opwind ? Ik luister ook veel naar dat ding. In Belgie staat er niets deftigs meer...

Dan moet je bij mij eens in de wagen komen zitten, FT8900 (slechtste tranceiver dat Yaesu ooit maakte) met grote externe speaker naast mijn oor. Je wordt gewoon gek van de volumeverschillen als je naar meerdere stations luistert. De ene versta je amper en de andere knalt je trommelvlies stuk...

Een correct afegeregelde repeater op basis van een RS9044 met PA4DEN software regelt die vershillen perfect weg met zijn hard limiter. NOS zwaait rustig door tot over de 9 kHz

een correct afgeregelde TRX maakt voldoende zwaai. Dat er snurkers zijn die voor een paar duppies een goedkoop chinees model kopen en/of niet begrijpen wat het verschil narrow/wide TX in houdt....

laat het duidelijk zijn, eerst de source aanpassen en dan de rest pas. Pi2NOS doet het wat dat aangaat prima.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#94 Bericht door Remco »

Ik sluit me bij het bovenstaande aan, het is de wereld op zijn kop.

Anno 2016 kan een groot deel van de mensen geen fatsoenlijke
zwaai (16KF3E of 20KF3E) meer maken.
Diegenen die dat wel doen, blijken opeens 'te hard' (??)

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#95 Bericht door pe1cmo »

Misschien een tip om Pedro volgende week in Rosmalen uit te nodigen. Kan hij daar alle apparatuur van die Ollanders eens afregelen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#96 Bericht door pa3kc »

Wij kwamen hier in de regio recent nog tot een conclusie over iets.

Er is totaal geen strijd tussen de Nederlandse en de Belgische repeaters beheerders. // En dat is ergens een zeer goed mooi iets! :)

Het is alleen de ts starter tegen de Nederlandse repeater beheerders.

En dat is best jammer dat het zo moet gaan :?

Wat betreft Wide/Narrow op die Chinese porto's. Dat moet je ook maar weten want dat word nergens aangeven in die slechte geschreven bijgeleverde handleidingen.

Vooral nieuwelingen die net het radio examen gedaan hebben hoor je er mee. Van hun kan je toch niet verwachten dat ze alles al direct weten?

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#97 Bericht door ON5ZZ »

pe1cmo schreef:Misschien een tip om Pedro volgende week in Rosmalen uit te nodigen. Kan hij daar alle apparatuur van die Ollanders eens afregelen.
:lol:
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#98 Bericht door on7wp »

Ik kom al meer dan 30 jaar naar Rosmalen/Den Bosch...

Ik kan alleen maar concluderen dat 97% van de forum gebruikers hier randdebielen zijn... en dat radio amateurisme sinds de vrijgave van de morse de deur heeft opengezet voor dit soort mensen.

Vroeger had je een zeker intelligentie niveau nodig voor je aan een vergunning geraakte. Helaas is dat nu niet meer zo.

NOS is ook meer en meer aan het wegglijden in een landelijk CB kanaal dat niet veel meer met radio amateurisme te maken heeft. Zonde want het was wel een heel mooi technisch project dat helaas door de randdebielen geclaimd wordt als tokkelkanaaltje.


Doei !

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#99 Bericht door PA0ETE »

Hallo Pedro,

Moet dat nou zo? Ik snap je punt, maar het is toch niet nodig om daar het forum zo voor op stelten te zetten?

73!
John ETE

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#100 Bericht door pe1cmo »

Zoals je het al omschrijft Pedro, vroeger hadden de zendamateurs een bepaalde vorm van intelligentie. Maar dat geldt natuurlijk ook voor jou. Je zou het goede voorbeeld kunnen geven, daar heb je capaciteiten genoeg voor maar in plaats van kraak je alles af wat er voor je voeten komt.

Nog even, dan wordt je aan de schandpaal genageld.
Afbeelding
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#101 Bericht door Bert_1 »

on7wp schreef: Ik kan alleen maar concluderen dat 97% van de forum gebruikers hier randdebielen zijn... en dat radio amateurisme sinds de vrijgave van de morse de deur heeft opengezet voor dit soort mensen.

Vroeger had je een zeker intelligentie niveau nodig voor je aan een vergunning geraakte. Helaas is dat nu niet meer zo.
Wat een onzin en degenen die de morse-eis hebben geschrapt verdienen een standbeeld :)

Bert
Bert

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#102 Bericht door PA2LAD »

Voel me nogal flink beledigd. Een hoop gebral en heb vertrouwen in Mischa en zijn collega`s.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#103 Bericht door elsinga »

[mod] Draadje wordt gesloten. De gemoederen kunnen weer tot bedaren komen. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten