Commercieële repeater in DMR netwerk?

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Commercieële repeater in DMR netwerk?

#1 Bericht door elsinga »

OM's,

soms heb je dat, je krijgt ineens een idee. ;) De dekking op DMR gebied in mijn omgeving is voor porto's niet geweldig. Echter, volgens AT zit er te dicht in de buurt al een repeater en er mag er dus niet eentje bij. Maar stel nou, dat ik gewoon een vergunning aanvraag voor een commerciële 70cm repeater en die aan Brandmeiser koppel. Uiteraard geef ik netjes bij AT aan dat het een repeater is die in een netwerk gekoppeld gaat worden en dat het aantal gebruikers groot zal zijn.

Op deze manier zouden DMR gebruikers ook die repeater kunnen gebruiken, al valt deze niet in de HAM band. En de dekking zou toenemen. Ook zou ik die repeater (mits op een strikt lokale TG) ook voor bijvoorbeeld scouting kunnen gebruiken.

Zou dit mogen?

(denk dat er nog wel wat haken en ogen aan vast zitten ;) )
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#2 Bericht door PA3BAS »

Vraag de vergunning aan, en je merkt het vanzelf?

Je zou het zo kunnen aanpakken: jij zend op een niet-amateurfrequentie, maar je ingang is dat wel. Anders heb je een hele repeater voor jezelf.

Wat je ook kan doen is een dv4mini-stick en een rpi-2 kopen. Maak je je eigen simplex repeatertje met alle mogelijkheden. Is waarschijnlijk goedkoper. Veel goedkoper.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#3 Bericht door PE1PQX »

Of pak het op eenzelfde manier aan als de mannen van PI2NOS en PI2NON (bovenregionale repeater en Coversity).
De genoemde repeaters zijn analoog van opzet, en bij mijn weten is er nog geen DMR variant van...?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#4 Bericht door elsinga »

Die RP2 met dv4mini ken ik, maar die doet alleen reflectors en is geen "echte" repeater met TG's.

En de ingang op een HAM frequentie is een idee, maar dan kan ik er voor scouting niks meer mee. En ik blijf er mee zitten of het uitzenden van HAM QSO's dan wel mag.

Hmmm... waarom is er niet een betaalbare indoor repeater? Zenden in een dummyload of gewoon bemand gebruik....
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#5 Bericht door PA3BAS »

Hytera heeft wel iets hoor. Een portable repeater. Anders misschien een Tytera-repeater?

Is wel duur hoor, over de 1000 á 1500 euro. En je kan met zo'n stick gewoon in de talkgroups 4500 etc komen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#6 Bericht door PE1PQX »

LPD/PMR mix een idee voor de scouts?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#7 Bericht door PA2LAD »

PA3BAS schreef:Hytera heeft wel iets hoor. Een portable repeater. Anders misschien een Tytera-repeater?

Is wel duur hoor, over de 1000 á 1500 euro.
Ik heb van verschillende mensen gehoord dat het porto`s zijn die met elkaar staan verbonden.
Voor 50 Watt continue betaal je wel meer. Enige reserve is toch wel gewenst, ook al staat het toestel "tam " te werken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat je zo'n vergunning krijgt. Het hangt van de beheerders van het netwerk af of ze hem koppelen...

Maar stel dat dat lukt. Degenen die dan in overtreding zijn, dat zijn de repeaters die de stations doorsturen die via de repeater buiten de amateurband vanaf het netwerk komen. De beheerders van de amateurrepeaters zijn namelijk verantwoordelijk voor het verkeer dat vanaf het netwerk binnenkomt.

Er is overigens wel een mogelijkheid om een vergunning binnen de amateurband te krijgen. Zo'n vergunning is een jaar geldig, en niet goedkoop, en je moet aantonen dat je daarmee iets wezenlijk nieuws doet. Zo'n repeater binnen de amateurband mag je wel koppelen en de beheerders zijn dan niet in overtreding :-)

Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik dacht dat zo'n vergunning 800 of 1000 euro per jaar kost, en hij is eenmalig, en kan dus niet verlengd worden.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#9 Bericht door elsinga »

Tja, een indoor repeater is aan de prijzige kant. En of de beheerders willen meewerken... geen idee. En ik denk dat het niet een speciaal genoeg experiment is voor AT om een (dure!) vergunning te krijgen.

