status PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

status PI2NOS

#1 Bericht door PE9DX »

Afgelopen week viel het mij opeens op dat de RX van Smilde niet meer leek te functioneren. Vanuit huis kon ik niet meer werken via Smilde. (qth Drieborg) Ook zag ik op Hobbyscoop.nl Smildeal bijna niet meer oplichten op het kaartje. Als er al een Noordelijke amateur via Smilde was te horen zag ik dat het via de RX van Heerenveen of RX van Kampen liep. De TX van Smilde bleef onverminderd luid te ontvangen door heel het Noorden. Ook een rondvraag via de afdelings FB pagina en de vraag gesteld op de afdelingsavond leverde geen bruikbare tips op.

Nu ben ik best een actieve luisteraar van 2NOS, als ik niet aan het werk ben, maar had nog geen informatie gehoord dat er iets zou zijn gewijzigd aan de status van Smilde. Wel was mij al meerdere keren ter ore was gekomen dat de RX van Den Haag uit de lucht is en dat ook in de Gebrandytoren de boel binnenkort moet worden afgeschakeld en worden verplaatst. Ook betreffende de status van diverse andere RXen hoor je toch regelmatig een discussie over op de repeater. Na een mailtje aan PA1OKZ bleek dat de afgelopen week de antenne van de RX van Smilde direct diende te worden verwijderd, en dat deze nu binnen in de toren achter een raam staat opgesteld. (bedankt Mischa)

Misschien een idee om op de hobbyscoop.nl pagina op de status pagina van PI2NOS iets toe te voegen zodat in één oogopslag duidelijk wordt wat de status van de diverse RXen en TXen is? Misschien middels een rood of groen kleurtje aan te geven??? Lijkt mij een kleine moeite gezien de vele wijzigingen en uitbreidingen die er gedaan worden aan deze pagina.
Misschien dan ook direct den Haag even wijzigen in Den Haag?

Klik ik dan door naar Kaartweergave dan zie ik bij de status van Smilde dat de hoogtes (?) op respectievelijk 82 en 70 meter staan. Wordt hier nu de hoogte van de RX en de TX mee bedoelt of geldt dit alleen voor de RX? Als dit alleen voor de RX geldt waarom worden er dan twee getallen vermeld? Is één van deze hoogtes ook voor de TX dan zou ook hier een correctie op zijn plaats zijn.

Een goede ontwikkelen voor ons Noordelingen is dat de Duitse repeater, welke ingang dezelfde is als PI2NOS, zoals het zich nu laat aanzien komende week wordt verplaatst naar een andere frequentie. In een qso met de eigenaar gisterenavond vertelde hij dat die naar 438.925 (uitgang) gaat verhuizen zodat de ingangsfreq niet langer samenvalt met 2NOS.
Daarmee zou dan voor de Noorderlingen ook de bijgeschakelde ctcss weer kunnen worden afgeschakeld op 2NOS.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: status PI2NOS

#2 Bericht door Randy »

Johan,

Ik weet het tijdstip niet. Eden 6-tal zendamateurs kan ontvangers van de NOS uitschakelen. Dat gebeurt bij geklier of een hangende spreeksleutel om overlast te voorkomen. Mogelijk was dat het geval. Je ziet dan de ontvanger wel oplichten, maar de kleur is weg. Geen paniek. de ontvanger wordt na verloop van tijd vanzelf aangezet.
Het grootste probleem zijn niet de intruders (al dan niet met de bekende 2-tonige Baofeng rogerpiep), maar de mensen - zendamateurs - die erop gaan reageren.

Aan de andere kant wordt er ook gewerkt aan optimalisatie. Hoewel de NOS analoge zenders en ontvangers gebruikt, gaat er een breedband signaal naar de computers toe van zegge 6-8 kHz. De voter, een onderdeel van de software die de beste kwaliteit van de ontvanger bepaald, doet bijvoorbeeld een signaal/ruis meting in het stuk rond 5,5 kHz. Daar zit net geen spraak dus dit is niet beïnvloedbaar. De meters die je op de website ziet, zijn dus S/N meters, geen signaalmeters. Al komt dit in werkelijkheid wel aardig met elkaar overheen.

Een andere nieuwe feature die deze week toegevoegd is, is MLAT, of Multilateration. Een techniek die zijn oorsprong vindt in de navigatie maar nu worden de audiobronnen gebruikt om looptijdverschillen tussen de ontvangers te meten. Als je op meer dan drie ontvangers binnen komt met voldoende signaal is dit al redelijk nauwkeurig voor wat betreft plaatsbepaling. Het kan enkele kilometers schelen maar helpt het peilteam in ieder geval om goed genoeg bij de stoorbron te komen om vanuit daar op de doppler verder te gaan. Een en ander staat ook beschreven op http://www.hobbyscoop.nl. De versie is nog volop in ontwikkeling, dit is slechts een eerste publieke beta.

