Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#16 Bericht door -Verwijderd account »

PA3HMP schreef:Het schijnt dat door dezelfde persoon op dezelfde manier ook de repeater van Vlissingen om zeep geholpen wordt
Over het repeaterbeleid en alles wat daarmee samenhangt heb ik geen oordeel. Zoals het in verleden ging was het niet goed volgens sommigen en zoals het nu gaat kennelijk ook niet. Hoe het wel zou kunnen, ik weet het niet. Er zullen altijd tegenstanders en voorstanders opstaan zodra dit onderwerp ter sprake komt.

Het enige waarover ik wel een mening heb, is dat het niet mogelijk zou moeten zijn dat een individuele zendamateur een aanvraag kan doen voor een repeater. Om reden dat het gebruik van repeaters méér is dan slechts het persoonlijk belang (technische vaardigheden vallen in dit kader hier ook onder) van de aanvragende zendamateur.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#17 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA4DHG schreef:
PA3HMP schreef:Het schijnt dat door dezelfde persoon op dezelfde manier ook de repeater van Vlissingen om zeep geholpen wordt
Over het repeaterbeleid en alles wat daarmee samenhangt heb ik geen oordeel. Zoals het in verleden ging was het niet goed volgens sommigen en zoals het nu gaat kennelijk ook niet. Hoe het wel zou kunnen, ik weet het niet. Er zullen altijd tegenstanders en voorstanders opstaan zodra dit onderwerp ter sprake komt.

Het enige waarover ik wel een mening heb, is dat het niet mogelijk zou moeten zijn dat een individuele zendamateur een aanvraag kan doen voor een repeater. Om reden dat het gebruik van repeaters méér is dan slechts het persoonlijk belang (technische vaardigheden vallen in dit kader hier ook onder) van de aanvragende zendamateur.

Precies!
Een aanvraag moet inmijn optiek vergezeld gaan met meer dan 1 "handtekening".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#18 Bericht door pd0ejn »

HHhhhmmmm, mooi voorstel voor de volgende beleidsnota want die staat op het punt te veranderen.
Meerdere handtekeningen !! Heel goed.
Meneer ********* te Goes call: *******, heeft nu als enige getekend.

Persoonlijk hoop ik dat het experiment met zijn twee ( ingepikte ) frequenties en D-star experimenten niet op tijd van de grond komt.
Volgens de vergunning moet het na vier maanden staan, draaien, operationeel zijn etc.
Dus er is nog hoop......

mvgr Rene.
Luctor-Et-Emergo

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#19 Bericht door PA1OKZ »

De nieuwe ophanden zijnde beleidsnotitie is nagenoeg klaar, daar zitten erg veel verbeteringen in ten gunste van radiozendamateurs. Het handtekeningen voorstel is niet relevant want welke definitie zou hier aan vast moeten hangen? 2, 3, 10 handtekeningen?

Eén van de grondbeginselen van de beleidsnotitie is dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om te experimenteren. Je kan o zo veel constructies bedenken maar er kleven altijd nadelen aan. Met het nieuwe beleid wordt het allemaal in ieder geval heel veel democratischer, tenminste, als ook de juridische kant van het Agentschap Telecom ermee instemt.

73

Mischa, PA1OKZ

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#20 Bericht door PA1OKZ »

pd0ejn schreef:Heel goed.
Meneer ********* te Goes call: ******, heeft nu als enige getekend.

Persoonlijk hoop ik dat het experiment met zijn twee ( ingepikte ) frequenties en D-star experimenten niet op tijd van de grond komt.
Volgens de vergunning moet het na vier maanden staan, draaien, operationeel zijn etc.
Dus er is nog hoop......

mvgr Rene.
Alhoewel ik er fundamenteel op tegen ben dat moeizaam opgebouwde systemen hun vergunning zonder échte reden kwijtraken vind ik deze insteek alles behalve juist. De nieuwe aanvrager staat volgens het beleid in zijn recht, dat mag je hem niet kwalijk nemen. Ook de hoop op mislukken past hier niet.

Wel zou het passend geweest zijn om in overleg te gaan om te zien of er een goed compromis zou kunnen bestaan. Dit lijkt niet bespreekbaar geweest te zijn, maar die informatie is uit derde hand en dus kan ik daar niet goed over oordelen.

Het zou wat dat betreft goed zijn als ******* zijn visie op het verloop zou geven om een neutraal beeld te schetsen. Aan blame & shame berichten hebben we niets zolang de berichtgeving eenzijdig is.

73,

Mischa, PA1OKZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#21 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:
PA4DHG schreef:
PA3HMP schreef:Het schijnt dat door dezelfde persoon op dezelfde manier ook de repeater van Vlissingen om zeep geholpen wordt
Over het repeaterbeleid en alles wat daarmee samenhangt heb ik geen oordeel. Zoals het in verleden ging was het niet goed volgens sommigen en zoals het nu gaat kennelijk ook niet. Hoe het wel zou kunnen, ik weet het niet. Er zullen altijd tegenstanders en voorstanders opstaan zodra dit onderwerp ter sprake komt.

Het enige waarover ik wel een mening heb, is dat het niet mogelijk zou moeten zijn dat een individuele zendamateur een aanvraag kan doen voor een repeater. Om reden dat het gebruik van repeaters méér is dan slechts het persoonlijk belang (technische vaardigheden vallen in dit kader hier ook onder) van de aanvragende zendamateur.

Precies!
Een aanvraag moet inmijn optiek vergezeld gaan met meer dan 1 "handtekening".
Dat lijkt me ongewenst. Misschien dat het bij repeaters op 2m en op 70 cm nog zin zou hebben, en bij een aantal digitale spraakrepeaters, omdat daar schaarste bestaat en een groot aantal mensen er gebruik van maakt.

Het lijkt me niet dat je een forse beperking als het door een afdeling laten beoordelen daaraan moet koppelen terwijl het probleem speelt bij slechts een deel van de ATOFs.

Bij de meeste ATOFs ligt dat dus anders. Ik heb zelf een node voor digitaal (zowel spraak als niet spraak) voor experimenten op 430,975 MHz. Er zijn in Nederland vergelijkbaar voor digitale spraak maar drie ATOFs uitgegeven in dat gedeelte van de band op 70 cm. Je kunt daar probleemloos een vergunning voor krijgen daar hoeft niet eerst een andere hotspot of node voor uit te lucht. Als ik eerst bij een lokale afdeling had moeten lobbyen, was de vergunning misschien niet verleend omdat het dan misschien te experimenteel zou zijn, of de aanvraag te vaag. Terwijl ik er toch hele zinnige dingen mee doe, en de hotspot daarnaast een groot deel van de tijd door iedereen voor D-STAR te gebruiken is.

Verder is de gedachte achter de ATOF dat de houder van zo'n vergunning (dit is inderdaad een vergunning) de gelegenheid krijgt om met bijvoorbeeld repeatertechniek te experimenteren. Dat mede-amateurs zo'n repeater kunnen gebruiken is volgens de strekking van de regels in feite slechts een goedmaker voor het bezet houden van de ATOF-houder van een van de amateurfrequenties, die daarmee niet meer voor andere QSO's beschikbaar is. Vanuit diezelfde gedachte past zoiets als een handtekening ook niet.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#22 Bericht door PA0ETE »

pd0ejn schreef:HHhhhmmmm, mooi voorstel voor de volgende beleidsnota want die staat op het punt te veranderen.
Meerdere handtekeningen !! Heel goed.
Meneer ********** te Goes call: ******, heeft nu als enige getekend.

Persoonlijk hoop ik dat het experiment met zijn twee ( ingepikte ) frequenties en D-star experimenten niet op tijd van de grond komt.
Volgens de vergunning moet het na vier maanden staan, draaien, operationeel zijn etc.
Dus er is nog hoop......

mvgr Rene.
****** levert af en toe bijdragen aan de Daily Minutes. Ik spreek hem vrij geregeld (alleen de laatste weken wat minder), maar ik was er totdat ik dit hierboven las niet van op de hoogte dat hij het was die achter deze onhandige manoeuvre zat.

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#23 Bericht door Manitou »

In Belgie zijn er minstens twee sysops nodig voor een repeater vergunning.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#24 Bericht door PA0ETE »

Ja, maar daar wordt de vergunning ook door de vereniging betaald. Hier betaal je als amateur 153 euro voor een nieuwe vergunning.

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#25 Bericht door Manitou »

PA0ETE schreef:Ja, maar daar wordt de vergunning ook door de vereniging betaald. Hier betaal je als amateur 153 euro voor een nieuwe vergunning.
Dat klopt niet. De sysop ('s) betaald volledig de repeatervergunning zijnde dezelfde prijs als een reguliere vergunning.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#26 Bericht door PA0ETE »

Manitou schreef:
PA0ETE schreef:Ja, maar daar wordt de vergunning ook door de vereniging betaald. Hier betaal je als amateur 153 euro voor een nieuwe vergunning.
Dat klopt niet. De sysop ('s) betaald volledig de repeatervergunning zijnde dezelfde prijs als een reguliere vergunning.
Oh. Ik heb het (als journalist) gehoord van degene die de vergunningen uitgeeft. Ik zal het nogmaals vragen.

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#27 Bericht door johnp »

Iedereen maakt wel eens een misser. Ik had natuurlijk direct de naam van betrokkene onleesbaar moeten maken.

Volgens mij valt de naam van zo'n aanvrager (ook bij AT) onder de privacy. Deze site is in elk geval niet de plek om zoiets bekend te maken.

Het was waarschijnlijk mijn grote verbazing dat ik betrokkene bleek te kennen waarom ik dat niet direct gedaan heb.

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#28 Bericht door Solostar »

johnp schreef:Iedereen maakt wel eens een misser. Ik had natuurlijk direct de naam van betrokkene onleesbaar moeten maken.

Volgens mij valt de naam van zo'n aanvrager (ook bij AT) onder de privacy. Deze site is in elk geval niet de plek om zoiets bekend te maken.

Het was waarschijnlijk mijn grote verbazing dat ik betrokkene bleek te kennen waarom ik dat niet direct gedaan heb.
off topic

Beste John-PA0ETE

Het is mij bekend dat U zich inzet voor vele zaken ten faveure van het zendamateur gebeuren.
Mag ik U vragen waarom er in dit bericht ontleend aan Uw hand een oneigenlijk gebruik van een deel van een overheidsdienst kledingstuk wordt gebruikt?
Uw werkgever bedient zich toch niet van sterren en strepen,
In uw profiel johnp wordt verwoord over gebruik van koddebeier hoofddeksel..

73 pd0jig

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#29 Bericht door pe1br »

Repeaters zijn er inderdaad voor experimenteel onderzoek.
Deze stelling wordt veel te vaak vergeten, men gaat er voor het gemak vanuit dat een repeater een soort recht is van de amateurs in de omgeving en dat deze om die reden ook altijd beschikbaar moet zijn. Daar komt bij dat de vergunningen voor 3 jaar verstrekt worden en je er dus rekening mee moet houden dat je investering voor 3 jaar (en als je geluk hebt langer) is.
Ik vind het huidige beleid dus eigenlijk niet zo heel slecht. Je ziet in veel regio's dat er nauwelijks vernieuwing is en het experimentele er dus wel af is.
Iedereen die dat wil moet de mogelijkheid hebben met repeater techniek te experimenteren en als dit betekend dat er soms iets weg gaat en iets nieuws voor terug komt dan is dat zo.

Ik ken de beste man niet maar ik wens de nieuwe aanvrager veel succes met zijn repeater en hoop dat hij zijn experimenten en bevinden zal publiceren zodat iedereen kan leren van weer een nieuw experiment.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Goes FM analoog repeater MOET uit de lucht

#30 Bericht door sottezero »

In tegenstelling tot Nederland en Belgie, in Zweden kun je gewoon vandaag een repeater beginnen.

Plaats reactie