Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#16 Bericht door pe1cmo »

Tja, het wordt even gissen.

Misschien is die vreselijk goede afstraling van de bezemsteel antenne gemeten met een droge bezemsteel.
Maar nu het regelmatig nat is, of er nu water, hagel of sneeuw valt maakt niet zo veel uit.
En de staandegolf van een natte bezemsteel zal anders zijn.

Maar er bestaat ook een kans dat een goede windvlaag de bezemsteel antenne heeft geoptimaliseerd voor straling richting de aardwormen met een zijlobje richting Mars. (afgebroken heet dat in Nederlandse termen)

Wel vreemd dat het in Belgie overal binnenkomt, maar zodra de Hollandse grens gepasseerd wordt het signaal eindigt. Kan natuurlijk zijn dat ze hier werken met lineaire polaristatie die mogelijk anders is dan gepolariseerde bezemstelen. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#17 Bericht door on6zg »

Mono band antennes stralen meestal veel mooier af. Maar het is voor de meeste amateurs (mezelf inbegrepen) niet eenvoudig om een drietal verticals voor 2m, 70cm en 23cm op een goede hoogte te monteren.
Ik heb op mijn repeater op 70cm wel degelijk het verschil gemerkt tussen een mono band en een diamond. Het rare was dat wanneer ik de 7.6mhz shift omdraaide het een heel ander resultaat gaf met die diamond.

ON0ZK kan ik ook niet horen en dat is ook logisch... er zit een hele berg tussen ...
Ik heb gemerkt dat de radio mobile software in die dingen het vaak bij het juiste eind heeft.

Helaas kan ik de 23cm repeater van EHV in jo21wa ook niet horen. Ik ga het binnenkort eens met een paneel antenne proberen.

73 Jan.
Beer : now there's a temporary solution !

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#18 Bericht door on7wp »

De Diamond antennes zijn totale zoot.

Niet alleen het stralingsdiagramma is shit maar ook genereren ze zeer veel PIM.

De Procom op de foto is een zeer goede antenne die ikzelf ook gebruik op de repeater van Botrange ON0TB maar is helaas erg prijzig.

Die Diamonds kunnen tot 20 dB verzwakking geven ten opzichte van een 1/4 lambda, je houdt het niet voor mogelijk, maar ik had een meetopstelling gemaakt in mijn tuin met de netwerkanalyser aan de ene kant aan een log periodic gericht op de Diamond 20 meter verder waaraan het andere eind van de analyser hing. Vervolgens de Diamond in hoogte bewogen en daar zaten notches van meer dan 20 dB in het elevatiepatroon. Voor elke frequentie was er een andere ideale hoogte...

Zoot...

Kan er iemand mij de gegevens van Eindhoven bezorgen dan test ik die eens hier.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#19 Bericht door pa3dsc »


Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#20 Bericht door pe1rea »

Simpel feit, een samengestelde antenne als een diamant of comet is een compromis.
Plus dat de vele in serie geschakelde antennes voor 23 cm zorgt voor een kaarsrecht stralingspatroon op de frequentie waar de antenne op is geoptimaliseerd.
Ga je zakken in frequentie dan is de antenne niet meer optimaal, een mm is op 23 cm meer van invloed dan op 6 meter.
En gebruik je de antenne oneigenlijk.
Dat je dan rare stralingspatronen krijg is niet gek, jezelf daarover verwonderen is daarintegen wel gek.
Immers, het behoort tot het concept van de antenne.
Je snapt dan het concept van de antenne niet.
iets als een koe verwijten dat hij niet zo goed kan bomenklimmen als een aap.
Jammer
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#21 Bericht door PA1OKZ »

Doordat de gestapelde co-lineare elementen niet fasegelijk worden aangestuurd is er zelfs een lichte uptilt die sterker waarneembaar is naarmate de frequentieband toeneemt. Dat is één van de counter effects van een multiband antenne met veel gain.

Voor thuisgebruik is dit meestal niet zo erg doordat de antennes doorgaans niet hoger dan pakweg 25m staan. Voor hoge repeaters zijn dit soort antennes hierdoor niet goed bruikbaar.

Alhoewel zoiets in een achtertuin doorgaans niet nauwkeurig te meten is door effecten van ground coupling heeft Pedro wel gelijk dat de E-plane van een high gain multibander en grillig gedrag vertonen.

73,

Mischa, PA1OKZ

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#22 Bericht door pe1rea »

Maar dat zeg ik toch ook met zoveel woorden?
Ik verwonder me meer over het lawaai dat daarover gemaakt wordt...
In theorie is er maar één frequentie waar de antenne goed loopt.
Alle andere frequenties loopt het ding uit de pas doordat de maten voor die frequentie niet meer kloppen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#23 Bericht door PA1OKZ »

Ik lees het woord uptilt nergens....

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#24 Bericht door pe1rea »

Ah, ok.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#25 Bericht door pe1rea »

Even voor de goede orde, ik heb al 20 jaar een degelijke antenne op het dak staan, van Comet.
Type weet ik niet meer, maar bevalt uitstekend.
Je moet je wel bewust zijn van de beperkingen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#26 Bericht door on7wp »

je kan op 23 cm en hoger in de tuin perfect meten. Mijn tuin is dan ook wat groter dan die van de gemiddelde Nederlander lol. De antenne staat meer dan 20 golflengtes hoog. Je zit buiten het near field op enkele meters afstand. En je kan met de betere netwerkanalyser de meeste storende parameters wegcalibreren.