Alle ontvangers werken nu, Den Haag uitgezonderd. Die ligt in Loosdrecht bij Mischa op de pijnbank om gerepareerd te worden en is hopelijk met enkele dagen weer terug. Een en ander afhankelijk van de tijd die de vrienden van St. Beheer Repeaters Haaglanden hebben.
Voor de liefhebber: een 19" 1U kastje, 2 Koning en Hartman kristalontvangers met Helical filters, een 12/5 volt voeding en een Cubieboard 2 met RemoteTRX als A/D converter voor de audio en voor de opbouw van VPN met het core netwerk (al dan niet via HAMNET).

En uiteraard worden er nog steeds nieuwe ontvangers gebouwd en locaties gezocht. Ook in het noorden van het land. Op die manier wordt de afhankelijkheid van een opstelpunt minder (en de details van de peilers beter). Maar dit is een tijdrovend proces met name als het gaat om de (hoge) locaties, zoals een iedere zendamateur wel bekend zal zijn. Zenden gaat overal wel, maar ontvangen in zendmasten blijft altijd spannend. Soms gaat het prima (Apeldoorn, Leeuwarden), soms is de ruisvloer zo hoog dat het met een porto al niet meer gaat op enkele kilometers afstand (Amsterdam ex-Rys, IJsselstein-hoog).

Afbeelding

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: status PI2NOS

#3 Bericht door PC1TK »

Is het niet de algemene conditie voor 70CM ?
Ik heb ook meer problemen met PI2NON en werken met amateurs uit stad Groningens op 70CM ging ook wat minder .

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: status PI2NOS

#4 Bericht door PE9DX »

Hallo Randy, het is toch iets anders dan jij stelt.

Na een mailtje aan PA1OKZ bleek dat de afgelopen week de antenne van de RX van Smilde direct diende te worden verwijderd, en dat deze nu binnen in de toren achter een raam staat opgesteld. (bedankt Mischa)

Dit stukje gemist???? Mischa bevestigd in dit mailtje gericht aan mij de wijziging in de antenne opstelling op Smilde.
Met het gevolg dat in Groningen en Drenthe er niet meer valt te werken via 2NOS voorlopig.
Maar komt vast weer goed door de hard werkende ploeg ben ik van overtuigd.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: status PI2NOS

#5 Bericht door PB1S »

Randy, bedankt voor de technische achtergrondinformatie!

Respect voor het team dat zich bezig houdt met het netwerk! Hopelijk is er ook spoedig in Noord-Oost Nederland meer uplink-dekking. De downlink is uitstekend!
73, PB1S

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: status PI2NOS

#6 Bericht door PA1OKZ »

Daar wordt hard aan gewerkt. We hebben een klein beetje oponthoud omdat we een klein beetje techniek in IJsselstein opnieuw moeten bouwen.

73

Mischa

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: status PI2NOS

#7 Bericht door PA1OKZ »

Zo, nu is er even wat tijd om iets uitgebreider te reageren. Allereerst Johan en Randy, dank voor jullie bijdrage. Normaal communiceer ik de status van de repeaters via hobbyscoop maar soms spaar ik enkele dingen op om niet te verzanden in onbeduidend nieuws.

Eigenlijk zijn er nooit ontvangers offline bij ons. Toevallig was afgelopen week voor het eerst een RX defect, namelijk den Haag door een defecte controller. Die is inmiddels alweer QRV.

In Smilde moesten wij de rx setup wijzigen waardoor deze helaas zeer beperkt dekking biedt momenteel, wij zoeken naar een oplossing. Dit zou de moeite van vermelding wel waard zijn maar het is al een tijdje uitzonderlijk druk. We hebben in ieder geval binnenkort zicht op wat verbetering.

Over de status van andere ontvangers kan ik kort zijn: alles werkt verder naar behoren. Als een RX niet reageert kan je er vanuit gaan dat we die doelbewust hebben afgelopen, bijvoorbeeld om hert verkeer soepel te laten verlopen. Als beheerders voelen we er niet veel voor om ieder detail direct te delen, soms zit daar een groter belang achter, zo ook hier.

Mij is ook ter ore gekomen dat DB0ET binnenkort QSY gaat. Als dat het geval is kunnen wij voorlopig CTCSS in noord NL uitschakelen. Het QSY gaan van DB0ET betreft een test van 3 maanden om vast te stellen of de nieuwe QRG geschikt is. Voorlopig is niets dus definitief.

Tenslotte over de status van onze systemen op de Gerbrandytoren: hierover zal ik zeer binnenkort nadere details publiceren. Momenteel zij we allen kneiterdruk om alles in goede banen te leiden. We hebben daardoor nu eenmaal minder tijd voor artikeltjes op onze websites, daarvoor graag begrip.

Hobbyscoop.nl is de formele plek waar je informatie kan vinden, bij twijfel dus even daar kijken.

73,

Mischa, PA1OKZ namens het hele team Hobbyscop.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: status PI2NOS

#8 Bericht door PE9DX »

Bedankt Mischa voor de nu uitgebreide nieuws update, ik blijf het op de voet volgen.
Uiteraard kijk ik vaak en veel op de hobbyscoop pagina voor de updates, maar had het "nieuws" omtrent Smilde nog niet gezien.
Ook begrijpelijk als men dit verslagje nu leest, dat jullie het druk hebben en dat het een uitdaging is om alles werkende te houden is iedereen duidelijk blijkende uit de veelal positieve reacties.

Wat betreft DB0ET zou er deze week al een freq wijziging kunnen komen zoals Chris beloofde.
We zullen het zien.

Groet Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: status PI2NOS

#9 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Zou het niet reuze leuk en handig zijn als er op de Hobbyscoop.nl

site ook een Audio VU meter kwam

Zodat een ieder zelf kan zien of ie hard genoeg moduleerd ?


Naar aanleiding van QSO heden morgen op PI2NOS !
Bijlagen
Audio Harware VU meter
Audio Harware VU meter
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: status PI2NOS

#10 Bericht door pa0ejh »

Lodewijk, dat is een goed idee, ware het niet dat je dan ook moet weten hoe je de zwaai aanpast, daar ontbreekt het de jeugd tegenwoordig aan...er zijn er figuren, die als ze de microfoon aan de achterkant bespreken, ze nog te hard zijn...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: status PI2NOS

#11 Bericht door PF9ZX »

pa0ejh schreef:Lodewijk, dat is een goed idee, ware het niet dat je dan ook moet weten hoe je de zwaai aanpast, daar ontbreekt het de jeugd tegenwoordig aan...er zijn er figuren, die als ze de microfoon aan de achterkant bespreken, ze nog te hard zijn...
Of ze zijn te hard of ze zijn te zacht. En als ze ook nog eens met elkaar in qso zijn is er niet naar te luisteren zonder continue met de volume te draaien. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PA2GLA
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:52
Roepletters: PA2GLA

Re: status PI2NOS

#12 Bericht door PA2GLA »

Hallo allemaal,
gelukkig (niet) ben ik ook een van diegenen die een probleempje heeft met te weinig modulatie van mijn KT8900, leuk doosje voor weinig hoor!

Ik heb om te meten/vergelijken mijn scoop op de discriminator uitgang van mijn scannertje AOR8200 geknoopt.

Inderdaad de top/top waarden van het LF zijn heel goed te meten. ( correctie van mijn KT is alleen een kwestie van tijd en zin).

Is het mogelijk een idee om bv aan de pieptonen van PI2NOS een bepaalde standaard waarde te geven? Daarna beschikt iedereen over een ijkpunt.

Best 73's

PA2GLA

Jan

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: status PI2NOS

#13 Bericht door PA1OKZ »

Het idee is leuk, maar dan wordt de repeater misbruikt om modulatie af te regelen of testen. Daar hebben we met de online signaalmeters al genoeg ellende van. Ik zou dan eerder een functie in de websdr bouwen (of zo)die als ijkpunt kan dienen.

Lodewijk, dat lijkt me nu echt iets voor jou om te maken

73

Mischa

PA2GLA
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:52
Roepletters: PA2GLA

Re: status PI2NOS

#14 Bericht door PA2GLA »

Hallo Mischa,
Ik zou liever willen zeggen: heel Nederland kan de repeater gebruiken om modulatie mee af te regelen.
Het enige dat daar voor nodig is dat bekend is hoeveel % modulatie ( ik weet niet goed hoe dit anders uit te drukken) een vast deel van de uitzending is.
Dat steekt ook al weer niet op een procentje.
Ook voor wat de gesproken boodschappen betreft hebben jullie toch ook een voorbeeldfunctie?

73

Jan

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: status PI2NOS

#15 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Tsja met SDR# en een dvb-t stick zijn er
audioscoop plugin
ctcss frequentie counter
en zelfs een
audio spectrum analyser
plug in.

Maar ja niet iedereen heeft een dvb-t stick :?

Niemand hoeft trouwens met biepjes oid te werken
gewoon kletsen
en andere stations kunnen beter rapport geven.

Ik denk niet dat het overlast geeft op de repeater frequenties.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Plaats reactie