Goes FM analoog repeater TERUG in de lucht

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater TERUG in de lucht

#16 Bericht door PE1PQX »

De kreet arrogant vind ik persoonlijk wel kort door de bocht.
Ondoordacht past misschien beter. Aangezien wij buitenstaanders niet weten waarom voor 145.775MHz gekozen is vind ik dergelijke opmerkingen niet echt netjes.
Ten 2de (wellicht ter overweging aan ON4PC en de zijnen?) wat is verder de dichstbijzijnde andere repeater?? Ligt die meer dan de door AT bedoelde 50km? Dan zou er eigenlijk niks loos zijn.
Ik snap dat er vanuit de kant van onze Belgische repeater collega's wat ergernissen zijn, maar nogmaals: ga in constructief overleg en zet niet gelijk je hakken in het zand.
Denk in oplossingen, niet in problemen... bijvoorbeeld directionele stralingspatroon van de antenne's, CTCSS enz.. Er zijn mogelijkheden om tot een goede oplossing te komen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater TERUG in de lucht

#17 Bericht door PA1OKZ »

Manitou schreef:Enige oplossing is Goes "directioneel" richting noord. Richting zuiden kan de 2m repeater Zeeuws Vlaanderen de taak overnemen van Goes.
Een oplossing mag stilaan nu voor een keer vanuit NL komen. Vorig jaar zijn reeds twee Belgische repeaters moeten verhuizen doordat van de ene dag op andere de zenders van enerzijds PI3UTR en PI2NOS werden aangezet. AT weigerd te kijken naar de Belgische situatie !
Deze opmerkingen zijn bijzonder eenzijdig belicht en ook deels onjuist. Ik heb zo langzamerhand mijn buik vol van Belgisch geklaag terwijl de werkelijkheid niet geheel belicht is. Bij deze dan maar:

Ja, het Agentschap Telecom is inderdaad niet willens om te coordineren met UBA. Daar kunnen wij zendamateurs geen bal aan doen, ook al proberen we hier van amateurzijde richting AT druk uit te oefenen. Ik heb veel begrip dat dit frustrerend is en het zou erg goed zijn wanneer dit zou veranderen. Tot op heden is dit helaas niet succesvol.

Nee, PI3UTR en PI2NOS zijn niet 'zomaar' aangezet, Die opmerking is een verdraaide werkelijkheid! Met ON0DP was al lange tijd overleg om een oplossing te vinden want de PI3UTR zender in IJsselstein en ON0DP zaten elkaar al teveel in de weg. PI3UTR was zelfs onbruikbaar tot Eindhoven doordat ON0DP een mooi sterk signaal uitzond. Da's gek, de Belgische zenders gaan óók over de grens. Zo kennen we er nog voldoende overigens. Het zijn kleine landen, remember? PI3UTR was ook tot overlast in Belgie en dus spraken de beheerders met elkaar.

Een oplossing is aangedragen door in Nederland een andere Nederlandse repeater (PI3VLI) in frequentie te verhuizen zodat ON0DP de vrijgekomen frequentie kon gaan gebruiken. U weet zelf wel dat dit niet eenvoudig te organiseren is maar het is gelukt. Pas toen ON0DP is verhuisd in frequentie (met technisch materieel en ondersteuning door diezelfde Nederlanders) is PI3UTR in het zuidwesten geactiveerd. Véél regel en organisatiewerk om dat voor elkaar te krijgen, uitgevoerd door 'Den Ollanders'. Wat voor oplossing had u nog meer gewild??? De samenwerking met het team van ON0DP is overigens top! Die mannen denken in oplossingen in plaats van zeuren...

Ook over PI2NOS en ON0KTK is overleg gezocht op initiatief van diezelfde Nederlanders zodat iedereen in goede harmonie een repeater kan beheren. De heren van ON0KTK hebben zelf besloten om QSY te gaan, niet uit rancune of zo maar gewoon omdat dit het handigste was.

Dus: graag géén eenzijdige beweringen als je het hele verhaal niet kent. Die oplossingen die "wel een keer" van NL mogen komen, die worden echt wel door de Nederlandse Amateurs gezocht. Ik ben er zo langzamerhand moe van dat we steeds een zwarte piet toegespeeld krijgen. Kap daar alsjeblieft eens mee!

Oh ja, ter informatie over PI3GOE: deze repeater straalt nu naar het noorden! Het zendvermogen is héél klein, slechts 4dBWatt. Weet je waarom? Juist ja, om onze zuiderburen niet tot last te zijn.

Mischa, PA1OKZ.
Laatst gewijzigd door PA1OKZ op 22 jan 2016, 01:28, 5 keer totaal gewijzigd.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater TERUG in de lucht

#18 Bericht door PA1OKZ »

PA4DHG schreef:Het vooroordeel over Hollanders dat ze arrogant zouden zijn wordt nu wel wederom bevestigd.
Verklaar u nader, ik begrijp dit niet?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater TERUG in de lucht

#19 Bericht door elsinga »

[mod] Alvast even een voorwaarschuwing, noem het maar "code oranje". Op dit forum gaan we respectvol met elkaar om en luisteren naar elkaars argumenten, in plaats van met modder te gooien en elkaar voor van alles en nog wat uit te maken. Het dreigt al een tijdje de verkeerde kant op te gaan, helaas. Mocht dat doorzetten, dan gaat de boel op slot.

Je mening uitdragen mag, maar zonder op de man te spelen en met feitelijke argumenten. PA1OKZ doet dat behoorlijk (al proef ik wel wat frustratie 8) ), maar een aantal Belgen loopt op het randje. Bij deze dus een waarschuwing.[/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Goes FM analoog repeater TERUG in de lucht

#20 Bericht door on7wp »

Sta me toe...


Het is inderdaad niet correct dat agentschap telecom zich meent te moeten bezighouden met de coordinatie van repeaters en toekennen van frequenties. Dit zou veel beter en correcter kunnen gebeuren door de radio amateur verenigingen. Maar de situatie is wat het is en ik heb al herhaaldelijk zoot gehad met AT, ook met andere stommiteiten zoals hun DGPS zenders in amateurbanden. Probeer AT de weg te wijzen naar zinvolle frequenties.

Radioamateurverenigingen...dat is politiek, dat zijn strekkingen....

Helaas is er geen eendracht. ON4PC is de coordinator van de UBA maar heeft zo goed als geen voeling/contact met de (vele) andere verenigingen in Belgie die dan elk op hun beurt nog eens taalgebonden zijn. Hij noemt zich nationaal coordinator maar dat klopt geheel niet. Hij staat alleen voor UBA, en dat is nu net een vereniging waar ik niets mee te maken wil hebben... dus daar stopt het overleg.

Het voorstel van Micha is het beste. Laat bij conflicten de betrokken repeaterbeheerders onderling naar een oplossing zoeken en laat voor de rest de verenigingen en de ganse politiek hierbuiten. Ik heb hier in het verleden ook al bemiddeld. En voor het overige is er CTCSS. Gebruik dit.

Hanteer bij 2 meter repeaters voldoende beschermafstanden en vermijd het toekennen van 2 meter frequenties aan stadsrepeaters. Deze horen NIET thuis op 2 meter, en verpesten het frequentieplan dat al erg complex is.

Blijf vooral onderling praten, grenzen of niet, lid van vereniging A of B of niet...

Plaats reactie