Vroeger deed ik beroepsmatig absolute antennegain metingen tussen twee omroepmasten 100m hoog en een tiental kilometer uit elkaar. Dus je hoeft me helemaal de les niet te spellen in dit vakgebied ! Met drie antennes en drie vergelijkingen kan je absolute gain bepalen.

Zeker relatieve metingen zijn absoluut relevant. Ik ontdekte zo dat de staalyagi's van Flexa tot 3 dB minderwaardig zijn dan hun aluminium concullegea's

de Diamond driebanders hebben waanzinning veel uptilt en downtilt onder en boven in de band. Om repeaters te werken met 28 Mhz split geheel onbruikbaar. In de meeste gevallen doet een 1/4 lambda het op dezelfde plaats beter...

De breedbandig gekoppelde dipolen hebben veel minder last van dit fenomeen, omdat ze niet eindgevoed zijn maar via een breedbandig matching netwerk.

Gelukkig zijn de Nederlanders die ik on-air ontmoet aardiger dan de verzuurde zielen hier op dit forum, die liever op de man zitten te kakken dan over techniek te praten.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#27 Bericht door PG0DX »

Hallo !

Even voor mijn beeldvorming.
de stalen versus aluminium variant..
betrof dat beide dezelfde antenne ?
Of kwam het "grote" verschil ook mogelijk door het verschil qua ontwerp (bouw).

Vr gr.

Henry

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#28 Bericht door pa3kc »

on7wp schreef: Gelukkig zijn de Nederlanders die ik on-air ontmoet aardiger dan de verzuurde zielen hier op dit forum, die liever op de man zitten te kakken dan over techniek te praten.
Volgens mij hebben wij je al genoeg feedback gegeven op het gebied van techniek dat je repeater(s) kak zijn omdat we ze niet horen.

Probeer het eens met een andere attitude dan: Mijn repeaters zijn fantastisch goed en die van anderen zijn waardeloos :?

Je maakt het communiceren zelf zo beroerd met anderen op de fora's.

Ik denk dat wij deze forum gebruiker genoeg clues hebben gegeven hoe wel fatsoenlijk te communiceren met anderen op de forums.

Kwartje valt helaas niet :(

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#29 Bericht door elsinga »

[mod] Ik merk (en krijg opmerkingen van gebruikers) dat de manier van communiceren in dit draadje niet optimaal is... ON7WP is van nature wat ongenuanceerd en dat men daardoor op dezelfde manier terug communiceert is niet verwonderlijk. Wel hinderlijk.

Dus: graag terug richting normaal taalgebruik, niet op de man spelen en lief zijn voor elkaar. 8) Zo niet, dan gaat dit draadje op slot en volgt er een gesprekje met de minder lieve gebruikers. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: Nieuwe 23 cm repeater in belgie 1298.350

#30 Bericht door johnp »

on7wp schreef:je kan op 23 cm en hoger in de tuin perfect meten. Mijn tuin is dan ook wat groter dan die van de gemiddelde Nederlander lol. De antenne staat meer dan 20 golflengtes hoog. Je zit buiten het near field op enkele meters afstand. En je kan met de betere netwerkanalyser de meeste storende parameters wegcalibreren.

Vroeger deed ik beroepsmatig absolute antennegain metingen tussen twee omroepmasten 100m hoog en een tiental kilometer uit elkaar. Dus je hoeft me helemaal de les niet te spellen in dit vakgebied ! Met drie antennes en drie vergelijkingen kan je absolute gain bepalen.

Zeker relatieve metingen zijn absoluut relevant. Ik ontdekte zo dat de staalyagi's van Flexa tot 3 dB minderwaardig zijn dan hun aluminium concullegea's

de Diamond driebanders hebben waanzinning veel uptilt en downtilt onder en boven in de band. Om repeaters te werken met 28 Mhz split geheel onbruikbaar. In de meeste gevallen doet een 1/4 lambda het op dezelfde plaats beter...

De breedbandig gekoppelde dipolen hebben veel minder last van dit fenomeen, omdat ze niet eindgevoed zijn maar via een breedbandig matching netwerk.

Gelukkig zijn de Nederlanders die ik on-air ontmoet aardiger dan de verzuurde zielen hier op dit forum, die liever op de man zitten te kakken dan over techniek te praten.
Beste Pedro,

In mijn ervaring ben jij via de ether ook veel aardiger dan dat je hier bent. Kun je uitleggen waarom ik regelmatig een stroom van klaagmailtjes krijg als je hier op het forum verschijnt?

Het vervelende is dat anderen (wat ik kan begrijpen, maar wat niet moet) zo'n opmerking met gelijke munt terug willen betalen. Het probleem dat ik daar als beheerder mee heb is dat op die manier de sfeer op het forum snel achteruit kan gaan.

Binnen het forumteam hebben we besloten om vanwege de vele herhalingen je account voor een tijdje op slot te zetten, en dat is inmiddels gebeurd.

John (PA0ETE)

Gesloten