Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#31 Bericht door pd0ejn »

OEPS....... ik had kennelijk de naam van John niet mogen noemen op dit forum.
Excuses hiervoor aan alle lezers en aan John zelf !
Ik wist niet dat je als geregistreerde radioamateur experimenten anoniem moet doen.
Nogmaals mijn wel gemeende excuses.......

mvgr. Rene
Luctor-Et-Emergo

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#32 Bericht door SWL nl 5321 »

pd0ejn schreef:OEPS....... ik had kennelijk de naam van John niet mogen noemen op dit forum.
Excuses hiervoor aan alle lezers en aan John zelf !
Ik wist niet dat je als geregistreerde radioamateur experimenten anoniem moet doen.
Nogmaals mijn wel gemeende excuses.......

mvgr. Rene


Hallo Rene

Welke naam -van wie-wordt in de eerste zin door jou bedoeld?
Je bericht in eerste aanleg geeft wel een inkijk over de materie daar in XXXX
Wat er met "privegegevens" bescherming wordt aangereikt is lachwekkend
Niets in dit heerlijke radioland is geheim of lijkt er op te zijn :roll:
Ik heb je welgemeende excuus aanvaard alhoewel de strekking en inhoud van je mededeling voor een ieder binnen dit forum duidelijkheid heeft verschaft,
Houdt de rug recht, er wordt veel tegengas gegeven over het onderwerp XXXX
Bollebozen claimen spreek= en schrijfrecht zonder bepaalde facetten op de juiste waarde te analyseren.


Succes met de hobby
Blijf worstelen dan kom je weer boven :lol:

73

Robert.
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#33 Bericht door Aeolus »

pe1br schreef:Repeaters zijn er inderdaad voor experimenteel onderzoek.
Deze stelling wordt veel te vaak vergeten, men gaat er voor het gemak vanuit dat een repeater een soort recht is van de amateurs in de omgeving en dat deze om die reden ook altijd beschikbaar moet zijn. Daar komt bij dat de vergunningen voor 3 jaar verstrekt worden en je er dus rekening mee moet houden dat je investering voor 3 jaar (en als je geluk hebt langer) is.
Ik vind het huidige beleid dus eigenlijk niet zo heel slecht. Je ziet in veel regio's dat er nauwelijks vernieuwing is en het experimentele er dus wel af is.
Iedereen die dat wil moet de mogelijkheid hebben met repeater techniek te experimenteren en als dit betekend dat er soms iets weg gaat en iets nieuws voor terug komt dan is dat zo.

Ik ken de beste man niet maar ik wens de nieuwe aanvrager veel succes met zijn repeater en hoop dat hij zijn experimenten en bevinden zal publiceren zodat iedereen kan leren van weer een nieuw experiment.
Iets met spijkers en koppen. Als de regelgeving niet zou zijn zoals ie is, dan betekent dat dat niemand ooit meer zou kunnen experimenteren met het bouwen van repeaters. Nu is dit hoe de wet is (en die kent elke repeaterbeheerder ook erg goed, anders had ie zich beter in moeten lezen zou je zeggen :D ), en zelfs nu is het kennelijk zo dat het je onmogelijk gemaakt wordt om een vergunning aan te vragen. Want zelfs als je je netjes aan de wet houdt, krijg je nog een bak amateurs over je heen die roepen dat je het allemaal verziekt. Het is uiteindelijk de wet die het verziekt, want die stelt dat als ik een repeater in de lucht wil brengen, mijn buurman hem uit de lucht moet halen. Nu zijn ook daar weer goeie redenen voor te bedenken, maar uiteindelijk kom je nooit tot een compromis waar iedereen het mee eens is.

Als ik overigens kijk hoe het bericht dat de topicstarter hier geplaatst heeft, stel ik me ook vragen bij hoe dit gesprek met de aanvrager precies gegaan is, en welke toon hierbij gebruikt is.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#34 Bericht door pd0ejn »

Goede avond,

Zo juist binnen gekomen via Ham nieuws :

http://www.hamnieuws.nl/pi2vli-verhuist-van-frequentie/


Zo juist binnen gekomen via email:

PI2VLI QSY naar 430.3375 MHz
De Stichting Repeater Groep Walcheren (SRGW) heeft woensdagmiddag 30 december haar 70 cm repeater gewijzigd van een regionale frequentie naar een lokale frequentie.

