Nieuwkomers vraagje

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4ged
Berichten: 327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Nieuwkomers vraagje

#1 Bericht door on4ged »

Beste OM's

Hoewel ik mijn vergunning al in 1988 behaalde ben ik op dit ogenblik eigenlijk een complete nieuwkomer in de branche. Mijn radioactiviteit heeft zowat gedurende de laatste 15 à 20 jaar nagenoeg volledig stilgelegen, op zo eens af en toe een zeer uitzonderlijk qso na. Intussen ben ik met pensioen mogen gaan en ben ik bezig om de activiteit langzaam terug wat op te schroeven. Maar blijkbaar is er in al die jaren heel wat verandert. Toegegeven, ik ken er eerlijk gezegd niet veel meer van, maar ik vermoed dat dat wellicht snel kan terugkomen.

Onlangs hoorde ik via een repeater op 70cm (ik dacht Zaventem) een qso tussen een Oostenrijker in België en een OM in Oostenrijk. Gezien de grote afstand vond ik dit een zeer vreemd fenomeen. Intussen heb ik ergens iets vernomen dat het tegenwoordig mogelijk is via de ene repeater een andere aan te spreken en zo desgevallend wereldwijd te gaan. Maar ik weet helaas niet hoe dit systeem heet, en nog minder hoe het werkt. Bijgevolg kan ik ook niet op zoek naar meer info hieromtrent. Ik vertoef nogal regelmatig in Duitsland, en het zou leuk zijn mocht ik via 2 of 70 zo af en toe eens met bevriende OM's aldaar een babbeltje kunnen slaan.

Daarom mijn vraag:
Kan iemand me hier iets meer over vertellen, of me zeggen om welk systeem dit gaat, dan kan ik zelf verder op zoek gaan naar meer info, en welke repeaters dit systeem eventueel ondersteunen.

Alvast een dank op voorhand,

73 de ON1BYN
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuwkomers vraagje

#2 Bericht door PE2AAB »

Zoek eens op echolink en IRLP. Beide zijn systemen om analoge repeaters te kunnen koppelen via een internet backbone.

Dus geen DStar, DMR, Fusion. Dat zijn digitale oplossingen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Nieuwkomers vraagje

#3 Bericht door PE2P »

http://www.echolink.org/
alle uitleg en programma staat daar.
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

on4ged
Berichten: 327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Nieuwkomers vraagje

#4 Bericht door on4ged »

Hallo zeg, wat een service.
Mijn vraag was amper gepost en al onmiddellijk twee antwoorden, op amper anderhalf uur. Geweldig!
Ik ben snel al eens even gaan kijken en inderdaad, dat lijkt het te zijn.
Echolink is dus de sleutel tot mijn probleempje.
Daar kan ik zeker verder mee.
Ik heb zelf al iets in het nederlands gevonden, toch wel wat gemakkelijker voor mij.
Bedankt jongens, ik ga dat nu eens verder rustig uitpluizen.

73 de ON1BYN
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie