Motorola Cavity Combiner

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Motorola Cavity Combiner

#1 Bericht door radioshack »

Hopelijk is dit de juiste categorie... Ik denk dat filtering het best thuis hoort onder het kopje repeaters, maar het is een lichte gok... Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met mijn vraagstuk rond de Motorola Cavity Combiner dat bij het Jan Corver museum te Budel vandaan komt.

oorspronkelijke toepassing
De Motorola Cavity Combiner is een combiner dat twee zendersignalen samenvoegt naar één antenne aansluiting. De basis zijn twee caviteiten met een isolator en dummyload aan beide ingangen. Gereflecteerd vermogen van de caviteit gaat via de circulator naar de dummyload om de zender tegen reflectie te beschermen.

Hieronder is een afbeelding van het apparaat te zien:
cc1.jpg
Ter informatie staat hieronder een afbeelding van de meetresultaten van de caviteiten. De twee lijnen staan voor de twee caviteiten. Beide op een andere frequentie afgestemd.
Motorola_Cavity_Combiner_S21_PE2CJ.png
ontwerpwijziging
Ik speel met de gedachte om de combiner van constructie te veranderen. Wanneer de twee caviteiten in serie gezet kunnen worden, ontstaat er een mooie filter voor het (brede) zendsignaal. Door de isolator is de zender goed beschermd tegen reflecties. Het gefilterde signaal wordt in een duplex filter gevoerd, naar de antenne en ontvanger. De demping van de duplex filter is aan de krappe kant en kan door de twee extra caviteiten worden verbeterd. De verliezen zijn verwaarloosbaar omdat er al een eindtrap in de lijn opgenomen is. De verliezen aan de ontvangst kant blijven gelijk omdat er geen extra filter wordt toegepast. Ter aanvulling, het gaat om een 7,6MHz scheiding.
filter.png
ervaringen?
Voordat ik de "zaag" in de combiner zet ben ik benieuwd of iemand ervaringen heeft met het modificeren van deze combiner. Heeft iemand deze "black box" van binnen gezien of adviezen voor het modificeren?
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Motorola Cavity Combiner

#2 Bericht door PA3BAS »

.... But will it blend?

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Motorola Cavity Combiner

#3 Bericht door radioshack »

Bedankt voor de reactie. De informatie is mij bekend, maar gaat niet helemaal op. (De vermeende demping van 35dB op 1,6MHz klopt trouwens niet in de tekst. De opgegeven demping is op 5MHz afstand, bij 1,6 is het ongeveer 25dB. Maar dat terzijde...)
De combiner heeft drie aansluitingen. Eén per caviteit aan de ingang en één gemeenschappelijke aansluiting. Als er een signaal in wordt gevoerd (via de combiner) en de gemeenschappelijke uitgang wordt (zonder combiner) aan de andere caviteit ingevoerd, wat is dan de uitgang van het systeem?

Is dit wat je bedoeld?
Filter2.png
Filter2.png (59.36 KiB) 7962 keer bekeken
Dat klinkt wel aannemelijk, ik zal er vanavond eens aan meten of dit werkt en wat de resultaten zijn...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Motorola Cavity Combiner

#4 Bericht door PE0AGO »

Het eerste schema is juist, één van de circulators verwijderen (of omdraaien), dat word de uitgang, doorkoppeling (antenne) zit intern hoeft niets aan te gebeuren.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Motorola Cavity Combiner

#5 Bericht door radioshack »

PE0AGO schreef:Het eerste schema is juist, één van de circulators verwijderen, dat word de uitgang, doorkoppeling (antenne) zit intern hoeft niets aan te gebeuren.
Klinkt aannemelijk. Met andere woorden, de tweede caviteit is "achterstevoren" aangesloten. En de "ingang" wordt de "uitgang" van de tweede caviteit. Ik dacht dat ik deze combinatie al had gemeten, maar leek niets op te leveren. Maar ik kan mij vergissen. Afijn, ik ga meten of dit succesvol is. Wordt vervolgd...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Motorola Cavity Combiner

#6 Bericht door PE0AGO »

Succes.

PE5PVB
Berichten: 813
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Motorola Cavity Combiner

#7 Bericht door PE5PVB »

Ben ook een tijdje bezig geweest met dit filter. Nadeel is dat het twee doorlaatfilters zijn ipv sperfilters, waardoor het verloop vrij groot is. De demping is ook behoorlijk groot. De circulators zijn eigenlijk niet geschikt voor 70cm.

Ik kan me herinneren dat ik als ik de twee filters in serie zette, zonder circulators al snel 6dB demping had. Met circulators nog meer. Daarnaast moest ik bij 10 graden temperatuurverschil al opnieuw afregelen.

Voor zenders is het geen probleem, want dan doe je er gewoon wat meer vermogen in, maar als duplexfilter schiet het niet zo op. Ik gebruik nu een simpel duplexfilter, Sigma SDX-440. Ik haal op beide poorten een onderdrukking van meer dan 80dB, bij een demping van hooguit 0.8dB.

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Motorola Cavity Combiner

#8 Bericht door pe1ioc »

Misschien kan ik enige naar ik hoop nuttige info toevoegen...

Aan de andere kant van de grens van Oost Groningen staan in het duitse plaatsje Sögel de amateurrelais van de DARC afdeling Papenburg bovenop de ex communicatietoren van een verlaten US Army legerbasis.

Daar aanwezig o.a. het 70 cm fm relais DBoEMS op 439.400 Mhz en het D Star relais DBoELD op 439.5875 Mhz.
Vanwege plaatsgebrek ( Vodafone heeft de toren volgehangen met schotels ) is er slechts 1 maal een 70 cm antenne beschikbaar.
BEIDE relais op zo korte frequentie afstand van elkaar lopen nu al 2 jaar zonder problemen via 1 antenne met een vermogen van 50 W elk ( eindtrappen ATF 2 uit Budel ) via een.. jawel, Motorola combiner uit Budel !

Bouwer van al deze relais is Kai Siebels, DHoSK uit Bocholt.
Kai kan denk ik wel de nodige info geven, ook hoe de combiner aan te passen voor amateurgebruik.
Zijn mailadres geef ik hier liever niet omwille van de privacy, is echter wel beschikbaar via een mail aan mij ( = mijn call at amsat.org )

Plaatjes van het relais en de combiner zijn beschikbaar op de website van OV. Papenburg, te bereiken via www.I57.de

Hopende geholpen te hebben en best 73's

Tjerk
PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Motorola Cavity Combiner

#9 Bericht door radioshack »

Dank voor alle nuttige bijdragen! (Niet dat er géén nuttige bijdragen geleverd zijn hoor...) :lol:

Om bij het begin te beginnen, gisteren heb ik een meting uitgevoerd zoals geadviseerd. Het signaal is via de isolator cavity "A" ingevoerd, de gemeenschappelijke poort is open gelaten, de andere ingang van cavity "B" is als uitgang gebruikt (zonder isolator) waaraan gemeten is. De resultaten staan hieronder. De demping is prima voor "maar" twee caviteiten. -55,20dB bij 1,6MHz en bij 7,6MHz beland ik (net) in de ruisvloer van de meting. Aannemelijk is dat de demping van twee caviteiten de verdubbeling is van één caviteit, dus -77,28dB (2 * 38dB) is zeer aannemelijk.

De tracking generator staat standaard op -20dBm, omdat de demping zo groot is miste ik een dB of 20. De generator heb ik op 0dBm (maximaal) gezet en dat levert een "diepere" meting op.

Aan de sper demping ligt het niet, maar de doorlaat demping is "niet optimaal". 4,47dB verlies is erg veel. Gelukkig is de doorlaat demping van één caviteit gelijk aan twee caviteiten, dus dat scheelt. Vermoedelijk heeft dit primair met de constructie van de caviteit te maken. Ik heb er nog niet in gekeken, maar waarschijnlijk is de binnenkant ook niet verzilverd. Mogelijk is de koppeling in de caviteit te modificeren zodat het echt als een filter gaat werken in plaats van een "oneigenlijk gebruikte combiner".
CC-In_Serie.png
In voorgaande aanvulling over de temperatuur kan ik mij voorstellen. Dit zal nooit een volwaardige vervanger worden voor "echte" repeater filters. Mijn voorgenomen toepassing is een gelegenheidsrepeater voor scouting. Omdat het huidige vermogen met een paar watt beperkt is, wil ik dat opvoeren. Een extra filtering voor de Celwave duplex filter is met deze "combiner" daarom wellicht een goede optie.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Motorola Cavity Combiner

#10 Bericht door PE0AGO »

Het verwijderen van de antenne aansluiting zal wel wat winst geven.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Motorola Cavity Combiner

#11 Bericht door radioshack »

PE0AGO schreef:Het verwijderen van de antenne aansluiting zal wel wat winst geven.
Jeps, dat zal vast schelen. Ik ben vooral benieuwd naar de interne constructie. Vermoedelijk is daar nog meer winst te halen. Misschien met een constructie aanpassing en het binnenwerk verzilveren dat er nog meer winst te halen is. Ik denk dat ik nu even uitgemeten ben en dat ik maar eens een kijkoperatie uit ga voeren. 8)
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Motorola Cavity Combiner

#12 Bericht door PA1OKZ »

Ik heb ook aardig wat geexperimenteerd met deze filters omdat deze bij ons ook toegepast worden om onder meer dmr en Dstar repeaters koppelen op 1 antenne. de truc met serie schakelen van de cavities werkt op zich prima als het gaat om sperdemping maar over de doorlaatdemping kunnen we heel kort zijn: deze is niet bruikbaar voor een fatsoenlijke repeatertoepassing. In alle verschillende configuraties die ik geprobeerd heb kom ik zonder isolator al op een doorlaat demping van ruim 4,5dB. dat is simpelweg niet acceptabel. Een goed performend duplexfilter geeft hooguit 1,5 db doorlaat demping bij gebruik van drie cavities. Ergo, de motorola cavity combiners zijn alleen fatsoenlijk te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, verder echt niet.

73,

Mischa

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Motorola Cavity Combiner

#13 Bericht door on7wp »

Het aangehaalde koppelverhaal in Duitsland is klinkklare onzin. Sorry...

Je kan er wel twee zenders aanhangen die enkele 100 kHz uit elkaar zitten maar de separatie tussen de eindtrappen blijft dan beperkt tot alleen de twee circulatoren en de filters zitten er voor nop bij...

Ik bezit ook 4-zender combiners van een ander merk maar die zijn ook slechts inzetbaar vanaf 500 kHz afstand.

Beste dat je met de Motorola doos kan doen is een tweede bijkopen en dan er een 2x2 notch BpBr filter van maken door de inkoppelingen geheel te vervangen door serieresonantielussen. Dan heb je een hele goede 7,6 MHz duplexer.

Je kan er ook door de inkoppelingen te veranderen bandpassen van maken maar waarvoor heb je dat nodig tenzij je zo een klojo Fusion repeater gebruikt van Yaesu waarvan het frontend door een sterk (-26 dBm reeds...) signaal op 100 MHz afstand nog vermoord wordt...

Je vind meer info op het beste artikel ooit geschreven over duplexers op de website van Jacques Audet. {er staat nog een bijdrage van mezelf in over het omdraaien van de karakteristiek van BpBr cavities door een 1/4 lambda transmissielijn in serie te zetten, dat was iets dat Jacques zelfs niet wist...)

http://www.ve2azx.net/

"theory and testing of duplexers" een pdf bestand. Als je dit leest en snapt ben je duplexer guru :-)

Pedro ON7WP
repeater guru

Plaats reactie