Ik las laatst op FeestBoek dat iemand met twee modules een low power repeater op basis van een RPi of Arduino wilde bouwen. Dat lijkt me wel wat... maar dat zal dus nog even wachten worden.

Dank voor alle antwoorden!

Oh ja, bij de scouts gebruiken we nu PMR446, maar dat is het voor net wat grotere afstanden net niet. Vandaar het idee met een DMR repeater die multifunctioneel zou zijn.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#10 Bericht door PA0ETE »

Als voorbeeld: ik heb voor D-STAR momenteel op een (oude versie) Raspberry Pi B twee hotspots draaien.

Ze draaien op dezelfde software. Eén hotspot gebruikt een DVRPTR ( http://dvrptr.net/ ). Zendontvanger daar is een FT-7900R.

De tweede is een DVMEGA RPI Radio ( http://dvmega.auria.nl/RPI_radio.html ). Zendontvanger (max. 10 mW) zit daar op de print.

Die laatste staat voor mijzelf op een niet nader bekend te maken frequentie op een laag vermogen (< 1 mW) met de antenne binnen.

De hotspot waarvoor ik een ATOF heb is niet alleen voor D-STAR in gebruik. Door die extra DVMEGA heb ik toch de mogelijkheid om altijd QRV te zijn op D-STAR.

Binnen de software gedraagt de DVMEGA zich alsof het een 2m-hotspot is van hetzelfde repeatersysteem.

Ik wilde eerst de DVMEGA op een aparte Raspberry laten draaien, omdat ik dacht dat het niet stabiel zou werken. Dat heeft uiteraard als nadeel dat dat een extra Raspberry kost.

Beide hotspots werken volkomen onafhankelijk, staan gewoonlijk op verschillende reflectors ingesteld ook. E.e.a. is volstrekt stabiel en het audio is zonder wat voor haperingen, glitches, dropouts etc.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#11 Bericht door elsinga »

Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en AT gevraagd wat er allemaal mag en kan:
k zou graag wat willen doen met een HAM DMR repeater, maar op mijn QTH zit ik te dicht bij PI1DRA en dat is op HAM frequenties niet mogelijk. Maar, even out of the box denkend, ik zou een commerciele vergunning kunnen aanvragen voor een DMR repeater en daar dan gebruik van kunnen maken. So far so good, maar ik zou die repeater ook willen koppelen aan het wereldwijde HAM Brandmeister netwerk.

Vragen:
- is het toegestaan om een DMR repeater op een commerciele vergunning te koppelen aan een HAM DMR netwerk? Dit onder de aanname dat alleen geregistreerde zendamateurs gebruik maken van gekoppelde Talkgroups (zodat ook alleen gesprekken van geregistreerde zendamateurs uitgezonden worden op HAM DMR repeaters).
- zo ja, is het toegestaan om geregistreerde zendamateurs toestemming te geven om via mijn commerciele repeater te werken? En dien ik vooraf te weten (en te registreren?) wie dat zijn?
- mag ik op een lokale Talkgroup (dus eentje die beslist niet gekoppeld is aan het HAM DMR netwerk) ook niet-zendamateurs (bijvoorbeeld mijn Scouting groep) gebruik laten maken van deze repeater? Uiteraard onder de aanname dat dit soort gebruikers niet de mogelijkheid hebben om andere dan strikt lokale talkgroups te gebruiken en (indien dat nodig is) met uitgeschakelde netwerkverbinding.
- zou ik deze repeater ook (en dan zeker zonder netwerkverbinding) elders in Friesland mogen gebruiken voor scouting activiteiten, uiteraard weer op strikt lokale talkgroups?

Uitgangspunt is dus steeds dat HAM verkeer en commercieel verkeer strikt gescheiden is, waarbij HAM verkeer wel en commercieel verkeer niet buiten de repeater om verspreid wordt. Ik wil tenslotte niet dat commerciele gebruikers illegaal op (andere) HAM DMR zenders te horen zijn.

Doel is een multifunctionele repeater in de lucht te brengen waarmee ik zelf ervaring kan opdoen, zelf ook indoor HAM DMR dekking heb (dat is nu met PI1DRA niet het geval), ik mijn scoutinggroep (en de scouting EHBO groep waar ik ook lid van ben) kan voorzien van een lokaal dekkend portofoonnetwerk en als bonus zendamateurs rond mijn QTH een betere HAM DMR dekking kan bieden.
Ben benieuwd naar de reactie. Helemaal omdat we wellicht in 2017 een groot scouting evenement gaan organiseren als scoutinggroep en dit dan mooi van pas zou komen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#12 Bericht door PE1PQX »

Je prikt daar een interessant onderwerp aan Robert!!

Jij hebt met je Scouting/EHBO activiteiten de zelfde interesses als ik binnen Reddingsbrigade Nederland (op het gebied van Waterhulpverlening).
Dan is een DMR systeem ene interessant iets.... Ben benieuwd en hoe dat eventueel in een project gegoten kan worden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#13 Bericht door elsinga »

Kijk, een commerciele vergunning voor een eigen DMR repeater is het probleem niet. Maar dit is mixed gebruik, waarbij commercieel gebruik strikt lokaal is en zendamateur gebruik via Brandmeister gaat lopen. En de vraag is dus of HAM verkeer ook uitgezonden mag worden op een repeater op een niet-HAM frequentie en of verkeer dat ontvangen wordt op die repeater ook (via Brandmeister) uitgezonden mag worden op HAM frequenties. Uitgaande van gebruik door zendamateurs uiteraard, want commercieel gebruik zal strikt lokaal zijn. En dat is met talkgroups en de configuratie van de repeater prima te regelen (TG 9 is tenslotte ook lokaal, op reflectors na). Maar het zou ook gewoon met het ontkoppelen van de IP verbinding geforceerd kunnen worden tijdens commercieel gebruik (dat is in mijn geval altijd tijdelijk tenslotte).

Als dit mag, dan zullen er meer geinteresseerden zijn wellicht. Dus ik ben heel benieuwd naar het antwoord. 8)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#14 Bericht door PE1PQX »

Vanwaar mijn interesse in dit idee: Binnen RedNed hebben we de mogelijkheid om C2000 in te zetten.
Helaas zijn hier zeer strikte beperkingen opgesteld. Zo mag zo'n porto alleen ingezet worden als de NRV (Nationale Rampen Vloot) daadwerkelijk ingezet gaat worden via het bondsbureau in IJmuiden (en dan nog alleen uit oproep vanuit BiZak of veiligheidsregio's bij daadwerkelijke rampen)
Zelfs het aanzetten is bij een eenvoudige oefening strikt verboden!! (te zot trouwens, maar dit terzijde)
Het oefenen en trainen voor C2000 gebruik is vrijwel onmogelijk gemaakt.

Dan is een DMR systeem erg handig alternatief om een groter gebied dekkend te krijgen met communicatie als het analoge net te kort schiet.

Nu is dit voorlopig voor onze reddingsbrigade niet echt interessant, maar gezien onze samenwerking met 4 andere brigades in Groningen-Drenthe kan het uiteindelijk mogelijk toch interessant gaan worden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Commercieële repeater in DMR netwerk?

#15 Bericht door PA2LAD »

Dat gaat je probleem van communicatie misschien oplossen, maar niet het probleem: hoe gebruik de C2000 portofoon. Het lijkt me juist dat het verboden is om zomaar de C2000 portofoon aan te hebben om mee te luisteren, maar de veiligheidsregio zal je toch moeten leren om zo`n toestel te gebruiken. Technisch kan een aantal DMR repeaters zo gekoppeld worden in DMR, maar je praat niet over speelgoed en er zit een prijskaartje aan + de nodige vergunningen. Is het je dat waard? Verdere inlichtingen kan je via email krijgen.
Ik log nog maar zelden in en zie een PB pas na een lange tijd.

Plaats reactie