Men was genoodzaakt deze stap te ondernemen doordat komende drie jaar de oude regionale frequentie elders in Zeeland voor experimenten zal worden gebruikt.

Het Agentschap Telecom heeft meegewerkt aan de verhuizing naar de nieuwe frequenties: TX 430.3375 MHz en RX 431.9375 MHz.
Met de verhuizing naar een 12,5 KHz raster zal het bereik van de 70 cm repeater merkbaar minder worden als in de oude situatie.

Gebruik dus voor de nieuwe stadsgewestelijke repeater PI2VLI de frequentie 430.3375 MHz met shift van + 1,6 MHz en een CTCSS van 88,5 Hz.

Naast PI2VLI heeft de SRGW ook de repeaters PI1VLI en PI3VLI in beheer. Hier zijn geen wijzigingen doorgevoerd.
Meer info via http://www.srgw.nl

Ter info: PI2BOZ is ook QSY naar andere frequentie: 430.025 MHz met regionaal karakter.

mvgr.Rene
Luctor-Et-Emergo

PD7S
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2016, 14:22
Roepletters: PD7S

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#35 Bericht door PD7S »

Ik heb een heel ander verhaal vernomen op de korte golf twee weken terug. Iemand die in de werkgroep zat van de repeatergroep in Goes, kon zich niet vinden in de groep. Hij is er uit gestapt en heeft de vergunningen tot zich genomen. Het verhaal steekt anders in elkaar dan de meeste mensen denken. Dus de onbekende is een bekende van de repeaterwerkgroep Goes

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#36 Bericht door SWL nl 5321 »

PD7S schreef:Ik heb een heel ander verhaal vernomen op de korte golf twee weken terug. Iemand die in de werkgroep zat van de repeatergroep in Goes, kon zich niet vinden in de groep. Hij is er uit gestapt en heeft de vergunningen tot zich genomen. Het verhaal steekt anders in elkaar dan de meeste mensen denken. Dus de onbekende is een bekende van de repeaterwerkgroep Goes


zo zo werk aan de winkel :)

een mooie opgave voor hen die de journalistieke vaardigheid hebben om ons leden van dit forum de juiste info te verschaffen in een open relaas.....?




Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#37 Bericht door PA1OKZ »

PD7S schreef:Ik heb een heel ander verhaal vernomen op de korte golf twee weken terug. Iemand die in de werkgroep zat van de repeatergroep in Goes, kon zich niet vinden in de groep. Hij is er uit gestapt en heeft de vergunningen tot zich genomen. Het verhaal steekt anders in elkaar dan de meeste mensen denken. Dus de onbekende is een bekende van de repeaterwerkgroep Goes
Ik ben tamelijk goed op de hoogte, dit is onjuist. Het was een volslagen verrassing toen AT meldde dat de vergunning(en) zuiden komen te vervallen. Daarvoor was er nooit enige discussie of overleg geweest omtrent de vergunning. Er is ook niemand uit de groep gestapt en al helemaal niet de persoon die nu de vergunning heeft gekregen.

Check dus liever hetgeen je hier tentoon spreid want dit is pure kolder.

73,

Mischa

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#38 Bericht door pd0ejn »

Zo juist per email ontvangen !!

In de afgelopen maand is er veel te doen geweest over PI3GOE; de Zeeuwse 2 meter repeater die al jarenlang de verbindende factor is geweest in het Zeeuwse Amateurradio landschap. De overheersende gedachte bestond uit het beeld dat er op een verdrietige en onverwachtte wijze afscheid genomen moest worden van PI3GOE. Aan deze situatie lijkt een onverwacht positief einde gekomen te zijn! PI3GOE ontving vandaag alsnog een nieuwe vergunning om de komende jaren haar dienstverlening aan de Zeeuwse radiozendamateurs te kunnen hervatten, op 145.775MHz. Lees op Hamnieuws.nl het verhaal verhaal achter de mannen van PI3GOE…
Dit verhaal begon in de zomer van 2015 toen de bewuste brief van het Agentschap Telecom kwam dat PI3GOE per 01-01-2016 uit moest op 145.725MHz. Reden hiervoor was dat er door een zendamateur uit de directe omgeving op 2 meter een vergunning was aangevraagd voor een digitale repeater (D-star). Het huidige beleid bpaalt dan dat er maar één repeater is toegestaan binnen een dekkingsgebied van 50 kilometer.
Na een teleurstellend overleg met de nieuwe aanvrager is besloten om bezwaar te maken tegen deze beslissing. De huidige beleidsnotitie bepaalt helaas dat nieuwe aanvragen per definitie de voorkeur genieten boven bestaande vergunningen. PI3GOE was, ondanks de enorme investeringen en inzet van de beheergroep verloren…

Einde experiment, zo dachten we….


Tegelijk met het ingediende bezwaar is een voorstel gedaan voor her-vergunning op een “vrije” frequentie. Na onderzoek Door Agentschap Telecom bleek deze mogelijkheid te bestaan! De oorspronkelijke vergunninghouder, zijnde Joost – PE1RMN is in die periode afgereisd naar Groningen om tijdens een hoorzitting bij het Agentschap Telecom het een en ander uit te leggen en technisch te onderbouwen. De beheergroep van PI3GOE is van mening dat dergelijke systemen gemakkelijk naast elkaar moeten kunnen bestaan. Als voorbeeld zijn PI3UTR en PI3GOE genoemd. Beide systemen maakten gedurende langere tijd in uitstekende harmonie zelfs gebruik van dezelfde infrastructuur en antenne installatie. Dit mag toch geen belemmering zijn voor een ‘extra repeater’? Onderzoek heeft voorts uitgewezen dat voldoende frequentieruimte beschikbaar is…

Na het nodige overleg tussen de beheergroep en Agenstschap Telecom (zowel Juridisch alsook frequentiemanagement) is gezamelijk gekozen voor een nieuwe aanvraag op de nog beschikbare frequentie. Deze nieuwe aanvraag zou op technische parameters worden getoetst en rekening houden met de zuiderburen. Dit “huiswerk” hadden wij natuurlijk vooraf reeds gedaan. Mede dankzij ondersteuning door diverse radiozendamateurs die PI3GOE een warm hart toedragen is een plan van aanpak gemaakt. De aanvraag voor de vrije frequentie ging direct na de hoorzitting de deur uit naar Groningen.

En toen was het 14 januari 2016; plof op de deurmat! … fanmail uit Groningen, dit keer van de goede soort: de nieuwe vergunning voor een onbemand relaisstation genaamd PI3GOE op 145.775MHz te Goes!
Het repeaterteam maakt met de ontvangst van de nieuwe vergunning een kersverse start; de komende drie jaar is PI3GOE KEIHARD in de lucht; we gaan verder waar we in december gebleven zijn: prachtige technische experimenteren met ons relaisstation :-). Onze bijzondere dank gaat uit naar PE1RJV, PA1OKZ en PD2NLX voor hun eindeloze ondersteuning evenals alle radiozendamateurs die PI3GOE ondersteunen. Niet in de laatste plaats gaat onze dank uit naar het Agentschap Telecom die welwillend heeft gereageerd op onze voorstellen waardoor PI3GOE per omgaande QRV zal komen op 145.775MHz (CTCSS 77Hz en via echolink #422773).
TUNE IN NOW!!!

Joost van Genderen – PE1RMN
technisch beheerder PI3GOE
Voorzitter Radioclub de Bevelanden
Luctor-Et-Emergo

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#39 Bericht door SWL nl 5321 »

Hulde voor deze mededeling :wink:

Een duidelijk bewijs dat het worstelen in het Credo een goed resultaat heeft geboekt

Succes verder met "GOE" :lol:

Robert

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#40 Bericht door pa3met »

het is inderdaad goed nieuws! Super Rene! (en evt anderen)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie