Commercieële repeater in DMR netwerk?

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#16 Bericht door elsinga »

Geachte heer Elsinga,

Als antwoord op uw bericht van 17 feb. 2016 deel ik u het volgende mee.

Ik lees in uw bericht veel creativiteit en op zich staat het u vrij om voor het gebruik van een DMR-repeater een vergunningsaanvraag te doen buiten de Amateurband. In dat geval doet u een aanvraag voor een landmobiel netwerk.

Daarbij is het wel van belang om u te realiseren dat radiozendamateurs alleen radioverbindingen tot stand mogen brengen met andere gebruikers van frequentieruimte met de bestemming ‘amateur’ of amateursatelliet’ (artikel 10, eerste lid, onder g, van de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015). Het is voor radiozendamateurs dus niet toegestaan om verbindingen te maken met frequentiegebruikers van andere radiodiensten zoals de landmobiele dienst. Dit betekent in uw geval: De gebruikers van het landmobiele Net zijn, ook al hebben ze een Radiozendamateur registratie, op dat moment: landmobiele gebruikers. Daar mogen andere radiozendamateurs die wel in de radioamateur service frequenties werken, geen verbinding mee maken.

Ten slotte wil ik u wijzen op de optie voor het aanvragen van een vergunning voor een lokale digitale spraakrepeater, zoals beschreven in de beleidsnotitie voor onbemande amateurstations, hier geldt een veel kortere herhalingsafstand ( 20 km). De realisatie van een dergelijke aanvraag zal nog wel bekeken moeten worden.

Met vriendelijke groet,

#### ####
Vergunningverlener

Afdeling Veiligheid
........................................................................
Agentschap Telecom
Ministerie van Economische Zaken
Gemengd gebruik is dus niet mogelijk. Een lokale DMR HAM repeater wellicht wel. Nou ja, helaas... maar was te verwachten...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#17 Bericht door PD2NLX »

Misschien interessant om eens te kijken naar de MMDVM.

Daarmee is het mogelijk om zelf een DMR repeater te bouwen voor zeer weinig geld.
en dan is een lokale DMR repeater misschien niet eens zo'n slecht idee. ;)

Groeten,
Martijn PD2NLX

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#18 Bericht door elsinga »

Voor de MMDVM heb je alleen 2 transceivers nodig. Ik wacht wel op de DVMega met DMR hotspot, die schijnt zich gewoon als echte repeater te gedragen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie